ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag kom senaste kretskortet, en NANOMEGA. Kretsen passar rent mekaniskt. det blir nog nu till att skaffa flussvätska.
Har Kjell o CO detta tro?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Jag brukar köpa chipquik gelfluss från digikey. Det kommer på två dagar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Bra förslag mrfrenzy! Jag var faktiskt inne på kjell&Co i dag och köpte en flaska av deras fluss. Han i butiken var osäker på dess funktion, men det blir väl till att testa och göra rent efteråt ifall det är aggressivt. Annars så får det bli från digikey!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

I fordonsmiljö måste man göra rent även om man avänder no-clean fluss!

Detta har jag lärt mig den hårda vägen :)
Efter några månader ser det ut som korten badat i saltvatten ifall man lämnat flussrester.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Kjells fluss fungerar men vad jag minns från förr så va den gamla sorten bättre. Jag fick till lödandet ganska bra, alla 100 benen sitter ordentligt, den är 99 % centrerad och jag gjorde rent direkt efteråt. Nu är den ihoplödad med en stympad NANO (NANO utan processor) och nu skall jag försöka få till en ISP (In Ciricuit Programmering?) via en annan MEGA och AduinoISP via min IDE. Vet egentligen inte riktigt hur det skall gå till men men...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Åh, jag tror att för den som kan styra en motor med en arduino så är detta en baggis.
Här är en länk annars https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
som beskriver rätt detaljerat
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag går nog bet... Skit också! Jag har i alla fall lyckats få till det mesta utom det att jag får error vid den sista programmeringen, då när själva bootloadern skall in i Atmega2560. Den resetar och sen blir det error...
Alla klipp och div instruktioner jag sett så är det alltid 328:an som är målkrets, min är ju 2560! Vad göra?
Alltså, jag kan ju ha eldat upp processorn??? Men oscilatorn går, den får 5 volt, reset fungerar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag kunde inte låta bli så monterade en till krets på ett nytt PCB och gjorde det lite mer vetenskapligt och får samma problem... Jag har ju köpt dessa kretsar på Ebay och dom är tillverkade 2013 vecka 41. inte pinfärska men ändå.
Finns det möjlighet att dom helt enkelt är kassa? Jag tror in i det längsta att det är jag som gör/gjort nåt fel men finns det någonstans man kan se om tex. Microsoft har haft mycket kassationer vid nåt specifikt tillfälle?
Jag har i alla fall gjort så som Youtube-klippen visat och valt om till 2560 vid "load bootloader" men inget har hjälpt...
Jag är nu lovad en ISP-programmerare som jag skall göra ett "sista" försök med...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag gjorde även en vetenskaplig test om min NANO som ISP-programmerare fungerar mot en annan NANO och det gör den, testade även mot en ytterligare NANO utan kristall/resonator och den fungerade inte. Så min NANO-ISP funkar om målkortet svänger.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Den måste ha lite sväng. Men det behöver inte vara en oscillator. Här en en arduinoisp som ger ut 8 MHz på pinne 9 som kan användas som "kristall".

https://github.com/adafruit/ArduinoISP
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag får nog känna mig besegrad, för tillfället! Men på måndag skall det testas med en "äkta" ISP-programmerare, vad nu detta innebär? Hoppet är det sista som överger en, säger dom lärde...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Hjälp! Är det någon som har en processor, Atmega2560-16AU? Dom verkar slut på dom flesta kända ställen...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Jag tror faktiskt det kan ligga en här. Det enda jag kan tänka för felsökning är att titta av lödningen i mikroskop. Det är rätt smått och nästan säkert att det blir nån brygga. Åtminstone med min lödskills.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Hade några liggande. PM-a adress och sånt så skickar jag.
mega.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har lött dom under en sk. steroelupp, ser ut som ett tvåögt mikroskop men har inte så hög förstoring, bara runt 12-30 gånger. Däremot har jag inte mätt efter ev kortisar, bara kontrollmätt att det finns 5 volt och minus och att kristallen/resonatorn går.
Hawken: ja gärna! Du har ett pm.
Skriv svar