Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej YD1150!

Jag börjar tro på att fläta tre stycken emaljerade koppartrådar av 0,2mm diameter, jag tror det blir ganska optimalt för mina flätade 0,28mm är aningen stela samtidigt som jag tror skjuvspänningen är proportionell mot arean och 0,2mm är nära "-3dB" i diameter relativt 0,28mm dvs vi har halva skjuspänningen med 0,2mm.

Sen kan 0,20mm räcka även för mitt andra projekt.

Så jag siktar på att köpa en rulle 0,20mm när ekonomin tillåter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat mig för att strunta i att uppgradera KSP.

Jag kommer ta fram en ny och bättre tonarmskabel men min ambition är att inte ha nån ambition :D

Anledningen till detta är att jag faktiskt tycker min KSP är Good Enough.

Dom flesta skulle nog inte hålla med mig men jag har:
1) Ostörande hastighetsavvikelse
2) Ostörande svaj

förutom detta har jag dock
3) Störande problem med första och sista låten, i första låten scratchas det ofta in ett eller några spår, i sista låten händer det att det stoppar dvs pickupen kommer inte vidare så att en och samma fras upprepas om och om igen (kul utrotningshotat ljud dock :D ), dessutom låter första låten dåligt om man skall lyckas kunna spela hela skivan (högt nåltryck krävs).

Men jag har nu spelat in uppemot ett dussin av mina favoritskivor och jag bryr mig inte längre, jag tom skrattar när det hakar upp sig, en gång nyligen inspelades typ 5 upphakningar i typ sista låten medans jag bara petade lite på pickupen för att hjälpa den vidare, allt detta spelades alltså in och när jag hör stycket i min iPod så skrattar jag bara :D

Gissa om jag lyckats spela in många "utrotningshotade ljud" :D

Skämt å sidor, jag kommer ta fram en tonarmskabel jag gillar men sen kommer jag troligtvis inte installera den och detta först och främst för att jag numera anser att det inte behövs men också för att jag är rädd att sabba andra mekaniska parametrar såsom exempelvis att fiskelinan går av och man måste göra om den delen, asjobbigt!

MVH/Roger
PS
Flätad 0,20mm emaljerad koppartråd känns bäst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en lite rolig grej, det är ingen revolution men det underlättar.

Som Ni kanske märkt så gillar jag att vira ihop prototyper och jag har samlat på mig en del svindyra socklar och annat för en ringa penning.

Jag har ett dedikerat skalverktyg men jag har märkt att det bara tar AWG30.

För några månader sedan köpte jag ett stim med färger och tjocklekar av en kille här på forumet som jag tror kallar sig alfakrull, mycket trevligt inköp för han hade rullat ihop och buntat trådarna väldigt fint, det var kul att handla av honom.

Dock stötte jag snabbt på problem när jag skulle använda dessa virtrådar i regnbågens färger för min dedikerade skalare kunde inte skala dom, de var för grova (AWG26 respektive AWG28).

Jag gillar att vira och jag gillar mitt dedikerade skalverktyg så min plan är nu att köpa alla de fyra färger av virtråd som ELFA nu säljer, tyvärr kostar de ynkligt små rullarna (15m) typ 100spänn/rulle.

Men jag vill ha AWG30 av andra anledningar också, såvitt jag förstått innebär detta 0,25mm och även om jag nyligen försökte fläta ihop 3 kardeler 0,28mm emaljerad koppartråd så får jag med fyra färger mycket lättare att känna igen vilken kardel som skall gå vart, färgerna är inte exakt dom som är påstämplade pickuper men så länge det är fyra unika färger så spelar det naturligtvis ingen roll.

Så min nya plan är att köpa en rulle av varje färg, fläta två kablar ihop med en svart jordmedlöpare som jag har.

Det verkar nämligen som det här med behovet av skärm är vansinnigt uppförstorat, Supra visade mig för nåt år sedan i samband med brumproblem jag då hade att partvinnat med ENBART medlöpare funkar suveränt!

Nu är jag bara lite skeptisk till stelheten hos denna kabel för jag gillade inte riktigt hur flätningen av tre kardeler 0,28mm blev.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På vintagemässan i Odense gav man mig stora ögon när jag nämnde ditt projekt. Ännu större ögon, egentligen himlande ögon gavs när jag nämnde din aversion för antiskating. "Men då må drängen have en himle masse toe-in og det är slett ikke dejeligt for pick-upen ....".

Funderat mer på att good enough inte är good enough. (Nämn inte Svalanders besynnerliga kommentar).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar din kommentar, tackar för detta.

Fast om man skall vara strikt så är det egentligen "toe-out" som jag tror gäller för anti-skating eftersom ju pickupen dras inåt och jag hade den vinklad åt andra hållet (toe-in, mitt påfund :) ) för pickupen har en tendens att haka upp sig och typ "stanna" i innersta låten och för att undvika det så gav jag den lutning inåt dvs så att nålen vilade starkare mot LP-ytterväggen som fick ta smällen.

Jag har med andra ord inga krafter som drar min pickup INÅT utan krafterna på min pickup drar den UTÅT dvs skating-krafterna som jag tror gäller modell en långtradare som står på is och att om man drar i långtradaren så kommer den dra sig inåt (tack EF för den förklaringen), mitt problem är alltså inte anti-skating utan egentligen att jag har för MYCKET anti-skating pga min korkade val av för stel tonarmskabel.

Men det funkar faktiskt rätt bra ändå även om topnotch-mupppar garanterat inte skulle tycka detsamma :)

MVH/Roger
PS
Hoppas du hade det trevligt i Odense.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Använd inte uttrycket "topnotch-muppar". Det finns ett självklart skäl till att använda antiskating som INTE har med något ultra-super-etorisk-hiend att göra. Du ser ju själv att du INTE kan spela alla låtar på din LP. Det är ju en begränsning. Men med lagom enkla attiraljer kommer man runt det problemet. Även de enklaste och billigaste spelarna har antiskating, förutom tangentialspelare då.

Det borde vara en utmaning för dig att få till en lösning som gör din spelare "good enough".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tänkt över mitt behov av ny tonarmskabel.

Det är så tråkigt att när man lyckats med dom två viktigaste sakerna dvs hyfsat rätt hastighet och hyfsat lite svaj, men så står man där med en "picking up" som inte riktigt vill fungera.

Jag har provat fläta 0,28mm emaljerad koppartråd men jag tycker den blir för stel, inte lika stel som jag har men ändå.

Ska jag uppgradera vill jag göra det med en tonarmskabel som inte är "det minsta" stel, allt annat är bara meckigt.

Jag tänkte ett tag på virtråd (en del för att de finns i olika färger) men de är av 0,25mm som inte förbättrar nåt.

Min tanke nu är att köpa dedikerat tonarmskablage från Svalander och sen fläta in flerkadelig tunn svart kopplingstråd som jag råkar ha.

Jag gör detta inflätande för jag känner att det är bevisat att lågnivå-signaler (inom AF, i alla fall) INTE behöver ha en riktig skärm, en jordmedlöpare räcker (prova Supra MBS, vet jag).

Fast till syvende och sist, min tonarm är gjord av GRÄS dvs den skärmar ingenting vilket är anledningen till hur jag tänker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag hem ett par 1m prover av tunn mångtrådig och klenast tänkbara kabel:
1) Dy=0,8mm; Di~0,21mm; PTFE; 7X0,08mm
2) Dy=1,2mm; Di~0,26mm PVC; 7X0,1mm

Båda var ganska följsamma men jag gillade PTFE bäst.

Dock kostar den runt 15:-/m så jag kan inte dra på mig nåt lager.

Fast när jag jämför min dedikerade virtråd (AWG30) med denna tråd så upplever jag faktiskt inte så stor skillnad i stelhet.

Det enda som lite grand oroar mig är metallutmatning (om jag kör enkeltråd/virtråd).

Fast jag tror jag struntar i det och köper mina fyra färger av virtråd (och nyttjar den svarta jag redan har till jordledare).

Jag tycker alltså INTE att stelheten hos vanlig virtråd är mycket sämre än hos t.ex den flertrådiga PTFE-tråden ovan.

Det här avgör saken, det blir alltså fyra färger med virtråd a' 113:- (tror dock längderna tyvärr bara är 15m).

Största vinsten med detta är att jag har konkret användning för överskjutande bitar (kommer ju inte ens nyttja en meter av varje färg för KSP samtidigt som virtråden inte kan köpas per meter).

MVH/Roger
Här är en av virtrådsrullarna jag kommer köpa:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag tänkt om.

Svalander säljer tonarmskablage för 480 spänn.

Vill inte gärna punga ut med det så jag har börjat fundera på en kompromiss.

Jag köpte ju en rulle Litz-tråd (15X0,1mm) för typ 300 spänn av ELFA som jag alltså hade tänkt använda till detta, dock var tanken då att separera kardeler och få ett set om 3X5 tåtar per Litz-tråd.

Men idag slog det mig att varför då?

Varför inte nyttja tre Litz-trådar per kanal rakt av bara, varje färg får alltså var sin Litz-tråd.

Litz-tråden är mycket följsam.

Så min tanke nu är att fläta ihop tre Litz-trådar per kanal där två är signal och den tredje jordisk medlöpare.

Det bästa med detta är att det inte kostar mig nåt mer :D

MVH/Roger
PS
Lite knepigt att jag inte kommit på detta tidigare, efter nåt eller några försök så fattade jag dock att separerande av kardeler var svårare än jag trodde så jag la snabbt ner det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag förtent sex stycken Litz-trådar om c.a 60cm längd.

Fyra av dom avses användas som signal, de andra två som jordiska medlöpare.

Efter att ha fått jätteproblem i samband med en gitarrförstärkare och dom låga nivåerna som bara fixades med hjälp av en Supra-kabel (MBS) som bara hade en jordisk medlöpare (dvs ingen skärm) så är jag helt tänd på ide'n att kablar INTE behöver skärm, dom behöver tydligen bara en jordisk medlöpare.

Alla sex Litz-trådar är nu förtena och jag har tom gjort så att de jordiska medlöparna är 1,5dm längre för det är meningen att jordandet skall nå ända fram till RCA-kontakten och så tätt inpå lödmöjligheterna hos kontaketen man kan komma SAMT bilda en liten båge till systemjordkontakten.

Man har ju liksom två tåtar per kanal (för i t.ex MM-fallet så är det en spole som snappar upp signalen), den tredje är då skärm och min avsikt är att fläta ihop tre Litz-trådar per kanal.

Vanliga skivspelare tror jag inte är så beroende av hur välskärmat pickup-kablaget är (ty tonarmen är redan av nåt elektriskt ledande material) men eftersom jag nyttjar Bambu-tonarm så blir det nog lite känsligare för mig, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När du nu lägger ner sådant oerhört jobb på mikrominimala detaljer vill jag ändå, trots att du nog tycker jag är tjatig, utmana dig själv och se hur du på ett enkelt sätt ändå kan fixa en anti-skating på din spelare. Näst efter en jämn och fin hastighet är ju nålkrafterna det allra väsentligaste just nu, känner jag.
Och ska du göra en grej som fungerar eller vara good enough, ska du ha alla funktioner på plats.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Grejen är ju att min skivspelare fungerar mycket bra på flera sätt, till exempel är hastighetsavvikelsen ostörande stor och svaj ostörande stort men det är lite tråkigt att bara kunna spela mitten av skivorna dvs jag har problem som är sämre än "Good Enough" när det kommer till första låten (Fast Forward som jag brukar säga) och sista låten (Fast Reverse som jag brukar säga) dvs i första låten så överhoppas ofta spår medan i sista låten hakar det ofta upp sig.

Jag kan inte riktigt ha det så (även om jag spelat in tjugo skivor nu och egentligen inte har nån riktigt bra skiva kvar att spela in VILKET öppnar upp för en ombyggeskatastrof som inte kommer spela nån roll, dvs jag vågar ge mig in i den här kampen).

Däremot kommer jag med all sannolikhet inte satsa på nån anti-skating för jag tror faktiskt det inte behövs (fast på sätt och vis har jag redan anti-skating fast på tok för mycket :) ).

Nej byte av stel tonarmskabel tror jag kommer göra susen, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har visat med STOR tydlighet att du behöver ha anti-skating. Du kan ju inte spela vissa spår på skivorna utan att göra våld mot skivan du spelar och pickupen.
Tonarmskablen, däremot är ditt absolut minsta problem.

Jag tror det skulle appellera till dina innersta konstruktörer och mekanikinjörer djup inne i din härna att lösa spårningsproblemet - för det är påtagligt. Nood good enough, men jäkla bad enough.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

För enkel generalisering, sista låten har jag problem med för att pickupen dras utåt av den stela tonarmskabeln (tror jag), att hänga på ytterligare krafter som gör så att pickupen drar ännu mera utåt lär inte lösa nåt.

Som jag sa till en trevlig person på EP "You are reaching" :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

tror jag
Datorservicekolleger berättade om en kurs på skivminnen (vi pratar 70-tal) de gick i München på 70-talet. Deras lärare hade fixat ett fel på en diskstation och den skulle felsökas.
- Vi tror att felet ligger här, sa svenskarna och pekade på ett schema.
- Mann wissen mussen! svarade tyskarna. Man MÅSTE veta.

Du gör som du vill. Men jag vill vara en besvärlig röst i din skalle och lik Ceasars slav ständigt mässande "Kom ihåg att du är dödlig", visakr jag "Anti-skating".
Skriv svar