Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Fixed bias är uteslutet, tänker inte mecka med sånt.

Vad jag dock lurar på är att öka galler-motstånden hos slutrören till 470k.

470k är ett gränsfall enligt datablad bådet för KT88 och 807 men det sägs fungera (under vissa smärre premisser).

Varför vill jag då ha 470k?

Jo, jag har som sagt bestämt mig för att detta skall bli en Knoppson (med 7247 som drivrör).

7247 nytillverkas som ECC832 (JJ) och är en IT (Integrated Tube) med ett ECC83 och ett ECC82.

ECC82-delen kommer nyttjas som splitter och utgångsimpedansen vid anoden kommer blir runt 21k (22k-motstånd).

Genom att nyttja 470k som gallermotstånd för slutrören så är dämpningen i anodkretsen bara 5% dvs jag slipper så kallad "build-out"-motstånd i katoden för att få fin och lika signal till båda slutrören.

Jag har förresten bestämt mig för att bara nyttja balans-pot för de omatchade slutrören och denna 2W-pot kommer sitta på undersidan dvs den trimmas in vid igångsättandet och sedan förmodligen aldrig mer, men detta gör inget för miin OPT är världsbäst dvs den tål skillnadsströmmar och det ganska rejält.

Men det är kul att trimma balans, med potten på mitten får man kanske en skillnad i anodspänning på runt 1V (10mA), sen smyger man in en balansspänning på runt 0V.

Nu ska jag mäta lite mer på 807-sockeln sen ska jag kolla hur 807 sitter i sockeln för jag vill ha det rätt fint dvs jag vill inte den ska sitta snett för då kanske jag kör runda kabelskor igen :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt sockeln, igen: 42X58 i yttermått.

807 sitter tyvärr lite tråkigt snett i dessa socklar, jag testade två rör och dom satt lika snett, gillar inte det.

Bäst blir att de tre benen som ligger tätast vetter framåt, mina Siemens Q06/50 visar då upp märket "807", om än lite snett.

Jag gillar verkligen inte att detta blir snett, funderar således på att vrida socklarna något även om det kan bli att se fjantigt ut.

Samtidigt, hur stor roll spelar det? :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av YD1150 »

Det är "audionissar" som lägger vantarna på RF-rör som 807! :wink:
Var det 6V6 som var LF-varianten?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

807 är ett underskattat rör inom audiokretsar.

Det är liksom inte lika "fint" ty det har toppanod och då ser det "fult" ut.

Men det är bra grejer, inte lika linjärt som KT66 i triodkoppling men ett mycket bra rör.

Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska göra nåt åt den något tråkiga vridningen, man kan montera en oktalsockel för KT88 horisontellt och snyggt samt få röret att presentera sin anodkropp snyggt men med 807...

Jag tycker nog att en vridning av sockeln i chassit är snyggare än en vridning av anodkroppen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tror jag att jag vill bygga mina nya slutsteg.

De blir troligtvis i mono men kan även funka som stereo.

En sak är jag bestämd på, det blir inga fler Williamson utan nu blir det Knoppson.

Knoppson innebär två saker, dels hoppar jag över ett förstärkarsteg och nyttjar noll feeback, dels nyttjar jag Edison Bias.

Att inte ha nån feedback är lite vågat men att nyttja Edison Bias är bara nyttigt och ofattbart outnyttjat.

Denna lösning funkar alltså både för mono-block och stereo, nu ska jag bara klura på vad som blir snyggast och mest lämpligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där sitter ju bara en pot till biasbalanseringen. Varför ska du då ha en stereopot? Och slänger du inte in en trimpot inne i chassit där du rimligtvis bör ha skapligt med plats för att slippa värmeproblem. Inställningen av balanseringen av bias gör du ju en gång för alla och med instrument.
Även om du vill ha möjlighet att justera behöver du inte ha en stor (ful) ratt utan moterar givetvis poten/potarna under chassiplåten med hål där du kan komma åt att justera med en skruvmejsel. Potentiometeraxlarna har då ett spår som skruvmejseln tar i. Och kontakter för att ansluta instrument.

Så här kan det se ut:
Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Där sitter ju bara en pot till biasbalanseringen. Varför ska du då ha en stereopot? Och slänger du inte in en trimpot inne i chassit där du rimligtvis bör ha skapligt med plats för att slippa värmeproblem. Inställningen av balanseringen av bias gör du ju en gång för alla och med instrument.
Även om du vill ha möjlighet att justera behöver du inte ha en stor (ful) ratt utan moterar givetvis poten/potarna under chassiplåten med hål där du kan komma åt att justera med en skruvmejsel. Potentiometeraxlarna har då ett spår som skruvmejseln tar i. Och kontakter för att ansluta instrument.

Så här kan det se ut:
Bild
Det här var väldigt intressant, tack!

Koncentrisk pot var tänkt för att med en och samma "pot" kunna justera både balans och bias men jag börjar luta åt att skippa bias-justeringen och bara balansera, det är så jag ritat mitt senaste schema, jag resonerar nämligen som så att lite klass AB klarar mina OPT med specialplåt.

Säg att man ställer in för reflekterat 8 Ohm/rör (2500 Ohm) då är Ia(max, Ug=0)=100mA, för 4 Ohm blir då Ia(max)=150mA, hälften av detta är 50mA respektive 75mA, 50mA vid Ua=400V är bara 20W så detta stämmer bara på ett ungefär men runt 25mA mer skulle rören behöva gå på för 4 Ohm fast vänta nu, spänningen är ju runt 400V och 400V*75mA=30W vilket är högre än tillåtna 25W för 807.

Så det går inte att Klass A-korrigera för 4 Ohms högtalare, jag måste köra Klass AB där (vid hög volym bara obs) ELLER så måste jag ta fram en ennan utgångstrafo med 4/8-lindningar på sekundären men om man ändå ska göra det så kanske en vridtrafo är på plats :D

Om man hade använt KT88 och lagt sig vid säg 75% av max anodförlust för 8 Ohms högtalare, då hade man kunnat Klass A-korrigera för 4 Ohm.

Jag tycker din bild var snygg, en diskret liten axel sticker upp och stör inte den mekaniska designen alls.

I mitt preliminära schema har jag tänkt nyttja de redan nakna anoderna (man behöver inte isolera ända in) för att kunna mäta balansen sen hade jag tänkt vända en polskruv uppochner och koppla den till B+ varvid bias går att mäta genom att mäta mellan anod och B+ dvs över ena primärhalvan (med känd resistans).

Men om man då så enkelt kan mäta bias så är det ju bara frustrerande om man inte ovanifrån också kan justera den.

Så det kan hända att jag uppdaterar mitt schema men först måste jag nog bestämma mig för mono eller stereo för jag tycker bestämt att i mono kan jag bara ha en pot av estetiska skäl medans jag kan ha två pottar i stereon utan att det blir klumpigt och fult, alternativt en koncentrisk pot på 100OHm/2W men lycka till med att finna den :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilden är från nätet; man hittar sådant när man googlar.
I min 2A3-stärkare har jag en brumbalansering medelst två potentiometer. Efdtersom jag gör den inställningen EN gång och aldrig mer finner jag ingen orsak att göra hål i chassit dra ut axlar och trä på ratt. Jag har sonika placerat potarna inne i chassit. Risken är annars oerhört stor att folk börjar ratta och sabba inställningen.
Varianten är att placera poten/potarna mot bakstycket, göra ett hål där man kan komma in med en skruvmejsel.

Bild
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av alexanderson »

6L6 är USA LF-varianten till 807. I England hade KT66 snarlika prestanda.
Varför bygga triodkopplat när ultralinjärkopplat ger dubbla uteffekten!
Dubbelt så hög uteffekt per kg förstärkare.
43% UL för minimal distortion.
20% UL för maximal uteffekt.
Är två gamla tumregler.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev:6L6 är USA LF-varianten till 807. I England hade KT66 snarlika prestanda.
Varför bygga triodkopplat när ultralinjärkopplat ger dubbla uteffekten!
Dubbelt så hög uteffekt per kg förstärkare.
43% UL för minimal distortion.
20% UL för maximal uteffekt.
Är två gamla tumregler.
Det här är ett mycket intressant uttalande.

Jag tror att Williamson säger såhär när han rekommenderar slutrör:
PX25 vill han egentligen ha men det är direktupphättat vilket komplicerar saken något.
KT66 (Osram) är vad han rekommederar och jag har själv sett hur extremt linjärt det är i triodkoppling.
För amerikaner rekommenderar han dels just 807 men också 6L6 (fast en något lägre anodförlusteffekt).
807 är inte jättevacker i triodkoppling men den klarar samma anodförlust som KT66.
Varför bygga triodkopplat när ultralinjärkopplat ger dubbla uteffekten!
Jag skulle vilja säga att just uteffekt inte är den viktigaste delen hos en rörförstärkare samtidigt som det komplicerar trafon som blir till en väldigt dyr och speciell sak för att vara bra.

Det är mycket enklare att köra triodkopplat samtidigt som jag hävdar att effekter över 10W inte behövs i lägenheter nästan oberoende av högtalare.

Men jag tycker ändå UL är mycket intressant, jag tog t.ex fram en OPT-variant med 50% taps (för det var enklast), tyvärr har jag bara en kvar och det kommer inte bli några fler, blir det några fler så köper jag hellre från Lundahl (43%).

Jag tror nog dock jag tycker UL är mest intressant i fallet små slutrör som EL84, jag kommer inte ihåg vilken uteffekt jag fick på min triodkopplade (EL84) gitarrförstärkare men jag tror det blev 7W bara (nättrafon var dock av enklaste slaget dvs 1:1), 14W hade onekligen varit bättre men det kan man ju också fixa mha pentodkoppling av slutrören.

Sen vill jag hävda att till skillnad från triodkopplat är både UL och pemtodkopplat mer olinjärt även om det inte är nåt egentligt problem för man kan nyttja det magiska tricket återkoppling, samtidigt som triodkopplat i regel kräver mindre återkoppling för att bli lika linjärt och personligen tycker jag att återkoppling alltid skall nyttjas med måtta, det är därför OP:ampar låter "skit", hävdar jag :)

MVH/Roger
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

Hur vanligt är det att (OP:ampar låter "skit") sitter i hifi förstärkare, är inte riktigt klar över detta? Jag tycker att det finns rätt många transistorsteg som låter helt OK. Fast min hörsel är väl lite sådär men likväl inte eftersom vissa anläggningar är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är klart dom gör, jag skojar lite bara :)

Men man kommer inte ifrån faktumet att en OP tvingas till en förstärkning som må vara mycket exakt där exaktheten beror på att motkopplingen är astronomisk, rent utsagt.

Och jag tycker helt enkelt inte om motkoppling nästan alls för jag vill hellre att de aktiva komponenterna ska spela otvingat "som dom vill" inte tvingas till att göra saker som dom "inte vill".

Dessutom behövs aldrig nån egentlig motkoppling överhuvudtaget, den enda gången det behövs är om man vill ha exakta DC-nivåer men vid AC och förstärkare så spelar nån enstaka dB i skillnad relativt motkopplings-motstånden (1/B bestämmer inte Av när F är liten) ingen roll samtidigt som samma skillnad råder i den andra kanalen, det är samtidigt lätt att räkna med den faktiska förstärkningen med motkoppling även när råförstärkningen är tämligen måttlig (som i rörförstärkare), det är bara att mäta upp råförstärkningen och applicera den "sanna" formeln för motkopplad förstärkning enligt:

\(A_v=\frac{F}{1+\beta F}\)

där Av är den av motkopplingen resulterande förstärkningen, F är råförstärkningen utan motkoppling och B är återkopplingsfaktorn.

MVH/Roger
PS
I början när dom kom på det här med motkoppling så överutnyttjades det genom att man rättade till typ frekvensgång hos riktigt dåliga konstruktioner och sedan när mätdatat såg bra ut så lanserade man förstärkarna som kvalitativa men det är allmänt känt att många av dom här dåliga konstruktionerna som behövde "rättas till" med mycket återkoppling lät skit, men visst dom mätte bra...
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

Har varit med om nya förstärkare av samma märke där den ena lät bra och den andra skit. Har någon liten teori om varför det kan vara så men Du kanske kan framföra något sannolikare än mitt antagande vad detta kan bero på??
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ärligt talat, jag kan inte så mycket, jag är nog mer av en teoretiker men jag ska göra ett försök:

Klass AB-förstärkare som dom flesta transistorförstärkare är är beroende av en nätdel som kan leverera momentant sett mycket ström, jag brukar säga att det rycker i matningen.

Elektrolytkondensatorer som ofta sitter i nätdelen är kända för att kunna torka ur och därmed förlora sin kapacitans, uttorkningen är dock successiv så det tar tid innan det riktigt märks.

När lytarna i nätdelen förlorar sin kapacitans så blir det mer brum ut i högtalarna (beroende på hur väl balanserat det är) men lytarnas ESR försämras också så att den där snabba responsen på transienter försvinner, detta gäller speciellt men inte endast basgången.

Det kan sen bli basfattigt på andra sätt och då tänker jag på HP-filter av lytar som kan finnas i signalvägen, när dom torkar tappar man alltså bas.

Sen tror jag en uttorkad lyt i signalvägen påverkar mer än dessa teoretiska saker ty dess förlustfaktor åker i höjden varför den kommer påverka både mellanregister och diskant också.

Samtidigt tror jag många tillverkare passar sig för att sätta lytar i signalvägarna, mer seriösa typer vore t.ex polypropylen.

Samtidigt kan lytar sitta på andra ställen i förstärkaren också, kanske för att öka råförstärkningen och om man då motkopplat för att styra upp en viss Av samtigt som man har poler och nollställen på väl utvälda ställen, ja då kan hela karaktären hos förstärkaren förändras om en enda lyt torkar ut.

Jag känner inte till nåt annat hos förstärkare som direkt åldras eller har en tendens att gå sönder (klass AB-steg har jag dock sett kan gå sönder pga att biasströmmen kan skena iväg om Vbe-multiplikatorn och den termiska kontrollen ger sig på nåt sätt) förutom att rör ju åldras med tiden och tappar sin transkonduktans men det är på mycket lång sikt.

Ta nu detta med en nypa salt för det är bara vad jag tror, jag vet alltså inte :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

Min stärkare låter precis lika bra , som när den var ny, 1977, och alla lytar är ok.
Vet inte om det beror på att det är en ren klass A stärkare, med 3 st nätdelar.
Skriv svar