Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Icecap »

Jag förstår hela grejen med slavur - men det betyder ju att det ska finnas mer än ett och att de ska styras av samma styrenhet, iaf. i min hjärna.

Har man bara ett enda kommer det ju bara att bli samma klocka/tavla men med elektroniken ett annat ställe. Och ska man bara köra med nät-sync kommer klockan ju inte att återställas efter strömavbrott ändå.

Så för att kunde spara vid strömavbrott och återta senare måste det ändå vara en RTC i någon form, såklart med back-up.
Och att styra en klocka och placera elektroniken "långt borta" är såklart ett val man gör men i min värld är det bara idioti, det blir en onödig låda som ska placeras.

Men visst, jag har respekt att man vill ha en specifik lösning av respekt för originalitet eller bara för att det ska vara så! Jag har också saker jag gör på ett irrationellt sätt för att det är "det rätta".

Men ska det vara original-stuk bör det ju vara en original låda som skapar pulserna, när det redan är blandad in µC är vi ju en bit ifrån original redan där och sättet att återställa på känns som fel väg att gå.

Men som sagt: bara min uppfattning.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av überfuzz »

PeterH skrev: (när jag får tid över vill säga :lol: )
Tids nog kommer du att ha det...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Fick hjälp av en väldigt snäll EF:are att etsa korten. Det är ett huvudkort samt 4 exemplar av displaykortet.
Anledningen till att jag beställde fler är för att jag avser använda den här displayen i andra projekt så köpte på mig ett litet lager av displayer.
Säkert femtioelfte gången jag säger det men är inte såna här kort (och frästa) dom snyggaste av alla kort? Det är ju rena kopparporret.

Imorrn bär det av stan för att inhandla borrstativ och mönsterkortsborr till Dremeln.

Ps. Det är inte alltid lätt att få till texten rätt på mösnterkorten :wink: Ds.
Mönsterkort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Kortet borrat och format så det passar som ett smäck i låddan. Drygt 400 hål om man ska tro Diptrace rätt. Nu förstår jag varför en del bygger hjälpmedel för att hamna i centrum på viorna/paddarna...

Återkommer efter komponentmontering. Tar nog någon dag för jag tänkte testa en funktion i taget.
DSC_3150.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Tråden lever, tråden lever!

Lödde klart huvudkortet i veckan och fick precis klart displaykortet.
Nu blir det till att klura ut hur man skalar en bandkabel snyggt utan att separera trådarna för långt. Tips mottages tacksamt!
Huvudkort_och_displaykort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av LeCanard »

Jag gissar att det blir knepigt att få uret att visa rätt datum och veckodag. :lol:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av adent »

Magnus_K skrev:<klipp>
Nu blir det till att klura ut hur man skalar en bandkabel snyggt utan att separera trådarna för långt. Tips mottages tacksamt!

<klipp>
Menar du vanlig flatkabel? Jag har en sån här från biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016798/

Med den kan jag skala uppåt 8-ledar-flatkabel på en gång när allt sitter ihop, d.v.s. helt utan separering alls.

//Mikael
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

LeCanard skrev:Jag gissar att det blir knepigt att få uret att visa rätt datum och veckodag. :lol:
Haha, ja men det skulle vara en önskvärd funktion :doh:
(Försökte precis övertala LeCanard i telefon att det var lördag idag... Farligt det här med semester men nu får jag fira fredag en gång till!)

@adent:
Bra tips! En sån får det bli imorrn. Tack!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Det fungerade verkligen jättebra (förutom att jag skalade lite snett :wink:). Kanontips adent! :tumupp:
Vid provskalningen märkte jag att tången gjorde ganska djupa märken i isoleringen så testade att linda ett varv maskeringstejp där den nöp, vilket ledde till väldigt milda märken.

Blev lite orolig hur jag skulle kunna förtenna dessa när dom spretade så men när jag drog kolvspetsen utmed trådarna så sög dom ihop till en fin kardel.
Nyskalat.jpg
Förtennat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Då "styrenheten" börjar bli färdig så gjorde jag ikväll i ordning en liten rigg för att kolla lämplig pulslängd och tid mellan pulserna, när man ska ställa slaven.
En µC med en L293D (H-brygga med inbyggda clamp-dioder(?)) fick agera timingkrets.

100ms per puls fick inte slaven att orka runt till nästa minut men uppåt 120-130ms började det likna något!
Med 150ms så kände man verkligen att klockan aldrig tvekade så ställde nu in det som fast pulslängd och sedan justerade intervallen med en pot.
Nedan är pulståget som fick slaven att röra sig mjukt och fint. Alltså perfekt för när man ställer den. Det är alltså (+)150ms, 2ms, (-)150ms, 2ms osv.

En sak som måste fixas är att minutvisaren glappar ganska rejält på sin axel. Antagligen efter lång tid av gång. Detta glappandet gör att ibland när man ställer klockan så orsakar massan att klockan inte alltid går så mjukt.
Vet inte om jag har saker till att få lös visaren men ska göra ett försök. Bilder kommer om jag kommer på något sätt.

Ps. Om något admin ser det här så vore jag tacksam om tråden kan lyftas över till Projekt-kategorin Ds.
Pulstag.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av hsd »

Visaren är lite slapp/glapp från begynnelsen, om Du tänker efter där Du har sett liknande klockor så gungar visaren lite vid varje framryckning

.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av NeoTech »

Tråd flyttad från; Idébanken -> Projekt. =)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Tack NeoTech!

@hsd:
Jag är helt med på vad du menar men det känns som att det gunget är mycket mjukare och mest troligt kommer från mekanismen, inte att visaren är lös på axeln. Men jag kan absolut ha fel.
Den här är i vilket fall för glapp.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Swech »

:ajabaja:
Flatkabel är inte bra att förtenna och löda, de har en otrevlig ovana att bockas av.
Ta annan kabel som är bättre för detta än flatkabel (i princip all annan kabel är bättre att löda)

Swech
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av MiaM »

Eller se åtminstone till att förtenningen kryper in en bit under isoleringen så att isoleringen fungerar som en viss böjavlastare.
Skriv svar