Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Det var snälla ord, Cosmox. Men minns hur mycket stjit Roger fick en gång i tiden, men jag tror han lyssnade till slut. Nu är det, som du skriver, betydligt roligare att läsa hans trådar.
Tack soundbrigade för den fina kommentaren!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kikade precis på hur jag kanske kan montera räknaren.

Valde först en trevlig position på vänstra väggen där man ser räknarverket oavsett om man står och lindar eller sitter på en IKEA-pall ock lindar, perfekt tänkte jag och gjorde ett märke.

Strax därefter kom jag dock på att hålet skulle gå rätt in i motorn :D

Så jag fick börja om med att flytta positionen längre in, hittade då ett läge där räknarverket var helt skymt av gängstången (vid 45 graders vridning och pall) men iom att jag kommer göra vinkelpositionen av räknaren justerbar (monteras med en enda skruv) så kan jag vinkla räknarverket beroende på om jag sitter eller om jag står.

Jag har nu gjort ett märke för den positionen, samtidigt mätte jag att det räcker om 1"2 är 100mm, om man sen börjar med en AL-profil på 70mm så räcker det för trimning (nuvarande armlängdskrav för gängstången är minst 50mm), här nånstans skall jag alltså träffa räknararmen (25mm c.a) under mindre än c.a 30 graders räknararmsrotation.

Det här blir lite puligt, det kan vara svårt att bara träffa 30 grader (eller mindre) med en hävarm som bara är dubbelt så lång, det känns åtminstone så.

En lösning kan vara att man borrar ett långsmalt hål i AL-profoilen där man kan finjustera skruven för det är ju faktiskt som så att ju längre ut på räknararmen man träffar med gänstångsarmen desto mindre vinkel "är aktiv".

Jag ser dock nu att nånstans runt 30 grader faktiskt är ett minimum.

Frågan är då hur jag borrar ett långsmalt hål i AL-profilen.

Jag tror nämligen att jag faktiskt måste det.

En tanke är att jag kapar till en AL-profil och gör den 90mm, borrar M8 10mm in på ena kanten och borrar M3 10mm in på andra kanten, sen tar jag en "rundblad" (till min mini-bågfil) och sågar ett spår säg 40mm långt, då är längsta armlängd 90-20=70 och minsta armlängd är då 30mm där jag alltså preliminärt behöver 50mm.

Nu kan jag alltså trimma gängstångens armlängd mellan [30;70]mm.

Detta är dock ett ganska stort spann men jag har alltid en tendens att nyttja för korta grejer (som kablar) så varför inte ta i rejält så det blir helt säkert att man kan trimma in en längd?

Det är också tveksamt om denna arm blir den permanenta för att ha nåt snurrande på 90mm när man kanske inte ens behöver hälften, det är lite onödigt.

Hellre då testa nu och gör om när man fått trimmat in det.

Samtidigt, man kan få sig en jobbig smäll av den där armen så därför, när man trimmat in längden, så kanske man skulle nyttja sticksågen och såga ut en cirkel ur plyfa istället, då kan man nämligen aldrig få sig nån smäll samtidigt som radien/armlängden är experimentellt fastställd enligt ovan.

Nästa steg, kapa till 80mm (ändrar lite här pga nya mätningar) 1"2 planhyvlat Furu, fäst räknare i 1"2 (mitten), borra 5mm hål vid märket i vänstra väggen (chansa utifrån, eller borra med Skil inifrån), dra i en 4,5X40mm försänkt torx med bricka (väggens tjocklek=21mm plyfa).

Här stannar jag, detta få bli kvällens delmål :)

MVH/Roger
PS
Det finns egentligen inget som hindrar att det första märket duger, det är mest min bekvämlighet som hindrar för jag måste då skruva loss motorn (och skruva dit den igen så att vinkelväxeln fungerar än en gång...)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag trodde inte jag skulle hinna få gjort det ikväll men ta mig tusan, räkneverket sitter på plats.

Avståndet mellan gängstången och toppen på räknararmen är nu 60mm.

Jag vet inte riktigt vad detta betyder men nåt slags riktmärke har jag nu i alla fall.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om lite när det gäller gängstångs-armen, jag tror jag gör som så istället (60 mm tycks vara nåt att satsa på) att jag kapar till 80mm platt AL-profil sen borrar jag 8mm respektive 4mm 2cm från vardera ände, sen sågar jag från kortsidorna så att jag får två spår/klykor, detta blir dels lättare att göra dels blir det även lättare att bara skruva loss och sist men inte minst blir det lätt att trimma armens aktiva längd.

Vi får se om jag hinner med det ikväll, det hade varit kul men jag har så många roliga projekt på gång mer eller mindre samtidigt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hyfsad ordning på lindningsmaskinens räknande.

Nåt skumt händer dock, motorn orkar inte dra runt räknaramen om gängstångsarmen med dess skruv ligger nära eller ann räknararmen.

Hur jag än trimmar orkar den inte det utan gängstångsarmen måste vara en vinkelbit ifrån, sen kan man dock köra med mycket låg hastighet, räknarverket bara räknar.

Jag har trimmat in alltihopa så att gängstångsarmens skruv petar allra ytters på räknararmen, detta borde innebära att minsta möjliga kraft behövs för att dra runt räknararmen.

Jag är lite besviken på det här för jag har ju en 5A-styrning och varför skulle inte det räcka?

Johnson-motorn kan dock surpla 15A enligt leverantör (Ecotec).

Bifogar lite bilder och en video.



MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av LeCanard »

Nån gång när andan faller på, ska jag lyfta ner min lindningsmanick från hyllan, damma av den och försöka plåta den så du får lite inspiration :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Gör gärna det, det låter trevligt :)

MVH/Roger
PS
Jag har precis kommit på vad som är felet, motorstyrningen går i strömgräns när motorn fastnar dvs de maximala 5A levereras samtidigt som motorn inte orkar (motorn skall tydligen klara 15A).

Sen ser jag också att "tomgångsströmmen" tycks vara runt 2A (fladdrar typ +/-0,5A pga ryckigheten i gången), 2A krävs alltså för att bara dra runt gängstången vilandes i två kullager (mätte 2,5A vid 9V-batteri och hög rotationshastighet om än obelastat förutom min vinkelväxel och den oprecisionen).

Jag kan inte ha det såhär, då finns två lösningar:
1) Trimmar motorstyningen så den kan leverera 10A (känner till att trissan tål 15A), motorstyrningen kan då dock gå sönder.
2) Låter min vän Magnus_K svarva gängstången och bättra på transmissionen för det borde inte behöva vara såhär dåligt.

Lutar ändå åt att jag börjar med att parallella motorstyrningens strömgränsmotstånd (0,1/6W) med 0,3/6W för då får jag 30% högre ström och vid samma spänning borde det innebära 30% högre effekt/kraft, 30% högre ström är samtidigt nog allt jag vågar pressa styrningen till.

Knepigt ändå, motorn är rätt liten och ser inte så märkvärdig ut, lite tung bara, ändå surplar den så mycket ström.

Det slår mig nu att det nog inte är nån fara med styrningen om den kortvarigt levererar mer än 5A för den behöver ju göra det bara om gängstångsarmen ligger ann mot räknararmen vid start, sen är strömförbrukningen de snälla 2A bara (tills jag belastar med tråd...).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu försökt boosta styrningen strömmässigt.

Strömbegränsningsmotståndet on-board är alltså på 0,1/6W, jag parallellade då med två stycken 0,33/6W och testade, men trots 8A så vill det inte riktigt funka för den fastnar på räknararmen och bara om det finns lite vinkelavstånd över så orkar motorn driva armen förbi.

Jag fattar inte riktigt detta men så är det, motorn hänger sig emellanåt.

Måste nog kontakta min vän för dryga 2A bara för att få en olastad gängstång att snurra det låter som slöseri med Ampere.

Men visst, gängstången snurrar faktiskt inte helt lätt (trots kullager).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag går nu vidare på det enda sättet jag ensam kan göra, jag börjar med att skaffa 3m fyr-ledande (oskärmad) styrkabel, när jag gjort det börjar jag med att borra ett 22mm hål för C7 (4cc28) och ett 22mm hål för den runda snap-in brytaren, C7 längst in.

Därefter borrar jag för motorstyrningen, jag håller den på plats och sylar, skruvar med träskruv, monteringshålen hamnar horisontellt.

Jag har ju gjort en liten adapter för att kunna koppla in pedalen, eventuellt får den göras om så att arrangemanget blir att både se lite snyggare ut och bli mer robust.

Problemet med att motorstyrningen inte riktigt orkar driva runt gängstångs-armen alla gånger kvarstår, samtidigt kan jag se framför mig hur min mor pillade till ett hjul på symaskinen när den typ hängde sig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av YD1150 »

Hur fort snurrar motorn vid märklast (ifall du har någon data på motorn?)
Motorn kanske trivs bättre på högre varvtal. En mekanisk växellåda motsvaras av en elektrisk transformator.
Den anpassar vridmoment (strömmen) och varvtalet (spänningen) till det belastningen vill ha :wink:
Lindar du spolar med 5000 rpm? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, jag har inte tänkt i termer om att det kanske kan vara nåt lurt med själva motorn.

Men jag tycker att om den får 5A så borde det finnas lite moment oavsett varvtal.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag eventuellt på en lösning.

Jag halverar längden på gängstångsarmen.

Dvs jag flyttar räknarverket så att en halv arm räcker.

Detta tror jag nämligen blir en omvänd hävstångseffekt, man kanske tom kan se det som att jag "dubblar" strömmen.

Med en kort gängstångsarm blir "pet-kraften" större ty den utgår från gängstången, enklare är kanske att titta på hur man mha ett spett kan bända upp tunga stenar, ju längre ut på spettet man bänder desto större kraft får man, i mitt fall är det dock tvärtom dvs ju längre gängstångsarm jag har desto mindre kraft får jag på räknararmen (vid samma ström eller vridmoment hos gängstången).

Det här ska jag prova vid tillfälle.

Orkar dock inte just nu, rätt trött på den här apparaten.

Med andra ord kommer jag lägga denna apparat på hyllan ett tag, avser löda Kina-PCB istället :)

Först ut blir nog min KJA (Knoppson JFET Amplifier).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde ett sista försök, flyttade räknaren så nära gängstången jag kunde (bara 1cm kvar).

Den hänger sig på räknaramen ändå, saknas minsta lilla impuls så fastnar den där och jag kan inte få den att räkna vidare.

Detta är helt oacceptabelt.

Jag känner alltså att räknaramens moment är rätt rejält, inte jättekraftigt men rejält så jag tror jag fattar varför gängstångsarmen/motorn inte orkar dra den runt,

Så själv kan jag inte få ordning på det här.

En lösning vore en räknare som har ett hjul istället så att jag dels kan implementera remdrift, dels kan jag då reversera räknaren, detta var f.ö vad jag först ville ha men min gode vän tyckte annorlunda.

MVH/Roger
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av brrmek »

Kanske en KPC?
[VISA]
KPC -Knoppson pulse counter. Dvs en elektrisk isf en mekanisk... :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av rvl »

Räkneverket är litet sekundärt, om inte drivningen orkar linda den grövsta tråd och största spoldiameter du tänkt dig. Orkar den det?

Är lagerinfästningarna precis på samma linje? Det går tungt om motorn måste bända gängstången litet varje varv.

Vet inte riktigt hur armen på själva räkneverket ser ut. Går den att förlänga? (Hävstångseffekten...) Eller åtminstone försöka sikta in din "petarm" att nästan inte träffa räknararmen.
Skriv svar