Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu börjar det hända saker, jag ser sakerna i ett helt annat ljus!

Jag skiter i Kopparplåt.

Jag kör det jag gillar mest dvs trä/plyfa rakt av.

Jag gör det dels för att det kostar mindre men också för att jag gillar (och kan) jobba i det bättre.

Jag tänker nu att jag kör 12mm plyfa som lock och två stycken 4mm plyfa som front/bakstycke.

När jag kör plyfa istället för Koppar så får jag samtidigt INGA roblem med att trafos vilar på skruvhuvuden för dom kommer att sitta på undersidan.

Tänker mig köra 807 ENDAST, jag vill dessutom montera dom underifrån pga att dom är individuell vridna och samtidigt som jag än idag inte har bytt slutrör sådär utan vidare så kan man ju skruva fast sockeln underifrån och individuellt vrida in dom.

Skulle man sedan behöva byta så gäller förmodligen inte samma hål samtidigt som om det är nära det hålet så kan man spackla och göra om.

Bestämmer nu att jag bara monterar 807 underifrån och resten ovanifrån för jag tycker faktiskt att socklarna är rätt snygga.

Sen blir det lite problem med pottarna (som jag bara måste ha) för kraglängden är kortare än paneltjockleken (12mm), här måste jag antingen försänka pottarna underifrån ELLER så passar Conrad-hållaren trots allt, jag siktar dock på att jag måste försänka för pottarna (en tanke som slår mig är att pottarna aldrig utsätts för några egentliga krafter samtidigt som dom aldrig ska bytas, kan man således möjligtvis skruva fast dom i väl avvägt hål i plyfa?)

Om mitt teoretiserande stämmer så behöver jag inte försänka nånting underifrån :)

Jag behöver då bara borra tre hål på 27mm, ett hål på 22mm och två på 43mm.

Här har jag tom tänkt att vara lite slapp så att jag låter ABI-trä borra dessa hål, 27 och 22 skulle jag kunna borra själv för dom "fula" kanterna kommer att täckas av speciellt sockel-kragar, 43mm-hålen kommer dock vara fullt synliga.

Men som sagt, en av vitserna med trä/plyfa är egentligen att jag kan fixa det själv.

Och fixar man det själv blir det billigt, billigt, billigt som Comviq brukar säga :D

Jag får lura på det här.

MVH/Roger
PS
Bifogar preliminär plan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående är inga dumma funderingar.

Jag tror dock att ett chassi i Koppar blir mer lukrativt.

Det är synd att sälja sin själ men jag vill kunna livnära mig på att bygga saker.

Samtidigt som precis alla rörförstärkarchassin är av plåt...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aluminium och andra material. Har du inte gjort en markadsstudie?!

Det är sådant här du ska fajtas mot om du vill sälja på öppna marknaden och lite kopparplåt och byggplywood kommer man inte långt med då. Du får för det första "avlusa" konstruktionen ordentligt och skaffa fram alla data du kan få fram OCH satsa på en design som är attraktiv.

Bild

Bild

http://www.tektron-italia.com/tubeampli ... ES-I-1.jpg

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av rvl »

Är det bara jag som tycker att LED (i synnerhet blå) inte passar ihop med glödande rör?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara du!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av opampen »

Riktigt eleganta stärkare! Snyggt med analoga instrument! Men blått passar inte riktigt in!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av rvl »

Bra, då är jag inte helt ensam.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min grej var att en bra teknisk design betyder ganska lite om produkten inte grovhånglar med ögonen. Ska man sälja något måste man jobba med estetiken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Min grej var att en bra teknisk design betyder ganska lite om produkten inte grovhånglar med ögonen. Ska man sälja något måste man jobba med estetiken.
Det här uttalandet är tyvärr jävligt sant!

Folk skiter i hur bra konstruktion man har
Folk skiter i hur bra komponenter man använder
Folk skiter i princip även i hur det låter

Folk är BARA intresserade av estetik.

Enbart passionerade audiophiler skulle kunna acceptera en "ful" konstruktion och då oftast på grund av en viss princip såsom t.ex att allt skall vara SE och 300B för att det ska vara bra, vilket inte jag håller med om.

Svensson däremot kan tänkas köpa rörsförstärkare för att det är häftigt och då speciellt häftigt för just ögat.

Och det är dom rackarna man trots allt vill åt för det breddar "kundutbudet".

Slutsats, alla mina rörförstärkare kommer numera göras av 2mm Kopparplåt, det blir inte så snyggt som dina bilder soundbrigade men jag tycker att det på flera sätt blir "Good Enough".

MVH/Roger
PS
Tyvärr kan vi nog vara överens om att plyfa-chassin inte är lika lukrativt :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan är det ofta så att om det estetiska är OK är chansen stor att man lagt samma uppmärksamhet på innanmätet, och omvänt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med min planering av chassit såväl som det elektromekaniska där det elektriska testar bra.

I sista stund gjorde jag en förändring dvs alla småhål <5mm kommer försänkas i 1mm Kopparplåt.

Jag har precis provat att försänka i så klen plåt som 1mm, det går men blir egentligen inte så bra fast om man tillåter viss "höjd" så är det bättre än dubbelt så dyr plåt (2mm) som jag dock skulle föredra.

Jag lutar numera åt att montera socklarna underifrån detta pga estetik-hysterin men samtidigt vill inte ens jag ha den något klumpiga 807-sockeln synlig ovanifrån :D

Montage av socklar underifrån kräver sedan försänkt skruv för annars vilar rörens egna socklar på skruvhuvudena.

Potentiometerhållarna från Conrad har förresten kommit och de passar perfekt på avsedd effektpotentiometer, enligt ritningen och vad jag mätte hos potten så skulle dom inte passat men nu gör dom alltså det vilket gläder mig.

Nu skulle jag egentligen velat få fatt i labhylsor av keramik, nån som har nån ide'?

Det närmaste jag kommer är mina vita Deltron-bananhylsor :)

MVH/Roger
PS
Jag är nu inställd på att bygga ett par KPA, en tanke jag har är att bestycka den ena med ett par 807 och den andra med KT88, den enda gången det kommer höras nån skillnad är vid maxvolym, gissar jag. Jag bestyckar dom med olika slutrör för att helt enkelt testa konceptet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lagt till en liten grej i mitt schema som Ni knappt ser.

Det är ett litet 10R-motstånd mellan matning och mittappen på trafon.

Dess funktion är två, dels kan den faktiskt skona både trafo och likriktarrör om slutrören går i kortslutning (vilket hänt mig nyligen) dels möjliggör den enkelt infogande av högspänningsregulator (KVR) för distorsionsstyrning av gitarrförstärkare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

I förrgår gick ett femte rör sönder :(

Börjar bli trött på att slänga bort gamla investerade 500-lappar...

Så jag har bestämt mig för att skicka tillbaka dom fem felaktiga rören (olika fel dock, obs).

Jag kommer inte begära nåt jag kommer bara begära att dom tittar på rören och att dom återkommer med nån slags rapport, förhoppningsvis kan dom lära sig lite av mina väldokumenterade felspecifikationer.

Jag kommer bilägga schemat på min förstärkare såväl som en feldokumentation och ett gäng bilder på hur förstärkaren är byggd, allt för jag vill veta vad, eller om, jag gjort nåt fel för 4 rör som går sönder inom loppet av några veckor OCH efter att ha fungerat klanderfritt i över ett år, det är direkt mystiskt.

Idag verifierade jag för övrigt stegsvaret, inga som helst problem med instabiliteter (vore å andra sidan konstigt ty omotkopplad förstärkare).

Bifogar lite bilder på vad jag kommer skicka till Slovakien.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

Bild 1 i ditt senaste inlägg riktigt skriker blivande kortslutning, alla kablar som skall igenom kopparplåten.
Har du kollat så det inte är begynnande kortis på gång där? Det finns gummigenomföringar att köpa som kit på bla. Biltema och montera dit innan kabeldragningen alt klippa upp en gummigenomföring och eftermontera. Oavsett, nått skydd skall du ha. Skulle du dessutom få sålt en sån här pryl och något händer så ligger väl nästan mordbrand som rubrik...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Det verkar ju lite sådär att sälja produkter som har exponerade delar med nätspänning.. Det räcker ju att man råkar grabba tag i den på fel sätt så kan man få sig en jävla kyss. Någon form av botten på hela bygget kanske vore något. Samt att du har en lång böjbar plåtbit skruvad rakt i chassiplåten som sitter väldigt nära nätintaget. Men det är väl lite mer spänning i tillvaron att ha en helt strömförande musikanläggning. :mrgreen:
Skriv svar