ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag började med originalgivaren och just Maximkretsen men fick aldrig till någon vettig lucka i tandräkningen, detta finns avhandlat tidigare i tråden någonstans. Upplösningen som från början är 6 grader/tand ökar jag till långt inom en grad,(matematiskt) jag har möjlighet att dela varje tand i mer än 200 delar vid fullvarv (uS) Däremot så klarar inte Arduinon av uS vid startvarv för talen blir helt enkelt för stora så därför växlar jag om till mS vid start och lägsta varv, vid om jag minns rätt så vid ca 200 RPM så blir delningen i uS och är det sen hela tiden. Skall väl tilläggas att när man kör uS Micros() så är precisionen bara inom ca 10 us men detta ser jag som försumbart då spridaren har ca 400 uS fördröjning innan tillslag vid strömsättning, och vid startvarv spelar det ingen roll alls. Jag tror fortfarande den tappar tandluckan och räknar fel varje gång dubbelmassahjulet självsvänger, men detta skall mätas upp snart, i dag tror jag inte jag hinner...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Spontant känns det som om du har byggt upp koden lite fel om du inte kan köra på uS även under start. Tandluckan och varje tand borde ju behandlas var och en för sig.
Har du lust att visa koden för tandräkningen?

EDIT:
Kollade tillbaka i tråden och insåg att jag tidigare ifrågasatt att du inte körde vevaxelgivaren med interrupt.... Kör du fortfarande utan interrupt?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, jag kör fortfarande utan interupt… I detta fallet tror jag inte interupt gör någon skillnad. Men som sagt, jag måste mäta lite innan jag är säker.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Jag är lite nyfiken på din pulsein-funktion för vevaxeln. Som jag förstår det så mäter den längden på tanden och jämför om den är längre eller kortare än den förra tanden. Det kräver ju först och främst att det inte finns någon form av smuts eller liknande på tandhjulet. Men jag tänker mig också att vid uppstart så varierar hastigheten hela tiden när startmotorn får jobba eftersom att alla cylindrar inte startar exakt samtidigt. Har du med det i beräkningen?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

bosen: Det stämmer, jag mäter längden på tanden och jämför med föregående, se längst ner i sketchen. För att göra den mer emun mot felräkning och utebliven detektering så har jag olika förprogrammerade "referenstider". Vid start väljer den tid1 som är den längsta tiden, den väljs via motorns durationsvärde för stunden. tid1 har jag på måfå provat med både mer och mindre än 2000 uS som är grundvärdet och det gör egentligen ingen skillnad alls... Själva tandhjulet sitter i vevhuset så där är i princip helt rent minus oljan. Vid startvarv så tänker jag mig att motorn går stötigt två gånger/varv, det är därför jag gjort referenstiden så pass lång. men utan att veta så tror jag att den extra svängmassan om den sitter fast i hjulet så blir kompressionsstötarna mindre men som den nu är fjäderupphängd via dubbelmassahjulet så blir kompressionsstötarna mycket mer markerade och dubbelmassan kanske tom. bromsar upp vevaxeln ännu mer för att sedan efter ödp putta iväg den igen desto mera. Men detta är bara min teori, vid nästa tillfälle skall detta mätas, jag har för övrigt beställt ett tvåkanaligt bärbart batterioscilloskop som jag helst vill få hem innan testen.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Jag förstår inte riktigt varför du jämför med förra tanden. Vid startsessionen så borde du veta ungefär vilket varvtal du har och således så borde du veta hur lång tandluckan är. Då behöver du ju bara leta efter en puls som är en viss längd, helt oberoende av var förra tanden var.

Förstår jag det rätt att du gör massa beräkningar även vid start av denna motorn?
Jag kan inte svära på hur insprutning brukar fungera, men ett tändsystem brukar ha en helt fast tändkurva just vid start.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av svanted »

är det en lång tandlucka och resten korta?
kan förstå om det ställer till problem om motorn går så hackigt inom ett varv att korta tandluckor blir lika långa som den långa?
det blir ju omöjligt att detektera vilken som är rätt.
mät, som du säger, och är det så måste du nog steloperera svänghjulet.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

bosen: Jag har fast insprutningsstart (sker vid tand ca 20) vid startvarv men för att veta att motorn är just på rätt ställe så måste man räkna tänderna dit och för att veta vilken tand som är vilken så måste man bestämma sig för vilken tand som är ett. Luckan är ett bra (det enda?) resetställe, hyfsat lätt att detektera bland alla tänder, i alla fall när motorn är startad och går. Just vid start så går motorn ganska olika fort beroende på batteri, temperatur och om den är på väg att tända eller ej. Jag kan se på scopet att pulserna från vevaxelgivaren åker isär och ihop lite som bälgen på ett dragspel... Annars bosen så förstår jag inte riktigt hur du menar.
Svanted: Det är ett tandhjul som från början har 60 tänder varav 2 tänder är borta per halvvarv, totalt sett är det 56 tänder kvar fördelade om 28, lucka 28 lucka osv...
Jag hoppas jag slipper steloperera.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Men om jag inte missförstår så mäter du tandens längd, men egentligen borde du mäta längden på luckorna, men det kanske inte spelar någon roll...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av svanted »

varför itne steloperation?
totala vikten på ditt dubbla svänghjul är betydligt högre än originalet så syftet kanske försvinner bara därför.
och vad gäller tandluckorna,
hur snabbt går startmotorn?
om ryckigheten hos svänghjulet ligger ovanför och under de 200rpm du säger är gränsen mellan uS och mS hos tandräknaren?
jag tror ju inte att hastigheten varierar med 100% så att en av de små 28 blir lika långa som de två som saknas.

kan du gör ett testprogram som bara matar ut tidsvärdena mellan tidsluckorna på konsollen då du kör startmotorn,
av de borde du kunna avgöra hur mycket rotationen varierar.
och se e.v. konstigheter.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

bosen: tand och lucka är samma förutom vid just luckan.
svanted: jag har väl tänkt i samma banor ang svänghjulets vikt, kanske skulle steloperera bara rakt av...
Jag har i dag 150 RPM som måste över för att insprutning skall ske överhuvudtaget. Jag laborerade med detta när jag hade en massa andra problem och jag har för mig startmotorn går med rund 180 RPM när batteriet är friskt.
Skiftet mellan mS och Us är 10000 uS och jag har själv skrivit varvtal <300 RPM, orkar inte kolla riktigheten men det ligger i det häradet.
Det är ytters enkelt att köra ut mduration via seriellen, men motorn går inte att köra samtidigt mer än yttersta lägsta varv då Serial.print() tar mycket tid, för mycket.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

150 rpm låter ganska högt. Det är ju runt 1,5 varv per sekund. Många tändsystem anser att motorn är ”igång” över 2-300 rpm
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av svanted »

Janson1 skrev: Det är ytters enkelt att köra ut mduration via seriellen, men motorn går inte att köra samtidigt mer än yttersta lägsta varv då Serial.print() tar mycket tid, för mycket.
tänkte mera att bara skriva ut tidsluckorna då startmotorn drar runt utan att något annat görs...
de siffrorna är ju samma sak som att mäta med oscilloskop fast bättre då det skrivs ut, då förloppen kan vara svåra att fånga på ett oscilloskåp.
mha siffrorna kan man se om de ser så rena ut att inte ställa till med problem.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

bosen: Det är en diesel, den behöver högre startvarv för att få tillräckligt med kompressionsvärme.
svanted: Jag kan inte skriva ut från serielrutan men här är värdena:11310, 1804, 1808, 1825, 1829, 1841, 1889, 1938, 1966, 2060, 2131, 2229, 2332, 2499, 2750, 3252 3669, 3515, 3414, 3062, 2456, 2045, 1990, 1963, 1945, 1920, 1870, 1859, 1838, 11262. Detta är ett halv varv med startmotorn igång utan att ansluta elen till spridarna. Man kan se att när den är på väg att kompa så blir tiderna längre och längre, när den sedan når ÖDP (runt tand 22) så blir tiderna kortare igen och när luckan kommer blir det en jättemycket längre tid. Kör man den däremot på starten och den nästan vill gå igång men ändå inte startar då blir dom här tiderna lite random och den kan få för sig att den hittat luckan lite varstans. Jag anslöt oscilloskopet, kanal 1 på vevaxelgivaren och kanal 2 på den utnycklade pulsen som blir varje halvvarv precis när luckan är slut. Det gick att se på scopet att den utnycklade pulsen var flera tänder lång varje gång motorn tände till.
Som en första åtgärd så provade jag olika tider på tid1 och tid2 och även fasttid som den startar på till samma som tid1, detta gjorde väl egentligen ingen skillnad, det var ett par gånger den startade men mest inte. Till sist blev det en tillfällig steloperering av dubbelmassahjulet...
20180918_191008.jpg
Och då försvann alla startproblem, det kvittar nästan vad man väljer som tid1 och tid2 och fasttid, den startar direkt ändå.
3300 us motsvarar 152 RPM. Skall väl ochså tilläggas att jag bara använder 8 av tiderna i min beräkning (1 lucktid och 7 tandtider) som sen divideras med 12 för att ge en medeltid, i detta fallet runt 1900 uS vilket bör bli runt 200 RPM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tror problemet är att du bara håller reda på en tand.

Låt istället motorn gå ett halvt varv utan spänning till spridarna tills du hittat luckan.
Sen använder du en räknare som loopar vid 56.
Då vet du exakt var du är hela tiden oavsett hur fort motorn snurrar.
Du vet också exakt varvtal hela tiden eftersom du kan mäta tiden mellan tänderna och vet när tiden ska vara normal respektive dubbel.

Det går till och med att spara värdet i RAM vid avstängd tändning för att underlätta upprepade startförsök. Alla kommersiella ECU har ett tidrelä som behåller spänning på någon minut.
Skriv svar