Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Numeriska metoder (att lösa derivator, integraler och serie och annat).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ett ämne inom matematiken och det kallas Numeriska Metoder. Det ämnet behandlar olika metoder att lösa ekvationer, integraler och annat matematiskt skroms och de metoder som används kan vara serieutveckling, iterationer osv osv.

Det där kallas fakta.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Nånting för dig att tänka på till en annan gång kan vara att man smecker inte upp svårbegripliga formler på det där sättet utan att grundligt förklara hur dom kom till och vart dom kommer ifrån, om man vill att andra än sig själv skall förstå, dvs.
Fast det var ju just det jag gjorde... :vissla:

Trigonometri - Sinc-funktionen

Komplex analys - Integrering i det komplexa talplanet.

:tumupp:

Edit, jag ser att du faktiskt har ett relevant spörsmål. Min approximation baserar jag på att sinc-funktionen oscilerar någorlunda jämt över och under noll när den går emot oändligheten. :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad jag lite grand missat att säga är att du uppenbarligen vet vad du pratar om, rätt imponerande faktiskt.

Men kom inte dragandes med hur sinc^2 kan reduceras till sinc utan förklaringar, däremot köper jag delen med komplex integrering över många "fransar" någorlunda jämt över och under noll hos sinc, samtidigt som jag faktiskt inte fattar ett skit :D

MVH/Roger
PS
Märk dock att jag faktiskt tenterat av Residykalkyl (vill minnas att kursen kallades Analytiska Funktioner) en gång i tiden men ärligt talat kommer jag inte ihåg ett skit av den tiden, fast det är samtidigt lite roligt för då har jag mängder med saker att lära mig, t.ex bedriver jag självstudier i fysik just nu (är inne på Kärnfysik) och jag häpnas över hur FRUKTANSVÄRT lite jag kommer ihåg av min gamla studielitteratur som är över 20 år gammal.

Analytiska funktioner var bland det svåraste ämnet jag tenterade av.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Jo begreppet analytisk funktion är ju grundläggande inom komplex analys. Lycka till med studierna!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta på det här. En tanke till nästa projekt kanske.

https://www.instructables.com/id/Custom ... Turntable/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:
Finns det verkligen FFT i Excel idag?
Om du frågar har du nog inte det.
Jag har det men använder det inte.
Föredrar mina egna formler och makron då det ger mer frihet att variera vad och hur FFT ska beräknas.

För att aktivera FFT i Excel 2010 med engelska menyer:
Öppna översta menyfältets [ File ] och sist finns raden [Options ]. Välj den.
Då ska ett nytt fönster öppna sej. I detta fönster välj [ Add-Ins ], näst längst ner. Kan nog heta Tillägg i svensk Excel.
Här ska man välja aktivera ToolPak och ToolPak - VBA.
Klart.

För att använda FFT, från huvudsidan välj i översta menyn [Data].
Här ska nu finnas ett menyval kallat Dataanalys.
Den innehåller en massa intressanta val, bl.a. Fourieanalys.

Demo/instruktioner här.

case
Jag har nu testat detta fullkomligt onödiga som då jag såg det OCH det var "naturligtvis" som jag misstänkte för när jag klickar på [File/Arkiv] så blir sista klickbara knapp [Quit/Avsluta] och näst sista knapp [Egenskaper/Properties], dvs min (svenska) Excel 97 har inte FFT och vem är förvånad över det? :)

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Bilden nedan är från Excel 2010. Som du ser ligger det i underrubriken "Help".
Kolla runt på dina Help-alternativ.
Tror att det går installera även utan något alls valt alternativ, genom att hämta det direkt från Microsofts hemsida.
Det gäller bara att hitta var.
Excel.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittar nåt under [Verktyg] som kallas [Alternativ...] problemet är att jag inte tycks kunna gå in i [Alternativ...]-menyn utan att programmet kraschar, jag har provat tre gånger men det fungerar alltså inte.

Med tanke på att du uppger [Options] som det att välja så tror jag att [Alternativ...] är rätt väg att gå, eller vad tror du?

MVH/Roger
PS
Är det förresten nån ide' att skicka felrapport till Microsoft när man har XP? :humm:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Nej det är det inte.

Dessutom vore dumt då det inte är XP du har problem med.

Det vore mer logiskt att felrapportera Office 97, men där uppstår problemet att dom avslutade supporten på den produkten för 16 år sedan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har alltid upplevt att min Excel 97 har fungerat mycket bra.

Men på senare tid har den småstrulat, när jag till exempel försökte sortera alla logikkretsar som jag råkade vinna på auktion här på EF så sorterade den dåligt, ibland funkade det men ibland funkade det inte alls och jag fattade aldrig varför samtidigt som jag inte haft dylika problem med programmet innan.

Programmet verkar liksom ha växt ut bölder av buggar med tiden, mycket konstigt men jag kan inte se det på annat sätt.

Och nu är tydligen bölden helt färdigväxt för jag kan inte ens välja en rullgardinsmeny utan att det kraschar.

Men ärligt, jag klagar inte för att jag vet att min kära Excel 97 fortfarande kan en MASSA saker :)

MV/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skapat en favoritlista med mycket bra musik som jag planerar skänka till alla mina sex vänner.

Sex vänner är inte dåligt, det finns dom som har noll vänner.

Det roliga är att det inte bara handlar om bra musik, mitt Jul-PM till vännerna beskriver hur egensinnig min skivspelare (KSP-15A) är och jag ber dom således om konstruktiv kritik.

Jag har beskrivit vissa egensinnigheter för vännerna men resten tänkte jag dom kanske kan upplysa mig om.

En rolig grej med att sammanställa alla dessa 61 låtar är att jag presenterar dom i tidskronologisk ordning men jag gör inte detta bara för skoj skull utan jag gör det för att jag, under tiden jag trimmat KSP och justerat både nåltryck och "anti-skating" (iform av bändande/"häftande" av tonarmskabeln bakpå tonarmsfundamentet), önskar få nån slags indikation på om jag lyckats bättre eller sämre med justeringarna med tiden.

Min skivspelare är ett dåligt skämt vad beträffar HiFi men faktiskt lider jag inte av nåt, jag tycker den är Good Enough trots sina brister, visst ibland hoppas spår över i första låten och ibland hakar det upp sig i sista låten, so what?

MVH/Roger
PS
Tycker faktiskt inspelningsprogrammet (SIA) är mer irriterande, för det första funkar inte automatisk split jämt (inte så konstigt) men vad som är värre är att inte ens manuell split fungerar, den fungerar inte för "split at cursor" fungerar inte då markeringen flyttar sig vid högerklicket så många av mina låtar är skurna "snett", sugiga sopor till programmerare säger jag än en gång!
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Sexvänner ,swingers ...
Skriv svar