ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Vi har fått en anställd på jobbet och en av hans hobby är visst astrimmade dieselmotorer för racing av något slag. Han menar på att man insprutningen skall vara klar vid TDC om möjligt. Detta underlättar min programmering en bra del men minskar väl effekten en del också... Men min undran kvarstår varför den mekaniska möjligheten att spruta in soppa sträcker sig 30-35 grader efter TDC. På denna motor så finns det inget annat sätt att få in mer diesel än större spridare, dvs lite större tryckkolv och lite större hål i munstycket å så kanske spruta in lite efter TDC, några grader och sen ha noggrann kontroll på avgastempen.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Teoretiskt ska väl förbränningen ske under konstant tryck. Insprutningen sker därför även under kolvens nedåtgående rörelse. I teorin så det behöver inte alls vara så det görs i verkligheten.
Kan du driva dina givare mm med 3.3V eller ger de alltid ut 0-5V?
Kan du driva dina givare mm med 3.3V eller ger de alltid ut 0-5V?
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jag tror alla mina givare är 5 volt eller 12 volt med "kortslutande" utgång (open colektor?) Så motståndsnät blir väl enklast där spänningen ligger för högt. Nu har jag lagt in min ECU sketch i Adalogger MO men det blev fel ingång första vändan. Jag tror man måste reseta den på nåt vis inför varje ny programmering? Jag har läst om det förut och nu kan jag inte hitta det...
Den här teorin med konstant förbränningstryck övergavs visst ganska direkt vid dieselns barndom.
I brist på ett 100% svar så blir det till att testa, jag har ju möjlighet att pyttsa in soppa upp till ca 30 grader efter TDC. Men nu släpper jag det till förmån för nya problem och utmaningar, tex få in min ECU sketch i den ARMa processorn.
Den här teorin med konstant förbränningstryck övergavs visst ganska direkt vid dieselns barndom.
I brist på ett 100% svar så blir det till att testa, jag har ju möjlighet att pyttsa in soppa upp till ca 30 grader efter TDC. Men nu släpper jag det till förmån för nya problem och utmaningar, tex få in min ECU sketch i den ARMa processorn.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Eftersom VWs originalmjukvara gör all insprutning före TDC så behöver man nog inte fundera utan kan utgå från att det är bästa lösningen. (Enligt länken tidigare)
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Detta är information som används av många som "chiptrimmar" därute, hade den vart felaktig skulle det påpekats direkt.
Motorstyrenheterna använder en vanlig motorolaprocessor och koden går att köra i en disassembler för att se exakt vad den gör.
Det finns färdiga programvaror att ladda ner som tolkar och presenterar tabellerna.
Kanske har du kvar motorstyrenheten som hörde till bilen från början? Då går det att läsa ut flashminnet och få fram exakt hur den var konstruerad att fungera. Det går ofta också att hitta data som andra laddat upp om man vet motorkod och bilmodell.
Motorstyrenheterna använder en vanlig motorolaprocessor och koden går att köra i en disassembler för att se exakt vad den gör.
Det finns färdiga programvaror att ladda ner som tolkar och presenterar tabellerna.
Kanske har du kvar motorstyrenheten som hörde till bilen från början? Då går det att läsa ut flashminnet och få fram exakt hur den var konstruerad att fungera. Det går ofta också att hitta data som andra laddat upp om man vet motorkod och bilmodell.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jadå, jag har kvar original styrboxen. Vem kan läsa ut den och få fram verkligheten? Eller skall jag försöka mig på det själv? Vad behövs i så fall för utrustning?
Jag har även fått på förslag om att byta motorfamilj från nuvarande till en 5 cylindrig i helaluminium. Mer effekt, mindre vikt. Det är egentligen en oslagbar kombination... Men min sketch klarar bara fyra cylindrar, skall jag göra en fem cylindrig sketch så får det bli ett helt nytt tänk och med interrupt dessutom...
Fasen, nu börjar det snurra här uppe på loftet...
mrfrenzy: Vi förutsätter nu att denna hemsida stämmer exakt. Då finns det nog inte så mycket mer effekt att hämta ur dom här PD-dieslarna utan att byta spridarna till större helt enkelt. För man kan ju inte börja spruta in soppa för tidigt och man kan inte spruta in soppa efter TDC så spannet blir ca 35-40 grader. Hade det varit en CR-diesel så hade man bara höjt trycket och vips får den mer soppa per vevaxelgrad.
Denna motorfamilj finns ju i en mängd olika effekter, från 43 till 118 Kw (58 till 158 hkr) Det är samma motor i botten så vad skiljer? Turbotryck, olika stor turbo. kamaxel? borde skilja en del. mest skillnad är det nog på spridarnas kolvarea. Jag misstänker att min motor som i dag är på 85 kw eller ev 96 kw (enligt uppgift bör det vara en AJM- motor men jag kan inte hitta det någonstans) inte går att få ut så mycket mer kräm utan nya spridare?
Men som sagt, jag måste lämna detta till förmån för en växellåda.
Jag har även fått på förslag om att byta motorfamilj från nuvarande till en 5 cylindrig i helaluminium. Mer effekt, mindre vikt. Det är egentligen en oslagbar kombination... Men min sketch klarar bara fyra cylindrar, skall jag göra en fem cylindrig sketch så får det bli ett helt nytt tänk och med interrupt dessutom...
Fasen, nu börjar det snurra här uppe på loftet...
mrfrenzy: Vi förutsätter nu att denna hemsida stämmer exakt. Då finns det nog inte så mycket mer effekt att hämta ur dom här PD-dieslarna utan att byta spridarna till större helt enkelt. För man kan ju inte börja spruta in soppa för tidigt och man kan inte spruta in soppa efter TDC så spannet blir ca 35-40 grader. Hade det varit en CR-diesel så hade man bara höjt trycket och vips får den mer soppa per vevaxelgrad.
Denna motorfamilj finns ju i en mängd olika effekter, från 43 till 118 Kw (58 till 158 hkr) Det är samma motor i botten så vad skiljer? Turbotryck, olika stor turbo. kamaxel? borde skilja en del. mest skillnad är det nog på spridarnas kolvarea. Jag misstänker att min motor som i dag är på 85 kw eller ev 96 kw (enligt uppgift bör det vara en AJM- motor men jag kan inte hitta det någonstans) inte går att få ut så mycket mer kräm utan nya spridare?
Men som sagt, jag måste lämna detta till förmån för en växellåda.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
på samma länk som jag tidigare visat så visas även skullnaden mellan PD130 och PD150. Det är skillnad i mapparna på vissa ställen men det verkar som om man håller sig innan TDC i vilket fall.
Jag fortsatte att googla lite och jag hittade att man i vissa fall vid trimmning går upp till 6 grader efter TDC men efter det så ökar inte efekten något alls. Någon påstod att optimalt var mellan 4 och 6 grader efter TDC.
Att läsa ur programvaran kan man göra med en enhet som heter MPPS och går att köpa på ebay för några hundringar. Det finns ganska mycket info på nätet om det men jag har aldrig använt det själv.
Jag fortsatte att googla lite och jag hittade att man i vissa fall vid trimmning går upp till 6 grader efter TDC men efter det så ökar inte efekten något alls. Någon påstod att optimalt var mellan 4 och 6 grader efter TDC.
Att läsa ur programvaran kan man göra med en enhet som heter MPPS och går att köpa på ebay för några hundringar. Det finns ganska mycket info på nätet om det men jag har aldrig använt det själv.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Kan du lägga upp en bild på styrenhetens etikett så ska jag kika om någon redan har läst ut den.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Den här hemsidan ÄR verkligen intressant, jag kommer att använda den data som går att använda. Däremot saknar jag turboreglering via ventil N75. Jag har låst min turbo i det yttersta läget så den kan nästan inte ladda alls vid låga varv. Jag kan inte utläsa på vagecumap hur dom reglerar maxtrycket men jag kommer att reglera ner max bränslemängd när trycket är på väg över målvärdet. Jag hade tänkt 1,5 bar över atm vilket är samma som 2500 mBar totaltryck om nu turbon orkar detta?
Jag skulle instinktivt gissa också att lite efter TDC är ok men sen försvinner kolven fortare än vad den nya soppan hinner brinna...
Om man nu tänker tanken 2 mg/grad så kan max mängd bli 40Gr x 2 mg = 80 mg /slag + 5 Gr x 2 mg = 90 mg /slag. Om jag har denna möjligheten på riktigt då blir allting mycket lättare, att begränsa mjukvarumässigt är inga problem men skall den ha mer än vad den rent mekaniskt kan ge då blir det problem...
Det kanske inte ger nåt att läsa av den gamla mjukvaran då jag ändå gjort helt ny och på annorlunda sätt, dessutom kan jag ju lite utläsa den via vagecumap´s hemsida.
edit: Jag har den gamla styrboxen men inte locket med etiketten , har inte sett till det på länge. Däremot så står det inte Motorola någonstans, det kan ju vara egenstämplat men Bosch och Siemens står lit här och var.
Jag skulle instinktivt gissa också att lite efter TDC är ok men sen försvinner kolven fortare än vad den nya soppan hinner brinna...
Om man nu tänker tanken 2 mg/grad så kan max mängd bli 40Gr x 2 mg = 80 mg /slag + 5 Gr x 2 mg = 90 mg /slag. Om jag har denna möjligheten på riktigt då blir allting mycket lättare, att begränsa mjukvarumässigt är inga problem men skall den ha mer än vad den rent mekaniskt kan ge då blir det problem...
Det kanske inte ger nåt att läsa av den gamla mjukvaran då jag ändå gjort helt ny och på annorlunda sätt, dessutom kan jag ju lite utläsa den via vagecumap´s hemsida.
edit: Jag har den gamla styrboxen men inte locket med etiketten , har inte sett till det på länge. Däremot så står det inte Motorola någonstans, det kan ju vara egenstämplat men Bosch och Siemens står lit här och var.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
jag har ju alltid trott att dieslars högre vridmoment beror på att bränsle sprutas in efter TDC, typ att arbetstakten blir längre.
så länge det finns syre kvar i cylindern måste det vara vits med att tillföra mera soppa under arbetstakten,
det är ju ingen flamfront som skapar tryckökningen utan en volymökning av dels förbränningsgaserna och dels temperaturökningen.
och tryckökningens hastighet hävdar jag är lika med ljudhastigheten, kolven går ju bara med typ 25m/s
hur menar du nu?men sen försvinner kolven fortare än vad den nya soppan hinner brinna...
så länge det finns syre kvar i cylindern måste det vara vits med att tillföra mera soppa under arbetstakten,
det är ju ingen flamfront som skapar tryckökningen utan en volymökning av dels förbränningsgaserna och dels temperaturökningen.
och tryckökningens hastighet hävdar jag är lika med ljudhastigheten, kolven går ju bara med typ 25m/s
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Bara här på forumet så råder det delade meningar om detta med att spruta in soppa efter TDC, nu kommer jag göra någon slags halvetenskaplig utprovning av detta och jag är väl själv inne på att en liten bit efter är ok men inte för länge. Vad detta sen beror på är från mig bara gissningar som jag förut skrivit om, men som sagt en utprovningsrapport kommer!
Men, men... Nu har vi haft ett allvarligt snack, jag och den ARMa MO, den har lovat att bättra sig så nu kan jag programmera Itsy Bitsy med min IDE flera gånger och det funkar, har även provat Serial.print funktionen på flera farter och det fungerar med. Vid programmering så använder den tex Port com 11 och vid Serial.print Port com 12. Detta måste man aktivt ändra mellan varje gång. För att få itsybitsy i prog.läge trycker man reset 2 snabba gånger, sen är det bara att programmera in sitt alster.
Men, men... Nu har vi haft ett allvarligt snack, jag och den ARMa MO, den har lovat att bättra sig så nu kan jag programmera Itsy Bitsy med min IDE flera gånger och det funkar, har även provat Serial.print funktionen på flera farter och det fungerar med. Vid programmering så använder den tex Port com 11 och vid Serial.print Port com 12. Detta måste man aktivt ändra mellan varje gång. För att få itsybitsy i prog.läge trycker man reset 2 snabba gånger, sen är det bara att programmera in sitt alster.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
svanted: Det "högre" vridmomentet beror nog mer på att effekten kommer vid betydligt lägre varvtal och max effekt oftast ligger runt 4000 rpm. Sedan så beror det nog i sin tur på att dieselns flamfront är lägre än bensinens, hur stor skillnad vet jag inte men det är av betydande. Alla "gamla" dieslar, sådana som sitter i traktorer och andra jordbruksredskap har fast insprutningsläge och dom bankar en del också. Jag tror ingen jag kommit i kontakt med har sin insprutning efter TDC så det är nytt för mig med.
Jag är nog lite inne på att då soppan brinner ganska sakta och dessutom kräver lite beredningtid så hinner nog kolven en bit innan det brinner för fullt och sen blir det ju för sent för avgasventilen öppnar ju lite innan botten. (BDC)
Jag är nog lite inne på att då soppan brinner ganska sakta och dessutom kräver lite beredningtid så hinner nog kolven en bit innan det brinner för fullt och sen blir det ju för sent för avgasventilen öppnar ju lite innan botten. (BDC)
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Problem, problem, men dom är till för att lösas... Den här ItsyBitsy MO har väl gett mig en del huvudbry, först ville den inte vara med alls, sen lyckades jag programmera in och få liv i den, även Serial.print(). Men alla ben låg huller om buller, det visade sig att jag valt fel modul helt enkelt, efter en del meck så har jag rätt modul vald i IDE:n och rätt ben aktiveras vid rätt tillfälle, i alla fall dom jag kunnat/hunnit kolla. Då NANO:n/UNO:n har alla ben representerade från d0 till d21 (UNO d19) och A0-A7 (UNO A5) medans MO saknar nåt ben här och där så fick jag göra om i sketchen och välja ben som i verkligheten fanns. Funkar? Nää, inte ens Serial.printfunktionen i setup fungerar så nåt är riktigt dåligt, men vad? Jag använder Arduinos egna IDE och dess egna språk och det skall vara kompatibelt hela vägen. Och jag är för dålig för att kunna göra en felsökning. Jag har ju använt byte där det varit möjligt men nu är denna processor 32 bitars istället, kan det bli problem där? Det verkar som problemet uppträder redan i setup för hade setup snurrat en gång så hade serial.printen skrivit Hej till min dator...
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 920
- Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
- Ort: Karlskoga
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nu säger du ju att det har fungerat en gång så det enda jag har att komma med kan vara helt galet.
På den där är det en 32-bits processor som du vet. En ARM Cortex-M0 eller närmare bestämt en ATSAMD21G18. Du behöver alltså komplettera din installation med en kompilator för just den processorfamiljen. Och har du redan kört kod oavsett om pinnarna är blandade så borde du redan ha det...
På den här sidan kan du läsa om hur du gör.
https://learn.adafruit.com/adafruit-fea ... rduino-ide
Sen måste du välja rätt kort i IDEt under Verktyg->Kort. Och det säger du ju också att du gjort....
Och nej, byte borde inte vara problemet. Har du försökt göra ett helt nytt program som bara typ blinkar med lysdioden och skickar ut något med serial.print?
På den där är det en 32-bits processor som du vet. En ARM Cortex-M0 eller närmare bestämt en ATSAMD21G18. Du behöver alltså komplettera din installation med en kompilator för just den processorfamiljen. Och har du redan kört kod oavsett om pinnarna är blandade så borde du redan ha det...
På den här sidan kan du läsa om hur du gör.
https://learn.adafruit.com/adafruit-fea ... rduino-ide
Sen måste du välja rätt kort i IDEt under Verktyg->Kort. Och det säger du ju också att du gjort....
Och nej, byte borde inte vara problemet. Har du försökt göra ett helt nytt program som bara typ blinkar med lysdioden och skickar ut något med serial.print?