Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Berätta om dina pågående projekt.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

@danielr112 det är typ en sådan jag har. Men med större kanister. Du har helt rätt med att stoppa i kanske 15-10A i kanister vore kanon. Jag tänker dock att det kanske blir lättare att löda ihop allt och få ner allt i kanistern lättare om det bara är tre batterier. Samt att jag då skulle kunna gjuta in laddningskretsen samt lite annat lull lull längst ner i kanistern först. För att sedan skilja den delen från batteri delen genom en skiljeväg. Då skulle man lättare i framtiden kunna byta batterier genom att inte behöva ta isär hela lampan igen. Utan endast ena delen där batteriet sitter.

När det gäller räkningen så är jag kanske helt knäpp i huvudet men ja du har rätt med 7.8/3 = 2600mAh / cell.

Men borde då inte istället 3350mAh per cell (1 batteri) bli 3350 * 3 = ~10A. Det vill säga 10-7.8 = 2.2A mer än tidigare? eller vart tänker jag fel?


Har jag fått lampan (utan laddning) att lira. Så alla andra satans kablar verkar vara på rätt plats och den interna kretsen ger nu 12v mot laddningsmodulen när den står i laddaren.
Men som jag skrev tidigare så verkar laddnings kretsen/modulen inte må så bra. Så nu är det bara att vänta på en ny som är skickad från Hong-Kong.

@Hedis vikten i detta fall blir försumbar. Batteriernas densitet är inte så hög. Så jag kanske tappar 200g negativitet. Men i teorin har du helt rätt. Pratade vi blyackar så hade det varit av stor betydelse.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Först måste du skilja på A och Ah tack. :wink:
A är momentant värde på ström.
Ah mäter däremot kapaciteten.

3st batterier i serie ger 3*V(Spänning) men bibehållen kapacitet
3st i paralell däremot ger 3*kapaciteten men med samma spänning.

så 3 st batterier som du säger kommer ge 3*Spänningen med 1x kapacitet. dvs 3S1P (11.1V och 3.5Ah) Nuvarande är 3S3P. Dvs 3*3.7v samt 3*2.4Ah

Så ska du ha samma brinntid så är det minst 3S2P (3 i serie samt då 2 i paralell) som gäller. Men som jag sagt så vill du ha så mycket brinntid du bara kan under vattnet samtidigt som större kapacitet gör att man skonar batterierna om man undviker att ladda ur och upp dem fulla cykler. Så jag tycker ändå att du ska slänga in alla du kan ;) Jag dyker själv och det finns inget tråkigare när man är ute på ett dyksafari eller liknande och sitter där med ett halvladdat batteri eller att man vet att dyklampan har bara ca 1h lyse och man är ute med zodiac på ett nattdyk och där man ska gå upp syns knappt båten pga av vågorna... :D

Dagens batterier klarar oftast 500 cykler fulla och kan lätt rulla 1000-2000 cykler om man inte kör ur mer än kanske 30-40% Så om du inte jobbar aktivt som instruktör/DM och endast kör nattdyk/insjödyk så lär den hålla 10 år om batterierna sköts. Tex låt den inte ligga fulladdad.

6 st batterier är ca 200g. Men inte under vattnet är det inte 200g. Dock är jag osäker på hur dessa celler ligger kontra vatten men jag tvivlar på att det gör så stor skillnad då du ändå fyller kanistern med gel eller olja eller något annat.


Hoppas du får ihop det nu och hoppas att jag lyckats förklara :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Hedis »

Volymen som kanistern upptar i vattnet är ju ändå konstant, så 200g är väl ändå 200g då dom befinner sig inuti kanistern? (eller är jag ute o cyklar elcykel nu?)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Ja kanistern trycker ju bort samma volym oavsett den har batterier eller inte. Men nu fylls den ju med antingen gel/olja eller som jag tycker lägga i batterier igen. Och då kommer vikten under vatten om det då är batterier eller olja vara försumbar

Enda skillnaden mellan Batterier och något annat är just dess densitet. Och batterier kanske har någon gram mer eller mindre.. Men som sagt. Försumbart under vattnet.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Hedis »

Ja justeja, du tänkte på om man fyller den ja. Ja då stämmer det ju fint.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Precis man vill inte ha saker med luft i under vattnet om man kan undvika detta. :)
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

@danielr112 haha du har helt rätt!

Som jag började tråden med så är det just därför jag skriver här. Här finns det "experter" på området jämför med amatören jag :)

SÅ självklart, du har rätt och jag kommer stoppa i 3*3 = 3S3P.

Vad menar du med
Tex låt den inte ligga fulladdad.
. Tillverkaren rekommenderar att man förvarar lampan i laddaren året runt?

Tack för klargörandet!



Nu till frågan. Idag sitter de 3st parallellt staplade på varandra i serie med någon typ av "svetsning/lödning" i mellan. Något som är otroligt svårt att få till enligt min mening.
BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Har ni något förslag på hur jag skall på enklast möjliga sätt bygga samma koppling fast kompakt så jag får plats med det i kanistern?

Var kommer att va lättast att löda ihop med (Z eller U lödnings bläck)?
https://eu.nkon.nl/tags
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Ja du det är inte lätt att få ihop dem... Jag hade punktsvetsat och gjort det i ett veck så man viker ihop dem som gångjärn när det är klart.

Kan gå att lödda skarven också men som sagt skarven är begränsad. Du kan antingen köpa med svetsade tabbar och sedan försöka få till lödningen eller så lödar du på egna nickel-strippar. Jag har gjort både och men lödningen brukar resultera att det bygger mer på höjden... Så frågan är om du har den platsen?
Och om du löddar direkt på batteriet se till att ha en lödpenna med högre effekt. Minst 50w gärna 100w så du slipper värma i onödan! Och flussa batteriet innan.


Det är nog enda råden jag kan ge. Har gjort liknande men inte just på den typen du har så vet inte hur trångt det är.


Ang laddning: I regel ska man inte låta batterier ligga fulladdade då det tar något mer skada. Runt 50% brukar många rekomendera. Dock skadar det väl mer om de ligger och drar ur sig än om de inte är laddade men att ha det inkopplat året om är bara dumt. Jag förvarar mina lampor med runt halva och kollar dom ett par ggr om året så att dom inte sjunkt för mycket!

Koppla in den med jämna mellanrum. Har du mätning på hur laddade dom är så kan du ju kolla den statusen istället. T ex om den är delbar kan du ju mäta spänningen. Se till så det inte går under 3.6v*3 så lär dom hålla bra :)

Och lycka till!
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Its alive!

BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Laddnings modulen verkar fungera i alla fall. Den fick stå under kvällen natten och ladda 3 av 9 batterier. Och nu på morgonen så gick det att köra alla lampans funktioner.

Så här såg det ut när den ville släppa igenom ladd strömmen...(Video)

BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Nu blir det till att ultraljudstvätta alla tätningsdelar och montera nya o-ringar. Beställa nya batterier och löda ett nytt batteripaket med 9*3350mAh (Tack till @danielr112 som förklarade matematiken).

Så nu är det bara en utomstående fråga kvar...
Vart hittar man elektronik anpassad GEL att fylla hålrummet runt batteriet som tidigare bestod av plast?
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Någon som provat GelMix från Kjell ?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 4-l-p67445

Skulle den vara ett alternativ att fylla håligheterna i kanistern istället för plast som tillverkaren använde?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av tecno »

Varför fylla?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Mindre luft i = mindre påfrestning på när man går lite djupare och det håller i regel bättre. Samtidigt om det skulle läcka skyddar man elektroniken.
Nu vet jag inte hur det är med denna canistern men de flesta är inte tillverkade för att tåla 40meter eller för den delen 140 meter som många klarar när det kommer till techdykning utan måste vara fyllda :)

Om den gelen funkar kan jag inte svara på. Jag vet att jag läst om det på någon tråd på dykarna.nu men hittar det inte nu.
Då jag själv inte bytt på mina egna utan bara hjälpt andra med elektroniken så har jag ingen koll på det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av tecno »

:humm:
Inte fan fyllde vi våra dyklampor med nåt, de var byggda för att hålla till de dykdjupen det var frågan om. Aldrig haft nåt strul, en sak är säker att det är fan så mycket bättre OM man lätt kan komma åt 'inälvorna' utan en massa kladd i vägen.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Nej det finns som sagt olika typer. De jag har hemma är inte heller fylda. Men dom är också bara godkända till 60 meter vill jag minnas samt att batteriet i min store är exakt samma storlek som röret de ligger i. Ganska tjockt gods också.

Jag har själv aldrig sett en lampa som inte varit fylld gå sönder... Däremot har jag sett flertalet fylda med vatten efteråt. (Givetvis felaktigt ihopsatta och läckande tätningar)
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Då jag använder lampan på djup >60m så är det inte att tänka på att inte fylla lampan. Håller helt med i argumentet att det blir lättare att komma åt innanmätet. Men "risken" att lampan lägger av på grund av läckage när man är 50m inne i ett vrak på >50m djup vill jag gärna undvika.

Lampan är gjord för 130m i befintlig konstruktion om jag minns rätt. Men då pratar vi att plasta in hela hellvettet och det vill jag undvika. GEL/Silikon är betydligt lättare att arbeta med om man måste komma in i lampan i framtiden.
Skriv svar