Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat fila på tonarmskablarna.

Jag gjorde två käringknutar på ena änden, ena knuten ska vara bakom mitt balkonghantag när jag flätar, andra knuten ska vara framför balkonghandtaget mest för att flätningen skall nå "ända fram".

Käringknutarna med dess längder blev lite irriterat olika för dom två kanalerna men det funkar.

Sen började jag försöka fläta men det gick inge bra så jag tog till RK-kabel av tre olika färger för att träna lite.

Det blev mycket bra, verkar som om jag lärt mig fläta på äldre dar (observera att flätning av dessa RK-kablar bara är andra gången i hela mitt liv som jag lyckats fläta nåt :D ).

Lite svårare dock när allt är av samma färg MEN jag tror inte alla tjejer som tom flätar sitt eget hår i nacken håller med mig :)

Funderar ändå på att att be en väninna fläta klart grejerna, jag är mest glad över att jag lyckats fläta överhuvudtaget.

Man skall inte underskatta flätning när det gäller elektromekanik, om man, som är mycket vanligt, bara behöver två ledare OCH ledarna är aningen stela så funkar tvinning MEN om kablarna är mycket mindre stela så funkar tvinning egentligen inte alls.

I mitt fall har jag nu ansträngt mig med att få fram FÖLJSAM kabel dvs de går helt enkelt inte att tvinna, de MÅSTE flätas, sen är det käckt att en jordlöpare ändå behövs så man har då tre tåtar i vilket fall vilket gör att allt lämpas för flätning.

MVH/Roger
PS
Tror jag kommer fuska med mina tonarmskablar och be min väninna fläta dom, detta helt enkelt för jag tycks behöva olika färger på tåtarna för att få till flätor överhuvudtaget (tror jag).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade nu att öva upp mina flätningskunskaper på tre RK05-kablar av SAMMA färg (röd).

Jag blev förvånad över hur otroligt lätt och bra det blev!

Det enda man tycks behöva tänka på är "över-över" samtidigt som man hela tiden byter sida, sen kan man säkert fläta "under-under" också.

Min kära farfar var fiskare och han kunde många knopar må ni tro, jag har nu bestämt mig för att köpa en knop-bok.

I vilket fall har jag nu alltså lyckats fläta enfärgat och även om jag använt synen en del så börjar jag fatta det rent instinktivt också.

Vi får se när jag vågar mig på skarp flätning men det dröjer nog inte länge (tror dock att läsglasögonen åker på då).

MVH/Roger
PS
Flätan längst ner är den första jag gjort i hela mitt liv, närmast över är en fläta jag gjorde igår och den röda är alltså dagsfärsk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu flätat två tripletter med Litz-tråd (15X0,1mm).

Det var tufft att börja fläta för det Ni ser ovan är dom första gångerna i mitt liv jag flätat.

Nu körde jag alltså på med mycket klen OCH enfärgad kabel och flätade.

Det gick förvånandsvärt bra, hade problem på slutet bara när tamparna blev riktigt korta, då blev jag förvirrad.

Nu ska jag knyta ihop RCA-sidan, sen skall jag försöka hitta nån kopplingstrådsisolering som kan ge mig de rätta färgerna (röd, grön, blå och vit där röd är R+, grön R-, vit L+ och blå L-).

Testade precis att klen kopplingstrådsisolering (0,6mm dvs 0,28mm^2) blir för klent, RK05-isolering funkar dock men jag tycker det blir för klumpigt fast kanske jag inte har nåt val för steget är egentligen inte så stort.

Känns bra att jag äntligen är på gång med detta.

Återstår om jag verkligen ids byta tonarmskabel för allt är egentligen ganska känsligt och delikat.

En sak är säker dock, denna Litz-tonarmskabel är inte alls lika stel.

MVH/Roger
PS
Eftersom jag nu iom Litz inte nyttjar en fyrledande kabel kan jag ändra lite på på pickup-konventionen så jag säger såhär att första flätan (höger kanal) får färgerna Röd och Grön (där som vanligt Röd indikerar positiv fas) och Svart som jordledare, andra flätan får sedan färgerna Röd och Blå (där Röd återigen indikerar positiv fas) och Svart som jordledare.

Man kan göra på detta sätt för man har två distinkta flätor, det är alltså omöjligt att blanda kanalerna, om man får skryta lite är tom mitt sätt bättre än proffsens för kanalerna blir separat skärmade dvs crosstalk minimeras, dock respekterar jag Svalander när han säger att signalnivåerna är så små ändå att det inte sker nån crosstalk i en ordinär fyrledare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hade besök av min bästa vän igår.

Vi festade på lite med svag pilsner, blev mycket trevligt och jag har bara varit måttfullt bakis idag.

Detta är en mycket klok, kunnig, trevlig och intressant kille.

Så igår fick jag reda på lite saker som jag kan ha nytta av i min verksamhet, det finns tydligen ett ställe som som heter SMF (Svenska MaskinskyltFabriken) som kan ta emot ritningar vad beträffar panelhåltagning och dito text.

Han var dock osäker på om dom kunde acceptera Paint-filer men tyckte jag kunde ringa och fråga (annars är min plan att lägga ut panelerna på min Kines).

Fast detta är lite bortanför ämnet, vad jag vill ha sagt är att han kom med det trevliga och geniala förslaget att jag skulle märka Litz-trådarna med permanent-penna och jag råkar ha permanent-pennor i RGB (plus svart).

Bifogar ett lite test som jag faktiskt tycker blev riktigt bra, det är inte glasklart om färgen syns eller inte men om man vrider in Litz-tråden ihop med rätt belysning så syns färgerna tillräckligt väl för att kunna nyttjas en enda gång.

Eller vad tycker Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är tonamskablaget klart.

Bara installation återstår.

Men det är inte så bara, frågan är om det nånsin kommer att ske men klart är att nu sitter jag på MYCKET bra kablar.

MVH/Roger
PS
Ofta kan man inte veta utan att testa: Mann kann often nicht wissen wenn es nich probieren gehabt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu överarbetat tonarmskabelbygget något.

Jag har monterat en liten krymslangsbit över RCA-ändarna.

Tanken med detta är att tonarmskabeln skall bli lättare att dra från pickup till bakstycke, det sitter nämligen en liten "spärr" där i form av en Fireline fiskelina och det är tråkigt att likt hullingar på en krok hela tiden få napp runt denna fiskelina.

Så jag har krympt ihop de två tamparna tillsammans med jordmedlöparen.

Nu återstår ett något akademiskt problem dvs att avlägsna krympslangsstumparna (efter att man dragit kabeln) ty de går nog enkelt av de tre ledarna men kanske inte så enkelt över jordmedlöparens förtenning MEN denna tamp är onödigt lång så det är bara att klippa den och förtenna om.

Nästa steg blir att löda på pickuphylsor från REGA (tyvärr felbeställt crimp men det skiter jag i och bara löder för vem har crimp-tänger till allt?)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

Ett ställe där du kan hitta tunn billig Litz-tråd är i hörlurskabel. (tex. in-ear lurar) Bara skala bort ytterhöljet så har du väldigt tunn och följsam litz-tråd där i.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det intressanta tipset!

Något för sent bara :)

MVH/Roger
PS
Fast det hade ändå inte passat riktigt för antalet kanal-ledande Litz-tråd är i så fall bara två och jag behöver en extra för jordmedlöparen som jag nu har flätat in, möjligtvis hade man kunnat kassera två in-ear och fått 8 Litz-trådar som man hade kunna nyttja fast det blir nog tom dyrare än dom dryga 200 spännen jag betalade för min Litz-tråd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fullständigt gjort klart mitt nya tonarmskablage.

Pickup-hylsorna kom på och det gick som en dans.

När jag köpte dessa pickup-hylsor blev jag dock besviken för jag fick inte vad jag hade beställt, jag hade beställt pickup-hylsor med små lödöron.

Samtidigt hade jag rätt stora problem att löda dom gamla för dom var lösa så jag var var tvungen att trycka på dom på pickupen för att kunna löda dom.

Nu fick jag dock "fel" REGA-typ modell crimp som jag hatar men ack vad lätt det blev att löda dom när alla fyra satt på en liten bit kopparplåt och man bara kunde sätta plåten i tredje handen och löda.

Kalasbra gick det så även om jag klagade lite försiktigt hos Tele-Hå när jag inte fick vad jag beställde (och fick 25% rabatt) så kommer jag gå tillbaka till dom och istället tacka i veckan.

Kul det här för nu har jag bara monteringen kvar (vilket jag dock befarar aldrig kommer att ske)

MVH/Roger
PS
Jag kan ha ett tråkigt problem kvar ty detta tonarmskablage kan vara aningen för kort, jag har måttat ett antal gånger och det verkar inte så men dessa 45cm kan vara i kortaste laget speciellt med tanke på att Svalander säljer tonarmskablage som sägs vara 53cm långt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kan Ni nu gotta Er i min imperfektion :D

Jag bifogar alltså en MP3 där jag spelat in en 300Hz ton på mitten av skivan (där systemet funkar bäst).

Tyvärr får jag nån knepig överton men det kanske Ni kan strunta i när Ni analyserar denna inspelning.

Jag är personligen intresserad av tre saker:
1) Vilken ton det faktiskt är (ska vara 300Hz)
2) Vilket svaj jag har
3) Kanalbalansen (har inget med skivspelaren att göra, bara mina omotkopplade rör-RIAA)

Nån som orkar hjälpa mig med detta? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Det skulle kunna vara runt 200-400 Hz. Det låter som distorsion på något sätt, IM?! Det svajar ordentlig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Det skulle kunna vara runt 200-400 Hz. Det låter som distorsion på något sätt, IM?! Det svajar ordentlig!
Hej opampen!

Det tycker inte jag det gör och jag lyssnar dagligen på musik inspelat mha min KSP (~20st LPs), störs inte det minsta av svaj så vart får du det ifrån?

Ge mig hellre några värden än skjutning från höften ;)

Tom i filnamnet står det att tonen är 300Hz, så visst din "gissning" på 200-400Hz stämmer men det är inte det jag skulle vilja veta, jag skulle vilja veta avvikelsen från 300,00Hz, är du med? :)

Slutligen skulle jag vilja veta hur mycket det fladdrar kring 300Hz (dvs svajet).

Tack ändå för ditt inlägg!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Lite enkel FFT i Excel:
300Hz.png
Varje delstreck är 1 Hz.
Ljudfilen svajar kontinuerligt över ett 5 Hz brett område för -3dB (Blå linje).
Grön linje är -10 dB-
Ej med i diagrammet men det är rätt kraftiga udda övertoner samt sticker det upp en liten topp vid 50Hz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här var roligt, stort tack för detta!

Men bara så jag är med.

Halveffektpunkternas bandbredd för svajet är 5Hz.

Detta innebär eventuellt då 5Hz/300Hz=1,7% svaj.

Men kan man verkligen säga så?

Hur kan svaj ens ha en bandbredd?

Antingen svajar det väl +/-10Hz eller nåt eller så svajar det +/-5Hz eller nåt, bandbredd borde inte ingå, gissar jag.

För vad är sedan nivå av svaj?

Skulle det finnas mer svaj för att man tittar på relativt sett mindre signalnivåer? :humm:

Nej, jag tror inte på dom här mätvärdena även om det känns mycket roligt att du E Kafeman hjälpt mig ta fram dom, samtidigt tycker jag nog att 1,7% inte är så jättedåligt, eller vad tycker du?

MVH/Roger
PS
Vad man dock eventuellt kan se så ligger grundhastigheten dikt ann dvs inte ens en Hz ifrån det optimala, har jag förstått detta rätt?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Att du inte tror på mej är väl snarast bevis på motsatsen. Jag har gjort sådana beräkningar och betydligt mer avancerat i hela mitt yrkesverksamma liv och så här enkla saker missar jag inte på.

Svaj kan mätas som en serie variationer av ögonblicksvärden typ en klocka som mäter hur lång tid ett varv tar för skivtallriken och jämför en serie resultat.
Anta att man mäter 10 olika tider. Det ger en spridningskurva som man kan rita in i ett diagram. Max och min uppmätt tid är inte absoluta extremvärdena. Mäter man tiden för ett tallriksvarv ytterligare 1000 ggr kommer man antagligen hitta ytterligare några extremare värden. Du får en bandbredd på ditt plottade diagram där flankerna faller av ute i ändarna och mesta värdena hamnar mot mitten.

När ett ljud samplas såsom det görs i MP3-filen som du spelat in ger samplingsfrekvensen en begränsning av hur pass exakt frekvens som kan avläsas, därav av det blir en bandbredd.
Ju högre samplingsfrekvens och tillräckligt antal sampel, ju noggrannare kan man avläsa frekvens-spridningen över tid för det inspelade materialet, vilket ger möjlighet till snävare beräknad bandbredd, dvs brantare
kurvor.
Om din ljudfil är korrekt har du ett svaj inspelat på denna ljudfilen.
Att döma av flankerna på resulterande kurvan sveper svajet från 297 till 302 Hz med bandbreddens felmarginal som med stor säkerhet anses vara mindre än 1 Hz. Bättre samplingshastighet och längre ljudfil och man kan antagligen få flankerna något brantare, dvs snävare mät-bandbredd, men då kommer man även att få med det mer långtidsberoende svajet som bergänsar flankbredden.
Det går inte få absoluta avgränsningar.

Jämför med att du bygger ett frekvensberoende ljudfilter. Du kan inte mäta bandbredden i detta filter i absolut frekvens utan att ta med hänsyn till bandbredd i filter och mätinstrument. Precis som när du mäter svaj.
Nej, jag tror inte på dom här mätvärdena
Du får tro vad du vill. Jag ska inte störa dej mer.
Skriv svar