Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Berätta om dina pågående projekt.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Hej alla elektronik nördar!

Alla bilder hittar du här --> https://flic.kr/s/aHskHB5r4E

Bakgrund
Jag har en dyklampa som har extremt bra ljus i sig. I höstas dog något av batteriets celler och lampan blev obrukbar. Tillverkaren har haft en tjänst där man kan skicka in lampan för batteribyte. Men tyvärr så har tillverkaren slutat med denna tjänst av någon oförklarlig anledning. De erbjuder istället ett rabatterat pris på en ny lampa. Detta är då inte intressant av flera anledningar. Men den främsta är att min gamla lampa (2år) kostar 12.000kr. Där jag inte är intresserad av en ny lampa som dessutom är sämre än den lampan jag redan har men kostar många tusenlappar i onödan.

Projektet
Jag har bestämt mig för att försöka byta dessa battericeller själv. Jag vet vilka specifikationer som befintliga batterier har.

Kod: Markera allt

Battery: Rechargeable Li-ion
Battery capacity: 11.1 volt, 7.8 amps
Men har stött på ett jätte stort problem när jag börjat demontera lampan. Tillverkaren har varit så snäll och fyllt hela batteripaketet med plast.
BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Detta har de troligen gjort för att få bort all luft. Detta då luft kan komprimeras och detta skapar då ett vakuum som kan medföra att batteripaketet blir vattendränkt. Här skulle jag istället valt att fylla innanmätet med gel av något slag. Så att man i framtiden enkelt skulle kunna reparera lampan.

Så för att komma åt alla delar i lampan har jag fått använda mig av slägga, hammare, stämjärn m.m..

Nu har jag äntligen fått isär alla delar och har börjat fundera på vad jag skall ersätta befintliga batterier med. Jag har kommit fram till att de har använt sig av formatet av 18650 med undantagen att jag uppfattar att de är ca 1-2mm kortare. Något som kan vara mätfel.

En annan sak som jag hittade var en krets som satt i ena änden av batteripaketet. Jag skulle gissa på att det är något typ av laddnings modul vilket skapar en del frågor...
BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr


Varför har de en extern laddningsmodul. Har inte alla 18650 batterier inbyggd laddningsmodul som skydd mot överladdning?
Är detta något annat?
Är detta något som kanske inte alls tillhör batteriet utan snarare lampans elektronik?

Så det är här jag behöver din expertis hjälp.

Öppna frågor
Vart hittar jag kvalitets batterier med löd öron. Eller skulle det fungera med vanliga batterier och bara putsa upp dessa.
Vad kan jag fylla innanmätet med istället för hårdplast som tillverkaren gjort. Det måste fylla ut alla luftfickor.
Vad är det för extern krets monterat på batteripaketet.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Har inte alla 18650 batterier inbyggd laddningsmodul som skydd mot överladdning?

Absolut inte, det är mer mer regel än undantag att de inte har det men finns att få tag på både och. Det är dock bra bättre att ha en dedikerad laddare/krets för laddning då dessa överladdningskydd inte alltid är speciellt noggranna av sig vilket gör att batterierna ändå kan bli lite överladdade med lite minskad livslängd i bästa fall eller kraftigt överladdad/gränsfall till brand i värsta.

Ser inte vad det står på kretsen men med de andra komponenternas värde och typ runt om så skulle jag starkt gissa på att det är en kombinerad laddare/kontroll krets för batterierna. Om ett batteri lagt av så kan det vara så att den då märkt detta och helt stängt av strömförsörjningen till lampan för att skydda att mer ev skulle hända.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Skulle din rekommendation vara att köpa batterier utan laddningsmodulen för att sedan återanvända den?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Du ska köpa utan skyddsklass. Annars är risken stor att dom motverkar varandra.

Nkon.nl. har många typer av 18650 och det är bara att välja och vraka. Dom.säljer bara riktiga. Annars kan du ju skörda från laptops och liknande också...
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Har tittat lite på anslutningarna till laddningskretsen men blir inte riktigt klok.

Jag vet att det endast går +/- from den nedersta kretsen till batteriet. Jag antar att samma kablar används för att ladda och strömförsörja lampan när det är i drift.

Jag vet att R+ på kretsen går till + polen.

Men jag hittar ingen motsvarande R-. Det som finns är...

B-
P-
P+
B1
B2

BildUntitled by Johan Spännare, on Flickr

Skulle tro att R+ egentligen är B+ men att det inte syns som det ska på grund av att den är skriven över ett hål.
Så B+ och B- borde vara polerna till batteriet. Rimligen borde då P+ och P- vara ström in.

Men det som förbryllar är B1 och B2. Jag kan se att det suttit kablar på dessa poler. Men dessa kablar har jag ej kunnat se komma ut eller in från batteri paketet.

Kan det vara så att B1 och B2 är anslutningar mellan batterierna för att mäta varje individuell grupp?

(B-)(-) BATTERIGRUPP (+)(B1)(-) BATTERIGRUPP(+)(B2)(-) BATTERIGRUPP (+)(B+)

Hittar dock ingen information om denna krets. Så jag gissar att den är tillverkad av leverantören.

Hittade liknande på ebay som indikerar på att min teori stämmer...
http://www.ebay.com/itm/3S-Li-ion-Lithi ... Sw-kdXzC2i
http://www.ebay.com/itm/Protection-Boar ... 1193182206
Senast redigerad av define 30 november 2016, 14:24:01, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Mest gissningar men du såg alltså inte hur det satt innan du hackade sönder allt?
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

@danielr112 tyvärr. Allt låg bakom en plastfilm som sedan var ingjuten i plasten. Så när jag spräckte plasten så ramlade allt mer eller mindre isär i bitar.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

Om jag nu gissat rätt angående anslutningarna på laddningsmodulen så tänker jag följande...

Idag har jag 9 batterier i 3 grupper/celler. Laddnings kretsen har laddnings skydd mellan cellerna genom B1 B2 och B3 (gissar jag). Idag ligger paketet på 7.2A. Om jag istället skulle köra på 3st 3350mAh batterier (10050mAh 10A). Kan jag då lura laddningsmodulen genom att lägga över B1 och B2 på samma. Jag har ju inte längre behov av mer än 1 cell (3 batterier i serie för att nå 11.1V).

Någon som jobbat med liknande kretsar, är det något man kan "labba" med innan och hur gör man dessa för att säkerställa att allt fungerar som innan?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Paralell delen bestämmer ju hur mycket kapacitet du ska ha. Jag rekomenderar att du kör som du har idag men om du vill lägga några kronor extra köp lite kraftigare då tekniken har utvecklats.

Ditt nuvarande är 7.2Ah. Dvs ca 2400mAh per cell. Sätter du bara in 3 st på 3300 i serie så har du halverat mot vad du har idag. Men kopplar du som det är idag så får du istället 3*3350 = 10Ah@11.1V.

Kretsen i fråga skyddar förmodligen från överurladdning och underurladdning samt ser till att hålla cellerna balanserade. Därav att det finns uppkopplat emellan dem.

Edit: Dvs det du har idag är 3S3P och det tycker jag du ska köra med. Är ju inte fel med lite extra batteritid i lampan när man dyker!
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

@danielr112 Jag tror jag kommer försöka köra på 3 batterier istället för 9. Håller med dig att det är "bra" att köra med samma konfiguration som innan (9 batterier). Men för enkelhetens skull så kommer jag testa med 3 i serie på 3350mAh st.

Tror dock jag hittat felet varför lampan inte ville ta laddning (trodde det var ett eller flera batterier som gett upp). När jag kopplar in batterierna i laddningsmodulen så får jag inte ut någon ström. Har provat med 3 nyladdade batterier i serie samt kopplat in B1 och B2 mellan batterierna. Då dessa batterier hade protection. Så provade jag samma sak med 3 gamla batterier med samma resultat. Kretsen vill inte släppa igenom någon ström.

För visst ska laddningsmodulen släppa igenom ström från batterierna (12V mätte jag upp på B+ B-) ?

Har jag beställt en ny krets på ebay med i stort sett samma komponenter 65kr. Så har jag något att jämföra med.

http://www.ebay.com/itm/311163176386
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Henry »

Vissa kontrollkretsar för litiumbatterier har även inbyggt att om det upptäcks ett allvarligt fel, tex att ett batteris spänning är väldigt låg jämfört med alla andra, så stängs allt av permanent och går inte att få igång igen även om resten av batterierna är ok. Batteripacken till laptop är tex byggda på detta vis, om ditt pack är det vet jag dock ej men kunde då ev vara en orsak. Hade alla de gamla batterierna samma spänning?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Ja dom flesta stänger av om en cell understiger. Så har du sugit ut dem för hårt och de inte repar sig så är det kört och bms'en kommer stänga ner. Sedan kan den ju faktiskt gått sönder också.

Men varför köra bara 3 celler? Har du inte råd att köpa 9 celler?
Jag frågar för det finns ju inget vettigt skäl att inte fylla den igen om du tänkt att faktiskt köra med den.

Menar sätter du 3 celler istället så har du ju halverat dess kapacitet och också dess lys-tid. Och desto större cykler du gör på batterierna desto färre ladd-cykler kommer dom hålla.
Dvs en cell som du arbetar mellan 50-80% håller ju lätt dubbelt upp mot en som du kör mellan 10-100%... (Siffror tagna i huvudet men någåt sådant är det för många)

Edit: Ja den bör släppa igenom ström till P-paddarna. (Så länge spänningen är inom ett visst område.
define
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 november 2016, 20:03:38

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av define »

@danielr112 Jag tror du missförstår mig, batterierna jag kör med idag har totalt 7.2A/9st batterier. De jag funderar på att köpa är 3350mAh (10A). Så för att ersätta med samma eller mer kapacitet så tänkte jag gå på 3st istället för 9 som innan.. Detta för att göra det lättare att byta batterier nästa gång då det är lite trångt i kanistern. Samt att jag enklare skulle kunna botten fylla kanistern med GEL mot elektroniken och sedan ha batteriet ovan för att sedan fylla med mer gel.

Som två separata delar.

Jag kanske ändrar mig under resan. Vill få allt att lira i bänk först.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av danielr112 »

Om du ska ersätta med samma eller mer behöver du minst 6 celler av de du säger du ska använda.
7.8Ah på nuvarande bank blir 7.8/3 dvs 2600mAh per cell. (eftersom dom sitter i 3P idag... Dvs du får inte dela med 9.. Det är en 3S3P konfiguration du har där)

Dvs typ en sådan hära?
https://www.divestock.se/wisedive-canister-custom


Och som jag sade innan så finns det inget som helst skäl att inte använda max vad man kan i kanistern i fråga. Den väger ju inte mer eller tar mer plats under vattnet. Enda är att du får lägga någon hundring extra på batterier ;)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Byte av batteripaket i dyklampa WiseDive

Inlägg av Hedis »

O den vikten du saknar o batterier får du kanske slänga på dig i bly istället. ;)
Skriv svar