Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nyligen kommit till insikten att det mjuka klippet som sker i en push-pull rörförstärkare faktiskt inte har med rören att göra.

Jag har med hjälp av en EF-kompis analyserat hur ett komplementärt utgångssteg av halvledare klipper, det visar sig att både andra och tredje övertonen är ungefär lika stor.

Med hjälp av en annan EF-kompis är det sedan bevisat teoretiskt att bara udda övertoner finns kvar när man nyttjar utgångstrafo och push-pull.

Kontentan blir att utgångstrafon är den delen av en design som ger det mjuka klippet, ty den filtrerar bort de jämna övertonerna.

Det intressanta är att det således inte är bandbredden hos utgångstrafon som gör det utan själva summeringen (i motfas).

Med andra ord kan man nyttja vilken typ av effekt-förstärkande element man vill i push-pull för att få ett schysst klipp.

Jag gillar JFET för att dom biaseras på precis samma sätt som rör (speciellt pentoder), så min konstruktion kommer innehålla endast JFET.

Jag har länge sökt efter JFET modell power men inte förrän nyligen hittat några.

Nyligen och nyligen förresten, var väl tre år sedan, typ.

Jag hittade dom mha forumet Electronics Point och jag byggde då en JFET-förstärkare MEN jag snöade in mig på Klass A så det behövdes en del ström, 6A för ynka 4W ut (1kHz/4 Ohm).

Nu har jag emellertid börjat fundera på att bygga gitarrförstärkare för gatumusikanter (batteridrift, alltså).

Och när det gäller batteridrift så måste man köra Klass B om det ska vara praktiskt genomförbart.

Så min tanke nu är ett Klass B-steg med enbart JFET, sen inkorporerar jag min patenterbara distorsionslösning i den.

Detta är alltså en finess som nyttjar fenomenet att utgångsdistorsionen är beroende av matningsspänningen och förblir, faktiskt, relativt konstant oberoende av matningsspänning dvs man kan få samma dist vid hög volym som vid låg vilket jag av säkra källor fått veta är betydelsefullt.

Ett problem föreligger dock, utgångstrafon kan inte designas hur som helst ty den kommer att behöva hantera en massa DC, man måste med andra ord införa luftgap (likt utgångstrafos för SE-kopplingar).

Men om man får till det kan man få en förstärkare som drar mycket lite batteriström i stand-by samtidigt som den har power när det behövs.

Bifogar ett schema som är långt ifrån klart, men principen framgår.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 oktober 2016, 17:48:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Bjaellerud »

Tänk på att transformatorer är dyra.
Tänk på att transformatorer är tunga.
Tänk på att ett fabriksbygge med transformator blir dyrare att tillverka, någon måste dra sladdar istället för en robot som monterar komponenter och löder automatiskt.

Senast i tåren där någon bygger Gitarrförstärkare av typ HiFi hade jag ett inlägg om just det du nämner, dvs att det är utgångstransformatorn som ger "rörljudet", inte elektronrören.

På 60 talet byggde jag förstärkare med driv och sluttransformator och Ge transistorer.
Lindade egna transformatorer.
Jag fick ett ljud som liknande rörförstärkare.
Skitkul var det i alla fall.

Att förstärkare med transformatorer idag inte finns att köpa förklaras av mina första punkter.

Roy
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Bjaellerud skrev:Tänk på att transformatorer är dyra.
Tänk på att transformatorer är tunga.
Tänk på att ett fabriksbygge med transformator blir dyrare att tillverka, någon måste dra sladdar istället för en robot som monterar komponenter och löder automatiskt.

Senast i tåren där någon bygger Gitarrförstärkare av typ HiFi hade jag ett inlägg om just det du nämner, dvs att det är utgångstransformatorn som ger "rörljudet", inte elektronrören.

På 60 talet byggde jag förstärkare med driv och sluttransformator och Ge transistorer.
Lindade egna transformatorer.
Jag fick ett ljud som liknande rörförstärkare.
Skitkul var det i alla fall.

Att förstärkare med transformatorer idag inte finns att köpa förklaras av mina första punkter.

Roy
Hej Roy!

60-talet?

Det var då jag föddes så du lär vara runt 60 eftersom jag är 48?

Kul inlägg, jag kommer ihåg att det var någon som skrev som du sa i den där tråden (som är min btw) tror dock inte jag varken trodde på det eller kommenterade det just då.

Nu däremot, efter lite FFT så tror jag på det.

Jag har faktiskt två par C-kärnor som jag fick när jag praktiserade på ABB i Ludvika 93 och jag måste ändå ta fram nån typ av lindningsmaskin (för andra projekt), C-kärnor är perfekta för att i dom är det lätt att införa luftgap.

Jag har länge velat linda egna transformatorer, snart kan det bli verklighet :)

Bobinerna tänkte jag göra av pertinax.

Jag har förresten i en annan tråd, som är relaterad till denna, byggt just en JFET-förstärkare med handlindad utgångstrafo men den gången körde jag Klass A, fick kyla bort runt 70W men fick bara ut 8W :)

Nu är tanken Klass B och detta mest för att det ska vara praktiskt för en gatumusikant (med batteridrivet förstäkeri) att använda den.

MVH/Roger
PS
Då är du en jävel på transformatorer, antar jag? Jag har faktiskt designat toroid-transformatorer till mina rörförstärkare så visst hum har jag också. Jag har dock aldrig blandat sekundärer och primärer vilket kan ha gett en sämre prestanda än vad jag har, samtidigt som jag tror att det mest är läckage-problem jag har. Mina OPT har en badbredd på runt 17kHz, därefter får jag diverse resonanta problem men dessa går att kompensera bort och oberoende människor har sagt "Oj, det här lät bra". OPT har designats av mig men producerats av Toroid International AB aka Noratel.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Bjaellerud »

Jo Roger jag är till och med över 60, fick körkort och bil i slutet av 60 talet och ett sådant slutsteg på bilradion var grejer det.
Då fanns inga dunka dunka grejer till bilradion.
Kompisarna var gröna av avund på min effektförstärkare.
Ett jäkla jobb att linda transformatorer, men jag gjorde väl några åt kompisarna.
Transformatorer tog man ur gamla "träradioapparater" tog isär och tog bort den gamla tråden och lindade på ny för transistorer.
En kompis hade byggt en Inverter ett par hundra Watt 12 V DC till 220 V AC. detta på någon yrkeskola för radioreparatörer.
Den invertern fick nytt liv när den blev ett slutsteg... Det gick att dra på hur mycekt som helst, den distorsion som bildades var inte oljud utan nästan njutbar. Dvs "rörljud" från transformatorslutsteg i pusch pull med Ge transistorer och trafos.

In på 70 talet kom de första kommersiellt byggda bilradioslustegen, och då var det sereo, vilka har utvecklats till dagens dunka dunka grejer.....
Om ödet hade varit lie annorlunda hade jag haft en stor fabrik som gjorde bilradioslutsteg.....
Men jag insåg inte riktigt att detta var en produkt som verkligen hade kunnat sälja stooort.
Det var väl bara jag och några andra idioter som villa ha 10, 50 eller 100 watt i bilen, tyckte man då..... Men ack så fel.

I skolans slöjd byggde jag en lindningsmaskin för transformatorer, det var väl i 8:an, slöjdläraren var nog lite konfunderad.
Med en vev från en äggvisp, mor gick över till elvisp då, med ett räkneverk från en hastighetsmätare och ett trästativ för bobin och trådrullen. Har den kvar än och lindar då och då någon transformator. sist lindade jag pickupspolen på en ekofjäder, med 0,01 mm koppartråd och några tusen varv....

Lycka till med dina experiment!!!!

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bygg klart alla dina andra saker innan du börjar på ett nytt projekt (says a man who knows what too many projects may take you).

Annars, kan jag nog säga att trafon kan bli svår att hitta om du ska köpa färdig. Sowterhar en PP-trafo men den är på 600 Ohm.

Det andra är att en PP-trafo behöver inte ha något luftgap, då den har dubbla lindningar som ansluts "mot varandra". Den magnetisering som uppstår pga av DC-strömmen (bias), tas ju ut av att lindningarna ligger i motfas. Fast det är en petitess i sammanhanget.
Känns lite som att gå över ån efter vatten genom att använda trafo. Du kan ju köra ett hybridsteg - rör in/trissa ut eller trissa in/rör ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Bjaellerud skrev:Jo Roger jag är till och med över 60, fick körkort och bil i slutet av 60 talet och ett sådant slutsteg på bilradion var grejer det.
Då fanns inga dunka dunka grejer till bilradion.
Kompisarna var gröna av avund på min effektförstärkare.
Ett jäkla jobb att linda transformatorer, men jag gjorde väl några åt kompisarna.
Transformatorer tog man ur gamla "träradioapparater" tog isär och tog bort den gamla tråden och lindade på ny för transistorer.
En kompis hade byggt en Inverter ett par hundra Watt 12 V DC till 220 V AC. detta på någon yrkeskola för radioreparatörer.
Den invertern fick nytt liv när den blev ett slutsteg... Det gick att dra på hur mycekt som helst, den distorsion som bildades var inte oljud utan nästan njutbar. Dvs "rörljud" från transformatorslutsteg i pusch pull med Ge transistorer och trafos.

In på 70 talet kom de första kommersiellt byggda bilradioslustegen, och då var det sereo, vilka har utvecklats till dagens dunka dunka grejer.....
Om ödet hade varit lie annorlunda hade jag haft en stor fabrik som gjorde bilradioslutsteg.....
Men jag insåg inte riktigt att detta var en produkt som verkligen hade kunnat sälja stooort.
Det var väl bara jag och några andra idioter som villa ha 10, 50 eller 100 watt i bilen, tyckte man då..... Men ack så fel.

I skolans slöjd byggde jag en lindningsmaskin för transformatorer, det var väl i 8:an, slöjdläraren var nog lite konfunderad.
Med en vev från en äggvisp, mor gick över till elvisp då, med ett räkneverk från en hastighetsmätare och ett trästativ för bobin och trådrullen. Har den kvar än och lindar då och då någon transformator. sist lindade jag pickupspolen på en ekofjäder, med 0,01 mm koppartråd och några tusen varv....

Lycka till med dina experiment!!!!

Roy
Hej Roy!

Mycket roligt att du delar med dig så, tack!

Jag har faktiskt ett gäng Germanium-trissor, speciellt i TO3-kåpa, det du det kan man försöka få tag i idag :D

Jag gillar dock JFET väldigt mycket för jag kan leka rör med dom men sluttrissor som JFET är inte optimalt dels pga tillgängligheten (dom jag har går det knappast att få tag i fler av samtidigt som Power JFET överhuvudtaget är svårt att få tag i) dels pga att dom ju ska vara strypta innan signalen kommer vilket kräver stor negativ bias och även om det netto inte går nån ström genom det gemensamma source-motståndet (2Rk) så tappar man effektiv matning, dock kan man avkoppla 2Rk.

Har också lurat lite på MOS för då är det noll ström vid noll gate (och man bör tom lyfta bias till nära pinch-off för att minimera övergångsdistorsionen), men jag gillar inte MOS :)

Sen har jag lurat på BJT och varför inte, det är noll ström vid Vbe<0,7V dvs passar utmärkt för ett klass B-steg (här gäller egentligen samma sak dvs man lyfter bias till nära 0,7V), kan dock kräva lite väl mycket basström men det finns ju Darlington :)

Fast i grund och botten gillar jag rör bäst, så varför inte bygga med JFET som den moderna version av rör de är?

Samtidigt, min allra första bekantskap med rörförstärkare var när jag typ 91 råkade hitta ett schema på biblioteket i skolan, dvs min kära Williamson som jag då plankade nästan rakt av även om jag senare gjorde vissa modifieringar speciellt map placeringen av nollställena (gjorde noggranna uträkningar på min HP28SX grafiska räknare där jag plottade beteendet i VLF som inte Williamson riktigt kan skryta med ty 20dB återkoppling och en VLF-peak på runt 10dB), jag gjorde fler modifieringar men de var ganska akademiska ty konstruktionen är i det närmaste optimal som den är, tycker jag (1947).

JFET-konstruktionen jag visar i början på denna tråd är en i det närmaste exakt modern tolkning av Williamson, enda riktiga skillnaden är cathodyne-delen dvs splitterdelen där jag försökte dra drain direkt till gate men det gick inte så jag la in en självbiaserande krets istället (vilket då tyvärr innebär en extra kondensator), tror jag ska försöka med cathodyne igen men vi får se.

Jag tackar för din lyckönskan!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev: Det andra är att en PP-trafo behöver inte ha något luftgap, då den har dubbla lindningar som ansluts "mot varandra". Den magnetisering som uppstår pga av DC-strömmen (bias), tas ju ut av att lindningarna ligger i motfas. Fast det är en petitess i sammanhanget.
Det här är skitsnack, vid Push-Pull (inget annat fungerar) Klass B är det ena röret strypt medans det andra leder, sålunda får man en netto DC-ström genom trafon (Imax/Pi, tror jag).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skitsnack .... :x Jag brukar använda det utrikiska ordet bullshit, men det gör jag bara på jobbet där vi har högt i tak, känner varandra och hyser stor respekt för varandra, varandras svagheter och styrkor.


Du pendlar ju mellan ytterligheterna - fullsprutt ena perioden på ena trissan/röret med det andra helt strypt och vice versa. Du har ju ingen biasström som ligger och maler i en lindning. Det är ju biasströmmen du modulerar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av YD1150 »

Man måste mäta under en hel period, mäter man under en halvperiod så stämmer det inte.
Med PP så får man en mindre transformator än för SE för samma uteffekt då
man slipper att tänka på DC-bias i järnkärnan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på en sak.

Man kan inte ha self-bias på rör/JFET om dom ska jobba i ren Klass B.

Detta har att göra med att det ju inte flyter nån ström alls genom (det gemensamma) katodmotståndet och om det inte gör det kan man inte nyttja self-bias och får då ta till fixed bias.

Men det intressanta är att man kan nöja sig med mycket lite "stand-by ström" och detta är tom bra för då kan man nyttja stort katodmotstånd och sedemera liten katodkonding.

Eftersom strömmen sen pulserar genom katodmotståndet så måste det avkopplas (det är liksom inte längre noll netto som i Klass A utan det pulserar), men det bör ändå avkopplas för att ta tillvara på den förlust i spänning som den i Klass B-fallet rätt höga katod/stryp-spänningen innebär.

Så nu är frågan, ska jag bygga mig ett Klass AB-steg eller ett Klass B-steg?

Jag vill hemskt gärna bygga med mina obskyra Power JFET men negativ grid-matning vill jag inte ha så det får bli "svag" Klass AB i så fall.

Samtidigt, går det ens att ställa in min JFET som tål typ 50A på säg 1mA? :D

Tvivlar på att det går.

Ett alternativ jag lutar mot är MOS, jag kan tänka mig MOS (även om jag som sagt inte riktigt gillar dom) utifrån två aspekter dels drar dom ingen gate-ström dvs är lättdrivna dels kan jag få min kära Klass B utan problem.

Samtidigt, tre Darlington-kopplade trissor och den drar "lika" lite basström och jag gillar BJT:er bättre.

Nästa "problem", om jag ska ta fram en speciell OPT för sluttrissorna vill jag dels att dom ska vara lättillgängliga dels att dom ska vara rätt linjära och liksom passa som AF-förstärkare, fast hur kinkigt är det där egentligen?

Jag har ett par Japanska 2SK175 från Hitachi (180V/8A/Vp>0,15V) som är lite ökänt bra AF-trissor, sen har jag säkert 20st IRF640 (200V/18A/Vp>2V) som också kan gå att använda.

Tittar nu på databladen, 2SK175 är mycket trevligare att designa efter ty ett vettigt I/V-diagram anges, dock gillar jag inte TO3.

Tittar även i databladet för BDX33, I/V-diagram finns inte överhuvudtaget!

Måtte jag få klart min transistortestare snart :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat om schemat något.

Jag vill så gärna köra med mina Power JFET (LU1014D) så jag satsar preliminärt på det.

Nu vill jag alltså fullständigt strypa dessa trissor när det inte finns nån signal.

Slängde in ett 100 Ohm och paralellade det med 1000uF för det kändes lagom.

Sen slog det mig, jag vill ju inte ha nån DC-bias alls, kan man eventuellt utesluta ett motstånd där och bara sätta dit en konding?

Jag vet inte men om man tänker lite, motståndet på gate till backe ser till så att gate och potentialen innan kondingen garanterat är noll.

Men då måste väl potentialen över gate-source också vara noll?

Och om den är noll så leder JFET fullständigt.

Samtidigt, DC-mässigt har strömmen ingenstans att ta vägen så den borde med andra ord vara stryp.

Man kan också tänka sig en kapacitiv spänningsdelning där Cgs kanske är 1nF och då Ckg är 1uF så hamnar all spänning över Cgs, MEN det finns ju ingen spänning :)

När så signal påföres så "leder" Ckg, gate-source får spänning ty ström går genom kondingen, perfekt Klass B, alltså.

Men jag vet inte, jag tvivlar starkt på det här :)

Jag har förresten också infört en strömgenerator som last för första trissan, förstärkningen blir för dålig annars om man hoppas kunna förstärka upp gitarrmikrofon (~10mV) till 5V, strömgeneratorn i sig gör så att första trissan förstärker med hela sitt my (~200 istället för "normala" 5).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att köra på med MOS (2SK175) istället för JFET (LU1014D) som sluttrissor.

Anledningen är att JFET egentligen kräver ett extra batteri bara för att fixa den negativa biasen för iom att det är Klass B så finns inte den virtuella nollan som blir vid Klass A längre utan trissorna får en stötvis negativ återkoppling om dom ska autobiaseras, dessutom är det svårt att veta vid vilken Vgs dom precis börjar leda.

Vid lägre batterispänning går dom sedan in mer och mer i Klass AB (ty bias sjunker) dvs den drar mer och mer ström. vilket är oacceptabelt för mig och min batteridrift (Zener-reglering är också oacceptabelt ty 5mA...).

Samtidigt, om negativ bias skall utföras av ett batteri (och jag bara har två) så får jag bara 9V kvar till förstärkeriet, det är för låg spänning.

En fördel med MOS är att när man väl trimmat in Pinch-Off så jobbar den i Klass B med aktuell batterispänning och när batterispänningen sjunker går den in i mer och mer Klass C, men det är inte med mycket.

En annan fördel med mina Japanska Hitachi 2SK175 är att dom dels faktiskt är väldigt linjära men också att jag har ett vettigt I/V-diagram på dom (som sträcker sig ända upptill 50Vds, JFET ovan slutade vid 6Vds).

Iom I/V-diagrammet har jag kommit på att vid 20V matning är 1,5 Ohm perfekt, men jag ska inte vara så anal att jag ska vara perfekt utan jag nöjer mig med 2 Ohm's last.

Denna last verkar sedan resultera i typ 10V*10A/2=50W i max effekt (ty andra trissan tar andra peaken).

Detta är en extrem effekt som jag inte kommer direkt designa efter, jag vill bara ha 2 Ohm/trissa (8 ohm d-d) och kanske man kan kräma ur 1A ur batterierna varvid man landar på 8W :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fråga 1: Varför sätter du regulatorn/gyratorn där den behövs som minst och inte där den behövs som mest? Utgångstrissorna med trafo lär ju ha en himla hög CMRR. Du har gjort likadant i någon rörförstärkare.

Fråga 2. Varför köra i klass B när riskerna för fullljud är större än om du kört i klass AB?

Fråga 3: Tror du verkligen att trafon ger "rörljud"? Alla andra som har sökt rörkaraktäristik har antingen kört MOSFETar (i Klass A eller AB) eller drivit utgångstrissor med rör eller tvärtom. Du lär ju få en del problem att lokalisera en slik trafo och ännu större att hitta en "billig" trafo.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Fråga 1: Varför sätter du regulatorn/gyratorn där den behövs som minst och inte där den behövs som mest? Utgångstrissorna med trafo lär ju ha en himla hög CMRR. Du har gjort likadant i någon rörförstärkare.

Fråga 2. Varför köra i klass B när riskerna för fullljud är större än om du kört i klass AB?

Fråga 3: Tror du verkligen att trafon ger "rörljud"? Alla andra som har sökt rörkaraktäristik har antingen kört MOSFETar (i Klass A eller AB) eller drivit utgångstrissor med rör eller tvärtom. Du lär ju få en del problem att lokalisera en slik trafo och ännu större att hitta en "billig" trafo.
Hej soundbrigade!

Kul att du kommer med frågor.

1) Jag tänkte försöka mig på samma "snillrika" volymsoberoende distorsion som jag lyckades med i min KGA (åtminstone vid tidigt test), det handlar om att låta utgångstrissorna gå i taket samtidigt som dom förblir i taket vid godtycklig lägre drain-spänning. Jag, lillahuset och superx har sedan bevisat att vid Push-Pull gör utgångstrafon så att det bara blir udda övertoner kvar och det är tydligen den typen av distorsion som låter "mjukt" för örat.

2) Klass B har enbart att göra med minimal strömförbrukning och därmed maximal livslängd hos batterierna, detta samtidigt som jag aldrig byggt nåt Klass B-steg viket känns roligt att göra, Klass B har också en ruskig verkningsgrad (runt 80%) så om Tja för TO3 är 3W så betyder det 20% av max uteffekt dvs 15W (X2!) ut, så föreställ dig en 30W-förstärkare som inte ens behöver otympliga kylflänsar samtidigt som den bara drar ström vid signal!

3) Ja, "vi" (se ovan) har bevisat att det är utgångstrafon som ger rörljudet (åtminstone vid klipp i Push-Pull), trafo kommer inte bli några större problem för till skillnad från dig letar jag inte efter sånt utan jag bygger sånt, det kan antingen bli från Kina (riktigt billigt, faktiskt) eller Lundahl där jag dock tror att Lundahl blir lite väl dyr men jag har en backup-plan dvs nyttja en av dom fyra C-kärnorna jag fick av ABB Ludvika när jag praktiserade där 93 (ett par av dessa C-kärnor sitter förresten i min allra första Williamson) och linda själv. Lindningsmaskinen jag länge velat ha kommer nog bli ett projekt i sig men den kommer nyttja min borrmaskin, en symaskinspedal och mitt borrstativ bl.a.

Här ska lindas trafos :D

MVH/Roger
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SvenW »

Roger, jag vill dela med mig av min erfarenhet vad gäller lindning:
Det är bäst att använda en hederlig vev, såvida antalet varv inte är väldigt stort!
Då stannar man så fort det går fel och rättar till.
Ordna bara till en bra spindel med matningsmekanism och trådsträckare.
En borrmaskin tror jag är mer till bekymmer än nytta!
Vet inte vad proffslindarna säger, men de har säkert bättre maskiner än vad man själv kvickt fixar till.
Skriv svar