Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av JohnGalt »

rogerk8 skrev:Vad tycker Ni?
Eftersom du frågar:
1. Börja med ett kort/projekt (gärna litet), så lär du dig saker och kan rätta till inför nästa.
2. Kolla på Seeed, Itead och liknande, den där prisjämförelsesiten verkade ju bra. Kolla standardstorlekar m m ifall du kan anpassa dig lite grann eller lägga ihop mer än ett kort/projekt, som nämnts.
2. Beställ det antal kort du vill ha, prisskillnaden på t ex 3 eller 6 st är marginell, åtminstone på mindre kort.
3. Skaffa ett Paypal-konto (du har inte det vad jag har förstått) och sätt in några hundra eller helst mer per bankgiro. Du behöver inte ha något betal/kreditkort. Då kan du själv hantera dina beställningar utan någon mellanhand. Du kan då också beställa komponenter m m billigare än från t ex Elfa.
4. Fundera inte ens på att etsa eller fräsa, om du inte är väldigt road av det hantverket. Mönsterkort har blivit extremt billigt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Ang. kretskortstillverkning så tog det c:a 20 minuter sist från utskrift till färdigetsat och då fyllde jag ett "helark" med småkort, sen tillkom ju naturligtvis borrning och kapning. Varför jag förordar egentillverkning hela vägen är bara för att då har jag hela kedjan i huset och kan snabbt ta fram det jag behöver och ofta är det brottom eftersom nåt brunnit rejält, är antikt och firman som gjorde grejen är borta sen decennier ELLER också finns inga ritningar längre.

Sen är det ju förb. kul också att styra det hela ända in i kaklet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

JohnGalt skrev:
rogerk8 skrev:Vad tycker Ni?
Eftersom du frågar:
1. Börja med ett kort/projekt (gärna litet), så lär du dig saker och kan rätta till inför nästa.
2. Kolla på Seeed, Itead och liknande, den där prisjämförelsesiten verkade ju bra. Kolla standardstorlekar m m ifall du kan anpassa dig lite grann eller lägga ihop mer än ett kort/projekt, som nämnts.
2. Beställ det antal kort du vill ha, prisskillnaden på t ex 3 eller 6 st är marginell, åtminstone på mindre kort.
3. Skaffa ett Paypal-konto (du har inte det vad jag har förstått) och sätt in några hundra eller helst mer per bankgiro. Du behöver inte ha något betal/kreditkort. Då kan du själv hantera dina beställningar utan någon mellanhand. Du kan då också beställa komponenter m m billigare än från t ex Elfa.
4. Fundera inte ens på att etsa eller fräsa, om du inte är väldigt road av det hantverket. Mönsterkort har blivit extremt billigt.
Tack för ditt förslag!
1) Själv började jag med 10 kort av ett och samma projekt och jag har för mig jag betalade 70 spänn/st (Kina-kontakten).
2) Jag gillade också den där prisjämförelsesajten där Seeed var överlägset billigast (men kanske inte bäst), tipset att kolla standardstorlekar har jag inte tänkt på, ej heller fler kort/kort sas som dock är intressant.
3) PayPal låter intressant men är det inte så att man kan handla lite vad som helst med det (typ på fyllan)? Samtidigt är det inget kredit-konto vad jag förstått utan ett rent betal-konto dvs när pengarna är slut så är dom slut, själv har jag vid ett par tillfällen nyttjat spendon/paygoo som man kan köpa med en engångsladdning på Pressbyrån, jag tyckte det var lite käckt speciellt vid ett tillfälle när jag blev pålurad ett abonnemang om $40/månad samtidigt som kortet inte kan trasseras och inte var personligt (obs), vilket gjorde det möjligt för mig att ge firman fingret :) Det är så jag vill ha det dvs kunna undvika alla former av lurendrejeri.
4) Jag håller med dig där även om toner-transfer verkar rätt käckt (mindre meckigt än fotoresist men tillräckligt meckigt map på alla mina hålmonterade komponenter...).

MVH/Roger
PS
Om man tittar på det där med lurendrejeriet ovan så om kortet hade varit personligt så hade dom kunnat skicka en faktura till mig. Detta kanske inte amerikanska företag gör men rent teoretiskt går det. Jag misstänker att PayPal är personligt, eller? Paygoo är förresten kopplat till Master Card och fungerar "överallt" samtidigt som det inte är personligt. Fast det är klart, anger man sin adress för leveransen så blir det ju personligt :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Om du inte kan låta bli att handla grejer på fyllan, är det då inte bra mycket bättre att låta bli spriten och skaffa betalkort och PayPal-konto? Livet blir så mycket enklare och PayPal-kontot går fint att klona med bankkontot och Mastercard, hur smidigt som helst och ingen risk att kontot står utan pengar om inte jag aktivt jobbat på att tömma det för att köpa en massa grejer. Låter du bli att supa så blir ekonomin bättre och du kan ta dom pengarna och finansiera elektronikprojekten med. Ingå avtal med div. aktörer man inte behöver eller har ekonomi för är bara dumt, det är så enkelt att säga nej så där förstår jag inte problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått svar från min kära Kines.

Han ska undersöka saken och jag misstänker att det kommer ta lite tid för jag skickade som sagt alla mina 24 konstruktioner till honom och bad om pris på 3 stycken kort av varje konstruktion.

Det här ska bli spännande :)

MVH/Roger
PS
Betalkort är inget för mig. Idag när jag var på banken och tog ut min frivilliga veckopeng började bankören gny igen modell "Har du inget kort?" och jag är så trött på den frågan så jag sa bara lite lojt "Nej, jag har blivit rånad vid bankomat inte bara en gång utan två gånger så jag vill inte ha nåt kort" men sen sa jag "Men Ni slutar väl med kontanter snart?" och när han sa ja så frågade jag om det fanns några kontor kvar som hanterar kontanter och han nämnde ett men det var precis därifrån jag kom för de håller på med renovering. Då mumlade jag "Funderar på att skaffa ICA-kort för då kan man ta ut kontanter i kassan" (ICA-kort tycks inte funka i Bankomat eller ännu viktigare, går bara att handla MAT för) då sa en kollega till honom att det kan man med Handelsbankens betalkort också, fast då sa jag "Men man kan ta ut pengar i bankomat med det också, väl?" varvid han sa ja...

Jag tycker det är fascinerande hur banker och samhälle i övrigt tycks tro att ju enklare man kan hantera pengar desto bättre men vad dom vägrar inse är att dom faktiskt gör ekonomiskt utmanade människor en ren och skär björntjänst för det blir liksom inte mycket sparande om man kan hosta upp kortet hela tiden både IRL och i Cyberspace. Dessutom, med veckopeng på fickan ser man ALLTID hur mycket man har kvar.

Det bör tilläggas att Handelsbanken faktiskt hade rena Bankomat-kort ett tag. Jag hade flera stycken genom åren. Men dessa enklare kort som man inte kan betala med dom har dom slutat med så att de enda som finns är diverse kort som man kan betala med överallt. Fast det är klart, det finns tydligen en app där man kan spärra för kortköp åtminstone i utlandet. Vilket jävla skämt för vad är det som hindrar mig från att ändra den inställningen :D

Den enda gången det funkar är ju om banken gör det åt dig med ett eget lösenord som bara dom kan (men det kan jag meddela att den servicen ingår inte), idiotiskt!!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av AndLi »

Samhällets lösning på problemet heter god man, att en kommersiell bank inte erbjuder tjänster bara ett extremt fåtal efterfrågar kan väl inte anses vara konstigt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där är faktiskt sant, jag medger motvilligt det.

Jag är en Dinosaur :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Jag har aldrig blivit rånad vid en bankomat pga. att jag slutade ta ut kontanter när betalkorten kom och gick att handla med överallt, varför ha kontanter och springa till bankomaten när man har bankomaten i fickan liksom? Räkningar betalas endast via bankens app i fånen och där ser jag också exakt saldo på kontot i realtid så varför dribbla med kontanter liksom?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bättre koll, kanske ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av E85 »

Skulle vara kul att veta vad rogerk8 har för telefon? Gissar att den inte har färgskärm...
Men jag ogillar också att kontanthanteringen försvinner. Det försvårar för många äldre och det blir även svårare för turister och handel mellan privatpersoner.
Däremot tycker jag att alla ska ha ett betalkort, virtuellt eller fysiskt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Vadå "bättre koll"? Det kan inte bli bättre koll än att gå in i bank-appen vilken tid på dygnet som helst och kolla kontot.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Skulle vara kul att veta vad rogerk8 har för telefon? Gissar att den inte har färgskärm...
:rofl
Helt rätt, hatar smartphones rätt av.

Blir så trött när man i bussen ser alla mobil-zombies :D
Men jag ogillar också att kontanthanteringen försvinner. Det försvårar för många äldre och det blir även svårare för turister och handel mellan privatpersoner.
En väldigt bra och allvarlig aspekt, jag tycker alltså det är dåligt rent utsagt att banker inte vill hantera kontanter och då inte bara ur egen synvinkel, jag menar vad är problemet? Kunder fysiskt i banklokalen, eller? "Låt kunderna göra jobbet istället via internetbank och annat tjafs så slipper vi anställa en massa löst folk som bara servar kunder", är det den formen av kommersialism vi vill ha?

Snart krävs man väl på en högskoleexamen för att få köra truck :(
Däremot tycker jag att alla ska ha ett betalkort, virtuellt eller fysiskt.
Var och en ska få betala på det sätt dom både kan och vill betala, tycker jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Om smartphones skulle vara så j*vla dåligt att ha så skulle den bli kvar på försöksstadiet, jag har en hel drös beräkningsprogram i den för bla. elektronik, hydraulik mm. mm. och det är en trogen arbetskamrat. Det är ingen liten fjuttig leksak utan en extra stor som jag har nytta av varenda dag, den ersätter bla. alla fjärrkontroller och styr det mesta i hemmet och underlättar vardagen,,,,,,samt funkar som bank också.

Sen går ju det mesta att missbruka också men jag har inte kommit dit riktigt än.


Nämnde jag att den kompletterar bilstereon också? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Om smartphones skulle vara så j*vla dåligt att ha så skulle den bli kvar på försöksstadiet, jag har en hel drös beräkningsprogram i den för bla. elektronik, hydraulik mm. mm. och det är en trogen arbetskamrat. Det är ingen liten fjuttig leksak utan en extra stor som jag har nytta av varenda dag, den ersätter bla. alla fjärrkontroller och styr det mesta i hemmet och underlättar vardagen,,,,,,samt funkar som bank också.

Sen går ju det mesta att missbruka också men jag har inte kommit dit riktigt än.


Nämnde jag att den kompletterar bilstereon också? :mrgreen:
Du är skön, teknikern!

Det är en rolig diskussion vi har lång ifrån elektrotekniken :)

Jag tycker det är intressant allt det där du nämner att du har din smartphone till, jag gör verkligen det.

Men jag behöver det inte.

Samtidigt, bara för att retas, vill jag lägga till att jag tycker smartphones är leksaker för barn :D

I det fallet kan jag nämligen förstå deras glädje med selfies, chatt och bilder.

Men som sagt, jag är fullständigt nöjd om jag, förutom vanliga hederliga samtal, kan skicka SMS (observera att det står för SHORT Message Service) vilket går ypperligt med godtycklig knapptelefon (man behöver inte ens T9).

Jag har klasskamrater som kallat mig för teknikfientlig och kanske jag inte riktigt är det men teknikkonservativ kan man nog ändå kalla mig.

Jag älskar gammal teknik och tycker många gånger att modern teknik suger eller är helt onödig som W10 vs XP, W10 är fullständigt onödig i sin komplexitet för i grund och botten får du inte ut ett skit mer än vad XP kan leverera, det enda du egentligen får är större krav på hårdvaran dvs du måste byta dator, till vilken nytta? Fler onödiga finesser som du kunde klara dig utan innan?

För kom inte och säg att det blir stabilare med W10 för jag har nyttjat denna XP-laptop i nästan 8 år nu och endast en enda gång fått en liten antydan till blåskärm.

Nej, så länge man inte vill köra dom senaste spelen eller programmen funkar faktiskt en gammal dator mycket bra.

Men sakkunniga skulle aldrig erkänna det för "uppgraderingar" är nåt nästan heligt :)

MVH/Roger
PS
Det där med uppgraderingar kan jag dock förstå om man betalar sina räkningar via det största viruset av dom alla, internet.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

XP är inte känt för att vara stabilt tyvär. Men allt beror ju på vad man använder sakerna till. Man behöver inte äta med kniv och gaffel heller.. Går bra med händerna. Samtidigt behöver man inte gå på toaletten för att skita det kan man ju göra ute i rabatten också :wink:

Skämt åsido, det finns gott om fördelar med W10 som XP inte ens kommer i närheten av. T ex hanteringen av hårdvara som behövs i vissa fall. T ex för att kunna hantera bilder och film utan att vänta i 700 år. Men samtidigt har det ju att göra med vad man för. Skriver man lite i Notepad behövs inte windows 10.
Skriv svar