Trippmätare

Berätta om dina pågående projekt.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trippmätare

Inlägg av Bjaellerud »

Nu har jag beställt dessa räkneverk: http://www.ebay.com/itm/121850153146?_t ... EBIDX%3AIT
Tänker bygga in två till tre sådana i en snygg låda.
Med resetknappar till resp räknare. Med 5 siffror kommer man till 99999 meter dvs 9 mil eller med 100 m på första siffran .... längre.

Kommer att använda delarkretsen TC9122P som kan dela från 1 till över 3000 med BCD ingång.
Dvs jag kan trimma från olika typer av pulser i resp bil. kretsen ingår i PLL, frekvensynteser i radiostationer.

Funderade, i Volvo S70, på att använda signalen från ABS systemet som används till hastighetsmätaren, frågan är vilken frekvens den har? Men med nämnda delare skall det inte vara några problem att få 1 10 eller 100 m på första siffran.

Så får vi se vad för gifvae som jag avser använda i husbilen, där finns ju ingen ABS, men kanske en ABS ring går att trä på en drivaxel, eller en grej med exvis 4 till 10 kuggar eller magneter.
Bäst vore att gå in på hastighetsmätarkabeln, (Bowdenkabeln) dvs en mekanisk sådan, men då kräv sen sån koppling som man förr hade till de mekaniska trippmätarna. Och göra en pulsgifvare.

Steg för steg kan man förverkliga ett projekt, det kan dock ta år......

Roy
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trippmätare

Inlägg av Biker »

Kan ju vara enklare o bygga in pulsgivaren inne i den analoga hastighetsmätaren än o bygga på nån böld
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trippmätare

Inlägg av Glenn »

har du hastighetsmätarwire då ? numera är det ju vanligare med elektronisk hastighetsmätare.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trippmätare

Inlägg av Bjaellerud »

Ja Glenn Husbilen har mekanisk mätare med Bowdenkabel för överföring av rotation från vx-lådan.
Inte Wire i betydelsen tråd.
Och som jag nämnde på S70:n är det en signal från ABS-systemet, ett pulståg med någon pulsfrekvens som går till hastighetmätaren och km räkneverket. Jag tänkte mig instrumentet jag bygger till två bilar och lätt flyttbart.

Ja Biker, att öppna instrumentet i husbilen och peta in en givare på inkommande hastighetsmätarkabel är ett bra sätt. Kanske lättare än att meka med en givare på drivaxeln.

Förr när en sådan här trippmätare hette "HALDA tripmaster", och var helt mekanisk, fanns det T-kors att skruva in på Bowdenkabeln till hastighetsmätaren.

Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trippmätare

Inlägg av Glenn »

ok, om du vet att du har det så.

Ibland finns det även ett pulståg ut från hastighetsmätaren (om den drivs av wire), men den signalen används nog mer för system som ska avgöra om bilen rör sig eller ej.

Jag har en motorcykel från 1983 som har det så, då används signalen för att stänga av blinkersen om man glömmer det, otroligt irriterande funktion.
Skriv svar