Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tror jag hittade nåt pris där även om benämningen på mjukvaran var luddig typ "Business Standard".

Om det var rätt och jag bara vill ha Schematic+Layout så kostar det runt 600 Euro (runt 6000, väl?)

Så det kan vi glömma :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

Ja är det till företag så lär det kosta bra mer just av bara den anledning eftersom det då används kommersiellt som man kan tjäna större pengar på än privat som hobby som tex gratisversionen mer är ämnad för.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu "nedgraderat" min konstruktion så att den kan göras enlagrig (och därmed mha fotoresist).

Jag har för tydlighetens skull gjort alla eventuella byglingar raka.

Vcc på själva kretsen är dock en miss (men funkar ju, speciellt vid utläggning och 2-lagers Gerber).

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Vid R10 funkar det inte heller så bra men det går faktiskt att löda en bygel rätt i motståndsbenet, apropå R10 så går tråden under ett gäng med motstånd vilket heller inte är nåt problem :)

Uppe vid R1 har jag fått en bonus-via av nån anledning :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av bearing »

Det kommer ju gå åt en hel del kemikalier för att etsa bort kopparen från nästan hela kortet. Lägg in ett jordplan, så behöver bara en bråkdel av ytan etsas bort.

Med de låga frekvenser kortet arbetar med spelar ju inte hörnen någon roll för funktionen. Men det kan bli problem vid etsningen i skarpa hörn.

På tal om estetik och hörn har jag provat en autorouter som heter Topor. Kan bli snyggt med mjuka kurvor, men ofta ser det ut som en tallrik spaghetti.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej bearing!

Förstår nästan inte relevansen med ditt inlägg :)

Men att nyttja jordplan tycker jag låter som ett trevligt förslag inför framtiden där man kanske skapar typ mikrofonförstärkare mha av Eagle.

Dock har jag förstått det som så att Eagle Light bara ger mig två lager (Top+Bottom) så ett tredje lager (GND) verkar inte möjligt men jag kanske har fel?

Och har jag inte fel vore det trevligt om du talade om hur jag nyttjar jordplan :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av lillahuset »

Det är inga problem att göra ett kort med jordplan plus "bottom". Det kräver bara lite mer eftertanke och ansträngning. Ja, det brukar vara bäst att lägga jordplanet närmast komponenerna. Av två skäl, kortast möjliga jordanslutningar och kortast möjligt fysiskt avstånd mellan "jord" och komponenter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

Testa autoroutern någon gång i Eagle och se hur den drar ledningarna om du vill.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av lillahuset »

Ge mig en anledning att vilja det.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av bearing »

Roger, jag tipsade bara om att använda jordplan för att slippa etsa så stor mängd koppar. Resten av mitt inlägg var mest kuriosa.

Jag använder inte Eagle, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur du lägger in ett jordplan. Men i de andra program jag använt har det varit en enkel manöver. Välj området som ska fyllas med hjälp av en rektangel/polygon, och välj vilken signal som planet ska kopplas till. Fyll, och justera/flytta ev. några komponenter/ledningar (eller lägg till vior på flerlagerskort) ifall stora områden inte fylls p.g.a att "öppningen" är för liten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

För att förtydliga så är jordplan i det här fallet inte ett eget lager, utan en utfyllnad på top- eller bottomlagret som fyller i alla tomma ytor, med ett angivet isolationsavstånd till alla banor och lödpaddar. Funktionen brukar heta copper pour. Vanligast är att man som sagt kopplar det till GND, och sen anger att fyllda plättar som inte kan kopplas tas bort. I lågfrekvensapplikationer kan man dock bortse från det sistnämnda då det inte spelar någon roll.
Det här spar som sagt på etsmedlet. Väldigt mycket faktiskt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

lillahuset: det var inte någon rekommendation till dig utan TS då ledningsdragningen kunnat blir lite rakare för bättre plats och så kanske lite bättre routat på något ställe. Det hade även varit möjligt för TS att skapa ett mindre kort på detta vis då autoroutern tagit hand om det mesta när det är ett sådant här stort och enkelt kort och så ges det även en lite grov visning av hur man hade kunnat routa det tex.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av lillahuset »

OK, jag blev lite förvirrad. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

Haha jag ser nu att jag totalt missade att ditt inlägg var före mitt, fick för mig att ett från TS var före. :D Förstår helt och fullt din konfundering. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:För att förtydliga så är jordplan i det här fallet inte ett eget lager, utan en utfyllnad på top- eller bottomlagret som fyller i alla tomma ytor, med ett angivet isolationsavstånd till alla banor och lödpaddar. Funktionen brukar heta copper pour. Vanligast är att man som sagt kopplar det till GND, och sen anger att fyllda plättar som inte kan kopplas tas bort. I lågfrekvensapplikationer kan man dock bortse från det sistnämnda då det inte spelar någon roll.
Det här spar som sagt på etsmedlet. Väldigt mycket faktiskt.
Intressant!

Fick f.ö den här instruktionsvideon angående jordplan av SM6XUN alldeles nyligen.

Jag avser se den ett par tre gånger till :)

MVH/Roger
PS
Glömde videon :D

bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av bearing »

Precis, den stora blå ytan i Topnotch layout är jordplanet.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1252926
Skriv svar