Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.38 2017-12-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 23.05 2017-03-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 837
Ort: Sköldinge
Du glömmer väl inte att hålla koll på lagar och regler samt CE-godkännande om du tänker sälja hemmabyggda grejer (går det ens?) Det vore ju lite pennibelt om du skulle bli tvungen att få sitta i rätten och förklara varför förstärkaren satt fyr på Svennes kåk samt stå med miljonskadestånd sen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.50 2017-03-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
I det här läget är saken knappast allvarlig av den digniteten, men tack för ditt påpekande.

Kan meddela att jag demade min rörgitarrförstärkare (viewtopic.php?f=3&t=74497&start=585) för nån månad sedan i en affär här i Göteborg, allt gick bra tills jag slog av strömmen till rörförstärkaren varvid killen fick sig en sån rejäl stöt att han tappade gitarren och blev alldeles skärrad.

Jag tvivlar på att att jag skämts mer i elektrotekniska kretsar.

Vad jag tror hände var att jag råkade stänga av i en spänningstopp och den induktionen som sedan blev i primären hos nättrafon trängde igenom isolationen så att jorden (C7 kontakt endast) gungade till, men jag vet inte för jag kan inte sånt här fast i fortsättningen kommer jag alltid sätta en gnistsläckande konding över trafoprimären.

Å andra sidan kunde jag lugna personen med att min nästa gitarrförstärkare kommer att gå på batteri :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.18 2017-03-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 837
Ort: Sköldinge
Även batteridrivna prylar kan inducera oönskade spänningstoppar, börja brinna osv. och det hjälper inte att sen stå där och försöka redogöra för att kunden inte slagit av strömbrytaren när han lämnade grejen, det är alltid tillverkarens ansvar att ha all dokumentation, alla godkännanden och kunna uppvisa att grejen inte kan börja brinna oavsett om strömmen var av eller på.

Du hade tur att killen inte hade pacemaker eller IDC-dosa för då hade du kunnat bli fälld för vållande till annans död.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.52 2017-03-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Jag inser allvaret och kommer vara mer försiktig när det gäller mina högspännings-prylar.

Börjar fundera på om jag ska skippa C7-kontakt och istället köra apparatkontakt modell dator (trist med fyrkantiga hål, dock) för under förutsättning att man har jordade uttag är då apparatens chassi skyddsjordat.

Mina rörslutsteg är sedan öppna undertill och det ska jag också se över, dom blir enklare att bygga utan bottenplatta men...

Perforerad masonit skulle kunna funka finfint.

Det enda jag behöver göra är då att limma dit ett gäng 1" 1" i vardera hörnen och försänka masoniten något så att man inte ser dess kant utifrån.

Men det är lite brandrisk med mina trä-grejer även om amatören jag bedömer den som liten för de keramiska rörsocklarna är inte bara bra elektriska isolatorer utan leder värme väldigt dåligt dvs den enda egentliga brandrisken som jag ser det är om man täcker över rören med nåt slags tyg eller papper, fast lite krav på köparen måste man väl få ställa?

MVH/Roger
PS
Jag hade både tur och otur i affären, men vi kan nog vara överens om att jag mest hade tur.

Råkade hitta lite roliga och något udda grejer i ELFA-katalogen igår dessa var Kopparplåt 0,5X500X500mm (tyvärr bara den tjockleken), Aluminiumplåt i samma dimension men upp till 2,5mm och Lexan (Polykarbonat) i 2-6mm tror jag. Ibland är det lustigt hur saker slumpar sig, vi diskuterar elsäkerhet och jag spånar på bottenplatta och visst, den skulle kunna få utgöras av perforerad masonit och det är tom rätt smidigt att låta min brädgård kapa till lite sådana bitar samtidigt som man får ventilationen gratis MEN Lexan är ju faktiskt roligare för då kan man vända på apparaten och se det snygga hantverket samtidigt som några hål vid väl valda ställen av hög temperatur är rätt enkla att tom göra själv. Jag har det senaste dygnet tom spånat på att bygga hela förstärkarna i Lexan, lite cool att kunna se in i förstärkaren och därmed större delen av ens jobb, dock räcker inte 500mm för mina färdigplanerade slutsteg (510mm krävs, det är så snopet att jag överväger att fuska genom att låta den centimetern saknas bakpå när jag BOCKAR Lexan). Som jordplan har jag förresten tänkt mig nåt plåtnät av Koppar/Aluminium/Mässing, en MYCKET intressant fråga här är hur stor mask-diameter kan jag ha innan jag tappar en rejäl del av dess skärmande/brumundertryckande verkan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.15 2017-03-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Jag funderar nu på att byta C7 mot dessa apparatintag hos alla mina nät-prylar.

Gillar inte riktigt snap-in men jag har faktiskt inte plats för annat med nuvarande mekaniska layout för rörslutstegen, tänker att snap-in funkar bra för typ mina RUNDA strömbrytare för de ska ju ändå bara tryckas åt ett enda håll medans apparatintaget kan komma att påverkas av att man vill ta loss kabeln emellanåt, mao blir det rätt kinkigt map toleransen vid det REKTANGULÄRA håltagandet.

En käck finess med detta apparatintag är inbyggd säkring och säkringshållare, ett hål mindre att borra mao, plötsligt slår det mig att den gamla säkringshållaren alldeles bredvid således går bort dvs mer utrymme finns alltså än jag först trodde, så jag satsar nog på en skruvhålsvariant ändå fast jag tycker 2P säkring är overkill nu när jag ju nyttjar jordat annars är dessa vad jag hittat:

1) 1P Snap-In: https://www.elfa.se/sv/apparatintag-c14 ... simi=97.45
2) 1P Skruv: https://www.elfa.se/sv/apparatintag-c14 ... &simi=95.0

Jag väljer 2) för jag tycker skruvinfästning låter mest robust och är inte så avhängigt hur exakt jag tar upp hålet, lite klumpigare men det bjuder jag på.

MVH/Roger
PS
Håltagningsdata:
Snap-In: 27,5X31,5 (BXH), bygger 30X34
Skruv: 27,5X30,5 cc36, bygger 44X34


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.27 2017-03-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15377
Ort: Vänersborg
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/71300-photo-gallery-786.html#post5035151


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.10 2017-05-12 

Blev medlem: 08.30 2012-10-24
Inlägg: 74
Ort: Haninge
Snabbjämförde Elfa's 1 mm aluplåt 50x50 cm med Maskindelens 25x100 cm (billigast frakt bli kapat i 50 cm) 95:- inkl moms.
Kika där också.

https://www.maskindelen.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.07 2017-05-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Jag har precis kollat i databladet för 807 och gallermotstånd på 470k till backe funkar alldeles utmärkt.

Vad detta gör är att man slipper det fjantiga build-out motståndet i på katodsidan av splittern för 22k är ändå bara 5% av Rg samtidigt som detta egentligen inte ger nån distorsion alls, det enda som händer med olika drivimpedans är att anodsidan av signalen rullar av tidigare i frekvens (pga Miller-effekten) men eftersom denna roll-off inträffar först vid flera 100kHz så är det inget problem.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.49 2017-05-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Det här kan tydligen hända när man monterar 6550 horisontellt.

Detta är inte bra, framförallt är det inte snyggt.

Snyggare vore det om dom var horisontella hela tiden men det tycks inte gå OM man typ inte har toppanoder med seriös silvertråd (2mm vore trevligt) som anod-kabel, då lär man inte se nåt häng nåt mer.

En bra anledning att byta till 807.

Den sämre anledningen är att mina OPT är anpassade till 8 Ohm högtalare och 4 Ohm blir inte så bra med 807 som det blir med KT88/6550.

Jag ska gräva lite mer i hur dåligt 807 blir med 5kpp last.

MVH/Roger
PS
807 är "gratis" i jämförelse med KT88.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.24 2017-05-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15377
Ort: Vänersborg
Du vet väl att du kan "anpassa" trafo och last genom att hänga 4 Ohm på uttaget för 8 Ohm och tvärtom.
Mina SE-trafar på 2.5K ska användas till rör som vill ha 5K, men det fixar jag genom att sluta högtalare på 8 Ohm på 4Ohms-uttaget.
Du kan ju också trixa lite med belastningslinjer också lite grann.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.47 2017-05-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Visst, men mina OPT har bara ett uttag, 8Ohm-10kpp.

Så för att kunna köra mina senaste "bordshögtalare" på 4 Ohm blir det 5kpp, dvs 1,25k/rör.

Jag ska nu kolla hur illa detta blir, vänta...om vi säger 400V (troligtvis i högsta laget med den nättrafo jag har) efter autobias och 1,25k så blir det Imax=320mA (denna punkt träffar alltså anoddiagrammets ström-axel), 2Ip(Vgk=0) är då lika med 150mA.

Om jag biaserat 62,5mA@400V (25W=Pmax@807) för standard 2k5 last (8 Ohm) då inträffar faktiskt inte så mycket Klass AB för det är liten skillnad på 62,5mA och 75mA.

Det här verkar funka bättre än jag trodde!

Ua(min, 8 Ohm)=150V
Ua(min, 4 Ohm)=200V

Lite slarviga uteffektberäkningar:
1) Standard (8 Ohm, 2,5k): (62,5mAp*(400V-150V))/2*2=16W SIN
2) Special (4 Ohm, 1,25k): (75mAp*(400V-200V))/2*2=15W SIN!

Så varför klagar man? :)

MVH/Roger
PS
Jag vet faktiskt inte om effektuträkningen är riktig, har aldrig lyckats lära mig hur man gör men en sak är säker, 807 levererar 15W i 10kpp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.23 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Jag har börjat lura lite på 807:or igen.

En intressant egenskap är att 470k inte är för högt galler-motstånd dvs ECC82 som drivrör duger.

En annan intressant egenskap är att man kan montera dom hur som helst, det finns inga begränsningar som det t.ex gör vad beträffar KT66 och KT88 vid horisontellt montage.

807 är sedan en tredjedels så dyr som KT66, t.ex.

Det enda som egentligen hindrar mig är att ritningarna redan är klara fast då för oktaler (KT88) och inga anodkontakter/kablar.

Sen kan jag inte bestämma mig för om jag vill köra stereo (och liggande) men med tvungen gemensam matning eller mono med var sin trafo som mina trafos egentligen är gjorda för, strömmen blir alltså för hög i stereo-utförandet om man inte ställer två trafos ovanpå varandra :D

Fast det kan gå med stereo och en trafo för min trafo har jag själv designat och jag har fläskat på med dubbla diametern på 350V-sekundären, det enda jag vet att utspänning över 420V (450V i mono-fallet) inte är att förvänta MEN det blir en del uteffekt av det också!

En sak vet jag dock och det är att jag inte vill lägga 500 spänn per rör nåt mer, detta inte bara för att min ekonomi ser ut som den gör numera utan för att 807 bevisar att det är onödigt!

Mono eller Stereo, vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
Ett problem med stereo är att jag måste cadda nya ritningar medans mono är i princip färdig, jag måste bara rita in nya socklar och ett par hål för anod-snöret, samtidigt gillar jag att ha slutrören horisontellt, jag tycker det är coolt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.51 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15377
Ort: Vänersborg
Om du menar äkta NOS KT66 är de säkert kanske tio gånger dyrare än 807. Å andra sidan kan du köpa ryska 6L6 (6P3S) för en spottstyver. Och ryska 807 också för en struntsumma. (EXEMPEL).

Du får väl, innan du monterar rören läsa på databladet. En del rör vill monteras på ett visst sätt för att inte förgås.

Mono blir dyrare och stereo innebär att du enkelt kan sätta en stereopot som är någorlunda bra "trackad".

Och kolla 807:orna på länken ovan. En femtiolapp är ju en skitsumma för ett kul rör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.19 2017-08-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Underbart exempel, stort tack!

På bussen nu när jag var och köpte mer pilsner så kom jag dock på en sak, jag vill kunna balansera rören som garanterat inte går att få matchade.

EGENTLIGEN behövs inte detta pga min något unika OPT men jag vill kunna göra det ändå, total ström anser jag sedan vara sekundärt dvs om rörförstärkaren jobbar lite i Klass AB vid full eller nära full utstyrning tar jag inte så allvarligt.

Nu infinner sig dock lite betänkligheter för jag behöver en balans-pot av slutrören, samtidigt vill jag kunna mäta obalansen vilket man enkelt kan göra mellan anoderna och om dom speciellt inte är isolerade ända upp så kan man plocka denna mätning direkt under anod-kontakten och för att mäta anodströmmen (vilket trots allt är lite intressant) behövs egentligen bara tillgång till matningen och kännedom om lindningsresistanserna.

Jag tänker mig således bara en enda mätpunkt utöver anoderna, denna mätpunkt är matningen (av speciellt OPT) och jag tänker mig att denna mätpunkt kommer bestå av en uppochner-vänd polskruv modell Hirschmann (eller billigare typ Deltron).

Topologiskt kommer mätpunkten för matningen hamna direkt efter OPT (och alldeles bakom 7247), sen har jag potten rakt framför 7247 (som befinner sig i triangel bakom 807) MEN jag har en ynkligt liten ratt så att 7247 inte skyms nämnvärt.

Detta är vad jag känner för att bygga, den första enheten kommer att bestå av det jag redan har dvs Siemens QE06/50, effektpot 100 Ohm/3W och om jag letar lite till kan jag kanske hitta en till mini-ratt.

Jag har alltså egentligen allting jag behöver till en enda enhet.

Anodförbindelsen med underredet kommer förresten ske med nån fet solid kabel, det grövsta jag har är 0,8mm silvertråd men det känner jag är lite för klent, 2mm silvertråd skulle jag vilja ha (isolerad mha krympslang) och som sagt med en liiiiiten bit oisolerad kabel innan toppanonodkontaterna så att jag kan mäta där.

MVH/Roger
PS
En sak retar mig, om man monterar sockeln rakt så blir inte anodkroppen rak och det blir aningen fult men det enda man kan göra åt det är att planera in en vinkel för sockeln och jag orkar inte hålla på med sån "skit".

Tror förresten att jag redan har bestämt mig för att köra Mono.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.32 2017-09-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7427
Ort: Göteborg
Jag håller på och packar upp en handöverfrästillsats till min Dremel men fattar ingenting :D

Nåväl, min tanke är att kan jag nyttja denna för att skapa adaptrar till 807(?)

Jag känner mig lite fjantig om jag säger att jag inte vill ha rören snett.

Om man monterar socklarna rakt och fint så kommer nämligen rötrets anodkropp att hamna snett, och jag gillar det inte.

Så jag har en ide' om att göra en vridbar adapter.

Snyggast vore nog om adaptern satt fast i rörets sockel under chassit, sen har man bara två helt vanliga hål i chassit, men adaptern har en säg 45-gradig cirkulär slits i sig.

På detta sätt kan man vrida in röret så att det blir rakt och fint.

Frågan nu är mest hur fasen jag fräser upp sånt?

Preliminärt har jag tänkt nyttja 4mm plyfa men det kan hända att 2mm kopparplåt åtminstone på sikt kan komma att användas.

Så kan jag fräsa i både koppar och plyfa med samma frässtål, är väl mest min inledande fråga.

Bifogar annars en uppgradering av mitt 807-schema.

MVH/Roger
PS
Med lite tur får jag snart reda på åtminstone vad soundbrigade's fina adapter heter så att jag kan skapa en trimpot som inte skymmer drivröret :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av rogerk8 17.38 2017-09-02, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Oskar och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010