Skivspelarbygge

hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Lägg provskivan(lp,n) på Din köpta kvalitetsspelare och lyssna, jämför svaj och vobblande så vet Du vart felet inte ligger
Svajet kan förutom remmen bero på motor eller talrikslagring
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var en bra ide', tack!

Men en enklare variant för mig (och den kuf jag är) vore om jag helt enkelt provade en annan skiva.

Jag kanske gör det för jag har fler skräp-skivor, t.ex med Eddie Murphy :)

MVH/Roger
PS
Observera gärna att jag utvecklat inlägget, hann bara inte skriva klart innan du svarade.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Vet inte säkert men går den kanske lite sakta dessutom, kan iofs bero på vilken utgåva det är, har bara något minne av lite bättre tempo
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Oskar »

Det låter helt klart som den går för sakta på videon.

I övrigt :bravo: till Roger som kommit så långt med gummisnoddar, fiskelinor och plyfa :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SM7CZR »


Svajet är oregelbundet, låter som en halv-ton skillnad, så det är inte lite... :wink:
Har du ingen stroboskopskiva att kolla med?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Vet inte säkert men går den kanske lite sakta dessutom, kan iofs bero på vilken utgåva det är, har bara något minne av lite bättre tempo
Min stroboskopskiva indikerar att hastigheten inte är 100%, pinnarna drar sig om än mycket sakta CCW (tror jag) och det innebär att den går något för långsamt som du säger.

Men observera att detta är innan belastningen av pickup vilket jag lärt mig den hårda vägen faktiskt är nåt man måste ta med i beräknngen, för detta har jag byggt en RC-oscillator på 60Hz+/-1% (bättre tolerans tycks inte gå att få) ty för att jag ska kunna testa hastigheten samtidigt som jag belastar med pickup:en så blev jag tvungen att klippa bort 50Hz-pinnarna (ty allra ytterst) från stroboskopskivan men kvar blev då 60Hz-pinnarna och jag har faktiskt numera en kristall på 60kHz som jag planerar dela ner med tre dekadräknare för jag kan inte få samma precision med en RC-oscillator, uppenbarligen.

En variant hade dock varit att ha trå trimrar på min RC-oscillator där den ena är den mångvarviga "precisionstrimmern" och den andra en grövre "pitch" för att strecken står nu still bara på 60,0Hz MEN detta är när hastigheten är riktig, om hastigheten istället avviker något så vandrar ju pinnarna åt typ "det hållet" men om man håller reda på pitchen så kan man låsa pinnarna vid fel hastighet och där är det sedan lättare att hålla koll på svajet, inbillar jag mig.

Jag tror bannemig jag ska göra ett seriöst kort på veroboard (öar) som gör grejerna mer robusta, just nu är RC byggd på ett kopplingsdäck, det är lite synd att jag blev tvungen att gå över till 60Hz för att få med pickup:ens påverkan vilket med stor sannolikhet är anledningen till att två av er tycker att det går för långsamt, men jag var tvungen att göra så för det fanns ingen plats för pickup:en annars ty 100/3-pinnarna för 50Hz ligger alldeles i ytterkant av stroboskopskivan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Oskar skrev:Det låter helt klart som den går för sakta på videon.

I övrigt :bravo: till Roger som kommit så långt med gummisnoddar, fiskelinor och plyfa :)
Tack för den sköna kommentaren :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SM7CZR skrev:
Svajet är oregelbundet, låter som en halv-ton skillnad, så det är inte lite... :wink:
Har du ingen stroboskopskiva att kolla med?
Intressant kommentar, tack!

Oregelbundet svaj, jag vet inte riktigt vad jag ska säga men jag tror jag håller med för jag störs liksom mest av det ibland på nåt konstigt sätt.

Stroboskopskiva har jag hela 2st av (eller rättare, 1,5st :D ) så det finns, kruxet nu är att jag å det bestämdaste vill mäta hastigheten/svajet när pickup;en belastar skivan, annars är inte mätningen 100% relevant och jag tror faktiskt tom att pickup:en är den som drar ner hastigheten.

Men observera att motorn är bevisad tillräckligt stark sedan tidigare så det är inte problemet.

Problemet sitter nog i remmen/gummisnodden tror jag.

MVH/Roger
PS
Jag behöver en bättre 60Hz oscillator, tänk om jag istället inför en omkopplare som kopplar om mellan 60Hz+/-1% (som jag tycks nå med plastkondensator) och sedan kopplar om till "pitch" (course heter det annars va?) där jag sätter så att jag kan skruva mellan 55-65Hz, nånstans, då kan jag alltså låsa "pinnarna" på felaktig hastighet och därifrån kan man sedan lättare se svajet, vad tro du om det? Tog förresten ett kort precis där jag satte dit den klippta stroboskopskivan och drog igång 60Hz-lampan, pinnarna vandrade då mycket långsamt CW dvs hastigheten utan pickup-belastning tycks vara aningen för hög. Nu testade jag vad som händer när pickup:en belastar, då går pinnarna nästan lika långsamt CCW så det är pickup:en som drar ner hastigheten! Men pinnarna vandrar MYCKET långsamt, att man ens kan höra det? Samtidigt är som sagt inte precisionen hos min RC världens bästa (nån sa nån gång tidigare i tråden att 1% hastighetsavvikelse hörs, verkar som om den personen hade rätt). Jag såg inte det här när jag testade tidigare men nu tror jag det berodde på för mycket (irrelevant) bakgrundsbelysning, nu är det mörkt i min lägenhet och pinnar störs inte av olika frekvenser. Det är nog svårt att helt få bukt med hastighetsavvikelsen (även om den obelastad tom har en något för hög hastighet), jag tycker dock att jag ska fokusera på svajet för det är värre samtidigt som jag nu inte kunde se nåt svaj alls, obelastad gick pinnarna snällt och med konstant hastighet något CW, belastad gick sedan pinnarna lika snällt och sakta åt andra hållet. Tänk om svajet faktiskt ändå beror på att LP-skivan i sig märkligt nog inte tycks vara centrerad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Kan det inte vara så att motorn inte orkar, så den hoppar över en "puls" ibland när det sackat efter för mycket, och så får den ny fart när motorn är i synk med pulserna igen fast ett steg efter?
För hastigheten ska inte påverkas alls med eller utan pickup som ligger på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade precis Eddie Murphy, han låter ännu värre :D

Jag som trodde jag var nåt på spåren :(

När man tittar på pinnarna i det belastade fallet så går dom relativt långsamt CCW (dvs för låg hastighet) men efter några sekunder syns inte pinnarna alls, sen kommer dom tillbaks och vandrar lika långsamt CCW. Långsamt i detta fallet är dock typiskt dubbelt så snabbt som för The Beach Boys.

Okej, men då kan vi i alla fall utesluta ocentrerad LP, kvar tycker jag borde vara remmen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Kan det inte vara så att motorn inte orkar, så den hoppar över en "puls" ibland när det sackat efter för mycket, och så får den ny fart när motorn är i synk med pulserna igen fast ett steg efter?
För hastigheten ska inte påverkas alls med eller utan pickup som ligger på.
Det kan det kanske vara.

Men jag tycker att jag typ bevisat det här förut, tror beviset var att man stoppade skivtallriken och tittade på vad motorn gjorde och jag vill minnas att den bara snurrade på (och övervann friktionen) men om den snurrade på med rätt hastighet det vet jag naturligtvis inte.
För hastigheten ska inte påverkas alls med eller utan pickup som ligger på.
Det här håller inte jag med om för i princip blir skivtallrikens radie en hävarm som motorn måste orka driva på för att övervinna pickupens friktion dvs ju längre ut på skivan pickupen befinner sig desto större blir hävarmseffekten, tror jag :)

Jag har faktiskt ett liknande problem med min lindningsmaskin, lustigt nog.

Men om det nu inte är remmen känner jag mig väldigt rådvill för jag tycker det borde funka nu när skivtallriken inte ens wobblar i z-led.

MVH/Roger
PS
Jag tror på andra sätt att det inte kan vara motorn för man borde i princip kunna ha en hur svag motor som helst, det enda motorn behöver göra är ju att putta in så mycket energi att tröghetsmomentet (m(wr)^2, tror jag) skall övervinnas men när den gjort det så snurrar ju allt av sig självt (bara lagerfriktion och eventuellt pickup-friktion kvar). Blev lite motsägelsefullt det här :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ja det är klart att det blir ett ökat moment när pickupen ligger på. Och det är störst längst ut på skivan som du säger. Men matar man en motor med 60Hz för att få en särskild hastighet, så ska den hålla exakt samma hastighet ända tills motorns vridmoment övervinns. Och det ska INTE övervinnas av en pickup. Det ska inte spela någon roll med eller utan pickup. Annars skulle ju skivan snurra snabbare och snabbare ju närmare pickupen är till centrum och det är inte önskvärt att stå och trimma hastigheten undertiden man lyssnar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har du rätt i.

Med ditt sunda resonemang så ska alltså inte pickupen påverka alls för annars får jag ju en lägre hastighet längst ut än vad jag får längst in.

Samtidigt är vinkelhastigheten konstant, det ger v=wr dvs en lägre perifer hastighet längst in än längst ut.

Sen har man väl Faraday's lag enligt

\(|U|=\frac{d\phi}{dt}\)

och om flödet hos den vibrerande magneten (vanligtvis) kan skrivas

\(\phi=Asin(wt)\)

så bli den inducerade spänningen

\(|U|=Awcos(wt)\)

där den inducerade spänningen är proportionell mot vinkelhastigheten hos signalen.

MVH/Roger
PS
Edit, gjort vissa smärre justeringar bl.a tagit bort osanningar som jag kommit på i efterhand.
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 november 2017, 17:56:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ja men... du kan väl inte räkna på ljudsignalens vinkelhastighet. Det förutsätter ju en ren sinusvåg med oförändrad frekvens. Musik är ju en hel kakafoni av frekvenser och därmed teoretiskt ett oändligt antal olika vinkelhastigheter samtidigt.
Det är väl i alla fall absolut mest amplituden på "groparna" i det fysiska spåret nålen följer som avgör hur hög den inducerade spänningen blir. Grammofonskivor skulle inte ens finnas om så inte vore fallet. Är det bara ett spikrakt spår (som de sista varven längst in) blir det inget ljud alls även om du snurrar skivan i 300.
Volymen blir inte särskilt mycket högre (men dock lite högre) om du spelar en 33-varvare i 78 varv per minut.
"Hastigheten" på ljudsignalen är samma på spåren längst in som längst ut eftersom ljudet är mer och mer ihoppressat ju längre in man kommer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

När man lyssnar på youtubeklippet så är det ju inte alls bra, helt klart så variera hastigheten ganska störande. Jag har inte plöjt igenom all inlägg i denna tråd, så jag vet inte vad du har för motor eller hur den styrs, så hur mycket varvtalet är inblandat vet jag inte. Tittar man däremot på pickupen så kan man ju tydligt se att skivan inte centrerar riktigt och där är ju naturligtvis ett av felen med den ojämna pereferihastigheten.

Det talas även mycket om drivremmar som orsakar svaj också. Om man vill eliminera detta problem så bygger man kanske en tung skivtallrik som fungerar som svänghjul och dämpar variationerna i hastighet på grund av det varierande motstånd som uppstår vid olika täthet i spåren på skivan.

När det gäller motordrivningen så borde väl den bästa motorn vara en mångpolig motor (8 polig eller mer) som förses med tungt svänghjul. Håller motorn ett svänghjulsstabiliserat varvtal och skivtallriken har ordentlig svängmassa så kan du säkert använda en gammal damstrumpa som drivrem och ändå hålla perfekt varvtal.
Skriv svar