FormerMazda lyser upp trädgården

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Det finns många anledningar till att lysa upp sin trädgård, mina två tyngst vägande punkter är helt enkelt att jag älskar saker som lyser men också fullkomligen hatar jag höstmörker. Så för att få lite mer livsglädje på hösten så vill jag att det ska lysa. Mycket!
Sen finns det fördelar med inbrottsskydd och sånt, men men, mest är det de två översta punkterna som får mig att vilja genomföra detta.

Att det tar fart på riktigt nu hänger också på nya sambon som är tämligen likasinnad i avseendet, så istället för att bli motarbetad är jag påhejad! :)

Men några saker måste jag bestämma innan jag köper saker. Fast lite har redan köpt förvisso..

* Ljuskällor
LED rakt igenom såklart. Vitt och varmvitt sken. Inga färger, det är ingen nöjespark.
En del saker som några buskar och ros-bågen får och har slingor. Några träd kan komma få istapps-ljus. Eller snöfallsljus eller vad de kallas.
Och så en massa spotlights. Nåt mer förslag?

* Systemspänning
24V är ganska givet. Mycket ljusslingor och liknande går på 24V.
Det är ganska enkelt att generera 24V också, både AC och DC.
En del saker går på 12V eller lägre, men DC-DC konverters är billigt på aliexpress.
Alternativt flera spänningar beroende på kabelns förläggningssätt.

* AC/DC
Många enkla slingor kör på 24VAC, och jag har förvisso inte provat med DC på dessa, men jag gissar att det inte går.
Så AC borde vara givet. Men då kommer vi till de flesta spotlights som förstås går på DC..
Tror dock det blir AC, med lokala AC-DC där det behövs.
Alternativt flera spänningar beroende på kabelns förläggningssätt.

* Kabeldimension/förläggning
Här styrs det mycket av pris och förläggningssätt.
Idealt vore att gräva ner slang, men det är för arbetsamt.
Det spår jag är inne på nu är att plöja ner typ lampsladd ganska ytligt. Av orsak att jag kan just plöja ner den, och billig per meter. Funderar också på FK/RK då det är ännu billigare.
Sen kommer det nog bli från central plats ut till varje objekt, inte mellan objekten även om det skulle spara mycket kabel. Med kabel från central till varje så finns lite möjlighet till styrning, och lasten hålls ner i kabeln och gräver man av en kabel så är det enkelt att fixa.

Detta kommer ju bli en bildtråd såklart. Jag har också en del objekt i trädgården jag tror jag får jobba med innan dom lyser, kommer behöva en del tips.

Men steg 1, ska jag helt enkelt köpa en massa FK och börja plöja ner? Ska man plöja med nåt mer?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av Wedge »

Gammal tråd, men intressant.
Hur har det gått? Har trädgården blivit upplyst?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Vi flyttade! :D
Så det stannade av projektet lite kanske.

Men på nya adressen finns tanken kvar och ett gäng trädspotlights har redan satts ut.
Dock lever alla bra saker i kartong än så jag har problem att strömförsörja just nu.
Ja, vi fick barn också, som är sjukt så vi bor på sjukhus mest hela tiden.

Men tro mig, detta kommer inte att dö, bara ta lite tid. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av baron3d »

Har numera liknande idéer.
Tänkte mig en 12V slinga med 3+3Led i varje lampa. Det skall vara 3 med färg och 3 vita. Färg eller vit bestäms av polariteten.
Med enkel styrning så räcker det med en omkopplare med lägen: vit, av och färg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Faaast.. överlagra en signal på slingan och sätt en uC vid varje lampa så du kan styra helt som du vill. Klart coolare! ;)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av 4kTRB »

För inbrott skriver du, lite känns det som
det är trevligare att ta saker när det är
ordnat med ljus.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av sodjan »

Ta ett snack med några av de "ljusskygga" så får du se...
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av GalFisk »

Du frågade om AC vs DC. De AC-slingor jag har sett har en diodbrygga i kabeln, och kan därmed matas av vad som helst. Anledningen att mata dem med en AC-järnklump istället för switchat är nog en kombination av kostnad och pålitlighet. Jag tycker personligen att DC är finare, då det inte blir prickigt när man rör blicken.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Frågan om AC/DC kommer nog hellre besvaras av vad jag faktiskt köper för lampor än vad jag själv föredrar innan jag ens köpt lampor. :)
Nu sitter det 8st LED-Spots direkt från kina, dessa är märkta 12VDC. Men när jag öppnar dom så finns en FULLBRIDGERECTIFIER på ingången, så det fungerar ju såklart på både AC och DC, testat detta.
Så till just dessa kommer det mer hänga på vad jag hittar för nätagg till dom. Ska också ta reda på om det är 12V eller typ 9-30V/12-24V som funkar. Laptopladdare gillar jag, 19V är lagom hög spänning och de är ofta rätt kraftiga.

Har köpt en LED-slinga förresten, en med stora färgade lampor som egentligen är plastlampor med en LED i varje.
20 lampor på slingan som matas med 31VDC. Har sett detta mer och mer, och de kör väl helt enkelt 10st LED i serie och så får spänningen fördelas.
Men denna är med färgerna röd, grön, blå och gul. Börjar misstänka att alla är sånna där med fosfor-färg eller hur man ska säga. Vill minnas herr Big Clive kikade på detta nån gång.

Men det kan tänkas att jag ska köpa ett gäng av dom och bygga slingor utan de blå. Detta till julgranarna.
Slingan i fråga, från STAR trading på lampgrossen
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Mhm.. :doubt:
Ikväll har jag lärt mig en sak och funderar på en till.

Ett kina-spagg märkt 12V 3,2A bör ju mäkta med runt 40W. Jag har mätt att jag inte går särskilt långt över 40W med mina trädbelysande spottar. Men kina-spagget klarar inte tända dom, då blir det bara disco. Men tänder jag hälften först, så klarar det av det. Löses med kraftigare spagg såklart.

Men, höga tallar är väl inte helt lätt att belysa. Ute ser det rätt bra ut, men inne med lite mysbelysning tänt så syns det knappt. Det var ju inte vad jag tänkte mig direkt.
Löses med mer ljus, men nån måtta måste råda också. Ska fundera lite på detta..

Dubbla motgångar svider ju alltid om inte annat, men man kan väl inte få rätt på allt direkt.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av Zhorts »

Ja, 40W ljus stämningsbelysning på 1 meters avstånd, och 40W på träden på 5-10 meters avstånd (eller mer?) - vilket vinner? Nånting nånting ljusstyrka flödesintensitet yta avstånd - kan väl vara så att faktiska ljusstyrkan avtar linjärt, och sen ska man ta hänsyn till ögat också...
Tyvärr är det väl så att du måste "kräma på" mer ljus för att få önskad upplevelse.

Dina lampor drar säkert mer än 40W när de precis ska tändas, vilket löser ut ett överströmsskydd. Att du har problem är alltså ett tecken på viss kvalitet!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda lyser upp trädgården

Inlägg av FormerMazda »

Hög tändström och fungerande överströmsskydd är såklart svaret på den "gåtan".
Blev dock lite osugen på att lösa det meddetsamma när effekten inomhus inte alls blev så bra.. Men nu har jag grävt ner så mycket kabel så det lär få leva kvar i vilket fall.
Skriv svar