Dämpsatsbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ju för go :D

Igår upptäckte jag en finess på min fina funktionsgenerator från GWInstek.

Den har en extra -20dB dämpning!

Gällde bara att dra ut amplitudknappen :doh:

Så kan det gå när man inte läser bruksanvisningen ordentligt samt är lite dum i huvudet :)

Så emedan jag nyligen byggde om min -20dB dämpare till -20dB/-40dB valbar dämpning så har jag just nu möjlighet att dämpa hela -80dB totalt sett vilket jag tycker är onödigt mycket så jag kommer ta bort den senaste dämpningen och istället generera rak odämpad signal med möjlighet till stand-by som jag inte har idag, jag måste alltså stänga av och sätta på FG varje gång jag vill kunna "pausa" signalen, speciellt irriterande är detta när jag försöker bygga min rörradio för jag detekterar om det svänger på VHF eller inte mha min Logitech-radio och dom signalerna är knappt hörbara samtidigt som jag tycks, av nån konstig anledning, behöva full kräm (20Vpp) för att få modulerat t.ex LO så att det hörs i Logitech.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt om min dämpsats till nåt fantastiskt användbart :D

Kom ju på att FG faktiskt kunde dämpa hela 40dB (och jag har märkt att jag minst behöver 60dB), innan jag visste detta byggde jag om min dämpsats så att jag kunde få -20dB-20dB av den dvs med FG's egna -20dB så kunde jag då dämpa uppemot -60dB mha av min dämpsats (med dubbla brytare).

Men nu när funktionsgeneratorn (FG) kan dämpa -40dB (-20dB via knapp och -20dB via "pull") så behöver jag inte -40dB till så jag har istället infört en bypass-switch där man alltså ihop med den andra switchen kan välja off/-20dB/0dB, off är väldigt bra att kunna välja för jag tycker det är ofta man vill ha nåt slags Stand-By ty det finns ingen Stand-By hos min FG (måste trycka power on/off vilket känns slitsamt för apparaten) och jag saknar att bara kunna koppla ur den en stund.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar