Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite idag, Zener-reglering är inte någon exkakt reglering för dels finns det lite tolerans på själva Zener-knät, dels ändras Zenerspänningen något map ström.

I grova drag får jag en strömvariation från 1mA (9V-batt=6V, slut) till 6mA (12V-matning från AC), därför kommer jag minst få en uppskattad spänningsvariation om säkert 10%.

MEN, Good Enough är först och främst min devis samtidigt som det lilla felet är systematiskt dvs om du sitter och testar två transistorer på rad (i batteridrift) och du gör det under relativt kort tidsspann så kommer det vara lika mycket fel på den ena som den andra transistorn samtidigt som denna transistortestare inte ens är tänkt att vara modell TopNotch (dvs som vanligt :D ) och dessutom är precisionen i själva beaktandet av kurvan på (det analoga) skåpet inte så hög.

Tänkte ändå ett tag 7805/7905 men jag får problem för jag anser att ett 9V-batteri är slut vid 6V och med en 5V-regulator har jag då bara 1V att reglera med, det blir för lite, dessutom ska dom blöda minst 5mA har jag läst vilket får batteriförbrukningen att sticka i väg (zenerna drar totalt minst 2mA), hellre Zener och något oexakta data.

Jag har förresten ytterligare en Zener-reglering (2V7) fast här vill jag minnas att "problemet" är ännu större ty dess knä är inte lika skarpt på dessa små spänningar, kanske jag kör blå LED istället.

Slutligen, att använda Zener som jag planerar ger konstruktionen mer struktur ty annars skulle man behöva hämta spänningarna från KTS hela tiden, nu ligger dom väldefinierade vid varje IC.

MVH/Roger
PS
Jag kom på ett litet problem på bussen idag, dekadräknaren räknar tio tillstånd (0-9) vilket bara ger 9 steg (ty noll är noll mA, typ) varvid min Ib/Ug-kalibrering inte stämmer. Jag har tidigare gjort en fix för detta (nyttjade HC163 + NAND-avkodare) som resetade den binära räknaren (synkront) vid tillstånd Ah, då fick jag 10 tillstånd men när jag ville gå över till 4000-serien (för att slippa 7805-böket) så fick jag tag i en annan typ av räknare (4029) som dock kan asynkront resetas (mha Preset+nollor på JAM Inputs) samtidigt som jag kände att KTI blev att se enklare ut utan detta specialtillägg. Kanske jag dock inför det ändå för typ 0-1mA@0,1mA/steg vill man ju ha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar några roliga oscilloskopsbilder jag skapade vid ett testbygge för typ tre år sedan.

Märkligt nog hittar jag ingen tråd om detta på forumet, jag som nästan slaviskt laddar upp allt kul till EF :)

Fast jag ser att kortnumret är mycket lågt, dvs jag hade precis köpt kameran.

Här kommer dom i alla fall (som jag hittade tack vare datummärkningen i mina Paint-filer som oftast är från det datumet då projektet började).

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Jag har som sagt ingen dokumentation men jag ska försöka gissa :)

Det känns som om MiaM gav mig förbättringstips angående det här projektet, kanske jag skrev om det här i en annan tråd vars titel inte korrelerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag ändrat i KTI så att den ska kunna ge tio "trappsteg" (11 tillstånd, 10 steg).

Den här ändringen är inte idiotsäker för vad som händer är att när räknaren når värdet 11 (Bh) så nollställs den så snabbt det går dvs asynkront men eftersom det tar en liiiiten stund för att (p)reset ska få sin signal (via speciellt AND-grindens fördröjning) så hinner räknaren, eller snarare R2R-stegen, generera det elfte tillståndet i säg 100ns (ty "långsam" logikfamilj) varvid en glitch som början till den elfte "linjen" kan komma att synas, synkron reset hade varit bättre (som min ordinarie HC163 hade).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt om KTS, dvs strömförsörjningen.

Ville att allt som har med Power att göra ska tillhöra KTS, förmodligen kommer det att bli ett separat kort för jag tvivlar på att hela projektet får plats på ett halvt EU :)

Jag är mycket nöjd, det enda jag inte är så nöjd över är det faktum att 5A-inställningen gör så att strömmen begränsas till 5A (först) även i AC/Batt-fallet och det kan få till följd att speciellt dioderna brinner upp.

Ska nog överväga andra dioder för teoretiskt kan kanske 9V-batterier leverera 5A samtidigt som 7812/7912 (AC drive) stoppar vid runt 1,5A utan att gå sönder (strömgräns).

Det är således egentligen batteriernas strömkapacitet (och/eller dioderna) som känns kunna stjälpa projektet, detta samtidig som hög ström levereras under mycket korta tider (~1ms/nivå).

Frågan är alltså vad jag kan få ur batterierna, strömmässigt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Eller om man ska uppfinna på hjulet på nytt, titta på moduler som tar hand om "enkla" funktioner och som inte ligger i projektets kärnområde, typ displeydrivning, AC/DC, DC/DC-omvandlare, signalgeneratorer ...

OCH, därför jag nämnde det, ett blockschema, en krav- och/eller projektspec. Även om de flesta härinne gillar elektronik är det nog svårt att få lite välluststön av att titta på blandade scheman när man inte vat hur det är tänkt.
Eller för att parafrasera Cheshirekatten: "Vet man inte vart man är på väg kan man hamna någon annanstans ..."
Jag är väldigt trött på att höra dig tjata om det här med att man inte ska uppfinna hjulet på nytt.

Du fattar tydligen inte alls vad det är med elektronik som jag tycker är roligt.

Lycka till med dina plagiat av andras konstruktioner, du lär inte lära dig speciellt mycket.

Måste vara jobbigt att erkänna när ett bygge är klart att det du knåpat ihop hade andra kommit på.

Jag tycker faktiskt inte det är fel men det är inte det jag tycker är roligt.

Knepigt att du inte kan fatta det.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:Det känns som om MiaM gav mig förbättringstips angående det här projektet, kanske jag skrev om det här i en annan tråd vars titel inte korrelerar.
Det minns jag inte, men jag fortsätter väl genom att påpeka att det är väl lite på gränsen att ha 25V spänningstålighet på små glättnings/avkopplingskondingar (3,3µF tror jag att det stod i schemat) i nätdelen där du ansluter ett 24V-nätagg. Minsta spänningsökning så är du utanför specen.

Vet inte vad tumregeln/praxis är men nog brukar man ha lite mer marginal på elektrolyter?

(P.S. jag har inte läst allt i tråden ordentligt ännu, fick bara syn på just detta)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet inte vad tumregeln/praxis är men nog brukar man ha lite mer marginal på elektrolyter?
85-90% max! En kondensator som ska bär 24V ska ha en märkspänning på 30V. Nu finns väl inga 30-Voltare varför 50V är att välja.
Det här är inga EU-regler, men är praxis hos elektronikföretag som lärt sig läxan ordentligt.

Elektrolyter består av två poler. Det ena utgörs av en metallfolie (aluminium) som etsas så ytan blir ruggad (ser ut som ett bergslandskap) för att därigeneom få maximal yta. Den andra polen utgörs av saltlösningen, vilken inte är något man ska handskas med utan skydd.
Kondensatorn formeras genom att en spänning anbringas över polerna så ett oxidskikt växer fram på foliet. Det är oxiden som är dielektrikat. Genom etsningen får man större yta, vilket, enligt, kondensatorformler, ger högre kapacitans.
Dagens tillverkningsprocess ger oss kondensatorer med mycket liten spridning gällande kapacitans och spänningstålighet och står det 25V på kåpan, ska kondensatorn gå åt fanders vid 25.1V, annars har ju produktionen misslyckats med sina snäva kvalitetskrav.
Att ligga på gränsen är oklokt. Tillfälliga spänningsvariationer, smärre statistiska variationer och annat kan trigga en elektrolytisk tsunami.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:
rogerk8 skrev:Det känns som om MiaM gav mig förbättringstips angående det här projektet, kanske jag skrev om det här i en annan tråd vars titel inte korrelerar.
Det minns jag inte, men jag fortsätter väl genom att påpeka att det är väl lite på gränsen att ha 25V spänningstålighet på små glättnings/avkopplingskondingar (3,3µF tror jag att det stod i schemat) i nätdelen där du ansluter ett 24V-nätagg. Minsta spänningsökning så är du utanför specen.

Vet inte vad tumregeln/praxis är men nog brukar man ha lite mer marginal på elektrolyter?

(P.S. jag har inte läst allt i tråden ordentligt ännu, fick bara syn på just detta)
Hej MiaM!

Det står inte 3u3, det står 3m3 dvs 3,3 mF.

Sen har du dock rätt i att spänningståligheten är lite väl på gränsen men jag har liksom ett gäng 3m3/25V liggande :)

Dessutom kan det hända att jag bygger ett SMPS (+/-24V/5A) på nåt sätt och då är marginalen tillräcklig (även om så stora kondingar som 3m3 samtidigt blir onödigt).

Preliminärt blir det dock ett linjärt agg som driver och dels behövs då dom kondingarna, dels behövs då större spänningstålighet, finns ju liksom 24VAC-trafos och om jag då vill ha 24V ut så har jag 24V*sqrt(2)-3V-24V~>6Vpp i rippelmarginal och 5A/3m3*0,02(HW)=30Vpp :D

Ser nu att min KSU (Supply Unit) är feldimensionerad, vill minnas jag hade 3m3 X2 per "kanal" samtidigt som jag där vill ha 2A max och med 2A får jag 2A/5A/2Lytar*30=6Vpp i rippel, men vänta nu den var ju dimensionerad för 12V fast peak(12V)=17V och -3V -12V så har jag bara 2Vpp rippelmarginal kvar dvs kondingarna skulle behöva vara minst 3ggr större, med andra ord behöver jag 10mF*2 per kanal bara för att klara 2A vid 12VDC och 12VAC matning.

Jag tummar inte på 12VAC-matning för jag har nämligen ett helt gäng 12VAC/20VA väggvårtor liggandes fast observera att detta är för "Stand-Alone"-bruk.

Såsom min KPS (Power Supply) håller på att utvecklas så matas allt mha min KTD (Transformer Device) istället och den funderar jag på att göra switchad och om jag gör den switchad så kommer jag varken behöva stora kondingar eller hög spänningstålighet på dom kondingarna.

KTD är i princip bara tänkt att vara en ren transformator (för att kopplas in till KSU) men jag överväger nu om den inte borde vara en SMPS istället, detta lite för jag insåg plötsligt att den skulle kunna likrikta och glätta oreglerat i KTD men att allt skulle bli gigantiskt med avseende på transformatorstorlek ock kondingar, en eventuellt SMPS skulle sen kunna mata min KSU (Supply Unit) och alla andra delar i KPS.

MVH/Roger
PS
Bifogar min skiss över hur KPS håller på att utvecklas, det verkar kunna bli ett helt labbaggregat modell det enda man behöver av det :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu ritat om KTT något.

Jag har tagit bort effektdelen och infört min KTS-modul istället.

Schemat blir då renare och man kan koncentrera sig på vesentligheterna.

Nu börjar jag få överblick över det här projektet, det känns "do-able".

Bifogar schemat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att provbygga KTI först ty jag är aningen osäker på om det fungerar (kan få en jobbig glitch iom elfte tillståndet, hade hellre sett en synkron reset).

Samtidigt är nog den glitchen så liten (<100ns) att den kanske inte ens syns på skåpet.

Iom att jag bytt till 4000-serien och inte har de kretsarna hemma så måste jag vänta tills jag fått beställt dom.

KTT känner jag mig relativt säker på, även KTS så dessa kommer jag cadda asap.

MVH/Roger
PS
Kan ju inte bara beställa ett par logikkretsar så jag får hitta på nåt mer jag behöver innan beställning går iväg. En fyrdubbel Railt-to-Rail OP med standardkonfiguration (jävlar, jag kom nu på att den även behöver tåla +/-24V men snabb behöver den inte vara ty ~1kHz) är dock också önskvärd.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte erbjuda att skicka 2 st LMC6482 som är dubbla, men det funkar ju inte om du behöver 24V. Dessa tål max 16V.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill du ha lite roligt kan du ju pyssla med sekvenslogik och bygga en 11-räknare (eller om det var tio) som är helt synkron. Det var nära 40 år sedan jag sysslade med kombinatorik och står över med idéer.

Jag tror annars att du har väldigt kort glitch = omärkligt (omätbart).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Tänkte erbjuda att skicka 2 st LMC6482 som är dubbla, men det funkar ju inte om du behöver 24V. Dessa tål max 16V.
Tack ändå!

Då +/-18V är väldigt vanligt och i praktiken maximalt vad kommersiella OP tycks tåla så överväger jag nu att bygga ihop min KOP (som borde klara +/-30V) men den är caddad på ett halvt EU-kort vilket blir klumpigt, mins sagt.

En tanke som har slagit mig är att en kompis kan få cadda den som ytmonterad (hatar ytmonterat :) ) så att den kanske tom får plats i en DIL28-kapsel.

Min KOP är inte en Rail-to-Rail men bra nära.

En annan variant är min KTA som också klarar typ +/-30V men också är byggd på ett halvt EU, det kortet är emellertid klart så tillvida att jag har tio PCB av dom, maxström är +/-10A men det finns inget överströmsskydd :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ARDUINO!!!! Det här vore kanske något för en liten mikromaskin!!!! :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Vill du ha lite roligt kan du ju pyssla med sekvenslogik och bygga en 11-räknare (eller om det var tio) som är helt synkron. Det var nära 40 år sedan jag sysslade med kombinatorik och står över med idéer.

Jag tror annars att du har väldigt kort glitch = omärkligt (omätbart).
Det är klart jag kan bygga en synkron 11-stegsräknare (0-10) men med kapslar så skenar storleken snabbt iväg.

En tanke istället för provbygge är att jag eventuellt nöjer mig med en dekadräknare (0-9) varvid jag får se till så att bin/dec-ingången går att bygla godtyckligt samtidigt som Preset-ingången också går att bygla godtyckligt.

Om man tänker 10 steg bara i praktiken kan man t.ex svepa från 0mA till 9mA (vilket ju är som spisen :D ), och att inte nå 10mA är inte så stort handikapp egentligen, dessutom blir räknaren synkron och AND-grinden går bort.

Vad tycker du jag ska göra?

MVH/Roger
Skriv svar