Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

l2t skrev:Grattis i efterskott då! 50år är ju en milstolpe i ens liv

Själv så fick jag fira 55 i söndags i thailändska.
Hua Hin. Värre kan man ju ha det på sin födelsedag.
Tack ska du ha I2t och stort grattis till dig!

Ditt firande i Thailand verkar ha varit trevligt.

Själv behöver jag inte åka så långt, lyxmat på Sjömagasinet var fullt tillräckligt för mig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av l2t »

Visst, en dvd som första steg är alltid trevligt. Tyvärr så missar man alla andra intryck.

Av olika orsaker så har jag inte rest speciellt mycket innan så det tar jag igen nu.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ser jag att du ju är Thailand!

Kul för dig!

Hann du förresten se min kommentar om DVD som jag tog bort? :)

Resa ska man göra tillsammans med nån, tycker jag.

Och har man ingen att resa med kan man lika gärna stanna hemma och kolla på DVD om landet.

Det var väl mest det jag menade.

Rocka loss i Hua Hin!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av l2t »

Japp. Jag såg dvd inlägget. Jodå visst är det trevligare att åka 2 men blev tvungen att åka själv.

Nästa tripp blir nog i december.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en liten bit ikväll.

Drog all AC-matning utom från och till själva trafon som kommer monteras i locket.

Sen monterade jag fem-poliga lödstöd i vardera likriktarbrygga, blev asbra för nu kan man dra nästan hur mycket som helst i dom tåtarna vilket faktiskt krävs om trafon skall hänga i locket och vridas upp och ner varje gång man öppnar lådan (vilket dock inte kommer hända speciellt många gånger).

I morgon är min plan att dra klart matningen ända fram till bultlytarna och KTD för när det är gjort är all matning på plats dvs både AC och DC.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:
opampen skrev:Ja, då förstår jag!
Kul :)
Trodde du skulle bryta både AC/DC.
Det gör jag också.
Men hur går det med batterierna?
Ska inte dom bortkopplas?
Då lär väl inte 3-pol brytare räcka ? Eller...?
Jag nyttjar alltså fyra kraftdioder (3A) i KPD där jag summerar ihop likriktad DC (+/-18V) och DC från batteri (+/-9V) så att jag har +/-(7-18V) efter KPD.

Sen vill jag kunna bryta BÅDE AC från trafo OCH batterierna och då krävs det tre poler dvs en för AC och två för +/-DC.

Man kan tycka att +/-DC räcker MEN det gör det inte för då har man kvar AC dvs trafon blir aldrig avstängd.

Så jag kan inte ha att jag bara bryter +/-DC efter KPD för då dras det tomgångsström hos trafo SAMTIDIGT som jag måste bryta batterierna för annars dras det ju tomgångsström av hela systemet, märk att batterierna alltså kopplas in elektroniskt på ett sådant sätt att högst potential "vinner", med andra ord vinner likriktad DC när dom finns och batterierna när likriktad DC inte finns och i båda dom här fallen gäller det att kunna stänga av.

Tack för dina frågor, gillar ditt engagemang i mitt projekt!

MVH/Roger
Ja, då är jag med på hur du tänker. Det är en smart lösning på det hela!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Nu har jag gjort klart hela matningen sånär som på trafon.

Det blir lite knöligt att få dit trafons tampar för jag måste skruva loss bultlytarna dock har jag tagit detta i beräkningarna när jag dimensionerade kablarnas längd och även om det är precis så går det.

Ska bli kul att nu kunna fokusera på mer intrikata signaler, till exempel behöver KTT-kortet (dvs själva hjärnan i systemet) buffras internt för att kunna testa typ TO3, min plan för detta är att montera ett ytterst primitivt "push-pull"-steg där basarna på två effekttransistorer (BDX33/34) helt sonika dras ihop men iom att detta inte är nån förstärkare och styrande signal (Ur dvs en trekantsignal) alltid är ANTINGEN större än noll ELLER mindre än noll så finns ingen nollgenomgångsdistorsion och jag räknar kallt med att kunna svepa +/-3A kollektorström i alla fall, dessa trissor sitter sedan på bakre panelen för kylning och detta ihop med de båda KTD-trissorna (reglerar ner rå +/-24V till stabil +/-18V) samt de båda KSU-trissorna (justerbart labbagg).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag kommit på att jag råkat ljuga lite :)

Matningen är inte alls klar, jag har visserligen dragit klart 18V_FrånAC men 9V_FrånBatt är inte draget.

Jag vill ta tag i tre saker härnäst, frågan är bara i vilken ordning:
1) Dra klart 9V_FrånBatt (inklusive montage av två stycken DC-plugg på Batt-adapterkabel)
2) Dra alla trissor
3) Installera trafon i locket

1) låter sig enkelt göras men kablarna korsar över de tre transistorparen (BDX33/34) på bakpanelen så det blir enklare att ta tag i 2) och jag har efter inspektion precis bestämt att första paret trissor längst till vänster kommer gå till KTD (längst upp till vänster i lådan), nästa par går till KTT (längst ner till höger) och det sista paret går till KSU (längst upp till höger).

I KTD substituerar jag bara dom testtrissor jag haft där och installerar ett par tre-poliga stiftlister (en per trissa) där jag löder förlängningståtarna som skall gå till trissorna i bakre panel istället.

I KTT är det lite speciellt för här avser jag bygga ett rent Klass B-steg (där dock matningshalvorna används var för sig ty antingen testar jag ju NPN eller också testar jag PNP dvs aldrig testar jag båda typerna samtidigt så det räcker alltså att använda en rail, och därmed en trissa, åt gången), basarna på de båda effekttrissorna kommer jag helt sonika dra ihop sen drar jag även ihop emittrarna och slutligen låter jag kollektorerna gå till respektive rail (+/-7-18V).

I KSU är det raka spåret dvs bara förlänga från stiftlist till panel (alla testtrissor på samtliga kort sitter just nu i hylslister och går därför att bara dra ur samtidigt som stiftlist och panel-trissor ersätter).

Slutligen känner jag inte att trafon i locket är så svårt att fixa (mycket tack vare tips från Er), problemet är bara att det är en tung klump och allt blir lite svårarbetat efter montaget (dessutom är det aningen tveksamt om den får plats), speciellt tänker jag på att om jag löder in den så får jag ju dras med den, så att säga, därför funderar jag på nån käck kontakt som man bara kan knö ihop och dra isär för säg 230VAC/5A (där 5A kommer av samma kontakt på sekundären som på primären, av smidighetsskäl hade detta varit önskvärt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skapat all kablage för mina tre komplementära par effekttrissor som sitter i bakpanelen.

Jag valde orange, brun och lila för CBE, jag ville ha unika färger för detta.

Inkoppling av färgerna kommer sedan bestämmas av NPN dvs CBE blir: orange (hot/plus)=C, brun=B, lila (cold/minus)=E.

Det är aningen dumt att PNP kommer att kopplas in på samma sätt men kanske det ändå blir bra? :humm:

Sen har jag varit på väg att löda 9V-kontakterna i DC-pluggarna, gjorde en skiss i huvet på bussen att jag borde kolla så 9V-kontakterna hamnar åt rätt håll, har tom med muppat mig med att köpa ett gäng kontakter där 9V-tåtarna går ut på långsidan, tidigare har jag köpt 25st kontakter där tåtarna går ut på kortsidan i stället men då skulle tåtarna bli att se lite konstiga ut, bättre om dom sträcker sig rakt bakåt tänkte jag och köpte tio till, MEN kontakterna är av hårdplast och bygger för mycket dvs jag får inte plats med DC-pluggen om jag använder dom, så även om hela grejen blev lite banal så uppstod en viktig sak att tänka på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lött dit 9V-kontakter på alla sex stycken DC-pluggar.

Kablaget har synats både fram och tillbaks, nu hoppas jag bara stiftpinnen stämmer :)

Nästa steg i mitt projekt blir att dra alla komplementära effekttrissor.

MVH/Roger
PS
Det har blivit bestämt att jag kommer nyttja sex-polig vanlig sockerbit för krafttamparna, det som gjorde att jag bestämde mig för det var mest att jag plötsligt kom på att dom ju går att skruva fast i locket utan problem, har man då två stycken 6-poliga sockerbitar med stift iskruvade i den ena så kan man relativt enkelt skruva och jacka loss den andra, kommer låta sockerbiten som sitter kvar i locket vara utan stift, stiften får sitta på den sockerbiten som drar med sig en navelsträng från lådan (den är dessutom alltid safe).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår kväll fick jag kopplat in det första komplementära effekttransistorparet.

Det blev paret som bestyckar min KTD (Transformer Device, serieregulator +/-18V ut).

Märkte att jag hade felfärgat tåtarna ty jag hade ju siktat på E=lila, B=brun, C=orange men jag råkade kasta om B/C när jag lödde dit de tre-poliga stiftlisterna (BDX har bas längst till vänster och inte i mitten...).

Lila är nu dock riktmärket för det sitter alltid på emittern (oavsett "kanal").

Ikväll ska jag försöka dra KTT's (dvs själva hjärnan i systemet) effektmatning.

Jag har skissat på hur jag skall göra och allt handlar om att basarna på det komplementära BDX-paret skall dras ihop, sen skall även emittrarna dras ihop och kollektorerna skall dras till respektive rail (observera att paret alltid kommer användas var rail för sig dvs att det är ett rent Klass B-steg försämrar inte funktionen).

Basarna skall drivas från plintnummer 3 (OP27-utgång och som står för själva lågströms-svinget för C/D-rampen), emittrarna skall kopplas till plintnummer 9 vilket därmed innebär buffrad C/D-signal.

På detta sätt kan jag eventuellt svepa upp effekttrissor med så mycket som 5A(p), dioderna i KPD (som summerar de olika DC dvs 9V_Batt/18V_nät) tål bara 3A MEN detta avser kontinuerlig drift och jag har tänkt köra ty 5A delat i tio olika steg samt under var sin tid om c.a 0,1ms så jag tvivlar på att säkringen kommer att gå för detta, fast lite spännande är det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer en eftersläntande bild på ovanstående.

Mitt nästa steg kommer att bli att dra strömboostern ut från KTT-kortet och tillbaka igen så att den lilla OP27 triangelmässigt genererar Uc/Ud-matningen, maxström är via säkring satt till 3A kontinuerligt, dynamiskt kommer dock 5A kunna levereras, tror jag (ser förresten att i ritningen står det 5A säkring men det anser jag är fel för diodsummatorn, KPD, innehåller dioder som bara tål 3A så 5A kontinuerligt är inget bra val).

Förhoppningsvis kommer jag igång med detta ikväll, jag har varit tvungen att skissa lite för hur jag skall montera och dra trissorna eftersom detta moment i byggandet är lite flummigt planerat (tillkom sent).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Strömboost-trissorna för KTT-kortet är nu dragna, jag har dessutom dragit KSU's (Supply Unit) båda effekttrissor, slutligen har jag dragit de båda signalerna Us (U_step, bas/gate-trappsteget som DUT matas med) och Ur (U_ramp, Uc/Ud-triangelvågen som DUT matas med) från KTI (Transistor tester Interface) till KTT-kortet.

Starkströmsmässigt har jag nu bara två saker kvar att dra där det ena är den "navelsträng" av AC-matning från trafo som jag planerar, jag har nämligen forskat lite i kontakter som gör att man kan skruva loss locket och ENKELT koppla isär saker, jag startade tom en tråd om detta och fick mycket bra hjälp från moderatorerna på det här trevliga forumet, problemet var mest att de dels blev för dyra dels passade de dåligt för kabel-kabel dels gick de inte att montera mot chassi, så jag kör på med mina favvo-kontakter dvs sockerbit istället.

Den andra saken är dragningen av batteri-kraften från DC-jacken, jag har lite akademiska problem här för batterierna seriekopplas ju och mitten avses gå till jord (så att jag får +/-9VDC) MEN i mitten på KPD (Power Device, diodsummator) sitter redan en svart tamp från KTD (Transformer Device, +/-18V regulator) dvs jag måste då tvinna ihop 9V-svarta med KTD-svarta vilket kan låta sig göras men sockerbiten sväljer inte hur stor area som helst samtidigt som det blir lite krångligt.

Så en fundering jag har är att "bypassa" KPD och injicera +/-9V-matningen på andra sidan första sockerbiten (för det finns lite komponentben över där) men jag tycker det blir lite fult även om få kommer se KTT inifrån så jag kommer nog skruva dit +/-9V samt svart/GND på det korrekta sättet (kräver mest att jag tillfälligt skruvar loss bultlytarna).

Vi får se hur jag gör, skall fundera på det på bussen i morgon vilket brukar lösa saker :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Batt_9V är nu dragen, jag har bestämt mig för att göra bakstycket helt klart innan jag går vidare till fronten och dom mer intrikata signalerna.

Jag har klippt till 40cm-stumpar RK05-kablar för HVAC och LVAC som alltså kommer att mynna ut i en gemensam sockerbit på sex poler (går liksom inte att koppla sockerbiten fel) som i slutändan fästs i locket.

Jag har varit lite tveksam till att göra detta just nu för "navelsträngen" kommer att hänga och slänga medans jag bygger fronten men jag vill faktiskt mest få klart bakstycket före fronten, sen får det hänga och slänga ty det är inget jätteproblem.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

HV-AC och LV-AC från trafo är nu dragen till den sockerbitskontakt jag tidigare svamlat om.

HELA bakpanelen är nu alltså klar, återstår en mängd finlir på fronten.

Jag tror jag kommer börja från vänster till höger dvs förutom att power-brytaren ju redan är inkopplad så blir nästa steg power-LED som dock specialkopplas via min spisblinkare (KSB) så att den blinkar med liten d-c när apparaten går på batteridrift och lyser konstant när apparaten går på nätet.

Därefter tror jag att jag klipper till och bestyckar min 34-poliga mångfärgade flatkabel med TP-hylsor och krympslangsbitar över TP-hylsorna (ty TP ligger för tätt på kort) som jag klippte upp för typ en månad sen och förvarar i en liten Makrillfile'-ask.

Vi får se i vilken ordning jag tar det här i men klart är att själva KTT-kortet (hjärnan) har 32 testpunktspinnar (TP) och dom vill jag administrera flerfärgat mha min flatkabel för om jag skulle använda samma färg till alla TP så blir felsökningen hopplös.

Jag har köpt 1m flerfärgad 34-polig flatkabel och tänkte dela den på fyra vilket borde räcka (en stump på 25cm tillägnas mitt KAP-projekt som typ har samma problem).

MVH/Roger
PS
Ide'n med flatkabel är inte min, jag fick den briljanta ide'n av opampen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar