CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu jävlar har jag kört mitt livs första autorouting med hjälp av den fina videon cjonash laddade upp.

Det var nästan magiskt roligt att se hur datorn jobbade i uppemot en minut för att få till alla 416 förbindelsepunkter.

Jag råkade ställa in 6mil först men tyckte att ledarna blev onödigt klena så då ändrade jag till 10mil och körde om men fick problem med non-consistant samtidigt som ledarbredden inte blev nåt grövre (men det var nog inte det man ställde in i autoroutern om jag tänker efter) så jag slängde den andra körningens filer och behöll bara de gamla som jag sen genererade Gerber av.

Summa summarum, preliminärt är jag nu klar med allt vad Eagle heter, nu ska jag satsa på annat såsom att bygga saker av alla mina konstruktioner samt göra lite elektrotekniska pseudovetenskapliga experiment som jag gillar mest.

Här kommer alla mina filer:

MVH/Roger
PS
Varför syns ibland både topplagret och bottenlagret och ibland inte? Jag vill inte behöva generera två png-bilder för varje board även om korten skulle råka vara dubbelsidiga. Kanske det bara är att markera båda layer :D

Jag har nog lite för bråttom här, hur var det liksom med pin-numreringen :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Funderar förresten på om jag inte skulle styrt upp autoroutern till att bara routa i topplagret för konstruktionen går att routa i ett enda lager, det råder ingen tvivel om det.

Datorn är alltså i detta fallet dummare än lilla mig.

Men om jag ändå måste generera nya Gerber för alla pin-nummer så kanske jag gör om körningen men då i ett enda lager (top), vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Fast då vill jag ha samma ledarbredd som dom fyra första vi började med dvs 10mil, frågan är bara hur man ställer in det :humm:

Hur skriver jag pin-numrerna på brd-en?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lond »

Hade personligen ritat alla ledarbanan manuellt, blir både snyggare och oftast färre viahål. Dock är jag flera tidszoner ifrån min dator för att göra det.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Hade jag med om det inte vore för att det är så många förbindelser.

Du tror alltså inte ens på autoroutning i ett lager?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lond »

Personligen undviker jag autorouting som pesten :)
Vill ha så snygga kort som möjligt.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Personligen skiter jag i om dom är snygga eller inte, bara dom fungerar.

Bra skönt dessutom att slippas göra 416 förbindelser för hand, varning för musarm säger jag bara :)

Dessutom, varför inte nyttja datorer till det dom är bra på?

Nåväl, nu har jag manuellt antecknat alla pinnars nummer, är alldeles slut i högerarmen.

Hoppas jag skrivit i rätt lager (tNames) men jag tror det, ser bra ut i Gerber Viewer i alla fall.

Förutom nåt lustigt, X5 och X6 har råkat hamna på undersidan :D

Men detta är inga problem för jag har alla hål och märkningen är ändå på ovansidan (hoppas jag).

Jag har nu gjort Gerber på denna design och det är denna jag kommer skicka till min tillverkare, hoppas han klarar 6mil ledarbredd bara för det ser onekligen lite klent ut.

MVH/Roger
PS
Jag vill men känner mig tveksam till att lägga upp alla filer inklusive Gerber på forumet, det blir ju nåt slags självhävderi modell titta vad jag kan. Samtidigt, att bara lägga upp png-bilder är ingen behjälpt av. Fråga bara, säger jag :)

Konstigt förresten att man kan zooma i sch-filerna men inte i brd-filerna ty dom är ju nästan lika stora.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Och så lite överkurs...

Denna adapter är tänkt att först och främst viras.

Frågan är "bara" hur jag ska kunna hålla reda på benen underifrån.

Det hade inte hjälpt om adaptern även hade haft nuffror på undersidan ty det kommer ett experimentkort (öar) emellan.

Så hur ska jag hålla reda på benen medans jag virar?

Ni som varit med ett tag vet att det finns nåt som kallas vir-etiketter för vanliga vir-socklar.

Nu kompliceras dock allt av att nuffrorna går i kolumner och inte rader.

Min tanke är att ta fram en etikett för denna adapter, men hur har jag ingen aning om.

Den bör dock vara av ganska mjuk plast och som har något mindre hål än vir-pinnarna (likt vanliga vir-etiketter) så att den sitter fast bara av att knuffas på benen.

Hur sjuttsingen gör jag det för det är nästan hopplöst att räkna sig fram (eller vända och titta) för varje ben.

Ur denna aspekt var min andra approach bättre ty då kunde man klippa en 20-pin vir-etikett på mitten och bara spara 1-10 så hade man koll på varje dekad i alla fall men nu går inte det.

Jag kanske skulle låtit Eagle autoroutat i det andra läget där jag hade alla pinnarna på rad men då kunde jag inte autoroting.

Det här blir faktiskt en svår nöt att knäcka.

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Det är inte alls säkert att det andra kortet hade gått att auto-routa. Jag gjorde ett snabbt försök, innan jag ritade om det åt dig, och lyckades inte. Det är möjligt att det gått genom att flytta runt lite på komponenterna, men inte alls säkert.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Skönt att du bekräftar det för mig för då vet jag att vi är på rätt spår, tack!

MVH/Roger
PS
Vad tror du om vir-etikettproblemet? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash, du har tyvärr gjort en dundertabbe.

Experimentkort kan inte hantera 3,81mm, bara jämna 2,54mm.

Så jag måste göra om.

Inte så svårt dock, tror tom jag klarar av det :)

MVH/Roger
PS
Och hur lyckades du placera X5 och X6 på undersidan :D
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Du fick ju två versioner av mig - en med det smalare avståndet mellan listerna och en med orginalavståndet. Så det är väl snarare du själv som begått dundertabben genom att välja fel version... :)

Nu har jag inte kollat på filerna, men om några kontakter hamnat på fel sida så är det av misstag. Finns en funktion som byter sida, så det kan ju hända att jag råkat använda den istället för någon annan, och sedan inte upptäckt det. Men samma funktion rättar snabbt till problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Du fick ju två versioner av mig - en med det smalare avståndet mellan listerna och en med orginalavståndet. Så det är väl snarare du själv som begått dundertabben genom att välja fel version... :)
Så sant, men jag är faktiskt lite tveksam till om ens jag gjort rätt i original :)

Jag får nog bita i det sura äpplet och göra om ändå, denna gången med allt jämna 100 mil, inklusive avstånden mellan stiftlist-grupperna, obs.

Önskar jag bara visste hur man ställde in så att man kan mova hela 100mil (snap-grid, alltså), eventuellt ska man inte göra Move:Group utan ta tag i korset (med rätt grid inställd), eller?

Sen önskar jag att jag kunde lära mig hur man använder "linjalen", jag tycker den är näst intill hopplös.

Men jag har kommit på en sak, jag kan numrera i tNames sen kopiera det till bNames och få en viretikett genom att helt enkelt nyttja ett kort undertill också, bra va?

Den "svåra" nöten är således knäckt redan :)
Nu har jag inte kollat på filerna, men om några kontakter hamnat på fel sida så är det av misstag. Finns en funktion som byter sida, så det kan ju hända att jag råkat använda den istället för någon annan, och sedan inte upptäckt det. Men samma funktion rättar snabbt till problemet.
Detta ser dock inte jag som nåt problem, kanske man kan markera krysset, välja properties och där lager?

Om jag inte hittar nåt enkelt sätt att byta lager på dessa två stiftlister kommer jag skita i det ty det spelar liksom ingen roll för funktionen.

Vad jag däremot kommer att göra denna gången är att köra Autorout på allt (exklusive JTAG, förstås), skulle dock gärna se lite bredare ledare än 6mil men om jag inte enkelt kan få till det så skiter jag i det (det går ändå ingen ström att tala om, VCC är dessutom fördelad på många ben...).

MVH/Roger
PS
Förlåt om jag lät brysk igår, jag blev bara så irriterad på avståndsproblemet för jag vill verkligen börja hålla på med annat nu, typ beställa kort, köpa in lite aluminiumlådor och planera dito borrning, provbygga korten, mäta och dokumentera resultat. Det finns liksom mer intressant här i världen än Eagle :)
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

Om en komponent hamnat på "fel" sida kan du använda "mirror"-knappen för att byta sida.

Japp håller med. Det finns annat än Eagle, som att dricka en god "Imperial Winter Warmer" :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Avancerad smak, själv dricker jag Burgenfels 2,8 för typ 6 spänn styck från ICA :)

MVH/Roger
PS
Tack för mirror-tipset! Trodde annars mirror spegelvände horisontellt, men det kanske gäller schemaritning bara?
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

Mmm, kan vara gott det också, en varm sommardag, men ibland festar man till med lite annat (både hem-bryggt och från bolaget). Ikväll blev det inbakad lax i smördeg och kräftor till huvudrätt (vitt vin och öl). Kvällen avslutas kanske med Warcraft i 3D (beroende på vad sonen hans flickvän vill se) och en annan god öl.

Trevlig kväll
Skriv svar