Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Var och inhandlade lite material att svarva ikväll så ska snart leka på allvar :D

Men diskettstation känns ju lite jobbigt, så har ikväll förberett min Gotek Floppy Emulator. Återstår att se om den fungerar, ska testa imorgon kväll. Har formaterat ett USB-minne som nu är indelat i "100 disketter", la in DOS på några av dessa och har kopierat in de aktuella filerna från svarven.

Denna filmen visar delar av det jag har gjort ikväll:


Ska skära ut lite koordinatsystemdekaler att sätta på maskinerna också. Lite nybörjarfasoner, men lite jobbigt när det är olika på EMCO:n jämfört med 150:an :oops:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Glenn »

Var köpte du material ?

Angående gotek kan du ju köpa och flasha den med HxC-mjukvaran så funkar den i princip med allt, tyvärr är Jeff som gör den mjukvaran ett riktigt original som är väldigt jobbig att ha att göra med när nåt går fel. (Däremot har jag uppfattningen att han är duktig på det han gör, det är den sociala kompetensen som är lite sådär..)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Köpte lite "random-material" av en bekant som har en mekanisk firma, han köpte en massa stångmaterial på auktion för några årsedan, så han har lite av varje, dock mest smått och osäkert vilka legeringar det handlar om. Men det passar mig utmärkt i början.

Ska kolla mer på HxC-mjukvaran, låter intressant! Tackar för tipset!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Andax »

SeniorLemuren och eeedis
Ett tips är att titta på Fusion 360. Den har CAM inbyggt för både fräs och svarv. Och gratis är det också för hobbybruk!
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Jag har Fusion 360 på min Macbook, men har inte lagt någon tid på att lära mig det, kanske är det man ska leka med. Bara lite jobbigt att lära sig ett nytt CAD också, har ritat i SW på mitt gamla jobb och ritar i Tebis nuförtiden, så ett enkelt CAM-program hade suttit fint. Har testat CAMBAM hemma till saker jag fräst tidigare, men de har inte stöd för svarvning. Kostar dessutom 3000kr när man har använt sina 40 öppningar av programmet.

Fick banne mig igång Gotek-stationen! Testade lite olika saker och fick det inte att fungera med DOS-filerna jag använt tidigare, men om jag formaterade de fiktiva disketterna med DOS 7.1 så fick jag liv i det. La in olika versioner på olika disketter i USB-minnet, så fick liv i det med 4:e försöket.
Bild

Ersatte den gamla diskettstationen
Bild

Med denna
Bild

Gjorde några dekaler också
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Bild

En till EMCO:n också
Bild
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

Har datordelen i den där nån slags normala kortplatser av något slag? I så fall vore det väl smidigast med dels en lokal disk (IDE-kontroller + adapter till CF-kort), och dels ett nätverkskort?

Det är kanske ingen bra idé att ha nätverksmjukvara igång medan den svarvar, men jämfört med att bära fysisk media så är det väl kanske inte så dumt att boota om och vid boot välja svarvmjukvaran eller nätverk, och sen när nätverket är igång kopiera de filer som behövs åt ena eller andra hållet.

Det finns klienter för DOS som kan prata med de flesta moderna windows-dela-filer-grejs, åtminstone om man ställer in så att man tillåter klienter med gammal trött dålig säkerhet. Fast jag vet ju inte hur det ser ut där du har grejerna, det kanske går åt värsta sjumilakabeln för att få fram nätverk dit.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Datorn består av diverse instickskort och har ju lite I/O:n m.m. och visst hade en disk i maskinen suttit fint. Nätverk har jag ingen nytta av för tillfället, har ingen fast lina nedgrävd till verkstaden, så den snabbaste metoden för dataöverföring är ett USB-minne :lol: Men nätverk ska ner dit, men det är ingen smidig kabelväg om man säger så.
Bild

Var inne och kollade till den läkande hälsenan i stan idag och passade på att besöka några gubbdagis, hittade passande lysrör till belysningen i maskinen, så det blev ett litet men ack så trevligt framsteg idag också :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har varit lugnt på maskinfronten på sistone, har dock varit fullt upp med en massa andra projekt, har försökt beta av en hel del så man slipper göra allt tråkigt på semestern :badgrin:
Har dock fräst lite de senaste dagarna, riktigt kul, så nu är man sugen på att göra mer saker :D

Igår skar jag ut en skiva till min brors motorbåt som han har gjort en rejäl overhauling på, ingen avancerad fräsning, men brorsan fick nog också en massa fräs-idéer också:
Bild

Bild

Idag gick jag loss på ett ek-hyllplan
Bild

Vad kan detta vara? Ägg-hållare?!?!
Bild

Gjorde två sådana här...
Bild

Sedan en sådan här med "Pocket" istället.
Bild

Är nog ingen ägghållare då...
Bild

Tada! 5st M10-gängstänger på ca 85cm, en hög med muttrar, brickor och 4m 32mm:s plaströr och diverse finlir så blev det ett ställ för tillsatsämnen till TIG-svetsen! Är trött på att ha de liggandes i vägen...
Bild

Ska på hjul i botten och troligtvis ett litet handtag på toppen. Kul projekt som kanske blev liiiiiiite overkill.

Ska sätta på DYMO-lappar på rören så man vet vilket material som är vilket också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Snyggt och praktiskt ställ :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Idag målades det mest fönster på ladan, men körde på lite linolja på stället och jisses vad det mörknade fint!
Bild

Bild

Fattar inte varför vissa bilder blir på fel håll...
Bild
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av archen »

Wow, läst igenom hela tråden. Mycket intressant att följa dina projekt o vilket snyggt ställ!! Blev riktigt bra med oljan.



.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Kul med respons! :D Man ser ju att många verkar läsa, men sällan någon som skriver något, så man funderar ju på om det är idé att posta inlägg. Men man får väl se det som en nostalgitråd för egen del framöver, så man vet vad man har pillat med :lol:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av ensten »

Jag läser och förundras! :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Magnus_K »

Jaaa, riktigt fint ställ! Oljad ek är ju rena skogs-porret. :tumupp:
Du kommer säkert få frågor av besökare vart du köpt det stället.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av ensten »

Vilket ställe menar du? :D
Jag vet, men jag är pappa så jag *får* dra pappaskämt.
Skriv svar