Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - en ljudmaskin till sonsonen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här har du en intro till Oljudsrostaren:

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Istället för att som somliga, starta en ny tråd för varje ny fråga eller delprojekt i större projekt låter jag alla ljudapparater hamna i den här tråden.
Jag har alldeles för mycket på G men men ny långledighet om någon månad kanske jag kan snickra ihop allt gammalt mög som blivit liggande och då kan ju allt presenteras här.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är låddan med Noise Toastern. Bakom gallret sitter högtalaren.
IMG_5277.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Annat som ska låta har fått ohemula lager grundlack och spackelsprej och är nu lent som ett barnarschle men ska ändå slipas ner mer (800-korn). Dessutom har de goda kineserna skickat över lite gyllene godis till min Strutofaster.
IMG_5319.JPG
IMG_5321.JPG
(Jag vet att stämskruvarna sitter fel, men de sitter där för "syns skull").
IMG_5324.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dagens sista tjurighet, de två missade missljudskorten från MFOS, blev ju ett litet kort för en bipolär PSU (från en enekl AC-spänning).
Jag har ju en trafo på 2x12V och med bara lite fnul och pul kan jag ju använda kortet för en passande +/-12V-regulator till min synth.
Inget ont utan att det har något ganska gott med sig.

http://musicfromouterspace.com/analogsy ... SUPPLY.php

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg att någon kämpade med att penselmåla plysa i en annan tråd. Jag kan ju tycka att min plywood inte är den allra vackraste, men duger ändå. För att få lite "fjong" på den har jag valt att betsa den; här i röd mahogny och sedan vaxad.
Använder Herdins bets i pulverform.

Jag ska göra två snarlika lådor till och minst en av dem ska bli betsad i "ek".
IMG_5332.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sköt, som sagt, ihop en box till någon av mina ljudgrunkor när jag passerade jobbet idag. Tanken var först att ha en sluttande panel och, visst, det ska bli en sluttande panel men den ska slutta åt alla håll (två i alla fall).
Har inga bilder än och lådan ligger på jobbet där det ska köras lite i slipmaskinen, men ungefär så här är det tänkt:
snedbox.jpg
jag gjorde helt enkelt s¨att jag tog en kort trästav, snedsågande den och drog i fast en plåtbit i rätt dimension och vred den lite. Sedan tog jag en plywoodbit , höll den mot plåtbiten och ritade av, sida för sida. Jag får se hur det blev när jag är klar med allt.

Panelerna är färdiga förutom ett lager skyddande klarlack. Plåten är någon sorts "lyxig" silverplåt och dekalerna är från Kina - man printar med laserskrivare på den här typen. Korten till de här grunkorna är beställda, fellevererade och förhoppningsvis har man skickat nya. Det får vi se vad tiden lider.

Det var definitivt lite pilligt att få till hål och dekal då originalskissen blev mindre än stipulerat.
IMG_5384.JPG
IMG_5385.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade felet i Brusrostaren - en kallödning på LFOns potentiometer. Fixat! Ska till jobbet i em och slutrolla mina högtalare och bockar till en lagomplåtabit att täcka botten på lådan med och gör en bock så jag kan få dit batteriet (utifrån).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min sneda låda blev inte riktigt som tänkt men det fixar jag till.
IMG_5391.jpg
IMG_5392.jpg
Fixade ett batterifack till Brusrostaren men det är lite för tajt. Jag fixar enkelt genom att kapa bort plåten som sticker upp ur hålet. Det var, till min förvåning INTE aluminium.
IMG_5394.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En del har blivit klart faktiskt.
Elgitarren är färdigmonterad och strängad men strängarna töjer sig lite och maskineriet måste efterjusteras. Fick lite hjälp med andra justeringar som måste göras på gitarren. Det fattas nu bara en förstärkare till densamma.

Däremot har jag lött klart Ekoraketen, men måste åtgärda lådan. Panelen blev de berömda bitarna av aluzink och ett printatpapper fäst med sprejlim och lackad med klarlack. Dock kom det med för mycket på printen eftersom originalet var en pdf-file.

Här är bilder på underverket. Ska noteras att jag fick löda tåtarna som gick från potarna under kortet till kortet först och etikettera dem. Sedan skruvade jag fast kortet och kunde löda resten av tåtarna och behövde då inga etiketter.
EchoRockit-004.jpg
EchoRockit-006.jpg
EchoRockit-005.jpg
Med de komponenter jag beställde och beställde rätt har jag kompletterat en Noise Toaster till (den står näst på tur) och två udda syntmoduler från Ken Stone. Tyvärr har hans nätsida stängts ner men många av hans moduler hittar man på annat ställe:
Elby Design
Modulerna är en brusgenerator med skiftregister och EXOR-grindar samt ett analogt skiftregister(på något sätt).
Jag har länge grunnat på hur jag ska hantera dessa moduler men funderar på att bygga en rack med samma bredd som min MFOS Soundlab2 och godtycklig höjd. Det kan bli lite fler moduler som någon liten sekvenser, ringmodulator och annat kul.
CGS31+34.jpg
Sedan skäms jag över att min andra Mintysynth inte kommit längre. Ett par motstånd, liter sladd och batterihållare är allt som fattas. Det här är en sorts sekvenser med en del programmerbara funktioner och ljud. Mitt original ligger i en liten pastillbox medan den här som ska vara "barnvänlig" sitter i en större platslåda.
mintysynth.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska putsa till Ekorocket-lådan, betsa, lacka och montera panelen. Sedan blir det test.

Mitt i alltsammans och lite för att göra mina stunder framför datorn mer "produktiva" har jag grävt fram en 2x8/1x16-stegs sekvenser från Practical Electronics för att se om jag kan ta fram en layout till ett kort. Det finns en layout i tidningen och jag har lyckats extrahera tidnings PCB-layout och med hjälp av en risig bild över komponentplaceringen lyckats få ut alla komponenter och börjat plocka med layouten.
Dock vill jag göra en del förändringar. Kortet i original är strax över Europaformat (175×105). Det går lätt ( :vissla: ) att dra ner det till 160×100. Sedan vill jag ha lite standard vad gäller komponenterna. Motstånd och kondenstaorer har förutsatts ha extremt långa benavstånd. Motstånden 12.5mm och en konding pp 1µF hela 22.5mm. Det är lagom med 10mm för motstånd och många (plast)kondingar klarar sig med ett benavstånd på 5mm.
Detta kommer att ta sin lilla tid ...
PE_Sequencer_comp.jpg
Ett annat projekt som ligger halvklart och som bara väntar på en panel med lite rattar och knappar är SN-Voice. Den bygger på TIs gamla musikkrets SN76477 men har försetts med lite hjälpkretsar för att få den att fungera som en standalone-synth.
IMG_6125.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Oskar »

Väldigt stiliga oljudsmaskiner! Det jag är nyfiken på, som totalt oinvigd novis på detta område, är - hur låter det? Har du någon ljudbit från nån av dina kreationer? 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Njaeeee inget eget oljud men MFOS Echo Rockit och Noise Toastern finns på tuben:





SN-Voice:


Ken Stones analoga skiftregister:


Mintysynth:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glömde Soundlab:


En annan variant av Nutube distpedalen:


Den första Soundlab-synten:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha, då har jag (troligen) CADat MFOS' 32-stegs sekvenser men jag håller lite på det för TÄNK om man kan programmera en Arduino att fungera som, i alla fall, styrlogiken till en sekvenser.
Med styrlogik avses knappar och rattar som startar sekvensen, kör den upp/ner/upp-ner/random, enkelstegar, stoppar, startar, väljer om det ska vara 1x32 eller 2x16 steg och om det ska ev vara färre steg och slutligen frekvensen.

Bara för att ... har jag tagit fram panelen till den Soundlab Mk2, den lite större synten från MFOS. Genast inser att jag faktiskt haft en låda från Electrokit, märkt Saoundlab 2, men var 17 den är vete fasen. Jag behöver hursomhelst tre motstånd på 5K1 och två opolariserade kondingar på 1µ. De senare var nog tänkta att vara elektrolyter men jag har plastkondingar. Jag har alltid haft lite ångest för det här jobbet men efter två mindre moduler inser jag att det är ganska lätt, bara man har koll på alla sladdar. (En potentiometer är fel, ska vara linjär men jag har fått dit en logaritmisk).
panelwiringnormal[1].gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar