Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Hetlund »

Nu har jag också köpt på mig några PAM8403-kort. Det smartaste var ju att köpa de som kommer färdiga med pot med inbyggd strömbrytare. Mycket tråddragning (och letande efter rätt pot) som man slipper där.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Welcome to the klubbet Hetlund! :tumupp:

Jo, så är det. Ska man bygge EN förstärkare kan man ju satsa på kortet med pot på. Eftersom kortet är så lätt fäster man kortet i chassit/panelen med potentiometeraxeln.
Vill man experimentera mycket är ju 2 kr/förstärkare inget pris. Poten kan ju vara allt från 10-100K, logaritmisk.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Grunnar på att bygga en tredje (med tredje av ses "i låda").

Efter lite påhopp, eller för att vara snäll, en lätt och vänskaplig klapp på axeln av någon som tycker jag är en top-notchmupp, tänkte jag att jag skulle kallöda nästa förstärkare eftersom kallödning väl är "good enough". Jag har några plastlådor från Electrokit, typ nåt SÅNT HÄR.
Flänsen kan jag ju såga bort och putsa till resten så det inte ser alltför grisigt ut. Potarna håller på att ta slut, så det blir väl en 100K lin + 18K // över löparen-jord.
Högtalarkontakterna kan vara på väg att ta slut men jag har oisolerade, små och fina.

Men inget top-notch utan kallödning rakt över. Good enough ... :badgrin:
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av danielr112 »

Opps råka ta hem några med :)

Dock letar jag efter billiga moduler för blåtand med... Nån med tips?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan ju faktiskt vara en idé också.

Jag har ju min 25W-förstrkare och en liten radio/blåtand-modul också. Den senare utan förstärkare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blåtandsfunderingar är lagda på is. Försöker nog sälja förstärkaren (billigt ... BUD?!).
Ny stärkare på väg in och jag funderar så här.
IMG_0243.jpg
Ett gammalt externt HDD-chassi, som får nya hål i baken. Det här chassit passar som foten i vanten. Fick en del inspiration när jag hastigt besökte BRL igår: http://www.brl.se/sv/artiklar/tangent-ampster-bt.html.
Det blir lite trångt med kontakterna, Dessutom har tillverkaren satt på en stor men ändå underdimensionerad elektrolyt. 25V märkspänning är för lågt när man matar med 24V. Det hade varit lugnare med 30V.

Bild på det kortet:
DC12-24V-25W-25W-font-b-TDA7492P-b-font-digital-font-b-power-b-font-font.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

D-förstärkaren har ännu inte kommit .... :roll:
Däremot har jag lite idéer om de (nästan alldeles för små) plastlådor jag köpte på Kjell häromdagen. Lådorna är ca 70 x 50 x 35mm. När jag köpte dem var jag inte riktigt klar över vad de skulle vara till men uppenbarligen var nog det tänkt att det skulle bli en PAM till.
Lite lätt desperat börjar jag betrakta lådan från olika vinklar och inser när jag måttar med en (stor) pot och batterihållaren för ett CR123A att lådan är alldeles perfekt för ändamålet. Jag har små fina oisolerade högtalarkontakter som går bra till plast och med lite knepande och knåpande får jag allt ihop det. Och detta tack vare förhållandet mellan lådans höjd, bredd och längd. Den lite högre lådan tillåter lite annan metod att montera saker.

Det blir kanske ett projekt imorgon men Magnus Ljudbrigad lovar ingenting bestämt ... 8)
IMG_1353.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Here we go again ....

De alldeles för små plastlådor jag köpte på Kjelles ska visst komma till nytta. Med ett CR123A (3V) får allt, som ska få plats, i lådan som mäter 68x45x31 invändigt. Faktiskt förefaller det som om jag får bättre plats än i mina andra lådor men det är ju kanske beroende av ett lite mindre batteri.

Några första bilder:
IMG_1463.jpg
IMG_1464.jpg
IMG_1465.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gnällspiken har kommit lite längre med den tredje (kapslade) PAM-stärkaren. Hål är borrade (och filade) och det gick att få till det så högtalarkontakter och RCA-kontakter fick plats utan att kortsluta. Nu fick jag precis hem jättefina högtalarkontakter men kör med de på bilden eftersom de är oisolerade och lådan av plast.
Noterar vidare att lådans mått är ganska optimala för att kunan få plats med allt utan att det blir för klyddigt. Höll på att missa att ingångskontakerna ska gå till förstärkaren VIA poten ... :roll:

Bilderna:
IMG_1474.JPG
IMG_1475.JPG
IMG_1476.JPG
Jag har fått en fullständigt helgalen idé om nästa projekt med en PAM-stärkare ....



Ed. JÄVLARS! Jag skulle ju beskära bilderna. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett köptips för dem som tycker 3W är för lite: http://www.ebay.com/itm/182055811908

Bild
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av morfar68 »

En sån för att driva en liten subbas kanske? Eller är den för klen? Borde ju räcka då distortion i basen inte stör lika mycket som i övre registren, eller tänker jag tokigt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror den kan räcka. Gav den 50-60W?! Om man nu inte kör subbar med element som saknar magnet eller har lådor dämpade med betong ... :badgrin:
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av morfar68 »

60 Watt står det men även om det "bara" är 30 Watt så räcker det rätt långt. Jag ska bygga ett par såna här subbar http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm med 10" Peerless, fast i avloppsrör som jag fått tag på. De ska fylla ut botten som mina Zigma-hornet inte kan leverera. Ska bara krångla till det med delningsfilter sen :(
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av mrfrenzy »

Såvida det inte är en boostconverter i så begränsas ju effekten av ohms lag. 12V 8 ohm blir tex inte mer än 18W.
Däremot med 24V 4ohm är det iaf teoretiskt möjligt med 60W
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av morfar68 »

Lite snävt med de 25 Volts kondingarna som syns på bilden, om man kör med 24 V...
Skriv svar