ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Skall väl göras ett tillägg... Spridarna på denna PD-diesel har möjlighet att pumpa rent mekaniskt ca 30 grader efter övre dödpunkt, ja tom. 35 grader efter men där är mera osäker gång då pumpkolven skall "bromsas" in för att sen vända. Så jag tror den fortsätter att spruta in soppa efter övre dödpunkten för att få denna höga litereffekt för att vara en diesel... Vidare så sitter ju kolvringarna ganska långt ner på kolven så det gör ju ingenting om det brinner på cylinderväggen en bit ner? Jag kan inte utläsa något om tändfördröjningen, kan ni andra se detta? Det är ju en av dom större stötestenarna på en dieselmotor...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Du menar före övre dödpunkt va? Som jag förstår det så sprutas det som tidigast in 28 grader före övre dödpunkt (enligt https://sites.google.com/site/vagecumap ... aps-part-2) för att verkligen få in allt bränsle INNAN övre dödpunkt.
Länk till bild

Men självklart kan det vara så att man KAN spruta i upp till 30 grader EFTER övre dödpunkt, men som jag förstår det så är det inte det man ska sikta efter.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag menar faktiskt efter ÖDP. Rent mekaniskt så påverkas spridaren av kamaxeln drygt 40 grader IÖDP till ca 30 grader EÖDP.
Alltså 70-75 grader av vevaxelns läge där faktiskt spridaren kan spruta in soppa om den strömsätts. Jag tänker att konstruktören har ju inte gjort denna möjligheten om den inte sen skall användas... Min ECU-sketch kan använda ca 65-70 grader som aktivt on om så behövs. Ett stort problem för dieselmotorer är ju själva tändfördröjningen och denna motor har ju förinsprutning för att få ner förbrännings(O)jludet, det gör ju i sin tur att insprutningen måste påbörjas lite tidigare ändå. Jag kan inte se nåt om detta?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu har jag läst igenom denna ganska bra förklarande sida i många delar: https://sites.google.com/site/vagecumap ... aps-part-2
Men jag kan inte se nåt om tändfördröjning, har jag missat nåt eller har dom missat en stor del av dieselmotorns problematik? All deras data blir inte värdelös men saknar just en väldigt viktig faktor. Hur långt innan verklig tändning måste soppan börja sprutas in vid kall motor, varm motor, lågvarv, högvarv, innan turbon börjat ladda, vid fullt laddtryck. Jag tror tändningsfördröjningen skiljer sig en del under dom här olika fallen. Jag kan inte se nån tabell som behandlar detta. Jag har svårt för att tro att det inte behövs.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Men det finns någon slags tabell där det beskriver insprutningsbörjan från 12 grader BTDC vid 1750 rpm till 28 grader BTDC vid 5000 rpm. Mina spridare har jag mätt upp till ca 450 uS fördröjning från strömsättning till det att dom börjar pumpa. Det är 12-14 grader på vevaxeln vid högvarv så skall man börja insprutningen 28 grader så måste spridarna ström sättas 28 + 12 = 40 grader innan. Jag får väl börja där. Jag har med denna tidskonstant i min sketch redan. Så det kanske bara är lite finjusteringar som behövs utöver?
IÖDP = BTDC = Innan Övre Död Punkt EÖDP = ATDC = Efter Ö....
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Jag tror redan spridarens 450us är medräknade i de tabellerna. Du skall inte behöva plussa på dina 12 grader. Den tändfördröjningen du pratar om är vad jag förstår tabbellen som du tittar på. Sen finns det en likadan map när bilen är kall. Tändningen ändrar sig inte automatiskt för stt turbon laddar, men jag råder dig att fortsätta läsa på den sidan( till exempel https://sites.google.com/site/vagecumap ... g-ecu-maps) så ser du vad turbon påverkar. (Om jag inte har fel för mig så ändrar turbons ladd bara mängden bränsle som skall sprutas in, och eftersom mappen du precis har kollat på har varvtal i horisontell axel och mänden insprutat bränsle i vertikal axel så kommer den titta efter en annan vevaxelvinkel eftersom det är en annan mängd som skall sprutas in.
Jag kan inte så mycket om dieselmotorer, men det jg kan få fram här är att bränslet alltid skall vara insprutat innan övre dödpunkt (så nära övre dödpunkt som möjligt) någon annan form av tändkurva kan jag inte få det till att man ska behöva. På vilket sätt menar du att man skall behöva en annan tändkurva?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

För att vara lite motvals... Jag tror inte spridarnas påslagsfördröjning är med då parametrar som systemspänning, bränsletemp, bränslekvalite (tjocklek) motortemp och spridarens egna avvikelse är olika per spridare, jag tror jag hittat ca 20-30 uS skillnad på olika individer... Så det krävs säkert en alldeles egen tabell för detta som jag tror baseras på en strömkrets som i verkligheten känner när spridarventilen träffar käglan och den börjar bygga upp tryck. Jag har ingen sådan strömkännare på min senare ECU då den känns lite överkurs, jag bör komma tillräckligt rätt ändå.
En annan tändkurva: Från det att spridaren öppnar och börjar spruta in soppa i cylindern så tar inte soppan eld omedelbart utan det tar en stund, den skall först förgasas, sedan värmas upp och sen tar det eld lite här och var samtidigt. Den tid det tar från det att första soppan sprutas in till det tar sig kallas tändfördröjning och är olika lång beroende på varvtal, värmen på motorn, värmen på inkommande luft, turbulensen och soppans möjlighet att ta eld. (sk cetantal-tändvillighet). Ett exempel: 3500 rpm låg effekt, turbon laddar inte alls. Detta ger tex 23 grader BTDC som insprutningsbörjan. Stampar man nu fullt spett så ger man ju mer soppa till motorn och varvet 3500 rpm med 23 grader BTDC. När sedan turbon börjar ladda då blir luften tätare och varmare vilket minskar tändfördröjningen och då bör man ju börja insprutningen lite senare för att behålla peaken på samma ställe (runt TDC) Nästa problem blir då: hinner man få in samma mängd bränsle om man börjar lite senare? För mer turbotryck, mer bränsle kan puttas i samtidigt som det blir mindre tid för att få i soppan. Finns det nån lösning mer än större spridare/pump? Ja om man fortsätter lite förbi TDC, nu brinner det så bra att allt i princip brinner upp direkt om bara syret räcker... Detta tror jag man måste ta hänsyn till. Sedan en kall motor börjar sin insprutning betydligt tidigare för att det just brinner dåligt i början. Detta är nog parametrar jag måste ha med...
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Skall väl tillägga: Dom parametrar som är kända kommer jag att ta hänsyn till och bara trimma in så det blir lagom, tex insprutningsbörjan med hänsyn till motortemp och motorvarv. Det kanske är överkurs att senarelägga insprutningsbörjan när turbon laddar? Sen kommer nog insprutningsslutet att ge sig lite självt, avslutar man för tidigt blir det för låg effekt och för lågt turbotryck, avslutar man för sent får man för högt turbotryck och kanske för hög avgastemp? Detta kommer jag att mäta så tempen håller sig i schack.
Sen har ju dom här spridarna mekaniskt inbyggd förinsprutning för att just stävja förbränningsojludet och det funkar nog då motorn är väldigt tyst i gången. Detta behöver jag inte ta hänsyn till i min programmering mer än att jag ev måste tidigarelägga lite extra pga att insprutningen startar först, sedan upphör den en kort stund för att sen komma igång igen tills jag bryter strömmen, det blir typ: """__""""""""""" varje gång oavsett varvtal.
Står det någonting om detta i länken? Jag kan inte se nåt. Det är oavsett förmodligen medräknat i tabellen grader/varvtal.
edit: felstafning
Senast redigerad av Janson1 1 mars 2018, 20:08:40, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag fick hem en EGT temp-prob i går och har gjort en liten koppling med proben (K typ) och en OP, LM358 och har nu en användbar spänning till Arduinon. Jag tror avgastempen säger väldigt mycket om insprutningsbörjan/slut ligger rätt eller ej. Så jag har nu lagt till en analogingång till (A8) och loggar detta värde också.
Jag har gjort om i loggen så, vid tomgång och fulleffekt och strax där under sparas loggen var tredje-fjärde sekund och vid marschvarv så sparas det bara var 28-30 sekund bara för att inte bli överöst med data. Detta är helt ärvarvtals-styrt och går motorn utanför detta marschvarvsfönster så loggas det snabbare igen. Jag har även en GPS-modul som lämnar ut nån slags nmea-signal. Jag har lite funderingar på att även logga detta...
Sen så finns det nu plats för att logga dom olika roderlägena, en Flight Data Recorder, FDR helt enkelt...
Men kanske lite overkill?
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av larky »

Det är aldrig fel att logga data, men helst bara sådant som man skulle kunna ha nytta av. Loggning till SD-kort på ett sådant sätt att det underlättar för att sen visualisera resultatet är nog nyttigt för att kunna justera insprutningen efter en stunds körning då det går att kontrollera hur temperaturerna förändras.
GPS är alltid bra att spara om det händer något.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En ytterligare förbättring eller bara förändring. Jag har nu beställt en slags efterföljare till NANO, Adafruit Adalogger och ItsyBitsy som nu skall provas ut. Jag är i skrivande stund lite oklar på om det blir bättre eller sämre... Mer datakraft gör inte ont men bara 3,3 volt istället för 5 volt ligger helt klart på minussidan. Men först skall det testas!
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har hittat lite roliga tryckgivare som med hjälp av en analogingång på arduino:n kan bla. ge airspeed, alltså en fartmätare som i visar samma som den runda fartmätaren i planet. Detta i hop med GPS- fart och riktning ger ju vindriktning och vindhastighet. Just att veta detta är väldigt bra för då kan man välja en annan höjd och få mindre motvind eller mer medvind. Dom här småplanen jag oftast flyger omkring i gör mellan 100 och 160 knop (185 till 295 km/h) och då blir det ganska vindkänsligt. 30 knop rakt i nosen gör att 100 knop bara blir 70 knop (130 km/h) i verkligheten. Flyger man bara runt fältet, (samma start och landningsplats) då spelar det ingen större roll men skall man någonstans då har det betydelse!
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har nu fått hem en för mig ny typ av Arduino med ARM processor som bara går på 3,3 volt. Kan man köra in 5 volt på ingångarna ändå? Jag har hört att vissa av dom skall klara detta men efter att tittat i den 1180 sidor långa manualen så ser jag ingenstans att det är tillåtet över 3,6 volt.
Vad gäller?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Kan man inte bara göra en spänningsdelare till varje ingång?
Känns enkelt och säkert.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jo jo visst, var på väg till det när jag hörde detta och måste ju kolla upp det och kasta ut en fråga också.
Det är en mastig manual i alla fall. Det värsta är att jag blir sömnig varje gång jag börjar läsa den...
Skriv svar