Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det händer att det står i datablad HUR rören ska ligga om de ska ligga, alltså vinkel. Likaså brukar det vara väl specat hur nära de får befinna sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat min layout en aning, hade missat RCA-kontakterna och lite borr-instruktioner för bakstycket.

När det gäller toppen har inte så mycket förändrats annat än att jag flyttat fram 5V3, detta är nödvändigt för att inte hela förstärkaren skall vila på likriktarröret 5V3 när man vänder förstärkaren uppochner för service och eller trimning.

Inklusive sockel är GE 5V3 ungefär 100mm högt, toroid-trafon är ungefär 60mm högt och CT-stöden är 160mm höga, sett "ovanför" toroiden blir då CT's "lilla" höjd 160-60=100, om nu allt vänds uppochner och vilar på toroiden samt CT så gäller ungefär, pga att vi har två likformade trianglar

\(\frac{100}{160}=\frac{x}{300}\)

x blir då 188 vilket är större än 300/2 in så jag kan placera röret en bit bakom halva djupet hos förstärkaren om jag vill, min ambition är dock att placera den på exakt mitten (i höjd med utgångstrafosarna).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 december 2018, 19:49:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Den övre i körsbär trä är elegant Men det blir säkert bra den andra också.

Den nedre bilden på den gamla dammiga stärkaren har du byggt den också?

En fråga som jag tror vi har diskuterat tidigare är huruvida man kan lägga rören i horisontalläge eller bör dom ställas upp? Det går kanske bra att lägga dom ned också men har hört lite olika åsikter om just detta? Är det något du har studerat?
Tack för dina kommentarer!

Båda förstärkarna är byggda av mig men i ärlighetens namn stämmer det inte riktigt vad beträffar Körsbärs-varianten för jag fick faktiskt ett banklån för att kunna bygga den, det var på 10k tror jag men det räckte precis när jag hade specat upp för ett snickeri i stan hur dom skulle tillverka den åt mig, det elektriska har jag dock förstås gjort själv.

När det gäller din fråga om huruvida man kan montera rören i horisontalläge eller ej har HB redan svarat på men jag kan tillägga att i fallet 807 står det klart och tydligt "Mounting Position: Any", det är ett coolt lite enklare men mer stryktåligt och robust rör jämfört med t.ex både KT66/KT88 som har olika "villkor" på hur man får montera dom horisontellt, KT88 går bra med "tappen" neråt medans KT66 är lite kinkig (kommer inte ihåg villkoret på rak arm).

MVH/Roger
PS
Den svarta förstärkaren var ursprungligen byggd av en liten träram med en typ 12mm masonitskiva spikad ovanpå, jag svartmålade inte den när jag först testade den. Men jag blev så nöjd med ljudet så jag ville dels göra den finare dels införa jordplan så det blev gjort lite senare, revisionsbeteckningen gick då från A till B samtidigt som jag även bytte OPT. Nyttjade först en typ standard 6V:2X115V Toroid, denna är dock specad för 50Hz så jag fick rätt ofta mättnadsdistorsion när jag krämade på lite, om man jämför vid samma frekvens så sitter det i B-versionen ett par 6V:2X230V C-kärna från ABB istället.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 december 2018, 19:49:28, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: Nåt jag tycker är extra roligt och som jag inte riktigt anammat förut är att ändträ hos plyfa är mycket vackert fernissat, mina KLS (bordshögtalare) är faktiskt riktigt snygga pga 21mm plyfa ändträ fast tyvärr låter dom ganska illa, kina-bandaren i vänster kanal kan få för sig att dista brutalt ibland och Faital Pro 4FE32 är en sugigt dålig (bas)högtalare VARNING för totalt basbefriat!
Vill man inte visa kanterna kan man göra som jag när det gäller inredning till båt. Såga till en hörnlist av massivt trä. Om det finns plats på lådans insida så behöver man ju inte fasa listen på insidan utan låta den vara rektangulär, den blir då lättare att såga till.
hörnlist.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev: Vill man inte visa kanterna kan man göra som jag när det gäller inredning till båt. Såga till en hörnlist av massivt trä. Om det finns plats på lådans insida så behöver man ju inte fasa listen på insidan utan låta den vara rektangulär, den blir då lättare att såga till.
Tack för din kommentar!

Två rader bara men jag fattar inte ändå :)
Såga till en hörnlist av massivt trä
En hörnlist för mig är en vinkelrät list man köper på en brädgård som speciellt har fasat hörn, menar du kanske att man skall såga till sig en egen triangellist?
Om det finns plats på lådans insida så behöver man ju inte fasa listen på insidan utan låta den vara rektangulär, den blir då lättare att såga till.
Ingenting av det här förstår jag, om du inte menar att den kan få vara triangulär om det finns plats? Passar ju dessutom bättre med din fina bild :)

Lättare att såga till förstår jag inte heller.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Med hörnlist menar jag den list man sågat till av det massiva trästycket, i detta fall en kvadratisk list. Rundningen brukar jag göra med överhandsfräsen med lämplig fräs, Eller bara slipa lite runt just på hörnet, eller inte slipa alls om man vill ha ett skarpt hörn.
hörnlist-1.JPG
Om det finns utrymme i lådan så låter jag listen vara rektangulär eller kvadatisk, alternatvt såga av hörnet 45 grader så det inte sticker in i lådan så mycket. Det är ju lättare att såga till listen utan att såga av 45 grader, finns det utrymme så är det enklast att man gör som i första bilden.

Infällningarna för sidorna kan man ju antingen fräsa ur eller såga med cirkelsågen inställd på önskat djup. Hoppas det klarnade lite. :)
hörnlist5.JPG
hörnlist-4.JPG
hörnlist-6.JPG
hörnlist-7.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för denna ansträngning!

Nu fattar tom jag :)

Har aldrig tänkt på det viset, en av mina "serier" med rörslutsteg (KWA-91D) som jag byggde i hela 10 exemplar dom nyttjar en kvadratisk list/kloss innanför ett 45-gradigt sågat ramverk där jag gjorde fyra hål i klossen och skruvade inifrån för att det inte skulle synas.

Blev ganska meckigt men rätt bra.

Eftersom jag inte kan rita så fina bilder som du nu ritar bifogar jag ett kort på en kloss som blev över, två par hål per sida alltså och hålen är precis så stora så att huvudet på en 3X13 mm plåtskruv går i.

På senare tid har jag dock anammat limning istället och förutom det eventuella böket med långa tvingar så gillar jag den metoden bäst.

MVH/Roger
PS
Vad har du för trevligt ritprogram om jag får fråga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använder Autodesk Inventor 2014. Lite gammal men jag får inte plats med den nyaste i datorn. När jag limmar så brukar jag ofta använda mig av en kexfräs och fräsa ur för kex. Exakt denna modell använder jag och den är jag mycket nöjd med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack SeniorLemuren!

Du verkar onekligen skicklig för jag fattar ingenting ens när jag ser fräsen på bild :D

Jag älskar faktiskt att vara såhär okunnig för då finns det mängder med saker att lära sig, nu när det är lördagkväll och man fått i sig några pilsner så vågar jag påstå att folk som tror sig veta allt är per definition idioter :)

Törs man säga sånt högt? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har justerat i min ritning.

Lagt till hur likritarröret måste placeras för att det inte skall ta emot när man vänder stärkaren uppochner.

En inte helt trivial finess för tänk er om stärkaren på runt 5kg blev att vila på ett likriktarrör som iofs är rätt robust men ändå inte, inte helt bra med andra ord så jag har nu tänkt ut hur detta skall kunna undvikas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Tack SeniorLemuren!

Du verkar onekligen skicklig för jag fattar ingenting ens när jag ser fräsen på bild :D

Jag älskar faktiskt att vara såhär okunnig för då finns det mängder med saker att lära sig, nu när det är lördagkväll och man fått i sig några pilsner så vågar jag påstå att folk som tror sig veta allt är per definition idioter :)

Törs man säga sånt högt? :)

MVH/Roger
Om du klickar på bilden så ser du att det är en video. Där kan man se exakt hur det funkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev: Om du klickar på bilden så ser du att det är en video. Där kan man se exakt hur det funkar.
Tack för tipset men det fungerar inte för mig, programvaran i datorn min är lite primitiv.

Fast ibland bifogas en länk till själva videon och då kan jag se den efter lite trixande.

Nu gnäller alltså min gamla kalasfina browser mest över HTML5.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Funkar det inte direkt med you tube heller med denna länk?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Den kunde jag se med mitt trixande, tack!

Men det slår mig nu att jag nog borde ha kunnat högerklicka på din förra video, kopierat länkadressen och klistrat in den i browsern samt enter.

Men jag är så fruktansvärt dålig på datorer :(

MVH/Roger
PS
Min browser kräver att jag klickar på en rekommenderad video till höger och sen gör back för att det skall funka :)
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Jax »

Kul projekt.

Jag har bara en liten kommentar, filterkondingen efter likriktaren är lite för stor för 5V3 som i databladet specar max 40uF. I synnerhet sedan dagens kondingar har lägre ESR än på Williamsons tid.
Skriv svar