Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Blandade kinesiska enkortsförstärkare
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=85575

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.36 2017-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Jag fick ju hem ett gäng småfärstärkare efter att någon på HiFi-forum testat och funnit dem riktigt bra.
Om man nu läser innantill ser man att min order innehåll 10 stereoförstärkare för tillsammans USD2.20 (se nedan). Det för ca 2 kronor per förstärkare.

Jag antog felaktigt att PAM8402 (förstärkarkretsen) var en switchad historia, men det ska vara en BTL-sak, vad det nu är (något bryggat säkert). Den drivs med fördel med batteri på 2,5-5V, ger ca 3W/kanal ut. Och som sagt låter oförskämt bra.

I miniprojekttråden finns mitt första experiment med kretsen upplagd. Då hade jag kopplat upp den med lite in- och utgångskontakter, volympot, batteri med strömbrytare och en LED för att indikera påslagen eller ej.

Bilaga:
PAM_03.jpg

Det blev lite gnäll om det var någon bas; 3W kan ju inte innebära någon bas ...???!!! :doubt: Jag ska inte raljera på temat elektroakustik, men har man, som jag, högkänsliga högtalare som ger en ren odistorderad men inte superdjup bas, kan jag absolut inte klaga. 3W räcker för att knäcka en och annan trumhinna hos mig.
Hemligheten ligger ju helt och hållet i hur mycket akustisk effekt/ljudtryck högtalarna förmå ge vid viss inmatad effekt. Det nämns som känslighet och det är de siffrorna med sorten dB/W/m som berättar hur effektiva högtalarna är (jämför med bränsleförbrukning i en bil). En del tror fortfarande att effektvärden på högtalare betyder något viktigt, men säger lika lite som längden på bilbälten i en bil säger något om motoreffekt.
Slutraljerat!

Jag inser ju nu att mina 10 .. 9 bara för jag skänkte bort en ... förstärkare måste komma till nytta. Jag kan använda en i en boombox jag jobbat med lite för länge, någon i någon musikmaskin till barnbarnet, någon annan till något annat ljudiskt och min synth (en av dem) kan ju få en sådan med.
Men, eftersom jag har en iPoddocka över, en lös zinklåda och diversekomponenter vore det ju en briljant idé att bygga en liten förstärkare för min iPod. :whoho:
Alltså, med viss erfarenhet av dålig planering måttar jag upp zinklådan, borrar för allt som skruvas fast i den och inser att poten jag valt inte riktigt passar. :doh:

Bilaga:
PAM_04.jpg

Vi testar en annan pot då! Men va f.... :-X

Bilaga:
PAM_05.jpg

Men jag har ju fler som säkert passar ... inte ... :wall:

Bilaga:
PAM_06.jpg

Det där löser vi lite senare. Det finns en snygg lösning på slika problem (vinkelslip!).

Vi stoppar väl i lite annat och ser hur det blir. Det är fel pot som sitter i. Färgen är vanlig orange (har ett RAL-nummer) sprejfärg köpt till extrapris nån gång.

Bilaga:
PAM_07.jpg

Där har vi en "riktig" pot. Den får iofs plats, men är av fel sort - 100 kOhm, linjär. Det är det som vi löser alldeles strax.

Bilaga:
PAM_08.jpg

Bilaga:
PAM_09.jpg

Och med dockan placerad (löst) ovanpå ser det ut så här. Jag kunde lackat dockan med men lite färg förgyller tillvaron sägs det.

Bilaga:
PAM_10.jpg

Och bakifrån med högtalarkontakterna.

Bilaga:
PAM_11.jpg

Nu kommer lite länkar och lösningar.
Mina förstärkare kom härifrån:
Great Wall Electronics Co Ltd
Men kretsarna finns överallt:
Här för 11 öre på eBay

Det finns en "bättre" krets som heter PAM8406. Den kan programmeras att gå i klass AB, vilket kan innebära "bättre" ljud.
Finns på AliExpress men kostar mer.

Men hur fasen ska jag nu göra med poten? Det är "fel" värde och fel lutning. Elliott Sound Products har lösningen. Genom att lägga ett fixt motstånd mellan löparen på poten och nollar, kröker man till potens karaktäristik och får en good enough logaritmisk kurva. Dessutom får jag ner resistansen. ESP rekommenderar 10-15 kOhm parallellt över poten. Jag måste testa!
Better Volume (and Balance) Controls

Innan jag fixar mig kaffe med tilltugg, det elektriska arrangemanget är mycket enkelt:
Batteri via strömbrytare till +/- på kretsen. Röd LED får visa om spänningen är påslagen.
Jag tappar ur signalerna från iPoden vid en liten hörlurskontakt i dockan, låter dem gå till en omkopplare som kan växla mellan dockan och ett par phonokontakter - bra att kunna välja signalkälla - sedan till den justerade poten och in på L/R/GND på kretsen.
Högtalarutgångarna hämtas från L/R +/-. Eftersom kretsen är bryggad är det en dålig idé att koppla ihop utgångarnas MINUS.

Författare:  lillahuset [ 13.30 2017-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Är det inte så att "moderna" bashögtalare ofta lever i små slutna lådor för att ge hyfsat rak frekvensgång i basen. Det är billigare att bygga en förstärkare som ger hög uteffekt än att bygga högtalare med bra frekvensgång och hög känslighet. Eller så har jag helt fel. :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.41 2017-01-08 ]

Bland det bästa jag hört, och som varit på tok för mäktigt för dessa förstärkare, är AE1, ett par superhögtalare på blott 10 liter. Låter gudomligt och spelar djupt men är så hårt dämpade för att få rak frekvensgång ner i djupet att känsligheten är ynklig. Där krävs det megawatt för att det ska hända något.

Letade på tal om megawatt, upp ett par 18 kOhmsmotstånd. Hittade inga på 15 k. Satte dem mot poten och rattade med Ohmmetern ansluten. Ser ju bra ut. I början snabb förändring som planar ut när vinkeln ökar.

Länk till AE1, bara för att ...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.25 2017-01-08 ]

Jag vill bara för skojs skull plocka lite i siffror. AE1:an jag länkade till har en känslighet på 86dB. Låt säga att mina horn har en känslighet på 98dB.
Varje 3dB-ökning innebär en dubblering av ljudtrycket ELLER för att bibehålla samma tryck, en halvering av förstärkareffekten.
Mellan 86dB och 98dB är det 4 steg.
Alltså, om det krävs 40W för att driva ut de små bokyllehögtalarna full skulle jag behöva ... 20 .... 10 ....5 ... 2,5W för samma ljudtryck.

Det är dessutom lättare att konstruera förstärkare med bra data för låga effekter än välljudande muskelförstärkare.

Författare:  Electricguy [ 15.45 2017-01-08 ]

Hehe jo, det där att få till kvalitet på prylarna kan nog vara lite varierande. Jag läste någonstans där man jämförde Crown och Lab Gruppen steg i 5-6kW klassen.. Om Lab Gruppen steget var ett professionellt slutsteg var Crown steget något mer i stil med en pinnsvets.. :D

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.04 2017-01-08 ]

Det finns ju andra alternativ. LM386 är ju en trevlig liten förstärkare men ska man använda en sådan, behöver man två kretsar samt en hög komponenter för att få den att funka riktigt och vad gäller matningsspänning vet jag inte vad den vill ha för att jobba optimalt.

Jag har lött lite men tröttnat lite grann ... Jag har ju inte batterihållaren och spelar just på den första varför jag inte kan rycka hållaren från den. SUCK!

Författare:  lillahuset [ 16.23 2017-01-08 ]

LM386: Nu känns det som om vi har krupit ner på DIN45500-nivå.
Men det är väl bara lagom, eller kanske onödigt bra, med tanke på vad det uppväxande släktet lyssnar på och i nuförtiden.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.32 2017-01-08 ]

Och att då få KVALITET för några kronor är ju lite lyx.

Författare:  lillahuset [ 16.51 2017-01-08 ]

Må dä, som någon av figurerna i 91an brukar säga.

Själv har jag alldeles för mycket prylar och då har jag väldigt lite prylar jämfört med många här. Mina största synder handlar om böcker (på papper) och filmer på hårddiskar.

I höstas var mitt ex här och hon ställde frågan "När du flyttar, hur mycket tar du med dig?". Svaret var då, ungefär en tredjedel. Det blir nog betydligt mindre.

Samla inte på er en massa bröt!

Författare:  Hetlund [ 18.23 2017-01-23 ]

Snyggt litet bygge! Jag blev också lite sugen på att beställa ett antal kretsar. Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till, jag har flera kretskort med TDA 2822 och LM 386 liggande.

Snyggt inbyggt i en Hammond-låda också, men när jag hade lutat mig tillbaka i stolen igen blev jag lite fundersam. Kretsarna är ju bryggkopplade (BTL = bridge-tied load) så högtalarna får absolut inte kopplas till jord. Nu ser jag att du har uppmärksammat det, kanske värt att påpeka en extra gång ifall någon tar efter ditt bygge.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.47 2017-01-23 ]

Jag har varit försiktig med det där med "jordning". Fast iPoden får förstärkeriet att brumma när jag rör vid den (iPoden).
Nu ägnar jag mig åt felsökning då potentiometern inte verkar ha kontakt med jord men logaritmeringsmotstånden. Jag får löda loss och kolla upp NOGA vad som är fel. Irriterande!

Fick precis ett tips från Danmark om att sätta en större elektrolyt till matningen. Den skulle bidra till mer välljud. Fan tro't, men jag vet att en stor konding över batterierna minskar deras inre resistans. Sägs det.

Sedan tycker jag att om man fattar tycke för den här lilla förstärkaren är ju 2 kr/styck inget pris. Och om man, som ofta, får hem 10 stycken kan man ju leka lite. 8)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.52 2017-01-25 ]

Någon annanstans efterfrågades ett foto på den klara förstärkaren. Jag vet inte vad som avsågs för bilderna ovan visar förstärkaren så som den kan se ut färdig. Men så här ser den ut inuti med batteriet på plats. Och jag har precis börjat leta efter jordfel i poten.

Bilaga:
PAM_11.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.45 2017-01-27 ]

Såg någon den något annorlunda texten på batteriet?

Hittat några fel. Troligen har jag "lött sönder" poten och har nu stoppat i en 50K log. Borde nog testa en 10K log, men det får bli "sen". Just nu har jag bara några graders utslag mellan tyyyyyyyyyyyysssssssssst och DJÄVLIGT HÖGT.
Brummet kommer från en felaktigt ilödd kabel till iPoden. Kastat om jord och signal. Märks på sången som nästan helt är försvunnen. Båda kanalerna på plats men det är antingen glappp eller lite smått kortslutning någonstans.

Så ett nytt problem (och en ny möjlighet). Fick hem 25W-förstärkaren idag. Ett litet kretrskort och några plexiglasbitar som sattes ihop. Men var 17 ansluter man sin spelare???
FÖRSTÄKAREN
Det finns ju bara blåtandsanslutning. Dumt av mig att inte se det. Det blir till att hitta nån sorts universell blåtandsmojäng som ansluts till linjeutgång på vad-som-helst och omvandlar till blåtand.

Författare:  MiaM [ 20.10 2017-01-27 ]

BTL står väl för Balanced TransformerLess, vilket är ett rejält omständigt sätt att säga att nåt är bryggkopplat.

Undrar hur mycket orange färg du har och vilken nyans det är? Jag har en orange bil, förvisso utan särskilt stora behöv av lokala bättringar, men ändå. Televerksorange mer specifikt, och om det var olika nyanser som gällde under olika tider så är det här början av åttiotalet. Om det kan vara rätt nyans så skulle jag kunna tänka mig att lägga ett bud på färgen du har. :)

Författare:  Electricguy [ 20.37 2017-01-27 ]

https://en.wikipedia.org/wiki/Bridge-tied_load

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.22 2017-01-27 ]

Jag har nog sprejburken i källaren men jag passerar nog förbi imorgon och kan berätta vad det är jag målat med - fabrikat och nyans. Köpt i vanlig "sketen" färgaffär.

Jag har skruvat ihop en något större förstärkare men mer om det senare.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.30 2017-02-02 ]

Jag fattar noll. Trodde jag skrivit en rad om förstärkaren jag nyss hänvisade till. 25W (eller 50W?) med Blåtands-ingång. Testade den precis mot paddan och den fungerar. Dock lät det rejält illa vilket kan bero på rassel från nätaggregatet. När jag lött ihop en sladd till mina batterier ska jag testa utan SMPS_brus.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.54 2017-02-03 ]

Först ska vi se om jag hittar en bild på switch-förstärkaren som jag fick lite liv i igår:

Bilaga:
IMG_0084.jpg

Sedan ska det meddelas att jag tvingat i mig en burk (50 g) spearmin-pastiller (fast det tog en dryg vecka) och nu har en plåtask att bygga PAM-stärkare #2 i.
Funderingar:
Jag kör med de större 18650-batterierna. 3.7V är en bra kompromiss (mellan 3V och 5V) och har två (minst) hållare hemma.
Förstärkarkort och en ynkligt liten pot monteras på en bit experimentkort.
Liten strömbrytare mellan batteri och förstärkare.
Phonoingångar av modell kompakta.
Högtalarterminaler av modell mindre, eller snarare "grunda". Jag har ett maxdjup i pastillasken på 20cm.
ALLES! BCE! TOUTES!

Bilder
Burk med diverse grejer som skulle kunna passa.
Bilaga:
IMG_0106.jpg

Jag ringade in en bra högtalarkontakt men det finns bara EN i lager. En annan som funkar är det i mässing med genomskinlig plast. Finns på VT4C.com: SPC-01PR/SPC-01PW. SPC-08C kan passa utmärkt om den är isolerad - svårt att avgöra. Men många av mina kontakter kan ju funka med lite kirurgi. Clas-i-Sjön hade små nätta med.
Bilaga:
IMG_0107.jpg

Så här tänkte jag mig arrangemanget med potentiometer/förstärkare. Förenklar monteringen avsevärt.
Bilaga:
IMG_0109.JPG

Burken ser ut så här:
Bild

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.41 2017-02-04 ]

Hur kul är det på en nollgradig skala att borra i 0,3mm skitplåt? Jag tog det nu mycket försiktigt, borrade först upp 3mm, sedan vände locket till mina mintpastiller och borrade från utsidan upp 5mm. Därefter fortsatte jag med min "kinabrotch". Resultatet blev mycket bra. :mrgreen:
Dock har jag inte fixat hålet till ptentiometern. Har nog inte hellar fixat bild på det lilla subassy med potentiometer och förstärkarkort (eller har jag?).

Bilder efterfrågas alltid så jag kommenterar dem istället.

Så här monterar jag pot och förstärkeri. Förstärkarkortet har inga monteringshål utan enklast är ju att göra en dubbelmacka på det här viset. Men mina potentiometermuttrar försvinner. Tror det är silverfiskarna som käkar upp dem. De heter ju inte silverfiskar för att de är silverfärgade utan för att de äter silvriga saker.
Bilaga:
IMG_0109.JPG

Tyvärr får man offra locket, men det är nog tänkt så med alla kuliga Altoids-projekt.
Bilaga:
IMG_0110.jpg

Typ så här ska det se ut till slut. Bananhonorna måste pallas upp lite så de inte går mot botten i asken. Vi har något sorts rör som passar som foten i vanten på jobbet. Måste bara trimma det lite (typ köra ner det till häften i bandslipen).
Bilaga:
IMG_0112.jpg

Och undersidan.
Bilaga:
IMG_0114.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.42 2017-02-04 ]

En bild jag skulle skicka till kompisen. Jag klyddade lite på den och om någon vet om jag kan radera fråge täcken tar jag tack sammt imot goda råd hur jag ska löddera kåntackterna för att få jården på rät stäle.

Bilaga:
IMG_0116.jpg

Avsiklikt fel stavat fel för att visa hur jevlla ila det ser ut när man sjiter i at stava såmm mann ska.

Omm nånn har åsikter, ha åsikkter då då.

Författare:  lillahuset [ 18.59 2017-02-04 ]

Jag undrar om det beror på lättja eller bristande kunskap.

Författare:  1802 [ 00.22 2017-02-05 ]

Felstavningarna nattens :D :tumupp: .

Författare:  Electricguy [ 09.16 2017-02-05 ]

Men inte kan du väl bygga TVÅ projekt på 2-3 sidor? Och vart är alla tveksamma scheman ritade i Paint med fel symboler? Kom igen nu!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.57 2017-02-05 ]

Hela projektet?! Ser du inte att det är TRE projekt om man räknar med blåtandsförstärkaren!!!

Jo, jag fattar piken även om den var grov ... :mrgreen:

Jag brukar iofs använda ritprogram, men då riktiga, för att göra skisser. Det kan handla om att få en layout där alla komponenter får plats. Jag använder enbart Illustrator för ritandet. I de här fallen har jag fört över mina ritningar till Photoshop för att visa hur det ser ut.

Bilaga:
altoid.jpg

Eller ta fram en bra layout till en panel och få med text. Jag har ju sådant där dekalpapper och kan printa ut ett flak att fästa på mina paneler.

Bilaga:
psychtone.jpg

Eller göra en layout där båda punkterna ovan ska uppfyllas - allt ska få plats OCH det ska vara överskådligt.

Bilaga:
gu72.jpg

Projekten ovan är just min minburk, en sorts självspelande synth/sekvenser och ett tungt 25W SE-steg.

En fråga som skulle kunna dyka upp i sammanhanget är varför jag kör med färdiga moduler och inte sitter och klyddar med datablad och tregrads integralfunktioner och lite gratis-CAD för att göra något "själv" och faktiskt lära mig något.
En kollega hade ett motto: En lat ingenjör är en bra ingenjör. Varför uppfinna hjulet en gång till. Ska jag bygga en pushpullförstärkare med EL84, varför sitta med Ua/Ia-diagram och jobba fram arbetspunkter och hitta bra drivrör och leta efter deras arbetspunkter. 17.539 människor har redan gjort det och det jag skulle räkna fram har någon annan redan gjort. Jag vet hur man gör jobbet men om någon annan har fixat det, varför jag också.
De färdiga moduler jag använder är så gott som alltid billigare eller mycket billigare än motsvarande hög lösa komponenter från elektronikaffären. Jag kommer snabbare till skott. Hur länge har jag jobbat med de två PAM-förstärkarna ovan? Och bortsett från ett litet bekymmer med distanser till högtalarkontakterna har jag bara lite lödjobb att göras

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.05 2017-02-10 ]

PAM2:an är klar (nästan borde jag tillägga). Noterar att kortet sitter lite tajt mot batteriet. Ska försöka fila upp hållet någon mm eller två så det blir bra.

Bilderna föreställer PAM2:an med MintySynthen (Arduinosynth) och så enbart förstärkare med locket stängt resp öppen.

Bilaga:
PAM_15.JPG

Bilaga:
PAM_16.JPG

Bilaga:
PAM_17.JPG

Författare:  Glenn [ 15.31 2017-02-10 ]

Electricguy skrev:
Men inte kan du väl bygga TVÅ projekt på 2-3 sidor? Och vart är alla tveksamma scheman ritade i Paint med fel symboler? Kom igen nu!

Ja vi försöker faktiskt hålla en viss standard här.

Vi vill att du..

- raljerar om olika konstiga lösningar där du använder komponenter på fel sätt
- blir uppmanad att läsa datablad
- skiter i detta
- kopplar fel och skriver arga inlägg om detta
- påstår att databladen är felaktiga
- raljerar om att du minnsan gjort det här sen hedenhös gick i förskolan
- postar bilder ritade i paint med egenpåhittade symboler
- får tre sidor med inlägg där folk försöker förklara hur du borde göra
- ignorerar detta
- bygger nåt helt annat
- skriver arga inlägg när det fortfarande inte funkar
- lägger undan bygget på en hylla
- skapar en ny tråd om nåt annat, och börjar från första punkten igen.

Sa det vara så svårt ?!!11

;)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.39 2017-02-10 ]

F'låt!

Jag trodde faktiskt att man skulle koppla PLUS på batteriet till PLUS på kortet och MINUS till MINUS. Skulle jag provat tvärtom?! :roll:

Men jag läste i alla fall inga datablad. :whoho:

Men jag ska se hur mycket effekt jag får ut om jag ökar volten till kretsen till 5 ampere. Jag tror mina högtalare är på 4 kiloohm. Hur mycket watt-timmar behöver jag då? :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.42 2017-02-10 ]

Vad menade du med 11?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.27 2017-02-10 ]

Sedan ska jag inte stå och dunka mig för bröstet och skrika Jag är en älg, för det är jag definitivt inte. Jag är ju en människa.

Jag tror annars min projektlista är lika lång som you-know-who, men jag har ju massa vilande projekt och låter bli att skriva i dem om jag inte gjort signifikanta framsteg. Att ha bockat en plåtvinkel, sågat av en träpinne, letat upp en M3-mutter är inga signifikanta framsteg. Dock kan jag skriva lite lamt om icke-framsteg om jag nu inte vill ha lite fokus och kommentarer.

Författare:  Electricguy [ 19.30 2017-02-10 ]

Glenn, :rofl

Författare:  Hetlund [ 13.04 2017-02-12 ]

Nu har jag också köpt på mig några PAM8403-kort. Det smartaste var ju att köpa de som kommer färdiga med pot med inbyggd strömbrytare. Mycket tråddragning (och letande efter rätt pot) som man slipper där.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.09 2017-02-12 ]

Welcome to the klubbet Hetlund! :tumupp:

Jo, så är det. Ska man bygge EN förstärkare kan man ju satsa på kortet med pot på. Eftersom kortet är så lätt fäster man kortet i chassit/panelen med potentiometeraxeln.
Vill man experimentera mycket är ju 2 kr/förstärkare inget pris. Poten kan ju vara allt från 10-100K, logaritmisk.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.34 2017-02-13 ]

Grunnar på att bygga en tredje (med tredje av ses "i låda").

Efter lite påhopp, eller för att vara snäll, en lätt och vänskaplig klapp på axeln av någon som tycker jag är en top-notchmupp, tänkte jag att jag skulle kallöda nästa förstärkare eftersom kallödning väl är "good enough". Jag har några plastlådor från Electrokit, typ nåt SÅNT HÄR.
Flänsen kan jag ju såga bort och putsa till resten så det inte ser alltför grisigt ut. Potarna håller på att ta slut, så det blir väl en 100K lin + 18K // över löparen-jord.
Högtalarkontakterna kan vara på väg att ta slut men jag har oisolerade, små och fina.

Men inget top-notch utan kallödning rakt över. Good enough ... :badgrin:

Författare:  danielr112 [ 22.34 2017-02-13 ]

Opps råka ta hem några med :)

Dock letar jag efter billiga moduler för blåtand med... Nån med tips?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 06.48 2017-02-14 ]

Kan ju faktiskt vara en idé också.

Jag har ju min 25W-förstrkare och en liten radio/blåtand-modul också. Den senare utan förstärkare.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.07 2017-02-16 ]

Blåtandsfunderingar är lagda på is. Försöker nog sälja förstärkaren (billigt ... BUD?!).
Ny stärkare på väg in och jag funderar så här.

Bilaga:
IMG_0243.jpg

Ett gammalt externt HDD-chassi, som får nya hål i baken. Det här chassit passar som foten i vanten. Fick en del inspiration när jag hastigt besökte BRL igår: http://www.brl.se/sv/artiklar/tangent-ampster-bt.html.
Det blir lite trångt med kontakterna, Dessutom har tillverkaren satt på en stor men ändå underdimensionerad elektrolyt. 25V märkspänning är för lågt när man matar med 24V. Det hade varit lugnare med 30V.

Bild på det kortet:
Bilaga:
DC12-24V-25W-25W-font-b-TDA7492P-b-font-digital-font-b-power-b-font-font.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.33 2017-03-11 ]

D-förstärkaren har ännu inte kommit .... :roll:
Däremot har jag lite idéer om de (nästan alldeles för små) plastlådor jag köpte på Kjell häromdagen. Lådorna är ca 70 x 50 x 35mm. När jag köpte dem var jag inte riktigt klar över vad de skulle vara till men uppenbarligen var nog det tänkt att det skulle bli en PAM till.
Lite lätt desperat börjar jag betrakta lådan från olika vinklar och inser när jag måttar med en (stor) pot och batterihållaren för ett CR123A att lådan är alldeles perfekt för ändamålet. Jag har små fina oisolerade högtalarkontakter som går bra till plast och med lite knepande och knåpande får jag allt ihop det. Och detta tack vare förhållandet mellan lådans höjd, bredd och längd. Den lite högre lådan tillåter lite annan metod att montera saker.

Det blir kanske ett projekt imorgon men Magnus Ljudbrigad lovar ingenting bestämt ... 8)

Bilaga:
IMG_1353.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.27 2017-03-30 ]

Here we go again ....

De alldeles för små plastlådor jag köpte på Kjelles ska visst komma till nytta. Med ett CR123A (3V) får allt, som ska få plats, i lådan som mäter 68x45x31 invändigt. Faktiskt förefaller det som om jag får bättre plats än i mina andra lådor men det är ju kanske beroende av ett lite mindre batteri.

Några första bilder:

Bilaga:
IMG_1463.jpg

Bilaga:
IMG_1464.jpg

Bilaga:
IMG_1465.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.56 2017-04-04 ]

Gnällspiken har kommit lite längre med den tredje (kapslade) PAM-stärkaren. Hål är borrade (och filade) och det gick att få till det så högtalarkontakter och RCA-kontakter fick plats utan att kortsluta. Nu fick jag precis hem jättefina högtalarkontakter men kör med de på bilden eftersom de är oisolerade och lådan av plast.
Noterar vidare att lådans mått är ganska optimala för att kunan få plats med allt utan att det blir för klyddigt. Höll på att missa att ingångskontakerna ska gå till förstärkaren VIA poten ... :roll:

Bilderna:

Bilaga:
IMG_1474.JPG

Bilaga:
IMG_1475.JPG

Bilaga:
IMG_1476.JPG

Jag har fått en fullständigt helgalen idé om nästa projekt med en PAM-stärkare ....

Ed. JÄVLARS! Jag skulle ju beskära bilderna. :doh:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.48 2017-04-04 ]

Ett köptips för dem som tycker 3W är för lite: http://www.ebay.com/itm/182055811908

Bild

Författare:  morfar68 [ 20.59 2017-04-04 ]

En sån för att driva en liten subbas kanske? Eller är den för klen? Borde ju räcka då distortion i basen inte stör lika mycket som i övre registren, eller tänker jag tokigt?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.14 2017-04-04 ]

Jag tror den kan räcka. Gav den 50-60W?! Om man nu inte kör subbar med element som saknar magnet eller har lådor dämpade med betong ... :badgrin:

Författare:  morfar68 [ 17.51 2017-04-05 ]

60 Watt står det men även om det "bara" är 30 Watt så räcker det rätt långt. Jag ska bygga ett par såna här subbar http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm med 10" Peerless, fast i avloppsrör som jag fått tag på. De ska fylla ut botten som mina Zigma-hornet inte kan leverera. Ska bara krångla till det med delningsfilter sen :(

Författare:  mrfrenzy [ 17.56 2017-04-05 ]

Såvida det inte är en boostconverter i så begränsas ju effekten av ohms lag. 12V 8 ohm blir tex inte mer än 18W.
Däremot med 24V 4ohm är det iaf teoretiskt möjligt med 60W

Författare:  morfar68 [ 18.00 2017-04-05 ]

Lite snävt med de 25 Volts kondingarna som syns på bilden, om man kör med 24 V...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.55 2017-04-05 ]

Jodu, jag har noterat det. Kondingen på kortet till 25W-stärkaren är också en 25-voltare. :roll: Hoppas det är 25 kinesiska volt. :pray:

Författare:  morfar68 [ 19.15 2017-04-05 ]

Kinesiska Volt? Upponer menar du? ʇןoʌ ϛᄅ :P

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.06 2017-04-05 ]

Jag tänkte mer 5跛馬.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.16 2017-04-09 ]

F.d. hårddiskchassit har fått nytt innerchassi, lite hål och diverse kontakter. Kan nog bli nåt det här ... :eh:

Bilaga:
IMG_1482.jpg

Bilaga:
IMG_1483.jpg

Bilaga:
IMG_1486.jpg

Men var har jag sett en sådan där kontakt som jag kan ha till ingången? Den som ska sitta i den vita "pluppen" framför den underdimensionerade kondingen.

Författare:  1802 [ 23.43 2017-04-09 ]

Mitt tips. Löda bort och dra sladd.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 05.42 2017-04-10 ]

Säkert en god idé men jag är nog lite för lat. Kanske pillar bort plastbiten och löder på kontakterna.

Edit: Fyller på med bild på en fungerande förstärkare. Matar med 15V men kan gå högre upp (ökar till 20V) och noterar att förstärkaren drar runt 60mA.
Jag plockade bort plastpluppen runt ingångskontakten, vinklade piggarna åt lite olika håll och lödde direkt. Väntar på en DC-kontakt som ska in där bak (på lådan). Slipade ner två M3-skruvar och drog fast kortet med dem men med en plexiglasbit tejpad under kortet. Hittade plastskruvar att fästa under kortet.
Nästa lilla grej att fixa: ljusindikering att apparaten är igång.

Bilaga:
IMG_1489.jpg

Mer edit (tillägg): Måste fixa min högtalaromkopplare som ska vara för två förstärkare och två par högtalare. Tanken är att jag ska kunna ha två förstärkare anslutna och den som inte är kopplad till högtalare kan kopplas till en dummylast. På så vis kan jag justera volymen på två förstärkare och koppla in dem den ena efter den andra och på så sätt lyssna efter skillnader i kvalitet.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.00 2017-05-12 ]

Någonstans borde jag ha bilder på den hopskruvade 25-wattarem men det får dröja. Jag fick ju hem tre färgglada plastlådor från tyska Reichelt.de (rekommenderas som ett bra alternativ till ELFA) och kan nog släppa en låda till det projektet. Annars kommer det in två stycken 2x8W förstärkare vad det lider och jag ville göra ett litet mönsterkort som kunde ta upp det lilla förstärkarkortet (25x33mm) samt de komponenter som kan monteras på kort (kontakter, potentiometer, omkopplare).
Tyvärr var de lite för stora för mina små PAM-förstärkare om jag nu inte tryckt in ett himla stort batteripack på sådär 4-5V och massa Ah. Däremot har jag en vild tanke som jag sakta håller på att förverkliga även om jag stött på patrull. Inget olösligt men det får ändå vänta till måndag.

Bilderna får förklara all.
Jag har skurit botten av ett gammalt ryskt effektrör (EL500 på svenska), kretat ur en rörsockel (plastbotten från ett effektrör), snickrat till en enkel aluminiumlåda på jobbet för att stoppa in förstärkarkortet i plastbotten, pilla dit gamla pentodelementet och försluta med röret och sätta i en rörsockel i chassit.
Bilaga:
IMG_1991.jpg

Inget har varit överdrivet enkelt. Röret dremlade jag med en slipskiva i nderkanten och värmde på med en gasbrännare i pennformat. 'Pling!' sade det och så ramlade bottniska botten ut. Sockeln fick jag böka med lite längre tid för att få bort allt glas och det hårda klet som hade fäst röret.
Bilaga:
IMG_1995.jpg

Så har jag lött blanktråd i pinnarna i rörbottnen. Det var inte lättlött, ska jag säga men jag tror trådarna sitter. Leder trådarna genom en rundslipad experimentplatta där jag fäster lysdioder som ska simulera rörglöd, det lilla förstärkarkortet och några grövre trådar som ska hålla gamla rörinnehållet på plats.
Bilaga:
IMG_1997.jpg

Bilaga:
IMG_1999.jpg

Här är då problemet. Jag ville ju att glaset skulle nå hela vägen ner i platssockeln men experimentkortet är slipat så det precis passar. Antingen får jag slipa ner kortet mer eller finna mig i att glaset inte når ner i botten. :humm:
Bilaga:
IMG_2001.jpg

Hursomhelst blir det ju en rörförstärkare ... :vissla:

Författare:  morfar68 [ 18.05 2017-05-12 ]

Oslagbart!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.36 2017-05-12 ]

Jag kan gräva fram en rörbotten till och det finns nog nära tio 6P36S (EL500) att knäcka kvar.
En tanke vore att gå upp lite i effekt och pilla in en sådan här.
Oavsett vad, sitter kontakter, pot och annat krimskrams i själva aluminiumlådan. Till den här lilla jag filar på nu ska det till en liten (5V-)transformator med likriktare och filter som ska sitta i lådan. Trafon PÅ lådan för att ge lite rörkänsla.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.54 2017-05-12 ]

Jag hittade 25-wattaren i slutligt skick.

Bilaga:
IMG_1945.JPG

Bilaga:
IMG_1947.JPG

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.37 2017-06-14 ]

Skrev jag något om rörförstärkaren??!! Om jag gjort det ligger den lite på is fortfranade. Och om jag inte skrivit om den ligger den fortfranade på is.

Något som nästan inte ligger på is är en av de små moduler jag fick förra veckan - TPA3110 2X15W. Lite kort kan jag förklara hur det är tänkt.
Tre platslådor levererade från tyska Reichelt, en gul, en grön och en röd. I lådan skruvar jag förstärkren på en bit aluzinkplåt. Bakstycket får ett gäng kontokter - DC in, RCA in och bananer ut. På frontet - volumpot, strömbrytare och en LED.
Lådorna snäpps ihop och öppnas lätt som en plätt och jag funderar på att göra lådorna tvåfärgade. Tre lådor innebär nog två lådor med 2x15W och en med 2x25W från lådan jag visade bilder på ovan. Jag beställde två 1x60W-moduler som får byggas in den gamla.
Det här är ett lätt och snabbt sätt att fixa en förstärkare med lite mer tjong än mina många rörförstärkare på 1-3W.
Jo, en sak till. Jag printade ut lite text på en klisterlapp som hamnade framtill. Det blev inte så himla lyckat men det får vara så. Lackade med klarlack för att det skulle hålla lite bättre.

Bilaga:
IMG_2427.jpg

Bilaga:
IMG_2426.jpg

Bilaga:
IMG_2425.jpg

Författare:  MiaM [ 00.02 2017-06-15 ]

"Tre platslådor levererade från tyska Reichelt, en gul, en grön och en röd."

Ska du bygga styrning till trafikljus? :D :D :D :D

Författare:  1802 [ 00.12 2017-06-15 ]

https://www.youtube.com/watch?v=AJmFyPst8Cw
SuperCapacitor Bluetooth Speaker Testing

Känns problemet med AUX in igen?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 05.51 2017-06-15 ]

MiaM: Det fanns fler färger, bland annat blått men det får bli senare beställning. Men visst trå låddor på varandra - rött överst! :tumupp:

1802: Får kolla upp det där sen.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.02 2017-06-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Uppdatering

Ändrat titel då jag ämnar beskriva ALLA enkortsförstärkare, från 3W till 60W i tråden. Hemma just har jag en stor hoper små PAM8403-moduler, några beskrivna här ovan, men även två 2x15W (2x8W nämner andra källor) TPA3110 och en 2x25W (även här anges lägre effekt på andra ställen) TDA7492P. Beställd är två TPA3118 60W monomoduler.

Börjat montera de första två förstärkarna (15W och 25W) i mina fina plastlådor. TDA7492 har varit instoppad i en HDD-låda men jag beslöt att montera den i Reichelt-lådan för att få plats med allt utan att jag nödgades använda vaseling och skohorn.

Börjat fundera på de två "stora" monomodulerna, var ska de få plats??!! :humm: Kolla man lite på HiFi-forum har någon plockat in sådana här moduler i en låda med en massa kondensatorer. Behövs det?? Mera :humm: .

Lite bilder kan jag bjuda på.
Här är trafikljusen! Nästa gång blir det en blå och en grå låda.

Bilaga:
IMG_2428.jpg

Här är 25-Wattaren:
Bilaga:
IMG_2431.jpg

Bilaga:
IMG_2430.jpg

Bilaga:
IMG_2432.jpg

Författare:  Andy [ 09.38 2017-06-18 ]

Trevliga lådor, har du ett artikelnummer på dem? :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.54 2017-06-18 ]

De benämns EUROBOXplus färgkod.

Jag blev först halvgalen när jag skulle öpnna en låda och satt tio minuter innan jag läste lappen som följde med: "Tryck in sidorna och dra isär" - skitenkelt! Inga skruvar någonstans och som kan försvinna. Man behöver några små plåtskruvar för att fästa en monteringsplåt, som jag gjort, i "ståndare" i lådan (både över- och underdelen). Front och bakstycke i äkta plastic - lättborrat/brotchat.

Jag gillar inte plast men de här lådorna är riktigt behändiga! :tumupp:

Författare:  Andy [ 10.31 2017-06-18 ]

Tackar, endast en storlek lite synd. :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.55 2017-06-18 ]

Jag fick lite småproblem när jag skulle installera förstärkarna för skruvarna till högtalarterminalerna tog i plåten varför jag fick knipsa av den ganska snävt och kunde när jag tittar på 15-wattaren knipsat ännu mer.
Men det har du rätt i, lite flera storlekar hade inte gjort ont.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.57 2017-06-27 ]

Jag fick ju hem tio småförstärkare till och har under några dagar gått och ånkat mig - "vad 17 ska jag nu med dem till??".
Men jag har fått en idé och har spanat in billiga komponenter från AliExpress. Beställer strax innan vi åker till en påse boxar, potar, kontaker och batterihållare.
När vi är hemma igen kan det bli lite serietillverkning av förstärkarmoduler. Rapport kommer.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.16 2017-07-05 ]

Jag har beställt lite löst skrot från Kina och planerar att bygga in en del av de små PAMarna i pillerburkar med in- och utgångskontakter, DC-kontakt, pot med strömbrytare och en batterihållare för 1850-celler.
Jag har en slik box mått ca 90x60x30 mm) och noterar att locket går ner en cm över boxen varför det kräver lite planering när hål borras upp för alla komponenter.

Författare:  Zhorts [ 10.36 2017-07-06 ]

Det är väl inget problem att det sticker ut lite delar? :D

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.35 2017-07-06 ]

Precis ... eller på stockholmska "ja men presiiiiiis" (ska sägas med fjantig tjejröst)

För att illustrera lite tydligare. Locket har ju en kant som liksom går ner över burken och lämnar bara nedre delen av burkens sida "mottaglig" för pryttlar. Jag tror inte det blir några problem, men det krävs visst tankearbeta innan slägga och vinkeslipen tas fram.

Bild

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.13 2017-07-13 ]

Inga bilder tyvärr, men jag har två färgglada lådor fyllda med fungerande förstärkare. Det är 25-wattaren och en av 15-wattarna. Dock har den mindre förstärkaren fått en DC-kontakt av fel storlek; 2.1mm istf 2.5mm.

Nästa projekt är steampunkförstärkaren med radiröret och den där BT-förstärkaren jag beklagade mig över. Det sitter 5 knappar på kortet för att kunna styra diverse funktioner. Det följde dessutom med fem knappar med "pluppar" och tanken var nog att byta ut knapparna på kortet mot dem med plupparna för att ... Det får bli en bild:

Bilaga:
IMG_2457.jpg

Jag monterar dessa knappar på ett veroboard och fäster det mot fronten till de käcka färgade tyska lådorna och drar sladdar till kortet. På så sätt får jag lite användning för förstärkaren. Får väl använda plattan och köra ljud från U-tuben.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.09 2017-07-14 ]

Sådär, sista dagen på jobbet och det blev en plåtbit med bock. Jodå, jag får komma förbi och knycka hur mycket plåt (aluzink) jag vill; det blir mycket offcuts. Plåten är lättbearbetad men ändå, trots att den bara är 0,8mm (eller 0,6 ??)väldigt styv, speciellt jämfört med ren alu.

Om nu någon följer tråden och har lite blåtandskoll, fundera på det här:
Plåten utgår alltså fundamentet för förstärkaren. Bockningen är till för fem tryckknappar som, monterade på ett veroboard, ska fästats med superhäftande dubbeltejp på bocken och sticka ut genom fronten. Kommer bocken att utgöra ett hinder för blåtandssignaler?
Notera att BT-mottagaren sitter längst fram på kortet.

Bilaga:
IMG_2462.jpg

Författare:  Norpan [ 17.45 2017-07-14 ]

Det sägs att man behöver lite öppet runt krumeluren på BT-kortet, iallafall nån cm från metall för att räckvidden ska bli bra.
Om det är rent på kortet under, är det inte det så spelar det nog ingen större roll.

Satte en BT modul på baksidan på radion i bilen och var lite nervös över att räckvidden skulle bli dålig, med plåt runtomkring. Men jag kan stå 6-8 meter från bilen med telefonen i fickan utan problem med att den tappar bort sig, så blåtandspartiklarna är duktiga på att leta sig fram.
Det fungerar även i hela kupén, bagaget har jag inte provat.

Lagade en Marshall Stanmore BT högtalare för ett tag sedan, i den hade de satt BT modulen på högkant, antagligen för att komma bort från aluminiumplåten som baksidan bestod av.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.48 2017-07-14 ]

Lådan är helt av plast, men en idé kan kunde vara att ta upp ett hål under BT-modulen. Kortet ska ju dessutom monteras en bit över plåten. Man testar och ser.

Författare:  Norpan [ 17.57 2017-07-14 ]

Att prova blir att veta, hette det väl. :humm:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.07 2017-07-14 ]

Att meta är att veta (stoåckhoålmska).

Författare:  morfar68 [ 20.09 2017-07-14 ]

Klart man följer den här tråden! Men har ingen erfarenhet av BT-moduler, tyvärr.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.31 2017-07-14 ]

Det som är trevligt med de här modulerna är att om man inte är så pigg på att löda pluttekomponenter kan man jobba mer med att få till kuliga chassin, eller bara gör något enkelt för att få till en liten förstärkare som inte låter illa alls.

Nu har jag fem olika typer på G och en sjätte variant på väg in.

Författare:  Norpan [ 23.37 2017-07-14 ]

Du håller ju dig till ytterkanterna iallafall, antingen ett flertal kilo järn och glas med ett fåtal Watt, eller ett fåtal gram ferrit och kisel med ett flertal Watt. 8)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.36 2017-07-15 ]

Gjort lite hål i lådan. Plats is da shit, men det är lättbearbetat i alla fall. Det bästa är att allt i de häringa låddorna är liksom vändbart lite hursom. Tänker man spegelvänt bara vänder man på saker och det blir liksom rätt.

Bilaga:
IMG_2464.JPG

Bilaga:
IMG_2466.JPG

Författare:  Zhorts [ 06.40 2017-07-17 ]

Angående blåtand och metall i närheten: Det är svårt att säga... :D

Blåtand kör 2.4 GHz, vilket innebär en våglängd på omkring 12 centimeter. En tumregel vi kör med här är att allt inom en våglängd har en direkt påverkan på antennen. Ibland blir det bättre, men nästan alltid blir det sämre. Objekt (av metall) bortanför en våglängd har en effekt på antennprestanda, men inte direkt på antennen.

Nu är ju blåtand gjort för korta avstånd och hanterar skumma studsar relativt väl... så prova!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 07.18 2017-07-17 ]

Och kortet sitter a en centimeter över plåten.
Tack för alla svar förresten.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.58 2017-08-05 ]

Jag har just börjat montera min första pillerask med PAM8403-stärkaren. Alla delar till projektet har kommit med undantag för batterihållarna, men jag har några liggande så jag kan testa.
Tre problem dyker upp, det ena efter det andra.
:?: Att borra i tennplåten är inte så näpet. Det blir grader och plåten bryter lite så det man sedan monterar kan hamna lite på sniskan.
:?: Lådan är gjord i två delar, kanten och botten, Botten är ditpressad någon/några mm upp i lådan. Sedan kommer locket på och går ner någon cm över asken och det lämnas inte mycket plats till kontakter och annat.

Bilaga:
Burk.jpg

:?: Jag vill ha både batteri och DC-kontakt. Men hur ska jag koppla ihop grejerna? Inte vill jag att det slängs in 5VDC som också hamnar över batteriet (18650). Noterar att DC-kontakten har en inbyggd strömbrytare och att jag kan bryta från batteriet när jag kör med en väggvårta. Vore det vits att sätta "lagom stort" motstånd över kontakten för att få lite laddström till batteriet?

Bilaga:
DC-kontakt.jpg

Bilder för övrigt:

Bilaga:
IMG_3103.jpg

Bilaga:
IMG_3105.jpg

Bilaga:
IMG_3106.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.15 2017-08-08 ]

Några bilder på den där TPA3118 med den fina lådan. Det följde med en ratt i äkta plastic men tyckte min frostade helmatalliska aluminiumratt kändes bättre.
Tur jag köpte en M3 gäntapp för skruvhålen var inte gängade.

Bilaga:
IMG_3111.JPG

Bilaga:
IMG_3112.JPG

Författare:  anders_bzn [ 20.02 2017-08-09 ]

Var köpte du den? Jag har läst om TPA3118 och nu måste jag beställa och testa dessa. Ditt fel...

Lådan alltså, förstärkarna finns i (på) bukten.

Författare:  opampen [ 21.29 2017-08-09 ]

Snyggt bygge!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.28 2017-08-09 ]

Lådan var DEN HÄR FRÅN ALIX. Valde den för att den hade hål för DC-kontakt och inte IEC-kontakt som brukligt. Hål och kontakter var klart.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.00 2017-08-10 ]

Jag spanade lite efter liknande (likadana) och hittade tre med fri frakt. Man kan ibland lura sig, speciellt på chassin. Priserna är låga men frakten är dyr. Eller tvärtom.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.11 2017-08-11 ]

Min "röda förstärkare" är fortfarande borta. En del grejer jag plockade hem från jobbet hamnade i källaren. Blir att gå ner dit då.

BT-stärkaren är hopbyggd men vet inte om allt fungerar som det ska. Jag flyttade ut knapparna som satt på kortet till en panel men kan inte kontrollera något med dem. Spelar lite tuben-musik från paddan och det funkar Fast det knäpper när jag fingrar på plattan ....

Bilaga:
IMG_3114.jpg

Bilaga:
IMG_3115.jpg

Författare:  lillahuset [ 12.20 2017-08-11 ]

Jag har länge funderat över vad du gör med alla dina förstärkarbyggen. Nu kom svaret, du tappar tydligen bort dem. 8)

Författare:  leifsundstrom [ 14.25 2017-08-11 ]

Ska väl inget säga, har också dille på att köpa på mig en massa mojänger från Kina. Men vad ska man använda alla små förstärkare och prylar till?

Här är en liten sak som kan förstöra en del av nöjet, men den funkar alldeles utmärkt i en sunkig gammal vintage-radio med smärre modifieringar. Behövde bara dra ut en sladd med IR-ögat lite diskret i fronten (förutom lite rensning av inkråmet och montering av en lite mer effekttålig högtalare):
http://www.ebay.com/itm/Universal-Bluet ... SwZVlXmco8
Den lilla fjärrkontrollen gör att man inte behöver bry sig om att dra fram några kontroller alls och via Blåtand så låter det hyfsat (eller i alla fall mycket).

För den som vill jobba lite mer: http://www.ebay.com/itm/TDA7498E-Digita ... Sw2kZZbYf9 (hittade även en färdigbyggd nätdel för sisådär en hundring) - Inget beställt än, funderar på om man borde köpa en tonkontroll också. Och som vanligt, vilken låda ska man beställa. Nya högtalarelement får det nog bli i hornen också, vill minnas att dom var märkta med 100W. Lyckligtvis så bor närmaste granne 200m bort, dom har hittills bara klagat en gång.

Men först borde man nog färdigställa något av alla de andra små projekten som ligger och dräller i kartonger. Har bla några trasiga 'rör' och liknande idéer om något käckt steampunk-bygge. Tänkte knycka led:en ifrån sådana där små elektroniska värmeljus, dom har ett ganska trevligt sken och flimrar nog lite lagom i fejk-rören. Men att skära glas?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.02 2017-08-11 ]

Det 'r liksom lite f;r l'tt att skaffa p[ sig grejer. Fan, nu Skriver datorhelevet utrikiska krumelurer ist'llet f;r { " och :. Hur gick det till ___;;;;;;;;;;ЭЭЭЭХХХЖЖРРРРРРРРР :x
ÅÄÖ ... puh nu funkar det igen.

De här förstärkarna är små och billiga och lätta att jobba med. Rörförstärkare och diskreta kiselförstärkare kräver en myckenhet av planering och jobb.

Författare:  MiaM [ 03.02 2017-08-19 ]

soundbrigade skrev:
:?: Jag vill ha både batteri och DC-kontakt. Men hur ska jag koppla ihop grejerna? Inte vill jag att det slängs in 5VDC som också hamnar över batteriet (18650). Noterar att DC-kontakten har en inbyggd strömbrytare och att jag kan bryta från batteriet när jag kör med en väggvårta. Vore det vits att sätta "lagom stort" motstånd över kontakten för att få lite laddström till batteriet?
Det optimala är väl att ha nån speciell krets som sköter laddning och sånt?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.05 2017-08-19 ]

Jag har 2-3 sådana kretsar faktiskt och har funderat på att använda dem med några saker som ska skänkas bort.
Typ NÅGOT SÅDANT HÄR.
Det jag inte riktigt fattar till 100% är anslutningen till Charge/Discharge. Ska man till denna punkt (punkter) dels ansluta sin last och laddningsaggregat?

Författare:  Zhorts [ 13.51 2017-08-24 ]

soundbrigade skrev:
Det 'r liksom lite f;r l'tt att skaffa p[ sig grejer. Fan, nu Skriver datorhelevet utrikiska krumelurer ist'llet f;r { " och :. Hur gick det till ___;;;;;;;;;;ЭЭЭЭХХХЖЖРРРРРРРРР :x
ÅÄÖ ... puh nu funkar det igen.

Alt + Vänster skift är standard kortkommando för att byta tangentbordsspråk i nyare versioner av Windows... och kan vara lätt att komma åt av misstag ibland. Titta nere i statusfältet nere till höger så brukar det stå "SV" eller "EN" - om du inte har konfigurerat bort det. Eller kör något annat OS. :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.22 2017-08-29 ]

Så var det den där #¤&%¤?#"%¤& 60-wattaren. Djävlar vad det låter illa och potentiometerutslaget har inget med volymen att göra.
Testat med mitt nätaggregat och ett 12V batteri - no skillnad.
Jag undrar om det har något med ingångarna på korten att göra. Anar att de är balanserade men att man bara lägger minusingången till jord.
Bytte poten men ingen skillnad.
Orkar inte lusläsa TIs fylliga datablad men måste väl.
Vad kan det här betyda?? Ska jag själv stoppa dit kondingar?? Testar väl då, då. Imorgon ...

Bilaga:
Tda3118_IP.gif

Författare:  simply [ 09.11 2017-09-04 ]

Eftersom du verkar ha avverkat ett antal såna här förstärkare, är det någon av dem du skulle rekommendera? Vilken har varit bäst?

Tack på förhand!
/Andreas

.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.05 2017-09-04 ]

Det var en svår fråga. Jag har, ärligt, inte suttit och vrållyssnat timmavis på förstärkarna. Men det jag ändå uppfattar är att de små ena - PAM8402 - låter oförskämt bra, om man nu klarar den låga effekten. Och jag tycker inte att den lite större - TDA7492P - inte lät skit den heller.
Men som sagt korta lyssningspass förutom PAM-stärkaren.

Notera att just den sistnämnda, TDA7492P, kan komma i lite olika varianter nuförtiden. Jag ser alltmer sällan den variant jag använder, alltså linje in och med eller utan pot. Likaså verkar den varianten med BT sakta försvinna och båda ersätts med en variant med både linje- och BT-ingång.
Jag tycker sedan det är mycket behändigt med en riktig potentiometer och ingen digital.

Sedan läser jag här och där att den krets som jag inte fått att funka riktigt - TPA3118 - ska vara riktigt bra för sitt pris.

Författare:  simply [ 11.15 2017-09-04 ]

Tack så mycket!

Letar efter något relativt bra och smidigt som jag kan driva ett par högtalare med (8ohm/50W tror jag det var),
till vilken jag sen kan ansluta typ en Chrome Cast Audio. Behövs inte så många ingångar längre så det känns
lite onödigt med en stor stärkare med CD, TAPE och så vidare ;)

Skall se om jag hittar något kul...

/Andreas

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.29 2017-09-04 ]

Kolla TDA7492P då. Kan drivas med 12V-24V.

Jag har ännu inte testat den där halvlilla/halvstora förstärkaren - TPA3110 - men den kan ju vara ett alternativ med sina 2x15W.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.28 2017-09-05 ]

Nu plockade jag ihop den där 15-wattaren just bara för att ... Plockade fram den Tripath-förstärkare jag byggde ihop av en byggsats från H1Hz för lääääänge sedan, men aldrig startat upp. Kollade upp den lite och såg en del som behövde fixas och var ett tag ganska sugen på att kasta ut Tripathen och slänga in TPA3110, men jag offrade en av min pastillaskar istället. Det blev kompakt men 15W i en tablettask - kul! 8).
Jag matar med en väggvårta på 12V @ 2A. Kondingarna i burken är på 2000uF/50V och jag borde ha en liten plast eller keramisk. Glömde lysdiod för indikation. Högtalarkontakterna har hamnat liiite för långt ner, men jag har gjort en skiss till den stora batch förstärkare jag ska bygga, sen.
Överhuvudtaget sitter kontakterna lite för nära varandra för att det ska bra. Ingen risk för kortslutning men djäkligt svårt att dra åt muttrarna.
Poten är en liten höjdare med omkopplare. Vet dock inte hur mycket kräm den klarar.

Tillägger: att jag har en plastbit i botten av lådan, tejpad med dubbelhäftande tejp. Kortet och kondingarna är också tejpade med "typ" matt-tejp.

Bilaga:
IMG_3353.jpg

Bilaga:
IMG_3354.jpg

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.24 2017-09-11 ]

Hustrun städa ur en låda i en byro med diverse och förärade mig två plåtaskar. Det här kan bli nya PAM-projekt. Kollar för säkerhets skull om jag får in en förstärkare i iPoddockan. måste kolla om kontakter, en pot och själva stärkaren får plats. Det här kan bli kul.

Bilaga:
IMG_3415.jpg

Bilaga:
IMG_3416.jpg

Bilaga:
IMG_3418.jpg

Författare:  Platis [ 11.47 2017-09-12 ]

Hur står sej dessa klass D förstärkare i ljudkvalitet gentemot tex en chipamp?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.14 2017-09-12 ]

Jag borde faktiskt anstränga mig ...med Chipamp som i GainClone?! ... Kan nog tänka mig skit samma.
Jag tänkte för ett ögonblick på Tripath, vilken i en del fall bygger på samma princip - hacka upp och förstärk och filtrera utgångarna.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.11 2017-09-14 ]

Inte testat men väl intryckt i en Läkerolburk. Det borde nog till en lysdiod också. Jag hade några SMD-dioder men de har nog försvunnit för länge sedan. Annars hade det varit käckt med ett litet hål i burken och en LED fastlimmad på insidan.

Bilaga:
IMG_3426.jpg

Bilaga:
IMG_3423.jpg

Författare:  Platis [ 12.39 2017-09-14 ]

Vilken "läckerbit"! :)
Kul projekt, har också en låda plåtburkar sparad för framtida bruk för att ha till små elekronikprojekt! :tumupp:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.09 2017-09-14 ]

Jag fick en sur kommentar på ett utländskt forum:
Citera:
I find such projects, a complete waste of time, it offers no challenge to theuplifting of the mind, no rational of thought, I could never find that sort of effort pleasing, as the results are obvious, we are gathered here, for mind exploration, not reading comic books.

Den stackarn hade inte förstått nåt alls. Det roliga är ju just att förstärkarna är små och utmaningen och jobbet ligger i att förpacka dem på intelligenta ( :roll: ) och annorlunda ( 8) ) sätt.

Om någon undrar varför poten sitter i bakkant, kan det bero på att den skulle ta emot när man stängde asken. (Eller att jag inte var observant på var jag borrade hålen :vissla: )

Författare:  MiaM [ 20.38 2017-09-19 ]

Sur typ :(

Du får definiera om vad som är fram och bak. Potten sitter i framkant, bokstäverna ska vara upp-och-nedvända för lådan är till för att spela musik från Australien :wink:

Sidospår: Köpte just en Microbee 80-talsdator, 128K-modellen med diskdrive. I lådan med diskdrives och nätagg till diskdrives så sitter verkligen driverna monterade hängande i locket. Upp-och-ned :) (Fast drivemekanismerna blir rättvända när lådan står på rätt köl, trots att de hänger) :wink:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.04 2017-09-19 ]

Jag tror, men är inte säker, att asken är svårstängd om potten sitter i framkant (för oss som bor på norra halvklotet).
Nu har jag hittat en LäkerolRöd-ask och så grävde jag fram en vit läkerolask. Kanske synd att ge sig på dem när jag har askarna från AliX.

Sedan visade jag mitt "förstärkarrör" för en dam som var och tittade på korsettmönster och hon blev eld och lågor. Röret som är väldigt steampunkigt skulle med rätt montage (låda) kunna säljas på steampunkträffar.

Författare:  kodar-holger [ 21.08 2017-09-19 ]

MiaM: Men så var väl MicroBee från australien också. Så där blev dom väl åt rätt håll fast upp och ner typ.

Författare:  MiaM [ 04.24 2017-09-22 ]

Jo, helt riktigt. Jag glömde såklart skriva att de är från Australien. :)

Författare:  Glenn [ 09.47 2017-09-22 ]

soundbrigade skrev:
Sedan visade jag mitt "förstärkarrör" för en dam som var och tittade på korsettmönster och hon blev eld och lågor.

Hrrm.. är det så du kallar din ?

Författare:  Gizmo [ 10.05 2017-09-22 ]

Apropå kinesiska enkortsförstärkare.
Det finns ganska många enkort sådana om man söker på valve amplifyer på aliexpress. Frågan är om nån av dem är vettiga, eller om rören bara sitter där och lyser för att det ser snyggt ut. Rätt svårt att avgöra om man inte sysslat så mycket med rörkonstruktioner.

Ber om ursäkt för eventuell trådkapning. Men kinesiska, och enkortsförstärkare är de ju definitivt!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.58 2017-09-22 ]

Jo det stämmer. Så länge man inte tjötar om panflöjter (Tjo Flöjt!) eller kommer med web-tips och skita i att bifoga länk får man OT:a (Vi ska OT:a hela natten ...) ganska så mycket.
Jag ska nog säga att de flesta byggen i det sökresultatet funkar som de ska; rören är definitivt mer än en dekoration. Jag har däremot sett chipampar (kan de heta LM1775, nåt sånt) med ett rör och där verkar röret visst ha en funktion men ändå vara ganska så mycket dekoration.
På tal om chipampar och rör, det finns en kul förstärkarvariant som kallas STC - Super Triode Connection. Så här ser en enkel variant ut:

Bild

Första röret är en CCS, trioden återkopplingen från utgångspentoden. Den trioden ger hela förstärkaren triod-karaktäristik, OAVSETT vad man har för element på utgången. Man kan alltså byta ut pentoden på utgången mot en transistor eller en effekt-IC. Dock får man göra en del modifikationer till kretsen men principen är den samma.
Tyvärr lånar sig denna deknik inte riktigt åt mina ampar, då de har bryggade utgångar men jag tror det finns trix att komma runt det problemet.

Sedan något annat, men jag får fotografera lite först.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.17 2017-09-22 ]

Här är min steampunkförstärkare (i delar). Röret, som ska få innehålla några orange lysdioder för stämningens skull, volymratten och ett gäng plyfabitar som ska bli lock och botten i en liten träask.

Bilaga:
IMG_3439.jpg

Författare:  Hetlund [ 14.12 2017-09-30 ]

Nu har jag också tagit fram mina förstärkarkort igen. Det blir väl lite höstarbete att sitta och löda. Länge sedan sist.

Jag har sett att många (i alla fall Soundbrigade) använder 3,6 volts Lithium-batterier. Finns det något skäl till detta? Mer än utrymmet? Själv hade jag tänkt använda 3 x AA-batterier, skulle det finnas någon nackdel med det? Kjell & Co har fina batteriboxar.

En annan sak som har oroat mig är om klass D-förstärkare avger radiofrekventa störningar. Jag såg någon artikel om det (men hittar naturligtvis inte någon länk nu). Man rekommenderade där max 15 cm högtalarledningar - och det kommer man ju inte så långt med.

Jag pratar nu om den lilla PAM 8403, min favorit i miniformat, med strömbrytare i poten. Om det fungerar så lägger jag in en bild.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.02 2017-09-30 ]

Batteriena kom av att jag hade sådana liggande och de är ju uppladdningsbara också.

Jag uppdaterade precis min sajt varför PAMmarna fick visst utrymme:
http://www.pastisch.se/tubes/pam8403.html

Författare:  lillahuset [ 17.03 2017-09-30 ]

UltraFire® Är det ett extra brandfarligt batteri?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.18 2017-09-30 ]

Typ ... :wink:

Författare:  1802 [ 23.22 2017-09-30 ]

Varför batterier? Skal det vara mobilt?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 07.24 2017-10-01 ]

Det är liksom hela vitsen med de här små ena. De trivs ju med spänningar på 3-5V och då är ju batteridrift det enklaste.

Författare:  Zhorts [ 08.44 2017-10-02 ]

Hetlund skrev:
En annan sak som har oroat mig är om klass D-förstärkare avger radiofrekventa störningar. Jag såg någon artikel om det (men hittar naturligtvis inte någon länk nu). Man rekommenderade där max 15 cm högtalarledningar - och det kommer man ju inte så långt med.

Visst är det så - En Klass D-förstärkare som inte har tillräckligt med filtrering på utgångssidan (vilket dessa småttingar knappast har - det krävs relativt stora spolar och kondensatorer) kommer släppa ut en del av switchfrekvensen, vilket kan orsaka radiostörningar.
Effekten blir värre ju bättre antenn man har, och högtalarledningarna agerar i det här fallet antenn. Eftersom switchfrekvensen är relativt låg (våglängden jämfört med antennens längd) så gäller det enkla sambandet att längre antenn = mer störningar. På en höft.

En Klass D-förstärkare är ju i praktiken ett switchat nätaggregat som man dynamiskt justerar pulsbredden på, så våra radioamatör-vänner hatar ofiltrerade Klass D-steg lika mycket som USB-laddare.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.18 2017-10-02 ]

Den lilla stärkare, PAM8403, bygger dock inte på switchteknik.

Jag är medveten om att många av våra superapparater skapar små moln av HF och även om det inte är något argument kan jag ju tycka att det är så mycket annat skapar moln av HF-brus, så kallat electrosmog. Vi har en mobilmast, inte femtio meter från oss, kanske två till och med. Sedan är det eländet med LED-lampor, så när jag kör en switchad förstärkare två timmar en eftermiddag tycker jag den belastningen är ganska försumbar.

Författare:  Hetlund [ 15.12 2017-10-15 ]

Jag skulle ha städat i går, men ägnade mig åt lite mekaniskt arbete med min allra minsta PAM8003-förstärkare.

Jag hittade en låda - FB 16 - hos Electrokit, visserligen helt i plast, men jag tycker den är helt perfekt både i storlek och proportioner för en mini-förstärkare. Storlek 140 x 110 x 42 millimeter. Inte helt "mini" alltså - men precis vad jag ville ha.

Skickar några bilder, nu återstår bara det tråkiga arbetet att dra ledningar.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.23 2017-10-15 ]

Visst ser det larvigt ut - men tjusigt. Hur liten låda man än väljer hamnar den usla förstärkaren son ett frimärke i något hörn. 8)

Måste fixa till den där 60-wattaren som bråkade med mig. :idea:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.53 2018-01-29 ]

60-wattaren tystande högst märbart efter att ha fått några större elektrolyter i sig över matningen. Dock är väl volympoten obalanserad och kräver ett byte. Och så knäpper det i högtalarna när man stänger på den och sätter av den.

Näst dunderprojekt: TPA3116 - 2x50W. På bilderna ser man att det är en rejäl pjäs av kylflänsen att döma. Har precis monterat den i favoritlådan (ingen sketen byggplywood här inte) och ska väl, när jag hämtat mig lite testa den. Har ju att leta en glappkontakt i mina 2-vägare, vilka ju gärna vill ha lite tjong i högtalarkablarna (vilka jag har ollat för bättre ljud - funkar :tumupp: ).
En upptäckt, inom parentes, vi gjorde igår var att hornhögtalare med bredbandselement verkar trivas oändligt mycket mer med rörförstärkare (läs triodslutsteg), och mer trögdrivna, fler-elements slutna/BR-lådor kanske gillar transistorkraft bättre.

Jag har ännu att koppla in en lysdiod som skulle kunna sprida sitt ljus ut genom hålet där man kan stoppa in en phonokontakt.

Bilaga:
IMG_4756.jpg

Bilaga:
IMG_4758.jpg

Bilaga:
IMG_4759.jpg

Författare:  nr1madman [ 14.45 2018-02-05 ]

Snygga projekt!

Fick själv hem en tpa3116 idag.
Rätt imponerad av ljudet.. mer bas än jag trodde!
Vet inte om diskanten är helt rätt men jag testade på några högtalare som jag inte haft framme på 10år, så det kan vara dom oxå :D

Författare:  alexanderson [ 14.50 2018-02-05 ]

Har inte kineserna någon billig stärkare som går från DC-1000MHz ?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.36 2018-02-05 ]

Du får söka! Google's your friend. Mina favvoartister spelar inte riktigt så högt upp, dessutom med switchfrekenser på några hundra kHz är det svårt att återge toner på 100MHz.
Eller för att inte vara så raljant, det här är förstärkare för audio.

Citera:
Vet inte om diskanten är helt rätt men jag testade på några högtalare som jag inte haft framme på 10år, så det kan vara dom oxå :D

Det kan bli lite vasst i diskanten pga av att förstärkarna hackar upp ljudsignalen och sedan filtrerar den lite lagom. Jag har ett par VIFA DT25 (hette de så), ringradiatorer och det kan låta vasst men basen är det inget fel. Ska bygga en högtalarväxel så jag kan växla mellan olika högtalare.

Författare:  nr1madman [ 20.17 2018-02-05 ]

Inte för att snylta på tråden.. men vart beställer man sexiga rattar som passar på volymkontrollerna på liknande förstärkare (6mm axel?)?
Man vågar väll knappt beställa från Kina nu när postnord knorrar om avgiftshöjningar? :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.20 2018-02-05 ]

Jag köpte mina rattar från Kina. Var man annars beställer dem vete gudarna men testa BHIAB, Electrokit, reichelt.de ...

Författare:  Hetlund [ 09.03 2018-02-06 ]

Elfa säljer rattar som liknar de på bilden. Plus en mängd andra förstås.

Bejoken, men lite jobbig sida att leta på

Conrad.se, har inte kollat utbudet själv, men de har det mesta.

Jo, Electrokit har en del, men mest rattar för "splined axle" (vad det nu heter på svenska?)

Tyvärr blir det ganska dyrt med frakten om man bara ska beställa smådelar.

Författare:  JanErik [ 09.15 2018-02-06 ]

Nåt liknande har jag på gång, dock hörlursförstärkare, och linjär. Baserad på TPA6120, http://www.ti.com/product/TPA6120A2 , https://www.aliexpress.com/item/CJMCU-6 ... 54610.html , med Lightspeed Attenuator. Matning från USB, en liten SMPS gör 5V till +-12V.
Utskriven låda och volymrattar.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.26 2018-02-06 ]

De minsta stärkarna var ju bryggkopplade och därmed olämpliga för hörlurar, men just de där TPA6120, funkar helt normalt.

Jag tror det var du som på annat ställe skrev om Lightspeed. Jag är, som sagt mer analog och till andra projekt har jag ett helt gäng motorpotar och styrkort med fjärr.

Nu tror jag att den här förstärkaren är den sista jag bygger, med undantag för en serie små 3-Wattare, varav någon ska få en lite annorlunda låda.

Författare:  nr1madman [ 18.30 2018-02-06 ]

Tack för tipsen allihopa ;)
Med frakt så blir det nästan billigare att fråga en vän med svarv än beställa inhemskt..

Hittat några riktigt fina från Kina däremot.. men det hinner man väll inte få hem innan postnord börjar debitera sina extra kostnader ;)

Författare:  MiaM [ 20.39 2018-02-06 ]

soundbrigade skrev:
De minsta stärkarna var ju bryggkopplade och därmed olämpliga för hörlurar

... om man inte har hörlurar med 5-polig 360-graders "tärningsformad" DIN-kontakt, eftersom de har båda polerna separata per kanal :wink:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 22.35 2018-02-06 ]

Typ ...

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.52 2018-03-26 ]

TPA3118 2x50W får väl anses vara färdig och klar att användas (seriöst). Bytte potentiometer till en kul variant jag fått hem från Kina. Käckt med de delade axeln.
Plockade dit en LED (vit). Klistrade dit den med blått smältlim och såg till att det trängde in lim i lilla hålet fram men det gick inte alls. Dessutom fäster smältlim dåligt på aluminium så jag lät limklumpen sitta kvar på lysdioden och fäste den med dubbelhäftande tejp.

Bilaga:
TPA3118-3.jpg

Bilaga:
TPA3118-4.jpg

Bilaga:
TPA3118-5.jpg

Om jag inte redan noterat det var jag tvungen att kasta in ett par kondingar över matingen för att få bort massa distortion., eller vad säger ni?

Författare:  Oskar [ 20.52 2018-03-26 ]

Mycket tjusigt! Snygg kontrast med de till synes antika elektrolyterna över matningen, en skön motsats till de ytmonterade på förstärkarkorten. Hur låter en dylik förstärkare?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.23 2018-03-26 ]

Jag tycker de här (lite kraftigare T-amparna) låter helt OK, men det är något märkligt med högtalarmatchning. Någon annanstans kan jag ha skrivit att mina hornhögtalare låter betydligt bättre med en enkel rörförstärkare än en T-amp. Däremot låter mina traditionella 2-vägare bättre de här digitala förstärkare, men det beror mest på att jag inte har så många rörwatt precis (3W max för tillfället).

Jag tror de här kretsarna har utvecklats oerhört mycket sedan de första dök upp.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 12.29 2018-09-01 ]

Biter i ett stenhårt päron. Vet inte vilket som är värst, sura äpplen eller stenhårda päron.
Päronet eller äpplet för äpplofiler, är en TDA7592, även om en ordentlig glutt på kretsuslingen antyder att det är en TDA7575. Fast en sådan hittas inte i (Texas) databladssamling. Äpplonet sitter på ett färdigt kort med en BT-mottagare och knappar på kortet; inte överdrivet övertänkt.
AliX variant (samma jag har köpt).

Bilaga:
tda7492p-25w25w-wireless-bluetooth-csr-40-audio-receiver-digital-amplifier-board[1].jpg

Jag har gjort vissa kirurgiska ingrepp och stoppat kortet i en favoritlåda från Reichelt, dragit ut tampar från knapparna till fronten på lådan och gjort likadant med spänningsintaget.
Dock funkar inte blåtanden, och i blåtandsdelen har jag inte gjort någon åverkan. Kvarstår bara att koppla bort blåtandsdelen och ansluta en analogingång (linjeingång) vilket torde vara ganska enkelt, bara man kommer på en del smågrejer.
Ingången är en OPAmp (NE5322) och om man spanar noga (se fotot nedan) kan man ana att signalerna kommer balanserade från BT-modulen och är AC-kopplade. Så om jag börjar med att ansluta plus-ingångarna till jord (via kondensator) och kör in en ljusidnal på minus-ingångarna kan jag kanske få saker och ting att fungera ... kanske.

Bilaga:
TDA7592BT.jpg

BT-modulen till vänster med kopplingskondingar C1,3,8,9 och motstånden R1,2,5,6. Förutsätter att motstånden R3,7,8,10,11,12 är del i nätet som sätter förstärkningen. Alltså typ såhär:

Bild

Och jag förutsätter, för det kan inte vara på något annat sätt att knapparna som styr volym, mute och något annat enbart går till BT-modulen.

Rapport kommer.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.01 2018-09-01 ]

Några fler foton.
BT-modulen till höger, OPAmpen högst upp och förstärkarkretsen kommer till vänster.

Bilaga:
IMG_6062.JPG

Här ser man förstärkaren (ofokuserad) och OPAMpen och man kan nog gissa hur de sitter ihop.

Bilaga:
IMG_6063.JPG

Data TDA7492

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.07 2018-09-01 ]

Hummmmmmm ..... :humm: Nu fungerar blåtanden men med knapparna är det värre. :roll:

Författare:  ToPNoTCH [ 08.11 2018-09-02 ]

Vad gjorde du för att få blåtanden att funka ?
Vad innebär i praktiken de "kirurgiska ingreppen" ?
Funkade knapparna innan ingreppen ?

Författare:  HUGGBÄVERN [ 09.06 2018-09-02 ]

Ingenting ijänklen. Kanske det var att jag klickade på rätt BT-grunka i menyn på paddan ... :roll:

Plocka bort knapparna från kortet och löda sladdar till en liten knapp-panel. Jag ska undersöka det arrangemanget då jag, vid mätningar, uppfattade det som att knapparna hade en gemensam ledare och och enskilda sladdar för resp funktion. Jag ska pröva något annat strax.

Vet ej. Jag gjorde som man ska göra - reparerade det som inte trasigt ... :doh:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.59 2018-09-02 ]

Mer info och .... bilder.

För det första, knappen är av en sådan här modell - 41016033 (Datablad).
Jag blir lite förbryllad över jordanslutningen och jag har dubbelkollat och visst alla tryckknappars "common" sitter faktiskt ihop.

Bilaga:
IMG_6071.JPG

Bilaga:
IMG_6070.JPG

Knapparnas funktion från Vä till Hö:

PLAY - BACK - NEXT - VOL+ - VOL-

Författare:  stenD [ 15.20 2018-09-02 ]

HUGGBÄVERN skrev:
Ingenting ijänklen.

mode = besserwisser
Måste bara rätta stavningen, det skall vara ijänklien
vår minsta bokstav gör stor skillnad i detta fallet.
mode = normal

Jag känner en person som pratar sådär och det låter faktiskt rätt kul

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.44 2018-09-02 ]

Det gör jag med och det är en lärd person. Fast en av cheferna på RIFA sade igÖnom och blandade ihop hellre och heller. Fast det gör min svägerska också.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme