Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev: :?: Jag vill ha både batteri och DC-kontakt. Men hur ska jag koppla ihop grejerna? Inte vill jag att det slängs in 5VDC som också hamnar över batteriet (18650). Noterar att DC-kontakten har en inbyggd strömbrytare och att jag kan bryta från batteriet när jag kör med en väggvårta. Vore det vits att sätta "lagom stort" motstånd över kontakten för att få lite laddström till batteriet?
Det optimala är väl att ha nån speciell krets som sköter laddning och sånt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har 2-3 sådana kretsar faktiskt och har funderat på att använda dem med några saker som ska skänkas bort.
Typ NÅGOT SÅDANT HÄR.
Det jag inte riktigt fattar till 100% är anslutningen till Charge/Discharge. Ska man till denna punkt (punkter) dels ansluta sin last och laddningsaggregat?
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Zhorts »

soundbrigade skrev:Det 'r liksom lite f;r l'tt att skaffa p[ sig grejer. Fan, nu Skriver datorhelevet utrikiska krumelurer ist'llet f;r { " och :. Hur gick det till ___;;;;;;;;;;ЭЭЭЭХХХЖЖРРРРРРРРР :x
ÅÄÖ ... puh nu funkar det igen.
Alt + Vänster skift är standard kortkommando för att byta tangentbordsspråk i nyare versioner av Windows... och kan vara lätt att komma åt av misstag ibland. Titta nere i statusfältet nere till höger så brukar det stå "SV" eller "EN" - om du inte har konfigurerat bort det. Eller kör något annat OS. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så var det den där #¤&%¤?#"%¤& 60-wattaren. Djävlar vad det låter illa och potentiometerutslaget har inget med volymen att göra.
Testat med mitt nätaggregat och ett 12V batteri - no skillnad.
Jag undrar om det har något med ingångarna på korten att göra. Anar att de är balanserade men att man bara lägger minusingången till jord.
Bytte poten men ingen skillnad.
Orkar inte lusläsa TIs fylliga datablad men måste väl.
Vad kan det här betyda?? Ska jag själv stoppa dit kondingar?? Testar väl då, då. Imorgon ...
Tda3118_IP.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av simply »

Eftersom du verkar ha avverkat ett antal såna här förstärkare, är det någon av dem du skulle rekommendera? Vilken har varit bäst?

Tack på förhand!
/Andreas

.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var en svår fråga. Jag har, ärligt, inte suttit och vrållyssnat timmavis på förstärkarna. Men det jag ändå uppfattar är att de små ena - PAM8402 - låter oförskämt bra, om man nu klarar den låga effekten. Och jag tycker inte att den lite större - TDA7492P - inte lät skit den heller.
Men som sagt korta lyssningspass förutom PAM-stärkaren.

Notera att just den sistnämnda, TDA7492P, kan komma i lite olika varianter nuförtiden. Jag ser alltmer sällan den variant jag använder, alltså linje in och med eller utan pot. Likaså verkar den varianten med BT sakta försvinna och båda ersätts med en variant med både linje- och BT-ingång.
Jag tycker sedan det är mycket behändigt med en riktig potentiometer och ingen digital.

Sedan läser jag här och där att den krets som jag inte fått att funka riktigt - TPA3118 - ska vara riktigt bra för sitt pris.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av simply »

Tack så mycket!

Letar efter något relativt bra och smidigt som jag kan driva ett par högtalare med (8ohm/50W tror jag det var),
till vilken jag sen kan ansluta typ en Chrome Cast Audio. Behövs inte så många ingångar längre så det känns
lite onödigt med en stor stärkare med CD, TAPE och så vidare ;)

Skall se om jag hittar något kul...

/Andreas
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla TDA7492P då. Kan drivas med 12V-24V.


Jag har ännu inte testat den där halvlilla/halvstora förstärkaren - TPA3110 - men den kan ju vara ett alternativ med sina 2x15W.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu plockade jag ihop den där 15-wattaren just bara för att ... Plockade fram den Tripath-förstärkare jag byggde ihop av en byggsats från H1Hz för lääääänge sedan, men aldrig startat upp. Kollade upp den lite och såg en del som behövde fixas och var ett tag ganska sugen på att kasta ut Tripathen och slänga in TPA3110, men jag offrade en av min pastillaskar istället. Det blev kompakt men 15W i en tablettask - kul! 8).
Jag matar med en väggvårta på 12V @ 2A. Kondingarna i burken är på 2000uF/50V och jag borde ha en liten plast eller keramisk. Glömde lysdiod för indikation. Högtalarkontakterna har hamnat liiite för långt ner, men jag har gjort en skiss till den stora batch förstärkare jag ska bygga, sen.
Överhuvudtaget sitter kontakterna lite för nära varandra för att det ska bra. Ingen risk för kortslutning men djäkligt svårt att dra åt muttrarna.
Poten är en liten höjdare med omkopplare. Vet dock inte hur mycket kräm den klarar.

Tillägger: att jag har en plastbit i botten av lådan, tejpad med dubbelhäftande tejp. Kortet och kondingarna är också tejpade med "typ" matt-tejp.
IMG_3353.jpg
IMG_3354.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hustrun städa ur en låda i en byro med diverse och förärade mig två plåtaskar. Det här kan bli nya PAM-projekt. Kollar för säkerhets skull om jag får in en förstärkare i iPoddockan. måste kolla om kontakter, en pot och själva stärkaren får plats. Det här kan bli kul.
IMG_3415.jpg
IMG_3416.jpg
IMG_3418.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Platis »

Hur står sej dessa klass D förstärkare i ljudkvalitet gentemot tex en chipamp?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag borde faktiskt anstränga mig ...med Chipamp som i GainClone?! ... Kan nog tänka mig skit samma.
Jag tänkte för ett ögonblick på Tripath, vilken i en del fall bygger på samma princip - hacka upp och förstärk och filtrera utgångarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte testat men väl intryckt i en Läkerolburk. Det borde nog till en lysdiod också. Jag hade några SMD-dioder men de har nog försvunnit för länge sedan. Annars hade det varit käckt med ett litet hål i burken och en LED fastlimmad på insidan.
IMG_3426.jpg
IMG_3423.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Platis »

Vilken "läckerbit"! :)
Kul projekt, har också en låda plåtburkar sparad för framtida bruk för att ha till små elekronikprojekt! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick en sur kommentar på ett utländskt forum:
I find such projects, a complete waste of time, it offers no challenge to theuplifting of the mind, no rational of thought, I could never find that sort of effort pleasing, as the results are obvious, we are gathered here, for mind exploration, not reading comic books.
Den stackarn hade inte förstått nåt alls. Det roliga är ju just att förstärkarna är små och utmaningen och jobbet ligger i att förpacka dem på intelligenta ( :roll: ) och annorlunda ( 8) ) sätt.

Om någon undrar varför poten sitter i bakkant, kan det bero på att den skulle ta emot när man stängde asken. (Eller att jag inte var observant på var jag borrade hålen :vissla: )
Skriv svar