Kretskort cnc

Berätta om dina pågående projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kretskort cnc

Inlägg av SeniorLemuren »

Personligen skulle jag inte lägga ner jobb på den borrlösning du konstruerat. Visserligen är det en väldigt liten vinkeländring på papperet, men om du räknar in att du aldrig kan få en helt perfekt rörelse på grund av toleransavikelser i de mekaniska delarna så blir det ohållbart. Ett 1 mm borr kanske håller om du har tur, ett 0.6 mm borr tål däremot ingen avvikelse alls innan det går av.

Det är ju betydligt lättare att göra rätt från början, det finns ju en djungel av olika lösningar på hur man bygger, men ingen lösning som liknar den du skissat på och det finns säkert själ till det. :)

Edit: Tänk också på att om borren inte träffar kortet i exakt 90 graders vinkel så kommer det att paddla i sidled omedelbar när kontakt sker och brytas av sin egen sidledsrörelse. Detta innebär ju att borren måste monteras med exakt rätt utstickslängd för att träffa med 90 graders vinkel, varje gång det skall monteras.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kretskort cnc

Inlägg av überfuzz »

dubbear skrev:Jag har lite kontakter i Göteborg som är intresserade nog att hjälpa med tillverkning av den första maskinen.
Och jag har inte planerat längre än så i dagsläget.
Hmm.. Frågan är hur intresserade de är. :humm: Har du gått igenom delarna som ska tillverkas med dem. Är de tillräckligt intresserade kan de nog tänka sig att granska ritningarna innan de sätter igång maskinerna. :-)
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

Jag tänker inte gå till botten med den lösningen. Men jag tänker vill testa om det går.
Går det inte är de inte en så stor grej.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kretskort cnc

Inlägg av überfuzz »

Jag tycker att du gör rätt som testar din lösning. Om jag var dig skulle jag dock fundera både en och två gånger hur mycket pengar jag är beredd på att göra ett 'proof of concept'. Din konstruktion ser ut att kunna bli väldigt dyr. Frågan då blir ju, går det att göra ett proof of concept till ett skäligt pris?.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kretskort cnc

Inlägg av jihe »

Jag håller med lemuren, jag skulle släppa den där lösningen helt. Borr skär uruselt i sidled eftersom de inte har någon släppvinkel där. Att borret vill följa hålets form istället för att ändra det blir säkert ett reellt problem. Och HM-borr är spröda. Dessutom mycket värme som genereras i onödan när det skall gnugga sig igenom med friktion istället för att skära.
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

überfuzz skrev:
dubbear skrev:Jag har lite kontakter i Göteborg som är intresserade nog att hjälpa med tillverkning av den första maskinen.
Och jag har inte planerat längre än så i dagsläget.
Hmm.. Frågan är hur intresserade de är. :humm: Har du gått igenom delarna som ska tillverkas med dem. Är de tillräckligt intresserade kan de nog tänka sig att granska ritningarna innan de sätter igång maskinerna. :-)
Jag är mek konstruktör. så tillverkningsbiten skall gå ganska smärtfritt, någon miss gör man ju alltid. sedan hoppas jag att hitta mycket färdiga komponenter. exempelvis remskivor som passar o-ring vore bra att köpa färdigt.
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

überfuzz skrev:Jag tycker att du gör rätt som testar din lösning. Om jag var dig skulle jag dock fundera både en och två gånger hur mycket pengar jag är beredd på att göra ett 'proof of concept'. Din konstruktion ser ut att kunna bli väldigt dyr. Frågan då blir ju, går det att göra ett proof of concept till ett skäligt pris?.
Vad är det som ska kosta så mycket pengar?
Jag kanske missar något som du ser?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kretskort cnc

Inlägg av überfuzz »

Räkna med en tusenlapp (kan vara lite väl optimistiskt) för varje specialtillverkad del som svarvas eller fräses fram direkt ur ett alu-stycke. Ifall du får till designen med standardprofiler kan priset gå ner.

Edit, du pratar inget om budget. Även om 15-20 tusen inte är mycket pengar för ett kul projekt så ökar ju oftast kulhetsgraden om man lyckas vara smart på ett sådant sätt att priset hålls nere.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kretskort cnc

Inlägg av überfuzz »

Hur går det med fräsen?
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

Jo de går framåt.
Väntar lite på att få bitarna till spindeln tillverkade.
Sitter och ritar om y-vagnen .
Behöver nog möblera om den lite.
Men de e mycket som skall få plats på ett litet utrymme.

tempY.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kretskort cnc

Inlägg av überfuzz »

Du har ändrar designen en del va. Nu ser den smartare ut, framför allt ur ett ekonomiskt perspektiv. ;-)
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Kretskort cnc

Inlägg av DupeS »

Kul projekt !
Hur stort kretskort/arbetsyta kommer fräsen kunna få plats med?
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

DupeS skrev:Kul projekt !
Hur stort kretskort/arbetsyta kommer fräsen kunna få plats med?
Inget är skrivet i sten. Men jag siktar på 100x100. Det är va eagel's gratis version stödde
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av dubbear »

Har ritat mer på maskinen.
Kommer även att kunna börja testa spindeln snart.
Måste bestämma mig för vilken lösning jag ska köra på för det två linjärstyrningar.
Det vore ju coolt att hitta en liten kulskruv som passar in.
Cnc.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kretskort cnc

Inlägg av tecno »

Skriv svar