Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Oskar »

Oavsett om du använder ett jordplan eller "traces" för att förbinda jordpunkter så gäller det att ha tänkt igenom placeringen av komponenterna. Har du ett jordplan så tar strömmarna närmaste vägen ändå, även om jordplanet hjälper till att skapa en lågimpediv väg.
Det man är ute efter, speciellt i switchande konstruktioner, likväl som radiofrekvenskonstruktioner, är att skapa så korta och optimerade strömvägar som möjligt. Man måste även isolera de delar av kopplingen som kan störa varandra så långt det går när man placerar komponenterna och routar. Det är det som Borre försöker visa.

För att skapa jordplan i EAGLE:
Rita polygonen, när du börjar rita kan du trycka på scrollhjulet på musen för att välja lager, eller göra som Borre visar
Skriv "name", för att välja namnkommandot
Dubbelklicka på polygonen som definierar jordplanet
Skriv in "GND", eller vad du nu kallar nätet som är jord i ditt schema
Tryck på ratsnest, EAGLE fyller då din polygon med koppar och förbinder det med jord på de rätta punkterna enligt ditt schema.
Om du vill ändra egenskaper för jordplanet, högerklicka på polygonen utmed kanten på kortet och välj properties. Du kan ändra saker såsom, thermal relief, orphans, isoleringsavstånd till ledare mm. Prova dig fram till hur du vill ha det.

Om du tycker att jordplanet är i vägen när du vill fortsätta routa, välj "ripup" verktyget (klicka på knappen, eller skriv "ripup") och klicka på polygonen på kortkanten. EAGLE river då upp jordplanet, men polygonen finns kvar. Du får tillbaka kopparfyllningen genom att trycka på "ratsnest"

Vill du ha jordplan på båda sidor, det vill man i regel, upprepa för motsatt sida på kortet.

Vill du förbinda jordplanet på var sida om kortet på några extra punkter, då kan du placera en via och därefter döpa den till "GND" (efter att du placerat vian, välj "name" kommandot och dubbelklicka på vian), eller det namn ditt jordnät har.

Till sist. Var inte Soundbrigades inlägg ens värt en kommentar?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Så du ser inte det här uppe till vänster när du valt polygon?
Bild
Nej, när jag går in och döper jordplanet enligt ditt trevliga tips så ser jag inget sånt.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Döper? Det är när du gör jordplanet. Har aldrig nämnt något annat. Name har inget med det att göra, enbart namnet.

Men från början då alltså. När du gör polygonen ändrar du lager i menyn som visas.
Ska du ändra i efterhand går du in i inställningarna för polygonen genom att högerklicka i ytterkant och välj settings.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Oskar skrev:Oavsett om du använder ett jordplan eller "traces" för att förbinda jordpunkter så gäller det att ha tänkt igenom placeringen av komponenterna. Har du ett jordplan så tar strömmarna närmaste vägen ändå, även om jordplanet hjälper till att skapa en lågimpediv väg.
Det man är ute efter, speciellt i switchande konstruktioner, likväl som radiofrekvenskonstruktioner, är att skapa så korta och optimerade strömvägar som möjligt. Man måste även isolera de delar av kopplingen som kan störa varandra så långt det går när man placerar komponenterna och routar. Det är det som Borre försöker visa.

För att skapa jordplan i EAGLE:
Rita polygonen, när du börjar rita kan du trycka på scrollhjulet på musen för att välja lager, eller göra som Borre visar
Skriv "name", för att välja namnkommandot
Dubbelklicka på polygonen som definierar jordplanet
Skriv in "GND", eller vad du nu kallar nätet som är jord i ditt schema
Tryck på ratsnest, EAGLE fyller då din polygon med koppar och förbinder det med jord på de rätta punkterna enligt ditt schema.
Om du vill ändra egenskaper för jordplanet, högerklicka på polygonen utmed kanten på kortet och välj properties. Du kan ändra saker såsom, thermal relief, orphans, isoleringsavstånd till ledare mm. Prova dig fram till hur du vill ha det.

Om du tycker att jordplanet är i vägen när du vill fortsätta routa, välj "ripup" verktyget (klicka på knappen, eller skriv "ripup") och klicka på polygonen på kortkanten. EAGLE river då upp jordplanet, men polygonen finns kvar. Du får tillbaka kopparfyllningen genom att trycka på "ratsnest"

Vill du ha jordplan på båda sidor, det vill man i regel, upprepa för motsatt sida på kortet.

Vill du förbinda jordplanet på var sida om kortet på några extra punkter, då kan du placera en via och därefter döpa den till "GND" (efter att du placerat vian, välj "name" kommandot och dubbelklicka på vian), eller det namn ditt jordnät har.

Till sist. Var inte Soundbrigades inlägg ens värt en kommentar?
Jag tackar för denna mycket utförliga och trevliga beskrivning.

Jag har sällan fattat så mycket, mycket bra beskrivet för en datadyslektiker som mig, tack!

MVH/Roger
PS
Nej, det var det inte.

Jag har förresten varit i Sorsele en gång och försökt fiska Harr med fluga faktiskt (mitt livs första gång jag fiskat med fluga), Sorsele är det längsta jag varit uppåt i vårt avlånga land.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Döper? Det är när du gör jordplanet. Har aldrig nämnt något annat. Name har inget med det att göra, enbart namnet.

Men från början då alltså. När du gör polygonen ändrar du lager i menyn som visas.
Ska du ändra i efterhand går du in i inställningarna för polygonen genom att högerklicka i ytterkant och välj settings.
Du är för duktig, Borre.

Jag fattar inte vad du säger, så enkelt är det.

Försök att se mig som en idiot (borde vara ganska enkelt med tanke på all skit jag skriver :) ).

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Så du förstår fortfarande inte?

Tryck på polygonverktyget, ser du inte det som finns i bilden ovan då?
Och högerklicka på kanten av polygonen/jordplanet och välj properties, ser du inte alla inställningar för jordplanet då, inkl vilket lager den ligger på?

Det är möjligt, men du måste bli bättre på att förklara vad det är du inte förstår och testa lite själv, bara ett jag förstår inte är sjukt frustrerande att få som svar när man försöker hjälpa till.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Henry »

Själv lärde jag mig alla grundläggande grejer som har med Eagle att göra mha videor på youtube som är väldigt bra gjorda och allt detta utan att behöva fråga folk om hjälp hela tiden om grundläggande grejer som det faktiskt går att reda på snabbare själv än att vänta på svar från folk som ev fortfarande orkar engagera sig.

Detta är sista hjälpen jag ger i denna tråd: Skriv in " Eagle polygon youtube " i en viss söktjänst. Jag skriver inte i vilken så man inte bli klassad som en som "bara ger hänvisningar till google och inte hjälper till" så är det bara att välja vilken film du vill där då de nog är lika bra allihop.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker mest det var mycket intressant att se Borre's bilder på hur strömmen går i switchade aggregat.

Det var mycket intressant och jag tror mig ha lärt mig massor på att bara studera dom bilderna.

Sen hatar jag mjukvara, det är alltid lika svårt att både fråga och få hjälp för man befinner sig oftast inte på samma planet.

Jag tänker inte studera några youtube-videos om polygoner för dom kommer sannolikt inte göra mig nåt klokare för är man redan kass på mjukvara så är det meningslöst, så jag tänker inte ödsla tid och energi på det.

Jag lär mig emellertid vartefter, det är riktigt roligt även om det är små saker.

Idag lärde jag mig t.ex att när schema-ritningen inte får plats så kan man trycka på "zoom to fit" så får man mer space, innan trodde jag att ritbordet var slut där, det var rätt frustrerande ett tag.

Nej, jag har en hjärna och jag har studerat mycket i mina dar (somliga lär inte tro mig) så jag vägrar kategoriskt studera nåt mer.

Men jag läser facklitteratur mest varje dag fast då i form av riktiga böcker, jag har nyligen avslutat en bok av Gunnar Markesjö (Elektronrörsförstärkare, 1963) som lärde mig mer än jag trodde var möjligt, nu håller jag på och läser en bok av Morgan Jones (Valve Amplifiers, 1995), där han inledningsvis säger att man kan hoppa över hans kapitel om grundläggande ellära om man känner att man kan det men jag håller ändå på och läser det kapitlet OCH man lär sig ännu mer, även om det kanske är detaljer.

Internet suger!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Henry »

Jag tänker inte studera några youtube-videos om polygoner för dom kommer sannolikt inte göra mig nåt klokare för är man redan kass på mjukvara så är det meningslöst, så jag tänker inte ödsla tid och energi på det.

Inte ens försöka, ok. Där var en av anledningarna till att min hjälp är slut i denna och andra trådar.

Önskar dig lycka till.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt avslut i alla fall :)

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Jaja.. Men det sista jag skrev då, tänker du inte ens testa det?

Det är ett klick på polygonverktyget eller ett högerklick på kanten av polygonen du ritat och därefter properties.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är härligt envis, jag trodde alla hade gett upp :)

Jag har nu gjort som du säger dvs högerklickat på jordplanet samt valt topp-lagret men allt är blått ändå.

Sen är det olika beroende på vart jag höger-klickar ibland säger den "Dimension" ibland säger den "Top".

Men det kan vara rätt det här, frågan är bara vart förbinds jordplanet?

MVH/Roger
PS
Bifogar brd-filen också så du ser vad jag gjort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Då väljer du fel bara. Du ser ju nu att du valt att flytta ledaren nere till höger till topplagret istället för polygonen.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av svanted »

den inställningen skålar vi för, att inte vilja ödlsa tid på sånt man inte kan...
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av pstrand »

:D. Tänk om alla kunde göra det. Hur skulle världen då se ut.
Skriv svar