Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Berätta om dina pågående projekt.
MarkusDahlgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2014, 21:25:13

Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av MarkusDahlgren »

Hej

jag vill köra en enkortsdator eller liknande för att styra min värmepanna, det jag tänkte göra är att låta datorn manipulera utomhusgivaren värden så runt 0 grader öka framledningstemperaturen till elementen.

Det jag inte vet hur jag ska lösa är att datorn måste ge ut en resistiv last som ska in i elpannan, utomhusgivaren idag är en resistiv givare och den ingången vill jag modifiera.
Någon som har en bra lösning på hårdvara ?

Mvh Markus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: dator styrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av danei »

Vad har du för panna? Spåntant låter det som en bättre ide att fixa en ny shuntstyrning.
MarkusDahlgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2014, 21:25:13

Re: dator styrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av MarkusDahlgren »

det är en ganska ny Nibe panna. El / VV beredare.

Det är inget stort bekymmer med kompenseringen kring 0 grader. Är mest en "rolig grej" att pyssla med nu under den tråkiga perioden på året.
Alltid lär man sig något nått när man håller på.
Videonisse
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 juli 2014, 12:17:49

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Videonisse »

Hittade du någon lösning på detta?

Jag är intresserad av liknande. Tror att min Thermia Optimum bergvärmepump använder PT1000 som utomhusgivare och jag skulle vilja sätta en egen analogutgång (KNX) som agerar "virtuell utomhusgivare" och ansluts till Thermians ingång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av mrfrenzy »

Om du med "ganska ny" menar 5-10 år så finns funktionen förmodligen redan i pannan. Brukar kallas punktförskjutning eller egen kurva. Kolla installationsmanualen.

Om det ändå saknas är det ju enkelt att fixa.
Mät resistans på utegivaren vid några olika temperaturer så kan man räkna ut lämpligt motstånd att koppla in med relä när justering önskas. Det kan tom vara en termistor man kopplar in för att få variabel förskjutning.
makan1975
Inlägg: 106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:54:03
Ort: Lysekil

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av makan1975 »

Jag har också haft denna tanke, att ersätta utomhusgivaren med något programmerbart. Men jag tänkte kompensera temperaturen när det blåser mycket. Mitt hus kyls snabbt så fort det blåser.
Videonisse
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 juli 2014, 12:17:49

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Videonisse »

mrfrenzy skrev:Om du med "ganska ny" menar 5-10 år så finns funktionen förmodligen redan i pannan. Brukar kallas punktförskjutning eller egen kurva. Kolla installationsmanualen.
Det är inte vad jag är ute efter, tror du missförstår frågan. Den vanliga utomhusgivaren finns inte utan temperaturen tas ifrån andra ställen som tex bla från en KNX-baserad väderstation och en egen anpassad temperatur räknas ut baserat på olika parametrar. Eftersom värmepumpen inte fungerar utan en ansluten givare så vill jag kunna skicka ut mitt anpassade temp på en analog utgång och få in den i VPn.

Behövs alltså en DAC med digital potentiometer eller liknande. Antar ngt ungefär som denna "Analogue temperature transmitter" - fast tvärtom. :humm: http://en-co.wika.de/t91_30_en_co.WIKA? ... Group=1753
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

Varför skall ni krångla till det så mycket?
Videonisse
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 juli 2014, 12:17:49

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Videonisse »

Finns en rad olika anledningar, handlar i grunden om att skapa ett smart hus och varför skall man tex ha 2-3st utomhusgivare bara för att varje enskilt system vill ha sin egen och inte kan använda en gemensam?

Dessutom kan man tex styra sin värmepanna genom att ibland ge den en justerad temperatur som tex gör att den inte tillverkar värme när elpriset är som dyrast (förutsätter timpris på elen) och givetvis tvärtom vid lågt elpris. Spotpriset hämtas från Nord Pool. Finns mycket pengar att spara på detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

För att du överhuvudtaget skall kunna tjäna några pengar på elpriset, måste du ha dygnslagring av värmen, vilket du sannolikt inte har. De eventuella besparingar man gör, äts upp av investeringen.
Videonisse
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 juli 2014, 12:17:49

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Videonisse »

Du låter väldigt säker på din sak, vad baserar du denna fakta på?

Själv tycker jag inte det behöver vara så dyrt att få till, om jag nu bara hittar sätt att styra signalen för utetemp. Har man bara ganska stor tröghet i sitt värmesystem som gör huset mer okänsligt för dippar i uppvärmingen och en arbetstank för BVPn att "släta ut" kortare stopp i att låta BVPn jobba. Tittar man på timpriserna så är det ju ofta en del tydliga spikar på dygnet när priset sticker iväg rejält.

Men samtidigt kan jag hålla med dig att det finns en risk att det blir dyrt för gemene man/kvinna om man inte har ett långsiktigt tänkande i investeringarna i sitt hus och från början tar beslut som gör att hemmet blir mer smart. Tex skulle man kunna köpa en inomhusgivare till sin värmpepump men snygg display etc. Sedan investerar man i FTX och då bör den också kanske ha en manöverpanel, alltså ny investering i liknande produkt man redan har. Och så kan det hålla på, en massa små tekniköar som inte kan samarbeta och dela på hårdvara. Tyvärr är ju Internet of Things långt ifrån moget men det händer just nu och man kan därför ändå göra investeringar redan idag som kan vara del av ett IoT-system.

Men åter till min huvudfråga, någon som vet hur man kan lösa utmaningen, antingen med färdig produkt eller bygga eget?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

Du låter väldigt säker på din sak, vad baserar du denna fakta på?
35 års erfarenhet med konstruktion/design av uppvärmningssystem.
Videonisse
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 juli 2014, 12:17:49

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Videonisse »

Sprang nyligen på ett företag som faktiskt gör exakt vad jag söker, det är Ngenic. Men deras tjänst är sluten så hjälper mig inte vidare...

https://ngenic.se/tune-i-praktiken/
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av RuneStone »

Enklaste lösningen är väl en r2r-ladder du styr med relän. 8-10 bitar borde räcka
makan1975
Inlägg: 106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:54:03
Ort: Lysekil

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av makan1975 »

Man skulle kunna använda en sådanhär?
http://www.analog.com/media/en/technica ... 3_5248.pdf

Skapade ett tabell med ungefärliga värden till pt1000. Med en ad5243 (2,5k ohm) parallellt med 2,1k resistor.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Skriv svar