Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag velar nåt fruktansvärt med det här :)

Idag har jag nämligen fått för mig att köra Deluxe ändå :D

Den stora stötestenen är nämligen att komponenterna jag samlat ihop under lång tid kostar ganska rejält med pengar och jag vill helt enkelt inte slänga bort dom på "skitchassin" eller amatörmässiga "lekchassin" utan jag vill att förstärkarna skall gå att sälja till en rimlig peng.

Att det sen känns roligt och stimulerande att leka hantverkare genom att göra allt jobbet själv SAMTIDIGT som det egentligen inte kostar mig nånting, det är förstås attraktivt ur min synvinkel (men troligtvis ute ur nån annans).

Så för att tjäna några pengar på det här så måste jag nog ändå köra Deluxe.

Basic blir annars som med mina tidigare Williamson rörslutsteg som jag fick höra av en kille som säljer rörförstärkare här i stan dvs att jag skulle tänka igenom designen och återkomma vilket jag ju naturligtvis har tänkt att göra men om han får se att de nu är röda förstärkare (av plyfa dessutom :D ) som gäller så tror jag inte han blir så imponerad att han erbjuder sig att testa dom åt mig (vilket jag fattade att han ursprungligen egentligen ville).

Idag har jag således gett mig i kast med att cadda om bakstycket till min Deluxe, vill ju att det ska se extra snyggt ut med avstånd och annat nu när jag skall sälja mig dyrt, apropå det så blir det alltså till slut Neutrik RCA som gäller för Deluxe, lite jobbigare borrmall men det blir bra, märkte förresten nåt intressant när jag testade Neutrik RCA och det var att hanen får kontakt jordmässigt med honan INNAN stiftet får kontakt med honan, detta borde dämpa en del brum i samband med hot-pluggande av förstärkare vilket jag dock i princip aldrig gör (hänger i praktiken på hur lågt Rg är).

Neutrik RCA väljs för att trots att MINA försteg inte har plats att husera dom så är det ju knappast säkert att folk även köper försteg av mig och därför bör jag satsa så mycket som möjligt på kvalitativa komponenter där jag ändå har plats för dom.

MVH/Roger
PS
Jag ber om ursäkt för att jag var lite tjurig igår, skyller på högsommarvärmen som jag hatar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat och lött dit en liten vipp med låsbar arm alldeles ovanför högtalarkontakterna i min KPA_Proto.

Denna vipp har funktionerna att inåt så kopplas motkoppling in och utåt så kopplas motkopping bort.

Fler än jag kan nämligen tycka det vore roligt att höra hur det låter motkopplat vs omotkopplat på ett enkelt sätt.

Nu är det bara som så att om man går från motkopplat och vippar i omotkopplat så ökar uteffekten 25ggr.

MEN detta gör i praktiken inte så mycket för förstärkaren kan bara leverera typ 15W ändå dvs allt som händer är att man skrämmer katten och ingen högtalare går sönder (speciellt inte för att rörförstärkare klipper LEGENDARISKT milt och bra), jag har dock nyttjat låsbar arm för ovanstående scenario är inte så trevligt för varken öron eller grannar.

MVH/Roger
PS
Kom ihåg att det här chassit bara är ett elektromekaniskt prototyp-chassi, vad det till slut blir det vet inte jag just nu men min plan är att fundera i flera veckor, glad är jag dock att jag har den mekaniska layouten klar för båda spåren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kantingen MED motkoppling eller UTAN. Men OM jag skulle ha ett aktivt val, skulle jag nog ha en omkopplare med fler poler för att kunna styra förstärkningen, så jag får samma utstyrning oavsett hur omkopplaren står.

En kompis ville ha en reglerbar återkoppling vilket innebar ett mekaniskt fibbel där han ställde återkopplingen via en potentiometer och så fick han med ett par drev köra en annan pot för volymsjusteringen baklänges.

Därmed INTE sagt att det ena är bättre än det andra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Men OM jag skulle ha ett aktivt val, skulle jag nog ha en omkopplare med fler poler för att kunna styra förstärkningen, så jag får samma utstyrning oavsett hur omkopplaren står.
Det här är en intressant kommentar för det ger ju verkligen vad jag i praktiken eftersträvar dvs att jag vill kunna lyssna och jämföra ljud som är motkoppplat respektive omotkopplat och du gör så att jag förstår att det bästa vore att samtidigt som man byter motkoppling så dämpar man ingångssignalen vilket betyder att man hela tiden kan ha samma ljudnivå medans man testar olika motkoppling.

Mycket intressant!

För i mitt fall blir det nästan lite svårt att jämföra motkopplingsgrad vad gäller ljudkvaliteten ty jag har alltid rejält olika nivåer på ljudet vilket ju i praktiken iofs bara innebär att man måste följa med med volympotentiometern.

MVH/Roger
PS
Det som jag tycker är mest intressant är MED/UTAN för i fallet MED har jag räknat VÄLDIGT noga på nollställens placering så man ändrar egentligen inte bara återkoppling för skoj skull (fast detta gäller mest min Williamson-variant KWA som har dubbla drivsteg och därför dubbla nollställen).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här är oerhört viktigt när du ska jämföra, t ex förstärkare eller olika arbetslägen (klass A/AB/B/UL) och försöka utröna vad som "låter bäst". Du måste ha EXAKT samma utnivå, då även om du bara har 1-2dB skillnad kan du uppleva den något högre, men ej hörbart högre volymen som en kvalitetshöjning.

Men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack soundbrigade (tänker aldrig kalla dig för nåt annat :D )!

Du ger mig nu en ide' till hur jag enkelt kan få det som jag vill ha det.

Ponera att RCA befinner sig alldeles bredvid hgt-kontakterna där jag monterat vipp som just nu är en enpolig vipp med låsarm för säkerhets skull.

OM jag istället nyttjar 2P vipp som samtidigt kopplar in en dämpsats på ingångssignalen (slarvigt: om BF=5 så skall insignalen dämpas 5ggr när BF=0) DÅ kan jag få det jag egentligen, tack vare ditt tips, vill ha dvs att nivåskillnaden vid testen motkopplat omotkopplat inte skiljer.

Så det ser ut som det rätt dyra faktiskt (runt 70 spänn) 1P vipp med låsarm går bort och en 2P standard vipp införs för personligen har jag ALDRIG lyssnat på den här skillnaden och jag tycker det vore mycket roligt (vilket jag som sagt tror att även andra tycker, speciellt om dom slipper blåsa högtalare :D ).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack vare soundbrigade har jag nu caddat ihop följande.

Det kommer bli en tilläggsfunktion till mina KPA och den möjliggör att man kan lyssna på motkopplat eller omotkopplat med samma lyssningsnivå vilket ju egentligen är den enda rättvisa man kan göra de båda finesserna.

Jag kommer alltså nyttja en två-polig vipp för att styra upp så att nivåerna blir lika, enda lilla nackdelen är att eventuellt sjunker bandbredden pga Miller men att jag vill ha minimum 10k som ingångsresistans är spikat sedan länge (ty mina försteg förväntar sig det), jag hade dock kalkylerat med 47k men inser nu att 100k blir bättre för dämpningsskillnaden omotkopplat/motkopplat blir mindre för i läget motkopplat är ju den drivande ingångsresistansen 10k medans den i det motkopplade läget är 10k//2k2 samtidigt som detta går att manuellt trimma speciellt för att det ändå är osäkert vad BF verkligen är, tyvärr är detta sedan lite slutrörskänsligt, om man skall vara petig alltså :)

Jag känner dock att detta är en kul finess, kommer implementera den asap (fast jag byter inte gallermotståndet på 47k).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på ett tredje spår vad gäller chassi för mina KPA.

Men för att förhindra Er från att tröttna på mitt velande så håller jag det hemligt.

En ledtråd är dock att jag byggde mina första högtalare på det viset.

MVH/Roger
PS
Med faktiska data om runt 2pF Cag för RCA 7247 så får jag att 10k som serieresistans in till galler att bli runt 80kHz i bandbredd pga Miller-effekten, dvs jag kan inte ha mycket högre än 10k där som därför får bli min ungefärliga inresistans i fallet omotkopplat, i fallet motkopplat blir inresistansen 57k.

Jag ser egentligen ett problem här, mina senaste KLA har en utgångsresistans om c.a 3k5 (~rp/2) för jag har nyligen fått för mig att jag kan skippa BJT emitterföljare i dom MEN om KPA representerar typ 10k vid omotkopplat test och källan är på 3k5 ja då tappas en hel del och nivåerna kommer ändå inte bli samma.

Summa summarum kan bli att jag framledes ändå slänger in en emitterföljare i mina försteg, för om nivån ändras egentligen det minsta när man provar motkopplat/omotkopplat så försvinner poängen.

Kanske jag ändå kör på som jag redan konstruerat (dvs att nyttja volymkontrollen) för jag gillar inte heller bandbreddsbegränsningen pga Miller ÄVEN om min KPA ändå inte har så hög bandbredd.

Man skulle kunna tänka sig 47k som seriemotstånd men då försämras känsligheten med 6dB vad gäller motkopplat samtidigt som bandbredden närmar sig 20kHz bara FAST man kan höja gallermotståndet rejält (Williamson nyttjar 1M) men vitsen med lågt gallermotstånd är att det inte väsnas så förbannat när man hot-pluggar/fipplar.

Fast låt oss säga att jag höjer till 1M igen, då ger ett seriemotstånd om 47k en dämpning om 0,5dB och med en bandbredd om c.a 20kHz (förmodligen bättre för dels är förstärkningen inte 100 dels är Cag<2pF) så om bandbredden är en liten bit bättre än 20kHz så hörs inte det (60kHz skulle jag dock vilja ha) men när man kör omotkopplat så blir bandbredden faktiskt bättre för att drivande impedans blir mindre samtidigt som bandbredden blir sämre omotkopplat per definition.

Så jag hjälpa bandbredden i omotkopplat läge SAMTIDIGT som jag stjälper bandbredden i motkopplat läge.

Kan kanske ändå bli bra fast riktigt rättvist blir det inte om man inte inför en emitterföljare :D

47k som seriemotstånd och 5ggr dämpning (=1+BF) innebär 12k som dämpmotstånd, drivande resistans vid motkopplat är då 47k (och därmed tämligen oberoende av förstegets impedans så länge det är <<47k), drivande resistans vid omotkopplat är pss 47k//12k~10k, vid det motkopplade fallet är sedan tappet relativt 1M -0,5dB och ingångsresistansen 1047k, vid det omotkopplade fallet är tappet -0,1dB och ingångsresistansen 47k+12k//1M~57k DVS så länge försteget har en utresistans som är mycket mindre än 57k blir nivåskillnaden motkopplat/omotkopplat liten fast som sagt, bandbredden kommer att påverkas lite okontrollerat.

I det här fallet bör förstegets utimpedans inte vara mindre än 5k, vilket ju passar bra :)

Tror ändå jag skippar KFD för man skall ju kunna mäta OCH höra speciellt bandbredden och den enda gången det blir nån slags rättvisa mellan de två moderna är om man BARA kopplar i och ur motkopplingen, med lite trissor eller annat hade man kunnat fixa till det men det komplicerar saken och jag vill heller inte att ENBART mina försteg skall duga för testet, jag tycker försteg skall få ha utresistanser om 5k i alla fall (så att dom kan köras utan halvledare).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu räknat fram och tillbaka på min KAD och kommit fram till att jag inte vill ha den.

Jag bifogar ändå min skiss.

Jag vill inte ha den för ur min synvinkel så är en av dom största finesserna att nivån just SKA öka när man går från motkopplat till omotkopplat och den ska det pga att min KAP även kommer nyttjas som gitarrförstärkare.

För att kunna nyttja KPA som gitarrförstärkare måste jag få upp känsligheten från runt 1,5Ve till 0,3Ve vilket passar perfekt om jag släpper på motkopplingen (1+BF=5).

Sen kommer jag behöva byta gallermotstånd för elgitarrer gillar inte så låga motstånd som 47k, jag kommer alltså gå upp till 1M som jag egentligen alltid kör men på senare tid har det lockat att kunna hot-plugga utan en massa brum.

Eftersom KPA nu verkar bli lite av en kombi-förstärkare så lutar jag alltmer mot att ändå köra Neutrik Telepropp, detta för att det finns RCA->TP men inte TP->RCA samtidigt som det hade varit häftigt om nån polare tog hit sin gitarr och jag bara ber honom plugga i den i ena slutsteget varvid ljudet kommer ut ur ena HiFi-högtalaren :)

MVH/Roger
PS
En anledning till mitt tänk kring gitarrförstärkare är att i fallet HiFi tycks yta nästan vara viktigare än ljudkvalitet medans för musiker är det precis tvärtom!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppgraderar schema.

MVH/Roger
PS
1M infört, BF-brytare införd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lyssnat på soundbrigade och bestämt mig för att köra skruv istället för självhäftande, anledningen är mest hur jag skall fysiskt kunna montera grejerna, ett tag tänkte jag att jag kanske kunde fästa de självhäftande distanserna i botten via deras snap-funktion, ta bort all skyddstejp, sikta och bara trycka i grejerna men jag tror nu inte att det fungerar, så jag har letat fatt i dessa istället som är av modellen skruv där den största fördelen är att man kan införa monteringshålet redan i toppen av KPA samtidigt som man sen vet alla mått och därför kan få det att fungera, nackdelen är att jag måste ta upp 4 hål till i toppen och det är direkt fult även om jag kommer köra försänkt träskruv 3X8.

https://m.elfa.se/sv/kretskortshallare- ... cache=true

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Chassi-planen är nu uppgraderad, jag inför preliminärt skruvhål för distans, jag börjar alltså numera luta åt denna typ av distans 48-430-54 som är en regelrätt M3-distans men jag vet inte än hur jag vill ha det, jag gillar dock tanken på att om jag kör distans-hål i chassiplåten så blir allt mer välbestämt än om jag kör självhäftande för om jag kör självhäftande så gäller det att sikta rätt, jag gillar självhäftande bäst men får ingen ordning på den metoden.

Nån som har nåt förslag? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att skruvhål för distans funkar dåligt, distanserna får nämligen inte plats i ändkanterna av chassi.

Jag tänker nu mer limmat 15X15 planhyvlat att fästa botten i.

Rätt bra ändå för då slipper jag fler hål i chassi.

Tror jag kör M3 islagsmutter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var lite förhastad ovan, nu tror jag att jag kör som bifogat.

Ett tag kände jag att en förflyttning av dist-hålen skulle innebära för mycket jobb i form av fler symmetrilinjer men jag kom precis på att om jag flyttar till nästa gråa "rad" så blir allt enkelt (finns ju inga krafter där ändå så stort hålavstånd från chassikant spelar ingen roll).

Dock är jag alltjämt tveksam till detta för jag får som sagt 6 nya hål i chassi och det vill jag inte ha även om forumet varit så snälla att dom hittat försänkt kopparskruv åt mig.

Alternativen jag annars har är 15X15 plh furu på sidorna eller att strunta i hela den här TRÅKIGA biten :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en "Inquiry" hos min kines-kompis vad gäller plåtarbetet.

Jag har skickat honom mina två ritningar vad gäller toppen och bakstycket hos förstärkaren.

Min plan är att vittja pris och sedan inkomma med flera uppdrag då jag ju har en del pA som suktar efter kopparchassi.

Därefter ska jag nog faktiskt anlita honom för mina lådprojekt vad gäller panelerna för ärligt talat, det suger nåt fruktansvärt med mekaniskt arbete i min värld så om jag kan slippa allt meck kring det så är jag superglad!

Det skall bli spännande vad han säger speciellt med avseende på pris för med avseende på om kan eller inte tvivlar jag inte, kan man tillverka så vitt skilda elektromekaniska komponenter som toroidtransformatorer och PCB så tror jag man kan klarar en ynklig liten bockning med några hål i.

Maxpris för ett par KPA-plåtar (ty rörslutsteget är mono) är 2k.

Går han över det blir det ingen affär.

MVH/Roger
Skriv svar