Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Åh de där känner jag igen.
Väntar fortfarande på nickel, har iof fått hem 0,1mm nickelpletterade remsor.
ingen som råkar ha ett bilbatteri liggandes för punktsvetsen?

BTW, jag kommer få in en batch av Adaptto controllers, om ngn är intresserad:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=62545
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Är 0.1mm för tunt för våra strömuttag? Jag har ivf. ett helt gäng med skräp-celler från gamla laptopbatterier om det behövs att ha och öva svetsandet på. Planen är att få ihop själva batteripacket rent fysiskt först så man kan måtta in det och börja designen på ett hölje, men det kanske är dumt om man har begränsat utrymme att röra sig med när man ska svetsa?

När det kommer till strömförsörjning till svetsen har jag 2st 8400mA 3S2P Lipon av denna typ om det kan fungera:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ouse_.html
Parallellkopplade ska de enligt spec. klara av 1344A i Burst, alternativt 672A i serie på 24V.

Kan kanske rota fram ett par 12V Blyackar om det är ett måste, Har även 2st 1000W 12V servernätagg man ska kunna paralellkopla till 24V om det kan fungera. Tror de är på 63A. Hur mycket ström behöver man?
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

1mm2 koppar är god för 10A ström utan att bli varm och upp till 20A vid puls.
Nickel har ca 4-5 gånger högre resistans jämfört med koppar
Så 0,1mm*8mm(bredden)=0,8mm2
Delar med 4 blir 0,2mm
Så en sådan remsa är god för 2A kontinuerlig ström(per cell) utan att bli varm. Om du kör 7p är det precis på gränsen.

Tror svetsen behöver ca 650A puls för att fungera med <0,2mm nickel.
Så dina lipos i parallell kan fungera. Man får inte använda mer än 12-14V för denna svets.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Okej. Du skrev nickelpletterade så visste inte om det var koppar i mitten på dina remsor. :)

Tror inte jag kommer kunna designa mitt batteripack så jag får 7st "överföringar" mellan alla celler i batteripacket så det är nog kört. Funderar dock på om det inte går att löda på en kopparledare längs med remsorna innan de svetsas fast.

Typ såhär:
fix.png
Angående drivning till svetsen kan vi ju testa med mina Li-Po parallellt, på pappret ser det ju ut som att det ska fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Tror det blir onödigt, kan vänta tills .2mm kommer in.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av lond »

Ett bra bygge med en MOT för att svetsa batterier: http://www.avdweb.nl/tech-tips/spot-welder.html

/// Marcus
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Det tog några timmar att slakta alla packen och få ut cellerna. Skulle ha bett om lösa celler från början men jag visste inte att jag skulle kunna svetsa, vilket jag nu räknar med ;), och tänkte att det är bättre att löda på tabbarna. Efter att ha plockat av alla bleck är jag nöjd att jag gjorde det. En del svetsar satt riktigt löst.
Lösa.jpg
Kom på att man måste ju bestämma hur de olika cellerna ska placeras i batteripacket så man vet vilket håll varje cell ska ligga åt. Det finns säkert program eller människor som är bättre än mitt trial and error en sen kväll, men tycker det ser ut att bli okej. Målet var att få så stor yta som möjligt mellan cellpacken sp man kan ha så många övergångar som möjligt.
batteryplacement.PNG
Sen var det bara att börja stapla. Celler med udda nummer med pluspolen åt ena hållet, och celler med jämna nummer tvärt om.

Tada!
pack.jpg
Nu var stora frågan om det ser ut som det går att klämma in i ramen!

Det ser så ut!
i cykel.jpg
Vi får se hur tight det blir. Det ska ju in en BMS och nån typ av låda runt också. Men det kan vara görbart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av G-man »

Kul bygge! :)

Varär batterierna ifrån? Och var hittade du den där spotwelder?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Batterierna beställdes av tumich på Endless-Sphare. Mer info i denna tråd:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=61608

Har ingen spotwelder, det är det Aleks. som har och jag hoppas på att kunna få låna den lite. :)
Här är länk till svetsen om du vill läsa mer om den.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=68865
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Nu har jag löst "motorproblemet". Bytte först envägslagret och ändå samma problem. Under ytterligare felsökning lyckades jag få det att ske när jag trampade utan motorn igång. Det var helt enkelt den nya fina gröna kedjan som hoppade på kuggen bak. Har bytt till min 12 år gamla cykelkedja från förra cykeln och nu fungerar det fint.

Det dök även upp två par nya klossar till skivbromsarna, en batteriladdare och en BMS idag. Dags att börja bygga batteripack!
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Eftersom jag ändå gjorde jobbet med att ta isär motorn igen tog jag lite fler bilder.

När man fått loss motorn ser det ut såhär:
motorhus.jpg
Under gummipluppen finns en till skruv, men även när man lossat alla tre sitter plattan fast. Detta pga. att det är så tight mellan axeln och lagret. För att enkelt få av plattan finns det gängade skruvhål precis brevid stjärnskruvarna man kan nyttja. Skruvarna som håller i motorn passar perfekt. Skruva i dem jämnt runt om tills plattan helt enkelt är lös.
täckplatta.jpg
Två lager. Ett nytt och ett gammalt.
lager.jpg
Nya lagret på plats. Hade en stor torxhylsa som passade bra för att sätta över lagret när man knackade in det.
nytt lager.jpg
Nu när jag hade BMS:en flyttade jag på två celler i batteripacket så jag fick en större rak yta att montera den på.
batteryplacement.PNG
batteripack.jpg
Det är nog allt för idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

På tal om batteri i ram.
Börjar bli klar med min cykel, det var svårare, eller rättare sagt betydligt pilligare än vad jag trodde.
NU är det bara kabeldragningen som är kvar.

Använde fake Karbon självhäftande film från 3M och klistrade det över aluminiumlisten, hårtorken hjälper till rätt bra att mjuk upp filmen för att runda av i kanterna.

Bild

Rätt packat där inne med BMS och alla kablar. Jag ville göra lådan så liten som möjligt, men trots allt så tycker jag endå att den ser lite grotesk ut :)
Bild

Sidorna körde jag i en fräs och efteråt målade över med plastidip sprayfärg från biltema.

Bild

Så här ser det ut nu:

Bild

En xt60 laddkontakt integrerades vid sidan
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Bild
Bild

Och en bild från förr, mjao, jag tycker det är bättre nu! Fast min sambo gillade väskan bättre :)
Bild
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av NULL »

"Fast min sambo gillade väskan bättre"
Varför då, är den nya för bred?
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Väskan var lika bred men hon tyckte att den såg just ut som en väska och batterilådan ser ut som en batterilåda, dvs man ser direkt att det är en elcykel, så menade hon.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av G-man »

När du löder ihop batterierna så har du ett skydd på den positiva sidan i papp, vad heter det på eng? Försökte söka på det på Aliexpress och jag vet att jag har sett det där förut men jag kan bara inte komma på vad jag ska söka på nu...
Skriv svar