Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort klart brd-filen.

MVH/Roger
PS
Matning till IC saknas, hoppas jag kan "tvångsrouta" det :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Routning nu gjord :)

Tacksam om nån påpekar nåt fel.

MVH/Roger
PS
Gick förresten att dra Wire isf riktig routning av Vcc/Vss, misstänkte det ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 juli 2016, 19:48:24, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av ToPNoTCH »

- Ett antal kortslutningar (Inringat bilden)
- Vrid T1 180 grader (Du kommer märka varför när du routar den)
- Använd jordplan
- Tjockare ledare (ingen anledning att använda tunna om du har plats)

Du får gärna lägga upp filerna om det är Eagle, så kan jag göra ett försök.
Inte för att "göra jobbet" utan mer för att visa.
KVF_2_brd_final.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

Och inte minst, använd bara vågräta, lodräta och 45° ledare. De där som sneddar rakt över allting ser smått hemska ut.
Samt, inga 90° hörn, gör dem till 45°.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Topnotch!

Jag har nu rättat till felen, tack för ditt påpekande för den längst till vänster såg jag aldrig.

MVH/Roger
PS
Bifogar även brd-filen (Eagle)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev:Och inte minst, använd bara vågräta, lodräta och 45° ledare. De där som sneddar rakt över allting ser smått hemska ut.
Samt, inga 90° hörn, gör dem till 45°.
Spelar roll ;)

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Nerre »

90-gradershörnen är ingen estetisk fråga, det handlar om induktans och kapacitans i ledningarna.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är en variant (ha överseende med att jag lade 20 min på den)

Hade hoppas på att lyckas göra det enkelsidigt men en liten rackare bråkade. Jag byglar hellre än kör dubbelsidigt om det är så lite.

En annan kontaktering på X2 & X3 hade gjort det lite snyggare.

Jag minskade heller inte kortstorleken, vilket hade varit nästa steg givetvis.

Tanken är att väcka lite tankar. :wink:
vinga_variant.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett proffs har yttrat sig!

Tack för all tid och energi du lagt ner, ser onekligen mycket bra ut, nånting att sträva efter på sikt, jag kommer dock ändå nyttja min lösning mycket för att jag redan har den som Gerber, sen är man väl lite stolt över sitt livs andra PCB :)

MVH/Roger
PS
Jag retar mig på en sak när det gäller Eagle, det finns en mängd bibliotek men jag skulle bara vilja ha ett enda eget som jag så sakteliga bygger och det behöver inte innehålla så mycket irrelevant SKIT man alltid måste scrolla igenom (all SMD och en hysterisk mängd kontakter går t.ex bort), jag behöver liksom bara typ TO220, TO126, TO92 footprints (konfiguration spelar egentligen ingen roll, det är bara schemat som blir lidande), DIL8, DIL14, DIL16, DIL28, motstånd stående & liggande, kondensator axiell & radiell med några få raster, diod stående & liggande, lite standardplintar, borde bli ett bibliotek med absolut mindre än 100 varianter.

Nu fattar jag inte vad som händer, lyckades faktiskt skapa en egen komponent igår (4093 innan jag hittade den) och skapade då ett eget bibliotek knoppson.lbr men när jag laddar in det biblioteket har jag fortfarande typ 1000 komponenter samtidigt som alla inte är med. För det första, hur laddar man in sitt eget bibliotek BARA för det andra hur laddar man in default-biblioteket? Laddas det alltid vid start eller vad heter det?

Jag tycker biblioteksdelen fungerar väldigt underligt för ibland finns inte komponenten (jag är dock mest intresserad av raster för simulering sker via breadboard) men om man separat t.ex laddar in 40xx-biblioteket så finns plötsligt t.ex 4093, varför fanns det då inte från början kan man ju fråga sig.

På det stora hela är jag dock så nöjd med Eagle att jag kommer köpa det. Vart köper jag det?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Här är en variant (ha överseende med att jag lade 20 min på den)

Hade hoppas på att lyckas göra det enkelsidigt men en liten rackare bråkade. Jag byglar hellre än kör dubbelsidigt om det är så lite.

En annan kontaktering på X2 & X3 hade gjort det lite snyggare.

Jag minskade heller inte kortstorleken, vilket hade varit nästa steg givetvis.

Tanken är att väcka lite tankar. :wink:
vinga_variant.jpg
Hur gjorde du egentligen det där och dessutom på bara 20 minuter?

Orkar du förklara?

Fast gör det på nybörjar-nivå i så fall för jag kan bara Eagle väldigt hjälpligt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

Man kan ha "synen" för det men sedan lär man sig med hur man skall gå till väga för att göra det lätt för sig själv sedan vid routningen (dra och sammankoppla ledningarna/strecken till rätt ställen) eller för autoroutern (finns inbyggt en mekanism som sammankopplar allt automatiskt, har sina för och nackdelar) om man vill använda den istället.

Som första del är dock att man får se till att komponenternas ledningar inte korsar varandra, eller så lite som möjligt, för då kan det bli besvärligt och tom omöjligt att routa (dra ledningarna dit där de skall vara) om det är ett komplext kort och vid högre frekvenser måste ledningar läggas på vissa speciella sätt och kan inte heller se ut hur som helst. Sedan är nästa steg, om man så vill, estetiken så komponenterna läggs så som man vill ha de för att se fint ut och/eller pga rent praktiska anledningar.

Routningsmässigt kan det dock hända att man inte kan ha komponenterna på ett visst sätt och då får man kompromissa eller ändra om.

Ditt kort är för oss som hållit på en del med detta enkelt att routa och tar således inte lång tid att fixa. :)


Angående att köpa så är skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen enbart ytan på kortet och antalet lager och en grej till som jag inte kommer ihåg just nu men behöver du inget av det första två grejerna så är ett köp egentligen på så vis kanske inte direkt nödvändigt.

Köpa kan du direkt från tillverkarna här:

https://shop.cadsoftusa.com/buy-eagle/

Vet inte om det går att köpa någon annanstans då det inte är något jag kollat upp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta!

Såg att en standardlicens innebär 6 lager och EU-kort (100X160mm) max, min Light innebär 2 lager och 80X100mm.

Det verkar alltså vara som du säger dvs ingen större anledning till uppgradering.

Jag vågade dock inte trycka på "Buy Eagle" för jag blir lite rädd för sånt, annars hade jag gärna velat veta vad en standardlicens kostar, dock känner jag lite att EU inte riktigt räcker i längden (om man får drömma lite).

Mitt nästa CAD-projekt ska nog bli en 64-Pin DIL CPLD (Xilinx QFP), ska bli spännande och se om den footprinten finns med :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av MadModder »

Du kan trycka på hur många BUY-knappar du vill utan att något händer. Så länge du inte skrivit in någon kortinformation kan aldrig några pengar dras någonstans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder för det här, jag behövde faktiskt höra det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Henry »

Du kommer till sidan för att kunna köpa, det är sedan en del fler steg efter det innan du kommer till en betalsida så du kan lugnt trycka på sidan. Jag lovar dig att ditt konto inte kommer att bli tömt bara för att du klickar på länken. :) Jag skulle för den delen aldrig fått för mig att lägga upp en sådan länk här elelr någon annanstans.

På näst sista sidan du kommer att koma till efter ett antal steg så visar det var det du valt kostar och nästa sida så skriver du inte din adress och allt och sedan trycka för att betala. Bland den billigaste licensen men som kan mer än gratisversionen kostar 140 Euro så runt 1300:-. Den allra billigaste versionen med 2 lager och inte mycket som skiljer mot gratisversionen kostar bara 62 Euro så runt 600:-.
Skriv svar