Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

En sak jag annars tänker på som fyllnad är en polymerplast som bla kallas Polymorph på nätet och som mjuknar redan vid ca 50 - 60 grader så den är helt formbar men under denna temp är den seg och hård nästan som nylon och går inte att riva sönder eller dylikt.

Den blir dock aldrig flytande så att det gått att hälla i den men det går bra att forma den runt saker som kanske hade kunnat vara ett alternativ istället för oljor eller dylikt. När du sedan en dag behöver byta batterier igen så är det bara att värma upp det lite så kan du ta bort det och sätta tillbaka det igen då det är fullt återanvändningsbart och fastnar hårt mot vartannat om det är uppvärmt.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av larky »

Polymorph är kul, köp lite, men ska du fylla lampan så skulle jag rekommendera den lite mer lättsmälta coolmorph för att inte värma upp batterierna i onödan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Coolmorph-Pla ... 1560479897
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Den visste jag inte om, får testas, och ja lite bättre alternativ kanske även om jag inte tror det varit några större problem för batteriern med den andra men lägre temp skadar aldrig ändå.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av stenD »

Såg i en reklamtidning för malmbergs en gel som inte härdar och som går att plocka bort då, dåligt beskriven på produktsidan.
http://www.malmbergs.com/product.aspx?item=0718899
Kostar 79 enligt bladet
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Jonaz »

Fylla med olja?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

define skrev:Då jag använder lampan på djup >60m så är det inte att tänka på att inte fylla lampan. Håller helt med i argumentet att det blir lättare att komma åt innanmätet. Men "risken" att lampan lägger av på grund av läckage när man är 50m inne i ett vrak på >50m djup vill jag gärna undvika.

Lampan är gjord för 130m i befintlig konstruktion om jag minns rätt. Men då pratar vi att plasta in hela hellvettet och det vill jag undvika. GEL/Silikon är betydligt lättare att arbeta med om man måste komma in i lampan i framtiden.

Precis när man är nere på de djupen är det inte lönt att chansa övh.

Var själv nere i Röda havet och körde lite dyk nu i veckan som varit. Dock inget djupare övh utan lite findykning på 18-20 meter i snitt :)
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

larky skrev:Polymorph är kul, köp lite, men ska du fylla lampan så skulle jag rekommendera den lite mer lättsmälta coolmorph för att inte värma upp batterierna i onödan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Coolmorph-Pla ... 1560479897
Frågan är hur flytande man kan göra den. Tanken var att "hälla" den ner i lampan enligt bilden...

BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Ok, hälla går inte med den polymorph jag nämnde såvida den inte görs extremt varm då det bli något mellanting men då bryts den även ned och kommer oavsett onekligen att skada batterierna och ev plastdetaljer då den är så varm. Hur det är med den andra varianten vet jag dock ej men tvivlar ändå lite.

Olja sedan så jag tänker jag som så att inget ev går in i batterierna, vet inte hur pass täta deras övertrycksventiler är men absolut ett val annars såvida man inte fått tag på den där gel grejen (hittar inget direkt ställe som säjer den) som hade varit perfekt annars.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Dwight »

Här finns Malmbergs Gel med lite mer produktinformation.

https://www.elbutik.se/product.html/gel ... ry_id=2118
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Inte helt samma för den andra var 1-komponents och ej härdande på något vis utan geleaktig för evigt typ. Men visst den där funkar väl bra den med till lampan.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Borde vara samma som denna på Kjell. Båda är Malmbergs skit :)

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 4-l-p67445
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Finns inte den där på tub och 1-komp någonstans?
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Nja det är nog inte samma. Denna flyter som sirap så det går att hälla rakt ner i lampan. Ska göra det i mellandagarna nu när jag har lite mer tid.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Jimjou »

Eftersom jag är biodlare tänker jag direkt på bivax...

Billigt och lätttillgängligt, för att få av den räcker det med en hårtork och torkning.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Nu är lampan klar!
Blir testdyk i mellandagarna!

BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Material
Tid
Faktisk arbetstid för själv jobbet ~6timmar. Sedan blev det en del tid att leta delar och fundera ut vad som skulle fungera.

Skulle jag göra om jobbet skulle jag nog börja med toppen av lampan och avsluta med botten. Då blir det lättare att få ner batteripaketet tillsammans med kablarna. Nu fick jag pilla en hel del för att få kablarna att ligga där jag ville. Det är inte mycket marginal när man skall skruva igen lampan.

Tack alla som hjälpt till att räta ut alla frågetecken
Skriv svar