Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Gränssnittet (KTI) är nu färdigritat schemamässigt.

I morgon kommer jag cadda layouten.

Jag är så säker på att det här kommer fungera att jag inte provbygger (mer).

MVH/Roger
PS
Ett par irritationsmoment med Eagle:
1) När man drar wire så släpper den inte alltid vid dubbelklick, jag har ibland fått klicka typ 20 gånger snabbt i rad innan skiten släpper.
2) Biblioteket har en helt korkad sökmotor, idag kom jag på att 4082 gick ingalunda att söka på, däremot 4082N :D
3) En klockrent önskvärd feature vore om man bara kunde kopiera komponentsymboler från tidigare projekt där man mödosamt ändå lyckats hitta dom, men icke då, symbolerna måste man leta upp igen och ibland är det bland hundratals av onödiga symboler, jävla skitfunktion!
4) Vänligen hjälp mig någon att skapa ett eget bibliotek med dom absolut max 50 symbolerna jag behöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Sök med * före och efter, eller för den delen mitt i, så kan du söka på allt möjligt och ändå hitta det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Borre!

Men varför är den så jävla klumpig?

Det är väl självklart att om man har med början så ska den lägga till resten?

Nej, nu behöver man resten för att kunna lägga till början, fullständigt idiotiskt tycker jag :D

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Tycker den fungerar utmärkt, det är ju mer eller mindre standard att man söker med * för att visa på att man söker något som även matchar annat för eller efter. Fungerar på samma vis här i forumet tex.

Ponera att du säker efter en komponent med bara två tecken, vill du istället få upp alla andra som även innehåller dessa två?
Då gissar jag på att det låter mer som "varför i helvete visar den en jävla massa träffar när jag söker efter xx och inte bara xx!!" :P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fattar inte vad du säger, men jag är nog för mycket av en dinosaur :D

Säg att jag vill ha tag i en krets som tydligen heter 4093N (Quad 2-Input NAND).

Menar du då att det är självklart att man ska skriva: 4093*?

Och att man inte får upp nåt svar alls om man skippar asterixen.

Eller om man tar LM324, är det så självklart att man ska skriva LM324* eller kanske *324*?

Nej, jag fattar inte för det måste ju vara lättast om den söker på nuffrorna från vänster till höger (och skippar eventuella suffix, så många suffix på kretsarna finns det ju liksom inte).

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Självklart och självklar, många sökfunktioner fungerar på just det sättet.
Söker du utan * visar den efter exakt det som står och med kombinationer av * visas fler resultat som matchar på vad som helst istället för stjärnan.

Jag har en komponent som heter 20s, söker jag efter den vill jag att den visas, inte alla andra hundra resultat som har 20s i sitt namn, så som sökningen *20s* hade gett.
Nej jag tycker sökfunktionen fungerar precis som den ska, antingen söker man på exakt fras eller använder sig av funktionen för att söka på matchande namn med *.
Sen att inte alla vet om det gör inte sökfunktionen sämre, läser man dessutom hjälpfilen så är det förklarat där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra att veta, jag känner mig klokare nu vad gäller sökmotorers idiotiska sätt att fungera.

Vänligen ursäkta min sarkasm men att 4093* skulle ge fler träffar än bara 4093 tycker jag fortfarande är korkat!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Googlar man är det ju tvärtom, vilket är synnerligen irriterande. 4011 ger en himla massa träffar medan CD4011 ger färre. Å andra sidan finns det tillfällen när man enbart vill ha resultat på det exakta sökordet, vilket ju då skulle vara det som är ingränsat av mellanslag och/eller interpunktion. Jag vill ha upp allt om 'transformator' men inte 'transformatorlindning', 'nättransformator' osv.
Det är ju en avvägning och en fråga om tycke och smak. På EF får man dock inte sjutton länkar först som alla är sponsrade ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

CD4011 ska naturligtvis ge färre träffar än 4011 just för att det är mera specifikt, men då är det mer specifikt med avseende på prefix dvs CD4011N får man typ på köpet (samtidigt som suffix alltid är mer obskyra).

Så tycker jag Eagle ska fungera också istället för att visa blankt sökresultat bara för att man varken har med prefix eller suffix.

Men nu har jag som sagt lärt mig hur jag ska göra och då är det inte lika irriterande längre.

Dock fortfarande väldigt korkat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här var inte helt lätt.

Routning av större kretsar gjorde att jag inte längre kunde följa min routing-filosofi dvs komponenterna kom inte lägre i samma ordning som i schemat.

Inte nog med det, det blev stundtals mycket trångt.

Jag trodde faktiskt ett tag att jag aldrig skulle få ordning på layouten, men jag lyckades till slut med hjälp av mängder med byglingar.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
KTT nästa :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av pstrand »

Hmmm. men många av dom skulle du få bort med lite sunt förnuft, men.........
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Eagle har inte alla hästar hemma!

Varför kan man dels inte kopiera lösningar från andra konstruktioner dels inte ens kopiera symboler från andra konstruktioner?

Nu måste man alltså precis hela tiden börja om från början.

Inte så roligt!

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 25 september 2016, 16:42:26, redigerad totalt 2 gånger.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Markera komponenterna i schemat med "group", välj "mirror" och högerklicka och välj "Copy: Group".
Stäng schema och board och öppna det nya schemat och välj "Paste".

Fungerar utmärkt även med två instanser av Eagle uppe där man kopierar mellan olika scheman.

Kan du inte bara fråga hur man gör istället för att häva ur dig en massa skit som aldrig stämmer i alla fall?
Åtminstone jag börjar lessna på alla dessa "är så jälvla korkat" och "jävla skitprogram" när det är du som inte kan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar Eagle :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har inget känsloliv så du må förlåta min passionerade okunskap.

Vill liksom bara att det ska funka.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 25 september 2016, 16:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar