Rörsortering

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ det hornet. Ungefär samma design men den ritningen är för ett större (6,5") element.

Du förstår ju då varför 3W är alldeles lagom förstärkareffekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad har du för storlek?

Finns den som 8"?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev: När jag såg din fina arbetsbänk kunde jag inte motstå att ta en bild av hur en arbetsbänk som varit med om mina projekt ser ut. Jag har bytt skivor på den för ett antal år sedan och det verkar snart vara dags igen. :)
:D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns som 8-tummare men kostar en njure ungefär. Mina 5-tummare kostade med frakt 1800:- för en massa år sedan men de steg raskt i pris och kom att, senast jag kollade att kosta en bit över 1000:-. Det största elementet, som borde heta SFR200-nånting lär kosta en bit över 2000:- gissningsvis.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag börjat konfigurera upp mitt komponentförråd i den andra Miniwatt-lådan.

Jag har som sagt 4st dedikerade hyllor som för tillfället är tomma.

Resten har var sin vikta A4-folder med komponenter som jag dessutom nu märkt upp mha etiketter köpta på Wettergrens.

Blev mycket bra, tycker jag.

Dock behöver jag förvara dubbla foldrar i vissa fack men de av Philips patenterade stoppen fungerar då inte ty de är typ 2cm höga max så jag tänker skruva dit en liten 4mm plyfa-bit för att förhindra att den övre foldern hamnar för lång in.

Detta är ett sidoprojekt som nu är preliminärt klart, nästa steg blir att definiera alla rören och det är ingen direkt enkel sak ty det lär ta en massa tid samtidigt som jag är mycket osäker över vad rören egentligen kan användas till.

Jag har dock siktat in mig på en lite enklare variant av beskrivning för min vän är inte lika kunnig och vill helst se vad han kan använda rören till.

I det avseendet hoppas jag faktiskt att Ni kan hjälpa mig, typ av rör osv klarar jag men användningsområde (utan generaliseringar) blir svårare.

MVH/Roger
PS
Effektangivelsen på de nedersta två foldrarna är felaktig, 0,6W metallfilm ska det vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Rörsortering

Inlägg av el34 »

Kul att du orkar sortera alla rör. Själv har jag en flyttkartong med radiorör i alla dess olika utförande. Dock har jag slängt allt som har med gamla TV apparater att göra. Dessa rör går inte att använda till annat. I fjol var jag på besök hos räddningstjänst i Norrbotten. Såg en kartong med radiorör på en dammig hylla. Vad är det där frågade jag. Ähh,nått skit som har blivit kvar. Vill du ha det? Gissa om jag blev glad. En massa radiorör för batteridrift plus ett par millitära rör. Ner i min samling och där ligger dim och luktar 50-60 tals elektronik :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul historia, tack för att du delar med dig!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag nyttjat min rörbibel (General Electric "Essential Characteristics") för att definiera de flesta av dom lösa rören.

Jag når inte ända fram men jag har kommit 3/4 på väg.

Boken är tacksam för trots att den inte innehåller alla tänkbara rör (naturligtvis) så listar den många gånger de amerikanska beteckningarna på rören i en översättningstabell Europa-USA.

Trots detta får jag inte ens fram beteckningarna för vissa rör.

Så jag får ta till internet, som jag tycker rent allmänt suger när det gäller sådana här udda saker.

Vill du köpa en soffa, visst då finns det en uppsjö av sidor men vill du hitta nåt mer ovanligt...

Nej, internet är mycket överskattat, tacka vet jag bibliotek :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Rörsortering

Inlägg av carpelux »

Här är min lilla rörsamling, som ligger och gottar till sig för ett möjligt framtida bruk. Många 300mA P-rör, som man väl knappast använder idag.

ECH84 är ett lustigt rör, det är ett lågvoltsrör som jag hade fundering på att bygga en hybrid munspelstärkare med, med röret i försteget och någon typ av TDA som slutsteg. Som så mycket annat blev det kvar på planeringsstadiet och en kina 5W single-ended rörstärkare köptes istället på Thomann.

Kod: Markera allt

Rör	Antal	Fabrikat	Modell	Typ	Kommentar
ECC81	3	Valvo, Philips		Dubbel Triod	NOS
ECC82	2	Philips		Dubbel Triod	NOS
ECC84	3	Philips	Miniwatt		NOS
ECH83	4	Tungsram		Triod + Heptod	
ECH84	2	Tungsram		Triod + Heptod	Beg
ECL86	3	Tungsram		Triod + Tetrod	NOS
PCC88	1			Double Triode   clamp grid   VHF 	
PCL82	1	Tungsram			7e9  L7A2
PCL84	4				
PY81	1			Diod	NOS
PY82	1			Diod	
PY88	1			Diod	
PCF80	1			Triod + Pentod	
PL82	1	Telefunken		Pentod	NOS
PC86	1	Valvo		Triod	NOS
PCL86	2	Philips		Triod + Pentod	NOS
ECC91	4	Philips			NOS (3 st, 1 beg)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad kul att du delar med dig!

Ett tag trodde jag att jag hade koll på åtminstone första bokstaven (glöden) hos rören men det verkar mest vara E-rör som stämmer hyfsat bra, P-rören tycks sprida rejält.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit igång ordentligt med mitt sorterande.

Jag började med att lägga till en extra kolumn där de amerikanska beteckningarna står, sen kan man välja om man vill sortera efter amerikanska eller europeiska beteckningar.

Sen nyttjade jag min rörbibel så mycket som möjligt, även om jag f.n stannat där de amerikanska beteckningarna tar slut.

Sen har jag nyttjat den fantastiska länken jag fick ovan (Frank's rör, eller nåt) och fyllt i så mycket som möjligt.

Gråmärkt är sånt som inte fanns i den länken.

Såhär långt hat jag alltså kommit:

MVH/Roger
PS
Jag tycker denna lista är lite väl "populistisk" så jag kommer nog lägga till en massa data också för jag har kommit på det att även om jag vill få plats med allt på ett liggande A4 så gör det ju faktiskt inget om resten sticker ut på "sidan", jag kan ju välja om jag vill printa det eller inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sorterat in så många jag kunnat sortera in mha min rörbibel.

Nästa steg blir att nyttja Frank's databas: https://frank.pocnet.net/

Som jag hoppas ska hjälpa mig få sorterat in allihopa.

Om jag sedan känner mig sysslolös så kanske jag kompletterar med lite vettigare data, är ju kul att se vad rören pallar.

I så fall kommer jag börja med de pdf jag alltid laddar ner när jag söker data på rör, när det felar går jag över till min rörbibel fast enda anledningen till att gör det i den ordningen är att bläddrandet i rörbibeln är aningen bökig och tar tid.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant, tack!

Men vad gör det egentligen med min dator?

Win XP fanns inte med i listan även om äldre OS fanns.

Sidan är inte uppdaterad sedan 2006.

Jag tackar men jag är skeptisk.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Rörsortering

Inlägg av Electricguy »

Det fungerar vid första anblick utan problem även i Windows 10. Så XP borde inte vara några problem alls.
Skriv svar