Rörsortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

En nära vän till mig är samlare och köpte nyligen två Miniwatt-lådor med rör via Tradera.

Nån vecka innan hade jag berättat att jag skulle vilja ha en Miniwatt-låda till mina komponenter i vikta A4-foldrar, allt föll lite passande osannolikt ut.

Jag har erbjudit 500 spänn för en sån låda, lite dyrt men värt det tycker jag för jag vill verkligen få ordning på mina foldrar.

Han betalade nånting i stil med den summan för två lådor med rör :D

Jag har nu gått igenom alla rör, fanns ett trettiotal lösa och ett femtiotal i kartong.

Det roligaste röret jag hittade var ett litet CRT (Philips DGC7-5) som jag fått på köpet.

För första gången i mitt liv hittade jag sedan ett japansk rör av märket Toshiba, sen hittade jag också ett svenskt rör av märket SER (som jag antar står för Svenska ElektronRörsfabriken, Sweden står det i vilket fall), Toshiba-rörets beteckningar var dock inte synliga längre, SER var ett 6AU6.

Nästa steg är att ta hjälp av Excel för att sortera rören.

Vad gjorde man utan datorer?

Tänk er nämligen hur man skulle sortera rören utan dator, en lista på 50st där man alltså först ska hitta nån som börjar på 1 sen skall den helst också heta nåt på A därefter och hittar man ingen på 1 så får man fortsätta med 2 och hela tiden gå igenom hela listan, assvårt mao!

Jag hatar datorer men ibland är dom riktigt bra!

MVH/Roger
PS
Dealen är såhär: Jag betalar 500 spänn för en låda, jag tar hand om alla lösa rör som jag lägger tillsammans med andra lösa rör jag har sedan tidigare, jag dokumenterar alla hans rör (speciellt de i kartong) och fyller ena lådan med hans rör i kartong. Vi kom överens om att rör i kartong är mer dekorativt än lösa rör och målet nu är att fylla hans låda med alla rören i kartong samtidigt som jag "snor" den låda som förhoppningsvis blir över.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Rörsortering

Inlägg av SM6XUN »

SER, AB Svenska ElektronRör
Fabriken tillverkade främst rör för telefoni och radio samt några specialrör för radartillämpningar och brusdioder om jag minns rätt,
LME/SER tillverkade också fina smårör, 6AK5 är en av mina favoriter.
SER inkorporerades senare i RIFA som de flesta mest känner till för deras fina kondensatorer.

6AU6 är samma som EF94, ett ganska ok rör för audio

Jag har lagt in de flesta av mina rör kartongvis i varsin flik i excel, behöver jag leta upp ett 5687 så gör jag en sökning i hela arbetsboken (alla flikarna) så ser jag i vilken eller vilka kartonger jag finner röret i.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

SM6XUN skrev:SER, AB Svenska ElektronRör
Fabriken tillverkade främst rör för telefoni och radio samt några specialrör för radartillämpningar och brusdioder om jag minns rätt,
LME/SER tillverkade också fina smårör, 6AK5 är en av mina favoriter.
SER inkorporerades senare i RIFA som de flesta mest känner till för deras fina kondensatorer.

6AU6 är samma som EF94, ett ganska ok rör för audio
Intressant information, tack!

Jag tyckte det var mycket roligt att först se SER sedan "SWEDEN" påstämplat på röret.

Sen är jag dock lite konfunderat över hur det kan finnas så många Luxor-kartonger utan att det finns Luxor-tillverkade rör i dom men jag antar att de både tillverkade rör samt sålde lösa rör-kartonger.

Jag har nu gått igenom alla åtta kartonger jag har där det står "Luxor Radio" på men inte en enda innehöll ett svensktillverkat rör (det var mest Telefunken och Philips), skumt.

Lite synd samtidigt att man inte har just lösa kartonger för lösa rör, nu kommer dom hamna i en Samla-låda där det blir stört omöjligt att hitta nåt även om man, som jag gör just nu, dokumenterar dom

MVH/Roger
PS
Står LME möjligtvis för Lars Magnus Ericsson?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 29 oktober 2016, 15:28:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick plats med alla kartong-rör i en Miniwatt-låda, perfekt :)

När jag sorterade in dom stötte jag dock på ett knepigt problem, rören kom med speciella pappkartonger som lätt tar 4 standard smårörskartonger men det finns en glipa kvar som man tror ska innebära att ett femte rör får plats, men det får det inte!

Visst, man kan knö in det men då blir allt så tajt att man inte kan fiska ur godtyckligt rör på ett enkelt sätt.

Jag har knött in rören för jag vill inte slänga dessa fina pappkartonger men ärligt talat, det blev inte så bra.

Jag ska höra med min vän för det är han som bestämmer men jag skulle vilja skippa dessa pappkartonger och bara slänga dom så att man lätt kan pilla ut godtyckligt rör från lådan (utan att få med sig ett helt paket om 5st).

Sen hade jag missat ett rör så patiensen gick inte ihop, ett annat hade jag tydligen benämnt felaktigt men detta är nu åtgärdat.

Nästa del i projektet blir att söka datablad och definiera rören (jag har en hel del datablad sedan tidigare men jag misstänker att jag måste leta rätt på fler).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Rörsortering

Inlägg av svanted »

jag tycker TS ska starta en blogg!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag sorterar mina rör grovt i papp- och plastlådor. En låda för småsignalrör i Novalkapsling, en låda men småsignal- och effektrör typ "mindre" (6V6, 6L6) i en låda, STORA rör (6550, GU50, ryska likriktarrör, 829) i en annan låda och någon låda till med stora rör.
Jag har en gammal rörlista (gammal rörlista) sorterad efter rörtyp. Folk tror att vissa fabrikat låter "bättre" än andra vilket är avancerat struntsnack. Listan är gammal men jag vet ungefär vilka rör jag har och ungefär var de ligger.
I några fall där jag släpat hem hundratalet lådlösa rör från Ryssland har jag köpt lådor till dem och med penna skrivit rörbeteckning på lådan.
Lådor, förresten finns hos http://www.fragjanzuerst.de.

Rör som tappat bort sitt namn (märkningen) är i stort sett oanvändbara. Det finns inget lätt sätt att bestämma om det är en triod eller heptod man har i sin hand. Ej heller om det är en 6AX7 eller ECC85. Eftersom det går att få tag i rör billigt lite varstans (från under min säng), är det bara att ditcha omärkta rör.


Ser förresten att det ligger en radda rör i min skivhylla. Vem fan har lagt dem där???!!!! Det är ju mina dyrgripar; 7 stycken 50CA10. Idag i stort omöjliga att få tag i och betingar då ett pris av 1000 kr. :roll:
IMG_8818.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Rörsortering

Inlägg av Electricguy »

På vilket sätt är sortering av rör ett elektronikprojekt?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Rörsortering

Inlägg av svanted »

hela tråden passar i en blogg, speglande TS behov av att höras och synas!, städande sitt mekrum.
om den nu ens ska ligga på ett forumet, kan vi flytta den till Övrigt, Övrigt, Övrigt...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rörsortering

Inlägg av Klas-Kenny »

Projekttrådar måste inte vara elektronikrelaterade, trots att denna del ligger under kategorin Elektronik.
Här gör vi alltså ett undantag.
- FAQ: Vad är Projekt-delen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej soundbrigade!

Det är alltid lika roligt att läsa dina passionerade inlägg!
Folk tror att vissa fabrikat låter "bättre" än andra vilket är avancerat struntsnack
Klockrent uttalande!
Lådor, förresten finns hos http://www.fragjanzuerst.de.
Tack, hittade dom till slut
Rör som tappat bort sitt namn (märkningen) är i stort sett oanvändbara. Det finns inget lätt sätt att bestämma om det är en triod eller heptod man har i sin hand. Ej heller om det är en 6AX7 eller ECC85. Eftersom det går att få tag i rör billigt lite varstans (från under min säng), är det bara att ditcha omärkta rör.
Jag är benägen att hålla med dig

MVH/Roger
PS
Snygg bredbandare med fasplugg förresten, vad är det för nåt?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Rörsortering

Inlägg av SeniorLemuren »

Electricguy skrev:På vilket sätt är sortering av rör ett elektronikprojekt?
Om du inte hänger med riktigt så handlar denna tråd om elektroniska rör inte vattenledningsrör. Sortering av elektroniska rör tycker jag låter som sorteringsprojekt av elektronisk natur.

Mår du väldigt dåligt av att läsa denna tråd så ge tusan i det och sluta kverulera som en gammal kärring. Samma hälsning adresserar jag även till svanted.

TS lägger dessutom upp en lista på de rör han sorterat i sitt sorteringsprojekt och det kan ju faktiskt gagna en del andra forummedlemmar som vet vad man kan använda radiorör till och som söker ett speciellt rör. Kanske man då kan kontakta TS och få hjälp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sorterat klart rören, blev att nyttja några 5-pack lådor ändå samtidigt som jag stuvade in resten av 5-pack lådorna längst ner, på så sätt slipper jag nämligen slänga nåt (utrymme för att spara dom saknas).

Sen har jag stuvat om i "min" Miniwatt-låda där fyra fack till nu finns tillgängligt.

Två ska användas för 3+3 dekader motstånd 2W/E12 som min hovleverantör Tema Elektronik kommer plocka ihop åt mig till en billig penning, utöver dessa skall 4 dekader keramiska kondensatorer E12 finnas i den tredje hyllan och i den fjärde hyllan kommer det finnas Zener-dioder (alla värden han har <1,3W), jag har bestämt mig för att köpa 10st av varje.

Sen letade jag, med viss möda, fram både SER-röret och Toshiba-röret, dessa är nu fotograferade (och sparade i var sin påse).

Slutligen har jag fotat en rolig "Multipel-konding" från svenska Rifa, sådana användes mycket förr.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörsortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Snygg bredbandare med fasplugg förresten, vad är det för nåt?
Sonido typ SFR145
Typ: http://sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr175-backloaded.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket fantastiskt element!

Det enda jag inte riktigt imponeras av är den något låga verkningsgraden, min Coral Beta 8 hade nåt på 101dB/Wm.

Men annars är den läcker med sin fasplugg av trä, seriös gummiupphängning av konen och tydligen tillverkade i Ungern vad jag kan förstå av bilden.

Apropå bild, du sänder också över en ritning på ett horn, är det just det hornet du byggt?

SFR-145 av Sonido, det ska jag komma ihåg!

MVH/Roger
PS
Försöker greppa SPL, verkar som man kan säga en bandbredd på 130Hz till 15kHz (-3dB re 1kHz), det är bra! Det som är riktigt bra är att den har väldigt små kon-breakups, det enda jag kan se är en liten dipp runt 7kHz. Du ska se mätningarna jag har gjort på min Coral Beta 8 i mina kvartsvågspipor (som jag fysiskt sätt fortfarande har kvar men de är nu ett 3-vägs system). Dom mätresultaten är skrattretande, tyvärr har jag ingen scanner annars hade du fått se hur illa dom såg ut (det kanske löser sig ändå...).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Rörsortering

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Hej!

En nära vän till mig är samlare och köpte nyligen två Miniwatt-lådor med rör via Tradera.

Nån vecka innan hade jag berättat att jag skulle vilja ha en Miniwatt-låda till mina komponenter i vikta A4-foldrar, allt föll lite passande osannolikt ut.

Jag har erbjudit 500 spänn för en sån låda, lite dyrt men värt det tycker jag för jag vill verkligen få ordning på mina foldrar.

Han betalade nånting i stil med den summan för två lådor med rör :D

Jag har nu gått igenom alla rör, fanns ett trettiotal lösa och ett femtiotal i kartong.

Det roligaste röret jag hittade var ett litet CRT (Philips DGC7-5) som jag fått på köpet.

För första gången i mitt liv hittade jag sedan ett japansk rör av märket Toshiba, sen hittade jag också ett svenskt rör av märket SER (som jag antar står för Svenska ElektronRörsfabriken, Sweden står det i vilket fall), Toshiba-rörets beteckningar var dock inte synliga längre, SER var ett 6AU6.

Nästa steg är att ta hjälp av Excel för att sortera rören.

Vad gjorde man utan datorer?

Tänk er nämligen hur man skulle sortera rören utan dator, en lista på 50st där man alltså först ska hitta nån som börjar på 1 sen skall den helst också heta nåt på A därefter och hittar man ingen på 1 så får man fortsätta med 2 och hela tiden gå igenom hela listan, assvårt mao!

Jag hatar datorer men ibland är dom riktigt bra!

MVH/Roger
PS
Dealen är såhär: Jag betalar 500 spänn för en låda, jag tar hand om alla lösa rör som jag lägger tillsammans med andra lösa rör jag har sedan tidigare, jag dokumenterar alla hans rör (speciellt de i kartong) och fyller ena lådan med hans rör i kartong. Vi kom överens om att rör i kartong är mer dekorativt än lösa rör och målet nu är att fylla hans låda med alla rören i kartong samtidigt som jag "snor" den låda som förhoppningsvis blir över.
När jag såg din fina arbetsbänk kunde jag inte motstå att ta en bild av hur en arbetsbänk som varit med om mina projekt ser ut. Jag har bytt skivor på den för ett antal år sedan och det verkar snart vara dags igen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar