Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen för din trevliga kommentar!

Jag tänker nu såhär att jag löder de kvarvarande 12 tåtarna sen försöker jag, som du sa, ha is i magen och tar det lugnt och metodiskt med felsökningen.

Då kan jag få scenariot att allt funkar vid spänningssättning.

Jag tvivlar men är man försiktig och metodisk kan det faktiskt gå.

Wish me luck!

MVH/Roger
PS
Ikväll ska jag löda tre tåtar, efter det återstår nio tåtar, tre dagar till mao. Det funkar faktiskt bättre att ta saker i babysteps, man minimerar slarvet då för det blir ingen stress dvs man kan göra de tre lödningarna (till exempel) approximativt perfekt istället för att stressa iväg och löda alla tolv. Jag har märkt detta även i mitt KAM-projekt där jag alltså handlindar 1000 varv 0,1mm Cu, jag började med att jag tänkte att jag skulle linda 200 varv åt gången för annars "händer" ju inget men jag fick flera problem och då speciellt hade jag av den tunna tråden MEN när jag istället började linda 100 varv per dag istället så har jag fått flyt, det gäller alltså att inte gapa över för mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött in tre tåtar till (sex lödningar).

Reglaget har jag kallat JFET/MOS som alltså kastar om polariteten på gaten.

Observera att jag inte kommer kunna testa nåt annat än det "politiskt korrekta" dvs om det är en JFET kan jag bara testa gate-spänningar mindre än noll (för N-kanal) vilket innebär att jag inte kan driva på gate-spänningen till att till exempel vara en aning positiv, samma gäller MOS dvs bara det politiskt korrekta funkar, vilket är lite synd.

MVH/Roger
PS
Bara 12 tåtar kvar, om tre dagar är jag färdig med det formella :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött klart allting :)

Det enda som egentligen byggmässigt återstår är att montera trafon i locket och skruva dit trafons sockerbit.

På tacksamt tips från Protte har jag sågat upp och kapat upp en 12mm tjock typ 20X20mm plyfa som jag avser limma i locket (inuti toroiden) och detta för att stärka montaget för om man bara skruvar träskruv i 12mm plyfa (som locket också är i) samtidigt som man inte vill att skruven skall sticka igenom OCH skruven är avsmalnade och spetsig där fram, ja då kan det hända att netto skruvgods inte blir större än säg 5mm, det är alltså det djupet skruven biter ordentligt i vilket jag anser är för lite för en 2kg tung trafo, så jag kommer alltså limma på en plyfa-bit.

Dock kommer jag inte ta tag i trafo-biten på ett bra tag för nu återstår främst att jag felsöker noggrant och därefter monterar jag dit alla fem (!) säkringar samt spänningssätter med de båda 9V-batterierna, Ohm-meter kommer användas flitigt i felsökandet t.ex kommer jag testa vilken resistans "batterierna" ser när systemet är påslaget, detta värde bör vara högt, jag skulle inte acceptera mindre än 10k (med polriktig mätning).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu felsökt hela matningen, tog typ en timme.

All matning verkar vara rätt kopplad, AC stämmer, glättningskondingarna stämmer och dioderna/bryggorna dit stämmer, batterimatningen stämmer, diodsummatorn stämmer (summerar 9V perfekt med 18V), brytaren bryter ordentligt och matningarna på respektive kort stämmer.

Sen har jag roat mig med nåt spännande, när nu alla kort är inkopplade, dvs att sniffa av vilken resistans respektive rail har till backe (med noga vald polaritet dvs plus på Vcc osv).

Jag får då:
R(Vcc vs GND)=280 Ohm
R(Vss vs GND)=900 Ohm

Att det här är asymmetriskt är inte så konstigt för ofta drar man mer från plus än från minus, i alla fall gör jag det när jag t.ex lägger nån extra lysdiod på positiv rail.

Men 280 Ohm känns aningen lite för säg 18V över det då surplar det alltså statiskt hela 64mA (om vi räknar linjärt, alltså).

Tror Ni det är nåt galet med detta?

Eller ska jag inte oroa mig?

MVH/Roger
PS
Det är inte så bra för batterierna om det nu är så att Vcc surplar typ 30mA vid 9V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag försökte nu testa standby-strömförbrukningen men misslyckades.

Jag lödde dit var sitt 10Ohm-motstånd på DC-plugg kontakterna och i serie med batterimatningarna, minusmatningen svarade då med avbrott och det var mycket riktigt avbrott i DC-plugg kontakten, det fanns alltså ingen kontakt inifrån mittstiftet till mitthylsan, om Ni förstår vad jag menar.

Kontakten var köpt hos ELFA men jag klandrar inte dom för även solen har fläckar :)

I morgon får jag byta ut DC-pluggen mot en ny, hoppas det kommer funka bättre.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag nyttjat mina DC-plugg adaptrar för att kunna sniffa strömförbrukningen i stand by.

Denna är inte så imponerande för båda rail ger lite knappt 50mA och mitt nyligen köpta uppladdningsbara 9V-batteri (till mitt gitarrförstärkarprojekt) har en kapacitet på 300mAh och då fick jag leta så ett alkaliskt batteri har kanske 500mAh men troligtvis inte så mycket mer.

Då är det bara att räkna, stand-by tiden blir i runda slängar 500mAh/50mA=10h.

Fast det funkar faktiskt för man testar bara "stötvis" och om man hushåller med soppan håller det en arbetsdag.

Så det här anser jag inte är nåt problem.

Dock har jag fått lite problem med nåt oväntat, min spisblinkare (KSB) vill inte fungera riktigt.

Först fungerade KSB inte alls men när jag drog ur "strobe"-signalen (signalen som kommer från nätet dvs +18V och då skall stroba KSB till att INTE blinka) så hoppade den till liv och började blinka med rätt frekvens och pulsbredd vad det verkar, men med strobe-signalen inkopplad fungerade det alltså inte, jag blev då att tro att 10M-basmotståndet (för LED) som sitter på KSB stördes av väldigt lite strobe-signal samtidigt som jag aldrig körde nån strobe-signal även om jag upptäckte att den gick till jord via totalt c.a 15k bara, så jag infogade en diod och vips blev det att funka igen fast inte till blinkmönstret jag designat för utan till en något högre frekvens med ungefär 50% d-c (istället för runt 10% d-c) fast med ungefär rätt frekvens.

Knepigt nog hjälpte alltså inte dioden fullt ut och ett tag funderade jag på läckströmmar i backriktningen hos 1N4148 (för denna diods prestanda skall jämföras med 10M-motståndet som sitter på KSB) men efter att ha bytt dioden mot ett motstånd på 10M OCH därmed fått ett bättre resultat SAMTIDIGT som jag mätte att dioden har en backresistans >20M (för minst det vet jag sedan nyligen att min DVM klarar) så blir jag lite konfunderad, inte riktigt logiskt det här.

I vilket fall är det tydligt att högre resistans på strobe-signalen ger en bättre funktion (eventuellt funkar en "lågläckande" diod ännu bättre), jag har nu räknat ut att KSB kräver c.a 1M som "basmotstånd" när den är driven av nätets 18V, nästa steg kan således vara att byta ut dioden mot 1M (fast verifiering av "statisk" belysning medels 18V kommer att dröja för jag har inte ens monterat trafon än :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på ett eventuellt trick.

Sätter man sig in i hur KSB verkligen fungerar blir man lite förvånad över komplexiteten trots bara två trissor, baspotentialen på den högra trissan (eller tom, på båda trissorna) blir stundtals rätt kraftigt negativa för om man börjar med att titta på hur vänstra kondingen jobbar så laddas den upp av kollektormotståndet via högra trissans bas och när den har gjort det så drar vänstra trissan men spänningen på högra sidan om kondingen ger då en negativ potential på högra trissans bas varvid den spärrar och uppladdningen av den negativt laddade kondingen sker till dess baspotentialen är >0,7V (innan det kan baspotentialen vara alltså teoretiskt vara -Vcc).

Så jag kommer nu bygga mig en "äkta" Zener-diod mha en 10V-Zener seriekopplad med en 1N4148 där jag väljer 10Vz för att ge stor marginal till "minussvinget" ovan men också för att KSB skall kunna styras från 18V (som strobe-signal) och i det fallet kommer jag nog köra 10k i serie med min äkta Zener, äkta Zener används annars främst för jag är tveksam till hur bra det blir med en diod från bas till emitter och om det kommer påverka frekvensen hos KSB, nu blir det ingen påverkan alls.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Visade sig att detta trick faktiskt fungerade :)

Rätt bra att ta sig tid och energi att verkligen försöka förstå innan man "spontan-laborerar".

Jag löste det alltså mha min "äkta Zener-diod", sen har jag även testat att injicera 18V, kände mig lite vågad för det blir rätt på KTD's NPN-emitter MEN basen innehåller i princip en 18V Zener så jag skulle inte få genombrott, trots att detta tycks ske hos alla BJT vid en spänning runt 8V.

18V fick således front-LED att lysa konstant, medans batterimatning får den att blinka (med runt 1Hz, 10% d-c) vilket var hela tanken.

Nästa baby-step blir att kolla så att KSU (Supply Unit) sköter sig, en rätt onödig funktion men man kan i fält vilja biasera trissorna lite som man vill och då är ett litet agg bra att ha.

Därefter skall jag mäta lite på KTI och dess oscillation medels trapppstegsfunktion och triangelvåg.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar min uppgradering av KPD (Power Device/Diodsummator).

Den har nu dioderna införda, vid batteridrift är alltså KTD_+18V noll Volt (men resistivt 4k7 till backe) och ingen strobe finns så att KSB (Spisblinkaren) kan blinka som den vill MEN bara om dess negativa sving inte störs vilket diodarrangenamanget ser till.

När sen nät finns (dvs KTD_+18V finns) så går det ström genom strobe för 18V>10V och 10k räcker sen för att dra LED konstant hög.

När jag kommit lite längre i mitt felsökande har jag tänkt göra en liten video på detta, nu får Ni mest tro mig på mitt ord :)

MVH/Roger
PS
Fast det är låååågnt kvar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har börjat tänka på reproducerbarhet och visar således en bild på hur jag blev tvungen att bygga om KTI (Tester Interface) för att jag hade glömt att göra invoke i Eagle, i princip är konsekvensen att GND på logikkretsarna har kopplats till VEE (dvs negativ matning).

Jag vet inte om det framgår men jag har även en skriven dokumentation.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat KSU-delen (Variable Supply Unit) hos min transistortestare.

Jag får följande värden:
1) Umin(+)=0,6V (obelastat)
2) Umax(+)=7,0V (obelastat)
3) Umin(-)=0,6V (obelastat)
4) Umax(-)=6,8V (obelastat med knepig liten avvikelse)

När jag sedan testar strömgränsen för 0,1A via 16 Ohm får jag
5) U(16 Ohm, +)<1,4V=>88mA
6) U(16 Ohm. -)<1,4v=>88mA

Vipp för 3A är sedan uppåt istället för dom planerade neråt (3A uppåt/0,1A neråt), vid 3A-test får jag
7) U(2 Ohm, -)<2,4V=>1,2A (verkar som om jag valt för stora motstånd men 6LR6 kan heller inte leverera så mycket)
8. U(2 Ohm, +)<2,8V=>1,4A, återigen en något trist asymmetri

Jag har kollat så att batterierna inte går helt på knäna vid dessa dryga 1A, ena batteriet sjunker från 8V till 6V vid 1A, batteriet är praktiken helt nytt så vart "Uo-tappet" från 9V till 8V tog vägen, det vet inte jag för jag har bara kortvarigt surplat 50mA ur dom.

Jag tror jag valt fel värden på de strömbegränsande motstånden men när jag nu dubbelkollar ser jag att jag nyttjat två 0,1 Ohm/6W i serie över en Vbe-sträcka dvs jag borde få en strömbegränsning om typiskt 0,6Vbe/[(2X0,1)Ohm] som är lika med 3A MEN jag får alltså bara lite drygt 1A, skumt.

En vild gissning här är att ledningsbanorna hos KSU PCB är klena...

Nåväl, jag tycker dryga 1A är mycket bra, det har jag stor nytta av, det som i batteridriftfallet dock är lite tråkigt är att max utspänning bara blir +/-7V typ och vad skall man med ett sånt agg till :D

MVH/Roger
PS
Fast vid AC-drift blir maxspänning runt +/-18V (och tydligen minst +/-1A).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

KSU-delen hos min KTT är lite skum.

När jag inte ens i närheten fick ut dom 3A jag ville ha beslöt jag mig för att sniffa av utgångarna med skåpet.

Plus-sidan var rak och fin på skåpet, inga problem där (annat än futtiga 1,2A isf 3A).

Minus-sidan betedde sig dock lite knepigt och oscillerade med 814kHz/1Vpp.

Jag är fascinerande dålig på stabilitetsproblem och det roliga var att den första ansatsen blev helt fel för den innebar en konding över VBE-multiplikatorns bas till jord, tyckte det var käckt men det tyckte inte kretsen :D

Sen gjorde jag nästan nåt desperat för jag kopplade kondingen över kollektormotståndet till effekttrissan OCH då försvann oscillationerna, mycket fascinerande!

Medans jag alltså försökte "strypa bort" oscillationerna i första läget så tror jag att jag gjort nån slags "feed-forward" på fasen i det andra läget dvs jag har ökat på fasgången istället för att strypa bort amplituden.

Jag tycker sånt här är mycket intressant för det är en diffus konst att hålla saker stabila.

MVH/Roger
PS
Fast varför maxström över 2 Ohm är 1,2A medans den över 8 Ohm bara är 0,5A det fattar inte jag, obelastat ger agget nämligen +/-6,8V
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KTI som genererar Uc/Ud rampspänning och Ib/Ug stegspänning lever :)

Uc/Ud genereras klockrent rätt dvs en trekantsignal på 5,0Vpp (ovanför GND) och runt 1kHz.

Ig/Ud genererar dock en något för hög spänning på typiskt 5,6Vpp (ovanför GND) som mest, detta är mindre bra men jag ser i schemat att det går att trimma bort mha R3, bifogar schemat och board-layouten.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu felsökt ungefär hälften av alla förbindelser.

Tidigt blev jag att behöva löda om för jag hade råkat kasta om ett par lägen, så det är nyttigt med felsökning innan felen uppstår, mycket roligare så.

Fem poler kvar, tar nog tre dagar.

MV/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag felsökt ett par poler till, de verkar vara kopplade som dom ska.

Tre poler kvar vilket jag hoppas fixa i morgon kväll.

Slutligen behöver jag tre korta banan-kablage av helst färgerna vit (Bas/Gate), grön (Kollektor/Drain) och gul (Emitter/Source) samtidigt som det kan vara tryggt att starta upp apparaten utan nånting inkopplat.

Spännande :)

MVH/Roger
Skriv svar