Zeal bygger 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Erik M skrev:Bra. Det blir så mycket att pilla runt med annars... :wink:

Jag skulle börja med att sätta Z-offset till 0.35mm, istället för en.
Och låta bli att hårdkoda det i Marlin.

Resten beror på vad för mjukvara du kör.

Varför har du en probe, istället för en ändlägesbrytare?
Jag kan inte bara gissa på ett värde, dessutom är det helt klart närmare 1mm än 0.35mm. Jag tycker probe känns mer logiskt, mäta mot printytan istället för någon punkt på vägen dit. Dessutom så försöker jag klara mig utan en glasskiva, men aluplattan jag har är kanske inte helt plan över hela spannet så jag vill kunna använda auto_bed_leveling som mäter ett antal punkter över ytan för korrektion av eventuella ojämnheter. Då krävs en probe.
Eli skrev:Det är avståndet mellan munstycke och printyta som är det viktiga, och där man ska mäta.
I marlin har jag hittat inställningen: Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER
Det är det måttet som jag anser är svårt att mäta korrekt. Nu har jag satt det till 1mm, det är ganska nära sanningen.

Det jag efterfrågar är en gcode/mcode för att sätta det värdet du pratar om, alltså från munstycke till bädden, efter homeing. Svara gärna på frågan istället för att bara rabbla upp "bra att veta" grejer.
X-IL skrev:Ett höftskott Zealotry (och andra som har koll), men är det kanske M206 du ska använda i Marlin?
Tack, låter lovande, ska labba med det nästa gång jag sitter vid skrivaren!
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Eli »

"Svara gärna på frågan istället för att bara rabbla upp "bra att veta" grejer."

Förväntade mig att du skulle kunna räkna ut att om du mäter felet vid munstycket,
så är det bara att lägga till eller dra bort lika mycket vid sättningen av värdet, beroende av om +/- fel.

Om man kör home till viss höjd kan man också använda G92.
Men även detta förutsätter mätning vid munstycket först, så du vet vilken höjd som ska sättas.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Ja jag efterfrågar ju gcode/mcode och du svarar på andra saker, om jag inte vet vilken gcode jag ska använda så är det inget jag kan "räkna ut" med hjälp av den inputen du givit hittills.

Såg att du editerat ditt inlägg nu när jag tänkte posta. G92 är så vitt jag vet absolut position, tror inte den lirar tillsammans med auto_bed_leveling funktionen.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Eli »

"om jag inte vet vilken gcode jag ska använda så är det inget jag kan "räkna ut" med hjälp av den inputen du givit hittills."

Jo du säger att du satt 1mm. Då är det bara att göra på samma sätt med korrekt värde.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Det har jag ju hårdkodat i Marlins konfigurationsfiler, som jag skrev är det Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER. Det är inte samma mått som jag enkelt mäter mellan printyta och hotend. Och återigen, jag efterfrågar en gcode/mcode för att sätta den uppmätta offseten , X-IL gav mig ett uppslag några poster upp.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hawkan »

Om du kör Marlin 1.1.0-RC7 ska det funka med M851 Zzzz.zz
Den ändrar direkt zprobe_zoffset som vid startup får värdet Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER
M851 enbart ska visa nuvarande värde.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Ah perfekt, där har vi det ju. Men jag kör RC6, har du (eller nån annan) kört RC7, är det stabilt? Har iofs inget emot att uppdatera och testa själv.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hawkan »

Nej jag kör inte RC7 på en 3d-skrivare. På laserskärare dock.
Tror väl att det är stabilt nog att köra.
Fanns inte M851 i RC6? Vet att det är ett nyligt tillägg,
men inte när exakt det kom.
Om du gillar att koda kan du lägga in det i din egna version,
det är inte så många rader. Sök efter m851 i Marlin_main.cpp.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Skulle det funka nyttja "G30 - Probe Z height at the current location."?
Fast det borde du göra redan, väl?

Vad jag menade med att hålla munstycke till byggplatta på 0.35mm är att det är lite av ett standardmått.
Slic3r har så du ställer in det, Cura fungerar bra med det. Åtminstone på K8200 och K8400.

Personligen skulle jag köra med glasskiva, den är plan i sig.
Men jag vet inte hur du satt ihop din byggplatta, så mer än så går ej att säga om det. :mrgreen:

Men generellt skulle jag påstå att redan skiftningar om 0.2mm i byggplattan leder till problem.
Antingen med släpande tråd, eller med pressat material.
Släpande tråd leder till tråd som fortsätter att inte fästa.
Pressad tråd leder till vallar.
Båda dessa leder till klumpar, som ställer till en massa olika problem.

Sedan är jag fundersam.
Z-probe är väl för att räkna ut hur planet [byggplattan] förhåller sig till sig själv, horisontellt?
Den är inte tänkt fungera som ändlägesbrytare.
Korrekt?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hawkan »

Det här med vad saker och ting är tänkta att användas till är jag dålig på.
Men det går att använda z-proben som ändlägesbrytare eller snarare
för att nolla z-axeln. Under skrivning är den inte aktiv.
Så ändlägesbrytare är det nog då inte.

G30 gör väl en enstaka probning och skriver ut resultatet? Kanske det går att använda.
Problemet är annars att när z-proben brytare slår till så är inte munstycket på exakt z=0.
Har man mekanisk brytare vill man kanske inte gå i bädden med munstycket utan
stannar en liten liten bit ovanför. De här 1/10-dels millimetrarna det handlar om
kan man behöva justera in och då är det just zprobe_zoffset-variabeln
man ska ge sej på. Tittade lite och jag tror nog ändå att m851 varit med ett tag.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Nej precis, jag använder inte Z-givaren/probe som ändlägesbrytare men den används vid homeing. Printhuvudet rör sig då nedåt mot bordet tills den kapacitiva givaren triggar, då är det ungefär 1 mm mellan munstycket på hot end och bordet. När givaren triggar så sätts Z positionen till det värdet som parametern Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER har. Samma parameter används när funktionen auto bed leveling används. Därför fungerar det inte med G30 i det här fallet. M851 var precis det kommandot jag eftersökte, jag hade googlat lite och bläddrat i manualen men missat den, finns stöd redan i version 1.0.2 av Marlin, syntax har sedan ändrats lite till version 1.1.0. Tack för tipset hawkan!

Mycket smidigt, om positionen av probe eller hot end skulle rubbas (rengöring eller byte tex) så behöver jag inte flasha om mjukvaran i RAMPs-kortet, jag kan nu mäta/labba mig fram till ett nytt värde för offseten och sen sätta det via terminalen direkt i octoprints webinterface. Tyvärr får jag ingen ordning på M500 och M501 för spara/läsa till EEPROM, står "ok" osv i terminalen men värdena återställs bara till det jag har hårdkodat i min config fil? Lösningen för stunden får bli att lägga M851 i "Start G-code" i slicer-mjukvaran.

Gällande auto bed leveling vara eller icke vara så får jag återkomma så småningom. Funktionen i korthet går iaf ut på att man mäter printytans "höjd" på ett antal punkter och dom punkterna man får ut används som kompensation under utskriften. Man behöver alltså inte vara lika noggrann med bäddens lutning i X och Y led när man monterar den, även detta smidigt om bädden tas bort då och då för rengöring. Man vill såklart ha plana och vinkelräta grejer så gott det går oavsett men den här funktionen kanske kan hjälpa till med dom sista små procent som är svåra att mäta in. Så har jag tolkat det iaf, om det fungerar bra vet jag inte än.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Erik M »

Jo, hur auto-leveling fungerar är nog klart, möjligen att specificera "på ett antal punkter" till "på tre jämnt fördelade punkter".

Dock - du skiljer på home och endstop? Dvs jag hänger inte med på vad du egentligen använder Z-proben till.
Det normala är väl att man använder ändlägesbrytarna till att bestämma sin home-position?
Den behövs ju bara en gång, vid start, under en skrivning. Och då på alla tre axlarna.

Rent allmänt känns det, enkelt uttryckt, som Z-probe är en onödig väg att gå - åtminstone just med våra små 3D-skrivare - enklare och stabilare att justera byggplattan plant gentemot munstycket, och sedan justera Z-led genom att justera home-position/ändlägesbrytaren upp/ner. Inget värde som behöver sparas, alls.
Men det spelar ingen roll - det är ju kul att testa! :mrgreen:

Att du inte får EEPROM'et att spara, kan det vara något med hur det ska sparas?
Jag har oxå upplevt att det kan vara lurigt få det att riktigt "fastna".
Iofs inte på RAMPS-korten, men väl på "systerkortet" för K8200.

Hursomhelst - det viktiga är att du har KUL! :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hawkan »

Efter att ha jobbat en del med cnc-fräsning tror jag det är såhär att ändlägesbrytare är satta att vakta de fysiska ändlägena, eller den absoluta maximala rörelsen man vill ha. Hemmalägesbrytaren kan vara samma men behöver inte vara det, det går bra att sätta hemmalägesbrytaren på en plats som är enklare att nolla mot, t ex om man det finns material uppe i fräsen kan det vara omöjligt att nå en gränslägesbrytare.

Men du har en poäng. Klarar man av att ställa in sin maskin på ett sånt sätt att det blir bra och det håller sej så så behöver man inte z-probe. Många kan det. Om man som en del råkar ut för att man ofta behöver ställa in avstånd mm och är less på att vada i kalibreringsträsket så är z-probe en uppskattad metod. Den klarar även såna saker som att underlaget böjer sej pga värmen i bädden, lim-lager och upp/nertagning. Man offrar renlärigheten med kalibrering mot större chans till en lyckad utskrift.

Jag har en delta-skrivare och inför varje utskrift gör jag en uppmätning av underlaget med z-proben.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Än så länge är jag nöjd med min probe och M851 för att ställa in offseten. Vad det gäller ändläges samt hembrytare så är min bild precis samma som hawkans.

Senaste som hänt är att jag installerat en ledlist, det var lite mörkt i hörnet på skrivbordet där printern står.

Skrev ut små clips, efter några iterationer så fick jag till det så dom snäpper fast runt profilerna jag använder.
IMG_20161130_220847.jpg
Sen satte jag upp ledlisten under samma profil som bär upp X och Z axlarna, den dubbelhäftande tejpen är inte så bra och började släppa redan medans jag höll på och klämde dit clipsen. Men med tejp plus clips verkar det sitta bra.
IMG_20161130_222403.jpg
Och så här blev det, lite enklare att se vad som händer nu även om hotend skuggar lite. Nöjd än så länge men kanske sätter dit några fler dioder under dom andra profilerna framöver.
IMG_20161130_202008.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar