Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den lilla stärkare, PAM8403, bygger dock inte på switchteknik.


Jag är medveten om att många av våra superapparater skapar små moln av HF och även om det inte är något argument kan jag ju tycka att det är så mycket annat skapar moln av HF-brus, så kallat electrosmog. Vi har en mobilmast, inte femtio meter från oss, kanske två till och med. Sedan är det eländet med LED-lampor, så när jag kör en switchad förstärkare två timmar en eftermiddag tycker jag den belastningen är ganska försumbar.
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Hetlund »

Jag skulle ha städat i går, men ägnade mig åt lite mekaniskt arbete med min allra minsta PAM8003-förstärkare.

Jag hittade en låda - FB 16 - hos Electrokit, visserligen helt i plast, men jag tycker den är helt perfekt både i storlek och proportioner för en mini-förstärkare. Storlek 140 x 110 x 42 millimeter. Inte helt "mini" alltså - men precis vad jag ville ha.

Skickar några bilder, nu återstår bara det tråkiga arbetet att dra ledningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst ser det larvigt ut - men tjusigt. Hur liten låda man än väljer hamnar den usla förstärkaren son ett frimärke i något hörn. 8)

Måste fixa till den där 60-wattaren som bråkade med mig. :idea:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

60-wattaren tystande högst märbart efter att ha fått några större elektrolyter i sig över matningen. Dock är väl volympoten obalanserad och kräver ett byte. Och så knäpper det i högtalarna när man stänger på den och sätter av den.

Näst dunderprojekt: TPA3116 - 2x50W. På bilderna ser man att det är en rejäl pjäs av kylflänsen att döma. Har precis monterat den i favoritlådan (ingen sketen byggplywood här inte) och ska väl, när jag hämtat mig lite testa den. Har ju att leta en glappkontakt i mina 2-vägare, vilka ju gärna vill ha lite tjong i högtalarkablarna (vilka jag har ollat för bättre ljud - funkar :tumupp: ).
En upptäckt, inom parentes, vi gjorde igår var att hornhögtalare med bredbandselement verkar trivas oändligt mycket mer med rörförstärkare (läs triodslutsteg), och mer trögdrivna, fler-elements slutna/BR-lådor kanske gillar transistorkraft bättre.

Jag har ännu att koppla in en lysdiod som skulle kunna sprida sitt ljus ut genom hålet där man kan stoppa in en phonokontakt.
IMG_4756.jpg
IMG_4758.jpg
IMG_4759.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av nr1madman »

Snygga projekt!

Fick själv hem en tpa3116 idag.
Rätt imponerad av ljudet.. mer bas än jag trodde!
Vet inte om diskanten är helt rätt men jag testade på några högtalare som jag inte haft framme på 10år, så det kan vara dom oxå :D
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av alexanderson »

Har inte kineserna någon billig stärkare som går från DC-1000MHz ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får söka! Google's your friend. Mina favvoartister spelar inte riktigt så högt upp, dessutom med switchfrekenser på några hundra kHz är det svårt att återge toner på 100MHz.
Eller för att inte vara så raljant, det här är förstärkare för audio.
Vet inte om diskanten är helt rätt men jag testade på några högtalare som jag inte haft framme på 10år, så det kan vara dom oxå :D
Det kan bli lite vasst i diskanten pga av att förstärkarna hackar upp ljudsignalen och sedan filtrerar den lite lagom. Jag har ett par VIFA DT25 (hette de så), ringradiatorer och det kan låta vasst men basen är det inget fel. Ska bygga en högtalarväxel så jag kan växla mellan olika högtalare.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av nr1madman »

Inte för att snylta på tråden.. men vart beställer man sexiga rattar som passar på volymkontrollerna på liknande förstärkare (6mm axel?)?
Man vågar väll knappt beställa från Kina nu när postnord knorrar om avgiftshöjningar? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte mina rattar från Kina. Var man annars beställer dem vete gudarna men testa BHIAB, Electrokit, reichelt.de ...
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Hetlund »

Elfa säljer rattar som liknar de på bilden. Plus en mängd andra förstås.

Bejoken, men lite jobbig sida att leta på

Conrad.se, har inte kollat utbudet själv, men de har det mesta.

Jo, Electrokit har en del, men mest rattar för "splined axle" (vad det nu heter på svenska?)

Tyvärr blir det ganska dyrt med frakten om man bara ska beställa smådelar.
Senast redigerad av Hetlund 6 februari 2018, 09:26:23, redigerad totalt 1 gång.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av JanErik »

Nåt liknande har jag på gång, dock hörlursförstärkare, och linjär. Baserad på TPA6120, http://www.ti.com/product/TPA6120A2 , https://www.aliexpress.com/item/CJMCU-6 ... 54610.html , med Lightspeed Attenuator. Matning från USB, en liten SMPS gör 5V till +-12V.
Utskriven låda och volymrattar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De minsta stärkarna var ju bryggkopplade och därmed olämpliga för hörlurar, men just de där TPA6120, funkar helt normalt.

Jag tror det var du som på annat ställe skrev om Lightspeed. Jag är, som sagt mer analog och till andra projekt har jag ett helt gäng motorpotar och styrkort med fjärr.

Nu tror jag att den här förstärkaren är den sista jag bygger, med undantag för en serie små 3-Wattare, varav någon ska få en lite annorlunda låda.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av nr1madman »

Tack för tipsen allihopa ;)
Med frakt så blir det nästan billigare att fråga en vän med svarv än beställa inhemskt..

Hittat några riktigt fina från Kina däremot.. men det hinner man väll inte få hem innan postnord börjar debitera sina extra kostnader ;)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:De minsta stärkarna var ju bryggkopplade och därmed olämpliga för hörlurar
... om man inte har hörlurar med 5-polig 360-graders "tärningsformad" DIN-kontakt, eftersom de har båda polerna separata per kanal :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ ...
Skriv svar