Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevlig kommentar, tack!

Gängstången ÄR "upphängd" i kullager, ett på vardera sida om lindningsmaskinen tom.

Kullagrena är köpta på ReservdelsRC här i Göteborg.

ReservdelsRC ligger på andra "sidan" Redbergsplatsen dvs runt 100m nerför backen mot Gamlestan och 25m till vänster.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett babystep till i projektet :)

Jag har borrat klossen som skall skruvas fast i chassi och har nu ett hål om 8mm och med en skruv på runt 4mm kan den skjutas runt ungefär +/-2mm.

Sen har jag sågat hållaren för optokopplarna (2st, anti-parallella för att inte störa varandra), här kvarstår mest att bestämma exakt höjd för montage (har precis prickat in en preliminär höjd som jag tror blir bra) och fixering i chassi-klossen ovan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat upp en liten mekanisk demonstration som förhoppningsvis hjälper Er att förstå hur jag tänker.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en bit på väg med min lindningsmaskin.

Jag har monterat KCE (nuffrorna) i Furu-vaggan och sedan har jag monterat Telefunken-optokopplarna i den tunna optoplyfabiten och slutligen har jag kapat av 2cm från optoklossen ty den behöver lite spel när allt skall trimmas in mekaniskt.

Optoklossen var alltså först på 120mm med ett 8mm-hål på mitten där det var tänkt att en 4mm träskruv med fet bricka skulle sitta, detta arrangemang medger alltså trimning i xz-led med runt +/-2mm, pga platsbrist har jag dock kapat ner den till 100mm.

Optoplyfabiten är vertikal, den håller optokopplarna nära enkoderskivan (cirkelskiva med ett hack i), optoplyfabiten kommer sedan spikas fast i optoklossen (jag är lite osäker på spikandet men jag gillar att spika :) ).

Bifogar bilder på hur det ser ut just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat kablar till optokopplarna samt skruvat fast deras fundament.

I morgon är tanken att fundamentet skall skruvas fast i chassi och sedan skall kablarna kapas till rätt längd och in i KCE-kortet (nuffrorna).

Därefter måste jag bara sno 24V-matningen från motorstyrningen för att slutföra bygget.

Fast mest får jag hålla tummarna att jag kopplat rätt, är aningen osäker på detta, egentligen rätt synd jag lödde loss kablarna in the first case MEN det hade blivit rätt otympligt att ha dom kvar, dessutom är mina nuvarande lödningar förmodligen bättre.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår fick jag hem en ny läsgaffel som på nåt kufiskt sätt hade gått sönder.

Nu har jag installerad den nya gaffeln MEN jag får lite knepiga resultat när jag kör igenom ett "H" om Ni tänker, normalt körs det inte igenom nåt H utan först blockeras båda opto, sen kommer en glipa som öppnar upp för ena opto innan den öppnar upp för andra opto så jag tror att dessa knepiga resultat som jag får när jag inte nyttjar seriös cirkelskiva kan vara nåt jag eventuellt bör ta med en nypa salt, just nu stegas det upp oavsett om jag kör H uppifrån eller nerifrån så nåt är fel MEN det reageras alltid!

MVH/Roger
PS
Pga att grejerna lever känner jag att jag kan permanenta montaget i morgon, sen är jag dock osäker på om det kommer funka ordentligt men förutsättningarna finns för iom att virningen har visat sig funka innan OCH jag inte tror mig rivit loss nån virtråd så kan detta faktiskt funka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Min lindningsmaskin börjar ta form :)

Idag har jag skruvat fast vaggan för KCE-kortet sen har jag även skruvat fast läsgaffel-fundamentet.

Cirkelskivan löper nu tämligen ostört mellan läsgafflarnas käftar, lite skrap kan man höra men det är inte mycket.

Nåt som förvånade mig var dock att det inte alls kommer bli några problem att tilta gängstången och föra in bobiner, de typ 3mm gafflarna medger som spel verkar faktiskt räcka!

I morgon kommer jag gå ett babystep till och dra matningen till KCE, jag har precis visuellt (men jag checkar med DVM i morgon) sett vart jag skall koppla in mig för 24V, plus är på plint 4 om nån nu bryr sig :)

Lite synd med 24V in på HC-MOS:kort, en väldans skillnad i spänning samtidigt som jag iof mest drar "nollor" ur mina LED, noll innebär då 6 segment och 6 segment X 4 siffror X 10mA (i mitt fall, något tyvärr)=240mA och 240mA X (24-5)=4,6W där jag dock fördelat dessa Watt på en 10V/5W Zener (10 X 0,24=2,4W) och ((24-10-5) X 0,24=2,2W) över 7805 som är något för mycket för naken TO220 MEN jag har en liten flens som medger ungefär 4W förlusteffekt, problem solved (även om det kommer bli lite varmt :) )

Det skall bli kul att koppla in grejerna i morgon, det skulle förvåna mig jättemycket om jag lyckas få det här att fungera MEN det har visat sig fungera innan så varför inte nu när jag installerat ny läsgaffel (som jag tiggde till mig som prov av ELFA :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Räknardelen hos min lindningsmaskin fungerar nu, jippi!

Jag har dock lite småproblem med givarskivan för den wobblar mer än dom tillåtna 3mm som gafflarna är på dvs givarskivan skrapar i läsgafflarnas kanter, med lite tålamod kan jag nog dock räta upp givarskivan.

Systemet tycks nu kunna räkna både upp och ner, lite av magi dock :)



MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Grattis! Tycker det är lite kul att du uppfinner hjulet lite på ditt eget vis. Det ger ju mycket tillfredsställelse när det funkar som man tänkt. Videon visar ju att den räknar åt ena hållet nu men du glömde att backa så man ser att den räknar ner. :)

En liten undran bara, varför har du gjort räknarskivan i så stor diameter? Det är ju lättare att få en mycket mindre skiva att låta bli att slänga i sidled. Du hade väl kunnat sätta givaren bra mycket närmare axeln och på så vis klarat dig med en mycket mindre räknarskiva.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Stort tack SeniorLemuren!

Anledningen till att jag inte visar nedräkningen är lite att jag har problem med min gamla browser och därmed tuben så jag ville få plats inom EF's ram på 3MB så att ifall jag inte skulle kunna ladda upp till tuben så skulle jag i alla fall kunna ladda upp till EF.

Din undran är sedan klockren, min ursäkt är väl mest att jag inte kan så mycket och "leker" ihop grejerna istället :)

MVH/Roger
PS
Ser ut som jag kan linda dom där 3000 varven jag behöver till min Williamson utgångstrafo nu, ska bara bygga mig ett gäng bobiner av 1,5mm Ask-fane'r ;)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, nu vill vi se lite bilder på fina spolar du lindar. :) När jag jobbade som elektrolindare för 50 år sedan så tillverkade vi spolbobbinerna i tjock presspan som man skar ut med en mattkniv eller ett vasst stämjärn. När man sedan lindade så lades en plywood på båda sidor om bobbinen och ett tränav som passade inuti bobbinen så att den inte kunde ändra form vid påspolningen av tråden. På den tiden lindade man till och med om sönderbrända kontaktorspolar. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är tillägnat SeniorLemuren:



En gammal video som visar hur systemet kan räkna åt båda hållen.

Nu syns det tyvärr inte att jag vrider åt båda hållen men vi kan nog vara överens om att siffrorna hade blivit mer kaotiska annars.

MVH/Roger
PS
Skruvdragare är mycket käckt men om man snålar på kostnaden så kan man få en som jag har, först och främst skall dock sägas att jag är jättenöjd med min CoTech skruvdragare för ynka 300 spänn på Clas det är bara det att man får passa sig för att dra åt skruven den där sista biten för den är stark i momentet så det kan lätt bildas sprickor eller att skruven helt enkelt börjar slira, och det är det som tyvärr har hänt med läsgaffel-fundamentet, skruven slirar och det känner jag när jag försöker dra åt den med vanlig krysspår-mejsel, problemet med detta är att det inte är så fixerat som jag skulle vilja, funderar på att dra i en till skruv alldeles bakom fästet och sen kanske byta tjocklek hos ordinarie skruv som annars är rätt svårt nu när allt är intrimmat.

Vad jag lite försöker säga är att jag skulle velat ha en justerbar "slirbroms" på min skruvdragare MEN jag har nu lärt mig att ALDRIG dra skruven ända in med maskinen, sista biten kommer jag framledes alltid dra med mejsel men även om jag älskar torx så har jag inte några mejslar för torx, här är dock planen mejsel med bits-munstycke ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Ja, nu vill vi se lite bilder på fina spolar du lindar. :) När jag jobbade som elektrolindare för 50 år sedan så tillverkade vi spolbobbinerna i tjock presspan som man skar ut med en mattkniv eller ett vasst stämjärn. När man sedan lindade så lades en plywood på båda sidor om bobbinen och ett tränav som passade inuti bobbinen så att den inte kunde ändra form vid påspolningen av tråden. På den tiden lindade man till och med om sönderbrända kontaktorspolar. :)
Jag råkade missa det här trevliga meddelandet.

Presspan har jag aldrig hört talas om förut, mycket intressant.

Jag förstår dock inte riktigt beskrivningen angående om hur det används, mattkniv fattar jag innebär att materialet är rätt enkelt att skära i men när du nämner att en plywood lades på båda sidor om bobinen så förlorar du mig, fast kanske jag fattar lite angående tränav för det måste väl varit nåt som trycktes in i bobinen och höll den formad radiellt, så att säga?

MVH/Roger
PS
Jag har precis beställt 1,5mm Ask-fane'r att bygga mina bobiner med, har jag beställt fel?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Plywooden används bara när man lindar bobinen för att den inte gavlarna skall bukta ut sig av trycket från koppartråden när man lindar. Liksá sätter man en kärna inuti bobinen för att förhindra att den trycks ihop när man lindar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag skall skapa en bobin för att kunna börja linda trafos.

Bobinens dimensioner är färdigplanerade, materialet blir 1,5mm Ask-fane'r för det är enkelt att trä-limma.

Till detta kommer en "träkärna" som min lindningsmaskin kräver, denna är inte färdigplanerad men dess funktion är enkel dvs den simulerar kärnans storlek och upptar kraft från lindningsmaskinen på ett sådant sätt att det är den som snurrar och inte bobinen, om man säger.

Bobinens längd är 45mm och träkärnans längd kommer bli 30mm för på det sättet får man plats med en mutter på vardera kortsida dvs INNANFÖR de brickor man väljer att klämma fast bobinen med.

Tror jag har koll på detta.

Lite tyvärr är jag tvungen att köpa 3m Ask-fane'r a drygt 300 spänn kvadraten, jag som bara behöver några små bitar :(

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar