Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått det sista Raaco-skåpet.

Ingen större ide' att "bestycka" det dock för jag har ingenstans att ha det.

Men jag har precis kapat till lite planhyvlat 1"6 för göra en hörn-hylla att fästas invid mitt balkongfönster.

Sträckan från vägg ut till fönsterkarm är 35cm, sträckan från min hylla (läs koja) till fönstrets vägg är 66cm.

Iom att virket är 6" (eller runt 15cm) så blir ena hyllplanet 20cm, andra 66cm.

Nästa steg är alltså att montera konsoler på hyllplanen, jag har köpt två träkonsoler till det längre hyllplanet men till det kortare måste det tillverkas.

Jag kommer göra som förut dvs snedkapa 1"4.

Att jag väljer "klena" 4" har att göra med att min gireringslåda max slukar 4" och det är med hjälp av den jag kan kapa snett rakt och fint.

I morgon räknar jag med att ha monterat konsolerna på det långa hyllplanet, sen hoppas jag jag fått tillverkat de andra två, denna gången kommer jag dock lyssna på MadModder och se till så att momentet inte blir så stort dvs flytta skruvhålen närmare mitten.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tillverkat två konsoler till den minsta hyllan, den ena av 1"3 den andra av 1"4.

Det slog mig nämligen att även om jag börjat med 1"3 och snedkapat två gånger så hade jag fått en kateterlängd på 4", när jag sedan skulle göra en till konsol så tog jag den enkla vägen och kapade en 1"4 snett en enda gång, är Ni med? :)

Lite kul faktiskt för detta innebär att även om min gireringslåda bara slukar 4" så kan jag såga till en konsol på nära 6" bara genom att tänka på hur jag gör (två kapningar krävs dock).

Vis av tidigare erfarenhet där jag hade problem med skruvhålen (och att borra 45 grader mot ytan) så gjorde jag som så att jag förborrade max 10mm med 5mm borr rakt in, sen tog jag till en rundslip och slipade upp hålen, sen var det lätt att luta 5mm's-borret mot det stödet som "skålen" gav och borra 45 grader gentemot hypotenusan.

Blev dock inte klockrent centrerat på andra sidan men det duger.

Nu ska jag montera konsolerna på hyllplanen, sen ska jag kladda lite blyerts på väggen så att jag får satt dit dom på ungefär samma höjd som skåpen på andra sidan balkongdörren (gillar symmetrier).

När jag fått satt upp hyllorna så börjar nästa sorteringsfas där jag faktiskt tänker som så att logikkretsarna jag har i mitt "kombo-skåp" får vara kvar och om jag har fler rör så får dom husera i det nya skåpet.

Detta för att jag faktiskt gillar mitt kombo-skåp, det speglar dom typnummer jag faktiskt har och typnummer är för mig viktigare än familj.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag satt dit konsolerna på hyllplanen och märkt upp höjden i hörnet där jag vill ha mina hyllor.

Jag har en pall med plyfa ståendes där så den måste flyttas innan jag kan sätta upp hyllorna.

Som skruv lyckades jag kunna använda mina självgängande spånskiveskruv modell torx (mycket käckt, försöker undvika Philips/puzydrive så mycket det går), de är dock försänkta i skallen så man får vara lite försiktig så man inte spränger trä't, normalt skulle jag använda en bricka men det verkar som om det inte behövs i detta fallet.

Nästa steg, upp med hyllorna :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag fått satt upp mina hyllor.

Jag har även stuvat om lite så att den inträngda rör-lådan (Miniwatt) blir mer tillgänglig invid mitt absolut sista Raaco-skåp.

Efter viss tvekan monterade jag den lilla hyllan också, på den härbärgar nu bara ett gäng sköldpaddor jag fått av min mor.

Annars skall mitt sista Raaco-skåp stå till vänster om Miniwatt-lådan.

Skåpet kommer att delas på mitten mha den vita 5mm-tejp jag fick tips om av Geekjoan, övre delen kommer märkas HCT, nedre delen kommer märkas LS.

Alla typnummer är redan uppskrivna på etiketter, återstår bara att sätta dit dom och att avdela varje ask i tre fack (som vanligt).

Sen börjar sorterandet, där jag som sagt inte bryr mig om kombo-skåpet utan börjar om på nytt (med risk för dubletter).

Sen får vi se hur många rör jag får kvar och vad jag eventuellt gör med dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är sista skåpet bestyckat med mellanväggar och etiketter.

HCT fyllde lite drygt ett halvt halvt skåp, LS fyllde bara 1/6 av sitt halva skåp dvs endast en rad.

Vet inte riktigt vad jag skall ha alla tomma askar till men det kan bli för ändhylsor, testpinnar, kabelskor och diverse IC som är bortanför logik (har t.ex numera 5st 1kB FIFO, 5st 12ns 32kX8 RAM och 5st 40MS/s A/D).

Såhär blev det i alla fall (finns inga kretsar i facken just nu ty orkar inte mer ikväll).

En snopen detalj är att HCT/LS som jag med viss möda skrivit på gaveln syns inte :D

Slutligen är jag lite skeptisk till att ha överskjutande rör i min trälåda, rör som jag ändå inte hittar om jag får användning för dom samtidigt som om jag fyller på med uppemot 25st kretsar i facken, vad fasen skall jag som amatör med fler till?

Angenämt dilemma, dock :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu äntligen klar med min sortering!

Jag tycker faktiskt det blev mycket bra.

Jag har ju främst ett kombi-skåp där så många typnummer som möjligt täcks av framst HC men också HCT och LS, dit kan man alltså alltid gå och om där inte finns ett typnummer så har jag det helt enkelt inte (samtidigt som det går utmärkt att både använda HCT ihop med HC och även LS ihop med HC om man bara nyttjar lite pull-up).

Mitt senaste skåp kändes lite onödigt då halva innehåller HCT och andra halvan LS samtidigt som de inte fyller ut skåphalvorna fullständigt, mina LS fyller t.ex bara en rad (fem tomma rader i den halvan, alltså) HCT fyllar dock lite drygt hälften av dess skåphalva.

Men det senaste skåpet känns ändå rätt, jag gjorde etiketter för alla typnummer jag fått men sen visste jag att antalet rör naturligtvis var begränsade så kombi-skåpet fick i vissa fall dom enda rören, detta innebär att det är tomma fack i mitt senaste skåp och dessa tomma fack representerar dom typnummer jag bara hade ett rör av och som jag fyllt kombiskåpet med, jag har muppigt nog tom checkat att detta stämmer.

Egentligen är detta senaste skåp ett buffer-skåp för det behövs egentligen inte, det bara tar hand om buffer-rör och får mängden överblivna rör att bli till ett minimum.

Vet ärligt talat inte varför jag gjorde så, samtidigt får jag ju en heltäckande överblick över vad jag har i respektive familj förutom min favoritfamilj HC egentligen för där är det ju blandat :D

Jag tycker i alla fall att det här blev mycket bra.

MVH/Roger
PS
Jag lurar dock på om jag inte kan nyttja alla tomma askar/fack till nåt men hittar inget bra, tänkte ett tag FIFO/RAM/AD men det är bara en ask liksom samtidigt som jag har över 100 fack över :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag blir aldrig klar med det här projektet :D

Jag har fått en massa tomma rör över som jag inte vet vad jag ska göra med.

Mängden tomma rör var dessutom större än vad ena kartongen kunde svälja.

Så jag har nu gjort som så att jag tagit vara på alla "fula" rör utan dubbla pluppar och samlat dom i min trälåda (tanken är faktiskt att nyttja dom för "försäljning"), kvar är en hel original-kartong med rör kompletta med dubbla pluppar och av samma längd.

Jag har vägt paketet och det väger 2kg, sen har jag tänkt kolla upp portot, sen har jag tänkt fråga om nån av Er möjligtvis vill ha ett helt stim med rör (och bara betalar portot, alternativt bjuder jag på portot för jag är lumpsamlare och kastar inte gärna saker) men jag tvivlar starkt på det så förmodligen åker alla dessa typ 100 plaströr i bingen, jag vill inte ha dom i alla fall.

Men nu har jag ett system där ena kartongen är tom och således öppen för att jag kanske ändå skänker överblivna kretsar, om inte annat så för att jag knappt har koll på vad jag har i buffern samtidigt som letandet bland rör inte är så upplyftande, vi får se hur jag gör.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blir nog mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag har nu packat en av de synliga kartongerna full med plaströr och vägt den (bifogade en del korta rör också).

150X200X550mm väger 3,0kg.

Enligt Postnords portotabell så går den precis som skrymmande (längd + omkrets >2m), portot är då 203 spänn.

Om ingen hör av sig och vill betala den kostnaden så åker paketet ner i plast-återvinningen (avvaktar två veckor).

Äntligen håller jag på och bli av med en kartong med onödigt som har stått och skräpat i månader.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

"Det här blir nog mitt sista inlägg i denna tråd."

Hmm... ska man tro på det?
Tänk om någon kommer och skriver nånting käckt som du vill svara på? :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Long time no see, Madmodder :)

Ja, man vet liksom inte :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis sorterat om alla mina kretsar vad beträffar excel.

Kom på att mina listor jag har hängandes i plastfickor på en av mina hyllor bara listar logikkretsarna i nummerordning.

Detta är bra men i praktiken är typ av krets viktigare än numret.

Så jag har skapat en tilläggslista som sorterar efter Sökord (som jag hittat på).

Mha sökord har man då koll på typen av krets på ett sammanfattande och enkelt sätt.

Jag har dock överarbetat sökorden något, men Ni känner ju mig :D

MVH/Roger
PS
Mina gamla listor kommer alltså få sällskap av dessa nya listor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar