Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråden)

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av MiaM »

Mmm... fast jag tänkte på "enklare" grejer typ nån kompaktanläggning från 70-talet eller liknande.

Fast å andra sidan, om man ändå ska avvika från original så kan man väl lika gärna montera in nån slutstegs-IC av modern typ med god kvalitet (vad de nu kan heta, LM3886 kanske?).

Jag har en trasig Harman Kardon 640 (tror jag den heter) stående som dessutom inte har några matchande släktingar. Jag funderar lite svagt på att göra något sådant med den, delvis för att testa ett sånt modernt slutsteg på ett realistiskt sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ja, var fan såg jag det nu.... :humm:
En firma, typ Elektrokit+SIBA i Australien sålde en rörförstärkare med EL84 single-end på hela 18W per kanal!!!!! :shock:
Folk som examinerade den såg att det satt en ganska stor IC på en liten kylfläns i lådan och att matningen till denna (18V) gick genom glödtrådarna på effektrören som i övrigt inte var anslutna någonstans. :doh:

Aha, en kompaktare typ Luxor Dirigent eller en Dux eller nåt sånt?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av MiaM »

Ja, de där kompaktarna har ju (ännu) inget vidare rykte och brukar inte kosta särskilt mycket. Är ett slutsteg trasigt så får man väl nästan betalt för att ta hand om nån sån.

Fult det där med fejkrör...

H/K'n är ju en ren förstärkare...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är detta min tråd så jag får göra nästan vad jag vill med den. Eftersom det ska in två rör vad det lider nyttjar jag lite utrymme för en rörgrej jag måste minnas:
That is it. And yes that schematic they sent was not very good. My board is a bright green color and there were two mistakes on it. On the board there is a 200k resistor that is supposed to be connected from the choke output to ground. It does not have the connection to ground. If you wanted to use it you could make a jumper connection. Also there is another trace missing. If you look at the schematic the connection between R30 and Ç11 is missing. I connected a jumper for that. And I did not use the resistor that is supposed to be connected to the input of the choke. I used a resistor in series with each plate connection on the rectifier as shown on the schematic changes. I attached another photo of the wiring I did.

You have to watch those Chinese boards, they can come with mistakes. They may be coming from this board house,
http://dirtypcbs.com/ but you can't beat the product for the cost. Great for experimenters like me.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SA... :tyst:
Monterat trafo, likriktare och kondingar på bottenplattan och testat lite sådär efter måtten och då ser jag att mina kort till trissorna inte får plats i lådan. Får snickra en högre låda helt enkelt. :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De obligatoriska bilderna. Så HÄR var det liksom tänkt men när det stora innanmätet är på plats inser jag att jag har bostadsbrist. Dock bytas potarna på korten mot trimpotar och det ska nog gå att göra om korten så de kan vridas och vändas så de får plats.
Det ska till ett kort med ingångspotentiometer och två smårör. De stora effektmotstånden ska nog placeras på ovansidan en likadan stålskiva och täcka lådan. Det är inga dödsfarliga spänningar (24V) men lite krympslang blir nog nödvändigt, eller en liten nätbur.
Notera de två likriktarbryggorna - det blir lite kvasimonoblock av det hela.

Jag hoppas bara att det inte var snubben med röraffären i bortre Sibirien som försökte trixa med mitt Mastercard och blåsa mig på rören, men det visar sig väl ...
2SK1058_08.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag borrade jag sex hål i trålådan som ska hysa entrissestärkaren. Har ju formerat de fyra kondingar som ska filtrera DC-spänningen till trissorna. Jag ska ju köra kvasi-monoblock; en trafo med dubbla lindningar och varje kanal har sin likriktare och filter.

Förstärkaren är testad och funkar finfint. Det som ska till nu är ett försteg uppbyggd av ett par små (bokstavligen) för att få upp utnivåerna lite. Jag anar att jag nämnt det här tidigare i tråden. Nu var det de sex hålen det gällde OCH LÅDAN!!!!
Lådan köpte jag på Jula för något år sedan. Träet är inte alltför maffigt och botten består av en tunn plyfaskiva, därför klär jag botten och fram/bakstycke med 0,8mm aluzinkplåt (insidan).

Här hamnar kylflänsar med trissorna:
IMG_8700.jpg
Allt smått och gott som ska in i lådorna:
IMG_8701.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett omtag. Jag hade en helt annan plan från första början men så här blir det. Allt medan min gamla laptop försöker hitta på ett lösenord så jag kan komma vidare med installationen av Linux, har jag dammat av en gammal ful låda.
Trafarna - en STOR (2x18V) och en liten (90V + 6,3V) placeras ovanpå med likriktare, kondingar, och de fyra korten (ett till varje transistor + försteget med rören + drivkortet till motorpoten) hamnar inuti lådan. Ser ut att finns bra med plats nu.
2SK1058_13.jpg
2SK1058_14.jpg
Delarna är bara löst ilagda men det ska styras upp på bästa sätt vad det lider. Host! Host!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

Vad är det för ett litet gult kort i mitten längst upp i lådan med några kretsar på? Ska bli intressant att följa detta!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är själva styrning av motorpoten. Jag kan några reläer som ingångsväljare med (eller kanske koppla för MUTE). Ska finnas en påse fjärrisar också - blir kul att prova ut dem :doubt: . Poten köpte från Ecotec förresten.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

Ja, men det var en bra ide´! Tänkte nästan att det var något sådant du planerade för! Fin motor pot. Ecotec har en hel del bra komponenter. Det är bra med en motorpot. är ibland lite tveksam till "elektroniska" "pottar" som ligger i signalvägen som kan bidra med distorsion.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De kan ha lite problem, kan jag tycka vid små signalstyrkor.

Jag har en annan modul där poten är monterad på kortet + en sorts och lite halvlarvig displej.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av lillahuset »

Huggbävern, hur är ditt förhållande till effektförstärkare egentligen?
Jag tycker det verkar vara totalt agnostiskt. Du bygger rörförstärkare, switchade förstärkare och SE-förstärkare som naturligtvis har sin plats i ett vintrigt Sverige. Och vad händer med alla förstärkare du bygger? I en låda under sängen?
Hursomhelst är jag både imponerad och förundrad över din energi när det gäller audio-slutsteg. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den sortens frågor ska du inte ställa till mig och du inte vill jag ska sitta på balkongräcket och undra om det går fort och om gör ont ...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av lillahuset »

Förlåt.
Skriv svar