Currawong - rörförstärkare från Down Under

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av anders_bzn »

Jag funderar på varför de ritat stjärnjord på korten. Vore det inte bättre med så mycket hela kopparplan som möjligt?

Ett helt jordplan på ena sidan borde väl vara mest optimalt? Eller är det så att vissa komponenter drar så mycket ström så man får problem med potentialskillnad i ett helt jordplan. Nu ser det ut som någon som brukar bygga rörförstärkare "the old fashion way" med lödstöd och lösa komponeter och trådar som ritat kortet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är nog så. Att ha ett helt jordplan är nog lite för "digitalt" .... :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag handlat ett gäng socklar från Finland. Tror ursprunget är Ryssland och jag minns när jag jobbade i SPb för drygt 20 år sedan. I lokalerna vi hyrde hittade i ett rum där det fanns tonvis med kul grejer men det var framför allt oktalsocklar jag fann. Plockade med mig ett par lådor och sålde till Rimbo-Lasse. Jag kunde för 17 plockat på mig tiotals lådor men inte fan tänkte jag på det.

Inte nog med det, ett år senare handlade jag en massa novalsocklar på en marknad utanför Sant Petersburg (Piter på ryska) och sålde ... :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Socklarna jag beställde från finska Ural-Tone har kommit. Det var ju bra ... Och passar som foten i vanten på kortet. Det är också bra ....
Bild

Men ... den förbankade ringen som ska dra fast rören passar ju ändå inte för hålen på kortet. Tar med mig socklarna till jobbet imrogon och ser om det går att slipa bort lite keramik så ringen på. på rätt sätt.
Bild
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Tekko »

Går det inte att vända ringfan uppåner så att skruvöronen inte går i urgröpningarna ? Eller sticker skiten upp ovanför sockelen då ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för det Tekko. Jag kollar bums. Vänta kvar så ska jag strax rapportera hur det gick.







Men för 17, det gick ju asbra. Ska kolla om det funkar med rör i sockeln också ... Vänta ett litet tag till!








Det gick det med. Rören går inte i botten utan det är en smal spalt på någon mm, men rören sitter där de ska. Tack kompis! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av tecno »

Kan du inte göra nya ringar så de blir mer 'look-alike' de andra socklarna?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall:


Hål i huvve!!!!!!!!!!!!

Jag satte mig med kortet och kollade hur nuffrorna på kortet stämde med hur rören ser ut (elektroderna). Någon i USA förslog att aboriginerna ritat fel och att sockeln ska vara "normalt vriden", alltså så hålen passar. Kom ihåg att "groparna" i sockeln för ringen sitter på 90-graders "avstånd".
När jag kollat färdigt sätter jag tillbaka en sockel som jag tagit ur för att se ledningsmönstret och vad fan ser jag då???!!! Jo,jag hade satt socklarna ett snäpp fel. Nu ska de FAKTISKT sitta vridna 90 grader och då kommer ju för fan hålen rätt!!!! Hur dum i huvve kan man bli?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av tecno »

:humm: ja man kan ju undra :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fel svar. Rätt svar är "GRÄNSLÖST" ...

OM jag tittar noga på figurerna på kortet så blir det ju rätt om jag stoppar i sockeln som det visas.

Jag har ett paket från Schenker att hämta på Hemköp; det är nog den tyska trafon.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafon hämtad och jag har börjat med träbitarna som ska bli chassi. Jag har sågat spår i dem och i vilka kortet ska skjutas in i.
Trafon ser ju fin ut - 116VAC + 12VAC.
Sågade till några kylflänsar till en regulator och en högspänningstrafo. Nu är nästan allt på plats. Lite jobb blir det med fjärren. Jag har trixat till tre små fina ryska reläer till ingånsgväljaren.
Bilder kommer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är bildurr:

Bild

Bild

Bild

Jag måste gräva fram (beställa) isolmaterial till trissan och regulatorn på kylflänsarna. Lådan var nämnd och så lite ledningsdragning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

drh har lovat mig en nylonskruv till högspänningstransistorn med sin fläns - Woho!! :bravo:

Dessutom har jag fått ordning på tre av fyra träbitar som ska utgöra låda. Frontbrädan ska fräsas ur men det får jag försöka fixa i helgen ... men det skulle krävas en urfräsning på bakstycket så jag får dit lite kontakter. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lådan börjar bli klar.
Småproblem har tillstått. Jag har sågat ett grunt spår i fronten men antingen är spåret för grunt eller är frontbiten skev (böjd).
Hålen fram är för hörlursuttag, volympot och nätströmbrytare (vridomkopplare). Den senare är liten men inte så liten att den kan sitta längre upp för då får den kontakt med kortet. Strömbrytaren får sitta på en liten plåtbit som skruvas bakpå fronten.
Jag har vidare funderat på om jag skulle ha fronten avtagbar men har ännu ej bestämt mig. Att limma den på plats och dra fast med ett par skruvar attraherar mig oerhört. Man kan ju nå komponenterna ändå och när jag bygger i luften är det ju så här det ser ut.

Det drar dessutom ihop sig till DIY-träff i Jönköping: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93495

Kvällens foto:
currawong_17.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett mikroskopiskt framsteg är också ett framsteg ...

Borrade tre större hål i bakpanelen (och jag blev plötsligt SÅ sugen att göra samma sak med fronten för att få till alla strömbrytare, volympotar och skit) för att kunna montera aluplåten där högtalar- och ingångskontakter jämte IEC-kontakten sitter.
currawong_18.jpg
Jag måste fila upp för IEC-kontakten (nätbrunn på ren svenska)
currawong_19.jpg
Plåten ska sitta på utsidan.

Det här är väl egentligen en "skitgrej", men de tryckluftsfjädrar vi får levererade är inslagna i en sorts porös plastfilm som är hur bra som helst att slå in ömtåliga saker i. Vet inte hur många plåtar och grejer jag tagit hem från jobbet och som jag skyddat med sådan här film.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar