Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du tycker så men vad tycker du om kvaliteten modell svaj och hastighetsavvikelse etc?

Du får även gärna tycka till lite om mina rör-RIAA modell uppochnervänd Makrillburk, 10-stegs CW-generator, ECC83, emitterföljare (BF469) och hur eventuellt dåligt dom låter.

Fast man måste nog sätta det i ett sammanhang då dvs att man bedömer både nål, pickup, skivspelare och RIAA samtidigt, ska man vara riktigt ärlig så bör man även bedöma samplingen/digitaliseringen, svårt dock att bedöma dom var och en.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att beställa Svalanders Test-LP hos Tele-Hå på måndag, efter att jag gjort det kommer jag spela in en 300Hz-ton som sägs finnas på skivan, sen kan Ni kritiker nörda ihop Er och döma mig utifrån siffror vilket ju alltid är roligt bland audiophiler (fast även jag kommer tycka det ska bli lite roligt med siffror på grejerna :) ).
kena
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2010, 14:11:33

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av kena »

Ni som är mer eller mindre proffs på det här med skivspelare, finns det inget sätt att läsa av spåren LP optiskt? Alltså beröringsfritt
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Kul att du tycker så men vad tycker du om kvaliteten modell svaj och hastighetsavvikelse etc?

Du får även gärna tycka till lite om mina rör-RIAA modell uppochnervänd Makrillburk, 10-stegs CW-generator, ECC83, emitterföljare (BF469) och hur eventuellt dåligt dom låter.

Fast man måste nog sätta det i ett sammanhang då dvs att man bedömer både nål, pickup, skivspelare och RIAA samtidigt, ska man vara riktigt ärlig så bör man även bedöma samplingen/digitaliseringen, svårt dock att bedöma dom var och en.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att beställa Svalanders Test-LP hos Tele-Hå på måndag, efter att jag gjort det kommer jag spela in en 300Hz-ton som sägs finnas på skivan, sen kan Ni kritiker nörda ihop Er och döma mig utifrån siffror vilket ju alltid är roligt bland audiophiler (fast även jag kommer tycka det ska bli lite roligt med siffror på grejerna :) ).
Jo, det är klart att det hörs att det är MP3! Tycker mig höra lite svaj! Ljudet är lite "kallt" om det beror på MP3 eller något annat är svårt att avgöra.

Följer dina andra projekt också, även om jag inte alltid kommenterar! Det är alltid svårt att avgöra så här genom en datafil hur ljudet låter. Det lär nog låta annorlunda på plats!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din sakliga kritik!

Ljudet bör svaja pga av valt lager (om man nu kan kalla det lager) och det faktum att remmen inte löper jämt runt den något ojämt förtenta motortrissan dessutom vet jag att hastigheten är nån procent för hög men om man störs av det det vet inte jag, jag tycker inte jag störs av det, vad säger du/Ni?

MVH/Roger
PS
Motortrissan är alltså förtent pga att jag slipade ner den för mycket så att allt blev att gå för långsamt, då förtente jag den.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Har inte tänkt på att hastigheten är för hög?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, det låter bra för ditt uttalande säger att den något för höga hastigheten inte är ett problem.

Då är jag istället lite orolig över svajet, störs du/ Ni mycket av det?

Nån som tror att en jämnare fördelning av tennet på motortrissan skulle ge ett bättre resultat?

MVH/Roger
PS
Det finns nog en video som visar hur mycket motortrissan och remmen wobblar samtidigt som jag märker att en del gummi tycks skavas av remmen så att det hamnar på chassit, eventuellt får jag göra en separat video på det men jag är ganska säker på att jag gjort det redan nånstans bland alla 90 sidor :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär låter min skivspelare när innersta blanka spåret spelas.

Jag älskar det här ljudet :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av GastonDeVille »

Lite som ljudet i en havande kvinnas mage
pulsen och bruset från universum
ett foster svävar
gör tummen upp
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för denna trevliga och annorlunda kommentar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har Ni mer att analysera och kommentera.

Jag tycker personligen det låder bedrövligt här.

Tänk er att det här är i det närmaste början på skivan (slutet på första låten).

Jag vet att jag har skating-krafter pga något styv tonarmskabel här, kraften är alltså riktad inåt här (skulle nyttjat en Svalander-kabel istället).

Jag råkade f.ö skapa den här filen genom att jag beordrade mitt fina "Spin It Again" att automatiskt detektera låt-slut, detta är å andra sidan inget att rekommendera men med lite försök/träning så kan man nog få bra nytta av den finessen (låtar man inte vill skall vara separata trycker man på merge på på nåt sätt och låtar som skall vara separata lägger man bara in en separation på på nåt sätt, borde inte vara så svårt med ett hyfsat användarvänligt och genomtänkt program).

MVH/Roger
PS
Jag skapade liksom en extremt friktionsfri upphängning av tonarmen mha en fiskelina, sen sabbade jag allt genom att använda en ganska styv tonarmskabel...

Ljudklippet är ett automatiskt skapande av den senare delen av första spåret där det råkar finnas en litet tyst parti, i iTunes har jag döpt den till "Så e' livet Part II", det är tydligen sådana här problem man får när man blint litar på datorer och program, till datorers förvar kan dock sägas att det är svårt att bräcka människan när det gäller att höra om det verkligen är slut på låten eller om det bara är en konstpaus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Nej, det är svaj och tycker det verkar vara mycket distorsion och ganska "platt" ljud!?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på vad mina sista småproblem med skivspelaren beror på.

Förutom svajet som jag dock anser vara Good Enough så har jag problem med två saker:
1) Första låten låter obalanserad och ljudnivå-mässigt svajigt OCH jag har en viss "Fast Forward" dvs spår hoppas över ibland
2) Sista låten låter bra men jag har "Fast Reverse" dvs pickupen fastnar lätt i ett spår

Den enda förklaringen jag har till det här är att tonarmskabeln är för stel.

Hade det nämligen varit min fiskelina-upphängning av tonarmen som var problemet så skulle det inträffa att när tonarmen är till höger om tonarmshusets normal (läs där tonarmskabeln också är rak) så skulle man ha en utåtriktad kraft, på andra sidan normalen skulle man således ha en inåtriktad kraft.

Men det har jag inte utan krafterna är precis tvärtom, extra tydligt är det på det yttersta spåret ty stiftet är inte längre alignat med pickupen utan spelar utåtriktat skevt (och det blir en del distorsion).

Men om man tänker sig att det är den osmidiga tonarmskabeln som är problemet, då blir det plötsligt enkelt att förstå för kabeln vill ju helst vara rak och tonarms-lådans normal pekar ungefär på låt två och det är tydligt att om tonarmen är utanför (jämfört med etiketten) den positionen så får man en kraft inåt och är man innanför den positionen så får man en kraft utåt, allt stämmer med en alltför osmidig tonarmskabel som har förstört min skivspelare!

Sen är det fascinerande hur små justeringar som krävs, det är så känsligt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på min skivspelare, den är inte Good Enough.

Det scratchas inåt i spåret längst ut och när jag tittar på stiftet så ser jag tydligt hur det pekar utåt dvs det finns en "stor" kraft inåt.

Jag har ju smålistat ut att detta beror på kabelns böjmoment/stelhet varför jag försöker mig på lite anti-skating genom att böja i kabeln bakpå tonarmsfundamentet, böjer jag den nämligen inåt så får jag ju en kraft utåt och detta visar sig stämma på det sättet att längst in på skivan får jag då istället problem av typen "nålen kommer inte längre in"/Fast Reverse.

Samtidigt blir problemet längst ut på skivan inte märkbart mindre utan där har jag fortfarande Fast Forward, dvs nålen skippar spår men jag tror att kraften inåt faktiskt blir lite mindre, ovanstående visar på detta.

Så jag har Fast Forward i början på skivan och jag kan bara minska den kraften marginellt utan att det egentligen ger nåt användbart bättre genom att böja tonarmskabeln inåt/"åt vänster" (för detta ger ju en kraft utåt).

Sen har jag Fast Reverse i slutet på skivan som med rak kabel är okej men så fort jag lägger på ovanstående "anti-skating" så får jag problem med att nålen inte vill gå vidare.

Ett sätt att stoppa Fast Reverse är att öka nåltrycket men då får jag lätt släpljud pga pickupens hölje och jag vill inte ha släpljud på mina inspelningar.

Kontentan blir att jag måste byta tonarmskabel.

Således skall jag byta den styva tonarmskabeln (4-ledare med skärm) mot 0,12^2mm litz-tråd, 4 för signal och resten av dom 15 isolerade kardelerna som medlöpande jordledare, böjmomentet jämfört med befintlig PVC-isolerad typ 5mm-kabel lär vara obefintligt samtidigt som urvalsprocessen av vilken likfärgad tåt som är vad blir spännande :D

MVH/Roger
PS
Jag har egentligen aldrig vetat vad Litz-tråd är för nåt men idag fick jag i alla fall veta hur den är uppbyggd, i det här specifika fallet är den uppbyggd av 15 kardeler om 0,1mm som är separat isolerade gentemot varandra vilket gör att en enda klen Litz-tråd räcker mer än väl för en tonarmskabel: 55-165-21
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

rogerk8 skrev:Jag får inte ordning på min skivspelare, den är inte Good Enough.

Det scratchas inåt i spåret längst ut och när jag tittar på stiftet så ser jag tydligt hur det pekar utåt dvs det finns en "stor" kraft inåt.

Jag har ju smålistat ut att detta beror på kabelns böjmoment/stelhet varför jag försöker mig på lite anti-skating genom att böja i kabeln bakpå tonarmsfundamentet, böjer jag den nämligen inåt så får jag ju en kraft utåt och detta visar sig stämma på det sättet att längst in på skivan får jag då istället problem av typen "nålen kommer inte längre in"/Fast Reverse.

Samtidigt blir problemet längst ut på skivan inte märkbart mindre utan där har jag fortfarande Fast Forward, dvs nålen skippar spår men jag tror att kraften inåt faktiskt blir lite mindre, ovanstående visar på detta.

Så jag har Fast Forward i början på skivan och jag kan bara minska den kraften marginellt utan att det egentligen ger nåt användbart bättre genom att böja tonarmskabeln inåt/"åt vänster" (för detta ger ju en kraft utåt).

Sen har jag Fast Reverse i slutet på skivan som med rak kabel är okej men så fort jag lägger på ovanstående "anti-skating" så får jag problem med att nålen inte vill gå vidare.

Ett sätt att stoppa Fast Reverse är att öka nåltrycket men då får jag lätt släpljud pga pickupens hölje och jag vill inte ha släpljud på mina inspelningar.

Kontentan blir att jag måste byta tonarmskabel.

Således skall jag byta den styva tonarmskabeln (4-ledare med skärm) mot 0,12^2mm litz-tråd, 4 för signal och resten av dom 15 isolerade kardelerna som medlöpande jordledare, böjmomentet jämfört med befintlig PVC-isolerad typ 5mm-kabel lär vara obefintligt samtidigt som urvalsprocessen av vilken likfärgad tåt som är vad blir spännande :D

MVH/Roger
PS
Jag har egentligen aldrig vetat vad Litz-tråd är för nåt men idag fick jag i alla fall veta hur den är uppbyggd, i det här specifika fallet är den uppbyggd av 15 kardeler om 0,1mm som är separat isolerade gentemot varandra vilket gör att en enda klen Litz-tråd räcker mer än väl för en tonarmskabel: 55-165-21
Jag tror att Du har problem med tonarmens rörelser och bör se över huruvida pickupen ligger parallellt med skivan under avspelningen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär låter alltså första låten på typ alla skivor, det scratchas framåt pga att tonarmskabeln är för stel (tror jag).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar