Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt trevliga inlägg!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grovplanerat klart layouten för min transistortestare.

Fick vända på ett kort för att få det bra.

Layouten visar mest plintnamnen och hur matning skall dras, resten blir att tänka på vid skarpt läge för jag orkar inte teoretisera mer än såhär :)

Anyway, här kommer layouten.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är den färdigplanerade layouten.

Jag har lagt till "värden" på alla kontakter och reglage, vilket är bra att ha koll på.

Nästa steg, mm-papper.

Nästa gång jag stör Er har jag sågat till panelen samt monterat kontakter och reglage.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slog mig plötsligt att matningen ju kan dras smidigare, så jag har dragit om den på ett sätt som minimerar ledningslängder (och korsningar av ledningar)

Blev bra tycker jag, vad tycker Ni? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Bra! Det ser lite enklare ut!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, jag tycker också så.

I morgon hoppas jag att jag känner mig redo för mm-papper.

Sen ska jag "bara" såga ur panelen ur min 0,5mX0,5m stora Aluminium-plåt jag köpt från ELFA av alla ställen :D

MVH/Roger
PS
Köpte nyligen en "universalsåg" från Biltema, den var billig och verkar bra så jag tänker preliminärt använda den men jag är sugen på att köra min elektriska Verto sticksåg istället fast kruxet är att när man närmar sig slutet på sågningen så hamnar "markören" utanför objektet och det kan bli riktigt snett, tro mig jag har varit där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KTT har nu fått en KSU (variabelt nätagg) installerat också (bygg- och planeringsmässigt, alltså).

Hade lite problem med KSU initialt men har mha speciellt Janson1 fått ordning på problemen som började med att man inte ens kunde ändra på spänningen innan KSU gick i strömgräns, dock hade jag korkat nog tagit bort stabiliseringskondingen över Vbe-multiplikatorn och det gjorde jag för att inkommande matning i det här fallet redan är stabbat men det visade sig vara fel så när jag införde 100uF så löste denna biten sig, dock hade jag sen problem med att man inte kunde "brutal-kortsluta" för då brann grejerna upp, lösningen fick jag alltså från Janson1 dvs ett lite seriemotstånd i serie med basen på strömavkänningstrissan (samtidigt som jag kom på att man behöver ett motstånd i serie med LED).

I detta projektet återstår nu bara bygge av KTS (supplyet) och KTT (själva hjärnan i systemet).

Min ide' är dock att det lådprojektet som saknar minst antal kort skall iordningsställas först, det lådprojektet är KGA (gitarrförstärkare) och det saknar bara ett enda kort, KVD (spänningsdubblare och laddningskrets).

I morgon skall jag alltså hugga in på KVD :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KTS (Transistor tester Supply) är nu färdigbyggd.

Jag behöver dock testa den och behöver tänka en stund för hur jag skall göra även om det egentligen inte är så konstigt för utgångssteget är i princip ett Klass B audiosteg även om det inte används till audio för det används bara med en matningspolaritet om gången dvs för typ NPN nyttjas den positiva halvan av KTS och för PNP nyttjas den negativa halvan, inget märkvärdigare än så alltså.

Vis av problemen med min KSU (Supply Unit) har jag infört dom ändringar som krävdes i det projektet och de var dels att det krävs ett seriemotstånd mellan strömavkänningstrissan och överströmsindikerande LED för annars kan både trissa och LED brinna dels behövs det ett "base-stopper"-motstånd för att lugna ner systemet och framförallt för att verkligen iscensätta strömgränsen (finns annars ingen strömgräns av nån konstig anledning).

Nu ska jag äta kvällsvard :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har funderat idag kring möjligheten att boosta spänningen något för jag kan just nu bara mäta upp till c.a 15V vilket har att göra med att mina OP bara tål +/-18V.

15V är en rätt ynklig maximal kollektor/drain-spänning, jag siktade ursprungligen på 25V i alla fall (har en effekt-JFET jag skulle vilja mäta vid dess maxspänning, 24Vds) men OP's dåliga spänningstålighet fördärvade det.

Nu är det dock som så att man är egentligen inte så beroende av vad OP tål för man kan separera kollektor/drain-matningen från OP/sys-matningen MEN försöker man göra det blir det komplicerat på andra sätt, till exempel behöver jag då en hela 5-polig vippbrytare för alla matningar (inklusive en fas AC), AC:n kan man dock låta bli att bryta dvs alltid lämna den på (likt hur en TV fungerar i stand-by) och då krävs bara 4-polig brytare vilket dessutom finns.

Men man får fler problem för dels måste minst en singel-OP tåla spänningen (som vi leker kan vara +/-50V) dels måste då trafon leverera samma ström men vid en högre spänning och jag önskar gärna kunna svepa 5Ap, detta svep är en trekant så vi kan anta 3Ae sen skall detta svepas under hela trekansvepet av spänningen som vi kan anta är 25Ve, då blir förlusteffekten hos KTS-buffertrissan 25*3=75W!

Uppskattningsvis 3Ae behöver alltså kunna levereras "kontinuerligt" av trafon och om vi antar att trafospänningen också är 50Ve (lite onödigt högt, men ändå) då är dess VA-krav 50V*3A=150VA.

Jag har precis sett att det finns toroid-trafos på 40Vac, toppspänningen är då 57Vp och om man reglerar ner den till 50V så har man i grova drag 7V*3A=21W att kyla bort från de reglerande trissorna.

Trafon (Block, 56-129-80) är bred (122mm) men inte jättehög (53mm).

Dock är den dyr så detta kommer nog aldrig hända :D

MVH/Roger
PS
Det är för mycket strul med den här ombyggnaden så jag kommer nog strunta i det, jag har t.ex redan börjat bygga ett kort (KTS) där jag struntat i att montera vissa komponenter som inte behövs OM jag ska köra enligt ordinarie ide', ska jag däremot köra enligt den här nya ide'n så måste jag löda dit nästan alla dom komponenter jag nu struntat i. En liten småklurig ide' slog mig dock, man kan dra KTD-matningen (högspänningsmatningen) till AC_IN där det ju sitter en regulator, sen kan man diodsummera ihop denna spänning med Batt_IN vilket redan görs på kortet och ut har man då att Vcc/Vss antar +/-(6V-12V) där 6V är urladdat 9V-batteri (men skall ändå räcka för att driva TL084 OP).

Jag har förresten kommit på att jag inte kan köra med OP27 för även om den tål hög spänning så funkar den inte vid så låg spänning som jag behöver, data är typiskt +/-(15-22)V och jag behöver minst +/-6V vilket TL071 dock klarar dvs +/-(3,5-18)V

Ett sätt att enkelt få upp Uc/Ud vore om det fanns Single och Quad OP som helt enkelt tålde mer, en intressant rackare har jag dock hittat och och det är OPA445 [+/-(10-45)V] som är single men den funkar inte tillräckligt lång ner i spänning har jag precis upptäckt, jag är nämligen envis med att mina grejer SKALL fungera med 9V-batteri(er) :)

PS2
Det stämmer inte att OP27 bara kan köras mellan +/-(15-22)V trots att detta var vad som stod i ELFA-katalogen för enligt Ti's datablad kan den köras mellan +/-(4-22)V. OP27 rules :D

Jag behöver alltså minst en enkel men gärna också en fyrdubbel OP som klarar så hög spänning som möjligt SAMTIDIGT som dom ska klara +/-6V.

Jag kan inte påstå att jag hittade den för jag fick tipset från EF men det var ett tag sedan jag snurrade runt kring detta, anyway denna har jag återfunnit: LTC6090 [+/-(5-70)V] 10-310-79 SO8 (har dock SO8-DIL8 adaptrar köpta av Electrokit).

Det börjar bli intressant nu :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller nu på och testar KTS.

Fick genast problem.

Med en tillfällig spänningsföljande OP som drivare av slutsteget så fick jag inte ut mer än +/-8V när jag på OP:ns plusingång vred in +/-18V.

Fattade ingenting men till slut chansade jag på en grej (även om jag tyckte att det inte borde behövas för jag har byggt OP:buffrar med komplementära trissor och bara dragit ihop basarna förut) dvs att klippa ena komplementärsidans basmotstånd (R1=0 Ohm) och bara nyttja R2 (0 Ohm).

Då fick jag rätt positiv spänning :)

Sen provade jag den negativa sidan också och det funkade där med.

Jag har ingen bra teori om varför men kanske man måste ge trissor lite "slack" i sådana här sammanhang för vad jag i praktiken gör är att jag stryper 6st Vbe på de två Tripplington.

När jag kommer hem från ICA kommer jag således stoppa i 2X10k som "base-stoppers" (igen).

Base-stoppers börjar visa sig mer användbart än vad man kan tro :)

MVH/Roger
PS
Vore intressant att veta EXAKT varför det blev såhär :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på det här projektet.

Jag har antingen för låg utspänning (R1=R3=0) eller så har jag för hög utström/oscillationer (R1=R3=10k).

Det mest intressanta är att om jag kör ENBART OP_OUT in på KTS samtidigt som OP är kopplad som spänningsföljare vilket kopplas till OP_IN då drar KTS +/-30mA när jag vrider på potten (och ställer in typiskt +/-18V ut på OP), observera att det inte finns några BDX:er på kortet vid detta testet.

Så vart tar strömmen vägen och HUR kan den ta vägen nånstans när effekttrissorna är bortkopplade och det typ är avbrott i kedjan samtidigt som strömbegränsartrissan dels är hårt spärrad dels aldrig får nån signal för dess LED är urkopplad dels mäter hel?

I ren frustration blev jag att koppla ihop ett par BDX:er psss i projketet och lät dom drivas av en OP psss i projektet på mitt Velleman kopplingsdäck.

Vad hände tror Ni?

Jo, det fungerar galant!

Så jag har alltså nåt problem med själva kortet, två scenarior:
1) Jag har gjort en dundertabbe i min caddning
2) Kinesen har gjort fel

Jag vågar dock påstå att Kineser inte gör fel så det är jag som gjort fel på nåt sätt, blir att syna kortet ordentligt i morgon, eventuellt spärrar strömbegränsartrissorna inte lika bra som jag tror men att BÅDA trissorna skulle gå sönder på precis samma sätt, nej det köper inte jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu bestämt en sak som gäller hela projektet men speciellt kan KTS fortsätta vara så fattigt bestyckat som det är.

Jag nöjer mig med att bara kunna testa trissor upp till c.a 15V, dessa är fördelarna:
1) I/V-linjer kan extrapoleras ty de följer ju ändå bara "Early Voltage".
2) Finns ingen risk att man bränner en trissa för typ alla tål 15V
3) Mindre komplicerad (speciellt map alla tre matningarna, batteri MÅSTE liksom vara med :) )
4) Standardlösning vad gäller power för i princip alla mina låd-projekt (KGA undantagen men power är snarlik även där)

Nästa steg är således att försöka få ordning på min KTS (Transistor tester Supply), här är mina ide'er:
5) Kolla OP'ns utström genom att lägga 10R i serie med utgången, eftersom labbagget visar +/-30mA i ändarna av potten så kan det dock inte vara OP som drar ty dom brukar inte klara mycket mer än 5mA
6) Inför Rail-motstånd, eftersom Velleman-plattan försörjer både OP och KTS så kan man lägga ett par 10R i serie med KTS rail (första testet verifierar sedan att OP inte drar så OP kan hänga kvar på labbaggs-matningen)
7) Klipp kollektorerna hos "Vbe-trissorna" (T3&T4, som bara används för strömgräns), dessa dessa borde alltså vara FULLSTÄNDIGT spärrade av att ett motstånd är kopplat mellan bas och emitter/jord samtidigt som jag ryckt ur strömgräns-LED (som ger basström till Vbe-trissorna vid strömgräns)

Summering (olastat mest, basarna kortslutna till varandra vilket borde vara ett säkert Klass B-steg :) ):
8. Bygger jag separat med BDX så funkar kopplingen klanderfritt (även med belastning)
9) Har jag båda BDX ombord blir spänningarna ut bara +/-8V dvs 10V mindre än normalt samtidigt som det går +/- 30mA när pot är i ändlägena
10) Tar jag bort båda BDX från kortet så blir det fortfarande +/-30mA i ändlägena av potten :!:
11) Har jag bara en BDX ombord och testar enbart den sidan så funkar det perfekt

Den enda teorin jag egentligen har är att TL071 faktiskt kan leverera 30mA och Vbe-trissorna leder trots att dom borde vara spärrade men det finns ingen annan väg strömmen kan ta, enligt schemat alltså.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 mars 2018, 17:47:38, redigerad totalt 5 gånger.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Janson1 »

Ang spänningsfelet: är det exakt lika på plussidan som på minussidan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Ang spänningsfelet: är det exakt lika på plussidan som på minussidan?
Ja, mer eller mindre.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Med 10 Ohm i serie med utgången på OP får jag c.a (spänningsföljare, i pottens ändlägen <+/-18V kopplad till V+)
1) +/-30mA
2) +/-8V (mätt på OP'ns utgång, nåt annat finns ju liksom inta att mäta på ty BDX är borta)

4k7 ligger förresten i serie med rail in till potten (100k) för jag har märkt att OP inte gillar Vcc/Vss rätt in på V+.

Men det slår mig nu att OP borde vara i det närmaste OL dvs sakna feedbackmotstånd för BDX är borta så varför går den då att reglera överhuvudtaget och det dessutom ganska linjärt?

Detta stämmer inte, den jobbar nämligen som komparator ser jag nu där komparatorgränserna dock bara är runt +/-8V när det borde vara närmare +/-18V som är matningen.

Men tydligen får den i alla fall ingen feedback, vilket är bra såhär långt ty den ska inte ha nån feedback MEN vad är det då som slukar så mycket ström att "rail" inte kan nås?

Jag ändrar mig, en spänningsföljande OP kan i princip ha hur högt feddbackmotstånd som helst och ändå fungera, allt hänger då på biasström vilket min JFET OP i princip inte har.

Sen märker jag att även om BDX saknas så att det bara borde vara "luft" där så reagerar OP genom att höja lägstaspänningen något när jag rycker ur V-_kabeln (går i princip från -8V till -7V) men eftersom detta är de fysiskt bortkopplade BDX:ernas emittrar så undrar jag över den skillnaden för den pekar på att bortkopplade BDX:er ändå representerar en resistans som skiljer sig ifrån öppen minus-ingång (observera att OM det finns V- motstånd så fås ju förstärkning).

Men jag har en tydlig komparator-funktion med BDX:erna bortkopplade (fysiskt), jag har den med OP(V-) kopplad till de icke-existerande gemensamma emittrarna OCH jag har det, med viss skillnad dock, när jag fullständigt drar ur V-_tåten ur OP så på nåt sätt får OP bias från det obestyckade kortet (för det har ju ingen bias när tåten är urdragen), samtidigt är tydligen V-_resistansen ner till backe ALLTID mindre än feedback-resistansen där feedback-resistansen börjar hos OPn's utgång och går via input-arrangemanget hos KTS och plockas sedan vid de obefintliga BDX:arnas emittrar där den går till V-, detta är loopen.

V- går sedan på nåt sätt relativt lågimpedivt ner till backe för annars finns ingen förstärkning och finns det ingen förstärkning så finns det ingen komparator-funktion.

På nåt sätt verkar det alltså som om om utgången blöder trots att den inte ens är bestyckad!

Nej, jag vet inte för samtidigt orkar ju inte OP driva ingången...

Mera mätningar :)

MVH/Roger
Skriv svar