Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

I veckan gjorde vi ett fynd i en av våra nya lokaler. I en "att-slänga-hög" hade någon lagt denna underbara sekundärklocka.
Den mäter ca 70cm i diameter och efter lite labbande så har jag kommit fram till att den drivs genom en 24V-puls med växlande polaritet. En puls driver klockan 1 minut framåt.
Tyvärr har vi inte lyckats finna "primär-uret" eller någon slags styrning.

Under fikarasten diskuterades det hur denna ska kunna slaktas för att montera i modernare urverk men för att denna djävulska akt inte skulle gå att genomföra så är klockan nu gömd. :wink:
Tänkte i alla fall plocka ur urtavlan och med lite trähammare och dylikt försöka banka ut dom största skadorna som finns. Annars ska klockan få bevara sin patina.

Nu till saken, drivningen. Tänkte att jag kan knåpa ner vad jag har i åtanke och så vore det kul att höra om ni tycker det är en bra idé eller om det finns bättre. Önskar inte heller nyttja µC utan lite äldre teknik.

Det finns en tråd ett halvår tillbaka (eller något sånt) som handlade om att nyttja nätfrekvens som räknare, det vill jag göra.
Om man då låter elektrikern dra fram ett vanligt uttag och sedan inhandla en passande AC/AC väggvårta som matning.
Frekvensen plockas ut från matningen till en räknare som "håller tiden". Den behöver också delvis transformeras ned och likriktas för att kunna mata logiken på styrkortet.

När man väl har filtrerat ut frekvensen så ska denna matning och likriktas och vara pulsmatning.

Det är möjligt att steg två, dvs att ställa klockan, måste bli modern och trådlös då klockan kommer vara monterad ca 15-20 meter upp och lite svår att komma åt.

Ja, om inte annat så ser jag fram emot lite gamla Ericsson anekdoter :wink:

Ps. Ursäkta svenskan, egentligen för trött för att skriva... Ds
Urtavlan.JPG
Motor1.JPG
Motor2.JPG
Motor3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av überfuzz »

Vart skaru ha den..? *Ser för sitt inre hur MK har den som sängklocka*

Jag är tämligen säker på att klockor av det slaget satt kopplade till samma plusgivare. Minns du på skolor för I tiden. Varenda klocka på hela bygget gick ju synkat på den tiden. Kul project, ser framemot en projektstråd.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Är det inte en puls per sekund? Ställa klockan är väl enklast att göra genom att skicka på en högre frekvens ett tag.

Och så en liten anekdot. :) När jag praktiserade hos Ericssons representant i Nairobi i mitten av sjuttiotalet installerade vi sådana där klockor på en restaurang/hotellskola, alltså i princip ett vanligt modernt lyxhotell med undervisning. Tyvärr gick de flesta klockorna av någon anledning efter. Olika mycket. Stort mysterium innan någon insåg att ju längre från centraluret (ledningsmässigt) klockorna satt desto mer gick de fel. Det visade sig att den som hade valt kabel hade valt en alldeles för klen kabel. Det var bara att dra om kablarna.
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av opampen »

Fin klocka! Då jag jobbade på Philips under 80-90-talen hade vi samma system med flera sekundär ur och ett central ur från LM.

Klockan ska väl ha en puls i minuten? Antingen som du är inne på att dela ned nätfrekvensen eller annars använda någon kristall oscilator. Det finns en krets som heter ICM7213 som delar ned till en minut. Bhiab har den kretsen.

Trevligt projekt!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Ahh, jag tyckte jag såg en sekundvisare men det var visst inbillning. :oops:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av sodjan »

> Klockan ska väl ha en puls i minuten?

Ja, den saknar ju sekundvisare... :-)

EDIT: Oops, dubbelpost... :-)
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av opampen »

Byggde en trevlig elektronisk klocka för några år sedan med ICM7213 som tidbas och timerkretsen ICM7217B som" klocka". Fungerar utmärkt som "väckarklocka" då jag har en summer kopplad till den och även som timer.

Titta på länken: http://www.seekic.com/circuit_diagram/B ... TIMER.html

ICM7213 : http://www.digchip.com/datasheets/parts ... CM7213.php

Du måste naturligtvis ha något drivsteg efter kretsen till klockan för att den ska orka driva.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Swech »

den vi har på väggen ställer man genom att flytta visarna manuellt. De sitter inte fastsvetsade utan
är fullt möjligt att vrida på

Swech
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Det är möjligt att steg två, dvs att ställa klockan, måste bli modern och trådlös då klockan kommer vara monterad ca 15-20 meter upp och lite svår att komma åt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Vad roligt med alla inlägg och anekdoter.

>Vart skaru ha den..? *Ser för sitt inre hur MK har den som sängklocka*
Hehe. Det hade varit kul men den ska vara på jobbet i vår största lokal.

>Tyvärr gick de flesta klockorna av någon anledning efter. Olika mycket. Stort mysterium innan någon insåg att ju längre från centraluret (ledningsmässigt) klockorna satt desto mer gick de fel.
Tänkte nästan att sånt här måste förkomma. Då klockan inte har någon återkoppling så finns det ju risk för spänningsfall genom glappkontakt/glapp/kabellängd etc.

>Antingen som du är inne på att dela ned nätfrekvensen eller annars använda någon kristall oscilator. Det finns en krets som heter ICM7213 som delar ned till en minut. Bhiab har den kretsen.
Tack för kretstipsen! Har kikat som snabbast men ska sätta mig ner inom dom närmsta dagarna och knåpa ihop ett schema och då är såna här tips ovärderliga :tumupp:
Anledningen till varför jag funderat på att dela nätfrekvensen snarare än oscillator är pga temperaturförändringarna den kommer vara utsatt för.
Uret kommer vara monterat strax ovanför en port som ibland står öppen en längre tid så den/elektroniken kommer utsättas för ganska stora temperaturförändringar.

>Du måste naturligtvis ha något drivsteg efter kretsen till klockan för att den ska orka driva.
Det första som slog mig var att helt enkelt använda en H-brygga som drivsteg. Det borde väl fungera? Eller har jag kanske otur igen... :humm:

>Ställa klockan är väl enklast att göra genom att skicka på en högre frekvens ett tag.
Precis! Problemet är dock den dåliga åtkomsten samt att den inte har återkoppling. Det innebär ju att jag inte kan ha en huvudklocka som sänder tid med jämna mellanrum utan någon slags manuell regleringen där man får pulsa uret framåt tills önskad tid är nådd.

>den vi har på väggen ställer man genom att flytta visarna manuellt. De sitter inte fastsvetsade utan
är fullt möjligt att vrida på

Visarna kommer man inte åt pga av plexiglaset som sitter framför.
Det finns ett manuellt vred på skyddsocket för mekanismen som i sin tur vrider på kugghjulet i motorn. Kugghjulet syns på bild 4 (botten på motorn)


Det är en puls i minuten. La jag på 24V så hoppade motorn 90°, vilket vred minutvisaren 1 minut framåt. Vände jag inte polariteten så skedde inget vid nästa puls. Sen när jag väl vände på polariteten så hoppade motorn 90° till i samma riktning som förut. Med andra ord går det inte elektriskt att vrida tillbaka uret, enbart framåt.

Tänkte då att om jag monterar drivningen/tidbasen vid klockan så kan man genom en trådlös sändaren tillfälligt öka pulsfrekvensen och vrida klocka framåt.
Vill man vara riktigt fynding så kan man ju ha 3 knappar på sändaren: "1 minut", "1 timme", "11 timmar" så sköter elektroniken resten.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Men nu är det ju en klocka för centralur så då tycker jag att du ska ha centraluret på något trevligt lätt åtkomligt ställe. Då blir det ju enkelt att skicka pulser i olika hastigheter samtidigt som du tittar på klockan. Ungefär så funkar min och förmodligen de flestas klockradio. Dvs, går man förbi får man fortsätta varvet runt. Skillnaden i ditt fall är att du kan stänga av pulserna och vänta in rätt tid. :)
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av bruka »

Behöver du en till? Jag hittade den här för nåt år sen i återvinningen på jobbet, har varit ett LM industrihus för många år sen.
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Hedis »

Kan du inte dra kabel ner till en åtkomlig plats ifrån uret och montera styrningen där? Då kan du ju dessutom välja en plats där det redan finns eluttag så slipper du elektrikern.

Annars har jag riktigt gamla blåtandsmoduler ifrån Eriksson liggandes om du vill hålla dig inom märket, men dom är svåra att köra utan mikrokontroller. :)
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av hsd »

Westersrand hade samma system, tror att det går att få tag på styrenheter fortfarande ( de senaste jag jobbade med klarade sommar/vintertidsomställningen)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Bor du i Töreboda?
Skriv svar